Στέφανος Γκίκας στα Παραπολιτικά: «Ως νεαρός αξιωματικός έκανα μια ''ακραία'' κατάδυση και έκανα να ξαναβουτήξω 10 ολόκληρα χρόνια»
Συνέντευξη στη Σάσα Σταμάτη
''Ήθελα να γίνω πολιτικός μηχανικός, για να χτίζω σπίτια'', δηλώνει στα ''Π'' ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής πολιτικής, Στέφανος Γκίκας
Το υπουργείο Ναυτιλίας έχει στη θέση του υφυπουργού έναν αρχιπλοίαρχο εν αποστρατεία του Πολεμικού Ναυτικού, τον Στέφανο Γκίκα. Τον συναντήσαμε στο γραφείο του και σε μια χαλαρή συζήτηση μας μίλησε για τη λειψυδρία στα νησιά μας αλλά και για τις νέες δράσεις. Η κουβέντα μας έγινε πιο ενδιαφέρουσα όταν μας αποκάλυψε ότι είναι ψαροντουφεκάς, ενώ μας μίλησε για την απώλεια του πατέρα του πριν από λίγες ημέρες.
Ένα από τα πιο σύνθετα προβλήματα της εποχής μας, συνεπεία και της κλιματικής κρίσης, είναι η λειψυδρία στα νησιά μας. Ως ένα από τα συναρμόδια υπουργεία, ποιος είναι ο σχεδιασμός και οι δράσεις σας για τη διαχείριση του προβλήματος αυτού;
Η λειψυδρία αποτελεί ένα από τα πιο σύνθετα προβλήματα, τα οποία καλούμαστε άμεσα να αντιμετωπίσουμε και είναι σίγουρο ότι θα μας απασχολήσει έντονα και τα επόμενα χρόνια. Από την πλευρά μας, καταγράψαμε, σε συνεννόηση με τους δήμους, τις άμεσες ανάγκες που υπάρχουν στα νησιά μας και έχουμε αποτυπώσει 250 αναγκαία έργα μικρής και μεσαίας κλίμακας που θα πρέπει να υλοποιηθούν τάχιστα, αν θέλουμε να μην αντιμετωπίσουμε οξύ πρόβλημα λειψυδρίας το καλοκαίρι του 2025. Προωθούμε πιλοτικά τη λύση των αφαλατώσεων, αλλά με ενεργειακή αυτονομία, και διεκδικούμε σημαντικές ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις και συνέργειες, όπως, π.χ., αυτές μέσω της ΕΙΒ (European Investment Bank). Στόχος μας ήταν και παραμένει να καλύπτονται επαρκώς οι ανάγκες ύδρευσης των νησιών μας, οι οποίες ειδικά τους τουριστικούς μήνες αυξάνονται σε μεγάλο βαθμό.
Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της νησιωτικότητας και της ανάπτυξης των νησιών μας, έχετε αναπτύξει συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς. Ποιες δράσεις υλοποιείτε και ποιος ο σχεδιασμός σας;
Η Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια μια ιδιαίτερα δυναμική παρουσία, ενισχύοντας την εξωστρέφεια του υπουργείου μας. Πριν από λίγες ημέρες ήταν εδώ -για παράδειγμα- εμπειρογνώμονες του ΟΟΣΑ στο πλαίσιο ευρωπαϊκής δράσης για τη νησιωτικότητα. Γενικότερα, δράσεις και πρωτοβουλίες οι οποίες στοχεύουν τόσο στη βελτίωση της καθημερινότητας των νησιωτών μας όσο και στην οικονομική ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών προωθούνται, σχεδιάζονται και υλοποιούνται αξιοποιώντας όλους τους διαθέσιμους κοινοτικούς πόρους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, από το τομεακό πρόγραμμα «Μεταφορές» 2021-2027 του ΕΣΠΑ του υπουργείου Ναυτιλίας προβλέπεται η ενίσχυση των ακτοπλοϊκών συνδέσεων δημόσιας υπηρεσίας με τη χρήση πλοίων που δεν χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα -τα επονομαζόμενα «πράσινα» πλοία-, τα οποία θα εξυπηρετούν καλύτερα τη διασυνδεσιμότητα των νησιών - ένα πρόγραμμα που μπορεί να ξεπεράσει τα 360 εκατ. ευρώ. Στόχος μας μέσα από αυτές τις συνεργασίες και διαδικασίες είναι να προωθήσουμε και να εφαρμόσουμε πολιτικές οι οποίες θα έχουν ουσιαστικό κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο στη νησιωτική χώρα.
Ποιος ο σχεδιασμός και οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών;
Αναγνωρίζουμε τη σημασία και τον ρόλο των λιμενικών υποδομών, όχι μόνο στη βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων και των επισκεπτών στα νησιά μας, αλλά κυρίως στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών και κοινωνιών. Η δημιουργία νέων λιμενικών υποδομών και, παράλληλα, η αναβάθμιση των ήδη υφιστάμενων μπορεί να λειτουργήσουν ως πυλώνας για την περιφερειακή ανάπτυξη, αλλά και για την προσέλκυση επενδύσεων. Παράλληλα, με τη βελτίωση των υποδομών μας ενισχύουμε περαιτέρω και το τουριστικό προϊόν της χώρας μας. Σε αυτό το πλαίσιο, τα τελευταία τέσσερα χρόνια, με ενέργειες της πολιτικής ηγεσίας, έχουν δρομολογηθεί δράσεις, τόσο μέσω του ΕΣΠΑ όσο και μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, που αγγίζουν τα 300 εκατ. ευρώ, για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών, κυρίως της νησιωτικής χώρας. Είμαστε αισιόδοξοι ότι σε λίγα χρόνια η εικόνα της νησιωτικής χώρας από πλευράς υποδομών θα είναι πολύ βελτιωμένη.
Πριν από λίγες ημέρες χάσατε τον πατέρα σας. Τι έχετε να θυμάστε από εκείνον;
Τον θαύμαζα από παιδί. Στρατηγός, ήρωας πολέμου, με τόσα παράσημα… Μετέπειτα βουλευτής που άφησε εποχή στην Κέρκυρα και, παράλληλα, άριστος οικογενειάρχης, αφοσιωμένος στην οικογένειά του. Ενας άνθρωπος λιτός, δοτικός, με ισχυρό αξιακό κώδικα, τον οποίο μας κληροδότησε και θα αποτελεί πάντα οδηγό μας. Τον κηδέψαμε πριν από λίγες ημέρες όπως του άξιζε. Θα τον θυμάμαι πάντα.
Μαθαίνουμε ότι σας αρέσει το ψάρεμα. Ισχύει;
Ναι, πράγματι, από τα φοιτητικά μου χρόνια αγαπώ το ψαροντούφεκο και πηγαίνω χειμώνα - καλοκαίρι. Είναι και μια καλή άσκηση, άλλωστε. Ειδικά από όταν μπήκα στην πολιτική, το χόμπι αυτό με ξεκουράζει ακόμα περισσότερο. Είναι ένας άλλος, υπέροχος κόσμος κάτω από το νερό… Και δεν χτυπάνε και τα τηλέφωνα... Ψαρεύουμε λίγες ώρες, «φορτίζουμε» τις μπαταρίες μας και συνεχίζουμε. Το μόνο ζήτημα είναι ότι η πολιτική δεν σου αφήνει ελεύθερο χρόνο.
Ποιο ήταν το όνειρό σας όταν ήσασταν μικρός;
Ήθελα να γίνω πολιτικός μηχανικός, «για να χτίζω σπίτια».
Τι μουσική ακούτε;
Αγαπημένοι καλλιτέχνες; Δεν θα πρωτοτυπήσω. Μου αρέσουν οι Έλληνες συνθέτες, ιδίως ο Σταύρος Ξαρχάκος και ο Μάνος Χατζιδάκις. Όμως, ακούω και country μουσική. Μου θυμίζει τα ανέμελα χρόνια που σπούδαζα στην Αμερική…
Φοβάστε τον θάνατο; Υπάρχει κάτι που φοβάστε;
Νομίζω ότι όλοι οι άνθρωποι φοβούνται τον θάνατο. Αυτό που είναι πολύ άσχημο είναι όταν αυτός έρχεται νωρίς… Όπως συνέβη με τη μητέρα των παιδιών μου. Είναι δύσκολο να διαχειριστείς το απότομο και το αιφνιδιαστικό. Σφίγγεις, όμως, τα δόντια και συνεχίζεις.
Ποιο είναι το πιο extreme πράγμα που έχετε κάνει;
Όταν είσαι νέος, κάνεις πράγματα ακόμα και ακραία, ίσως και επικίνδυνα. Νομίζεις ότι είσαι άτρωτος… Έτσι, θυμάμαι, έκανα μια «ακραία» κατάδυση, νεαρός αξιωματικός -τη δεκαετία του ’80-, που με οδήγησε 15 μέρες στο Ναυτικό Νοσοκομείο Αθηνών. Ευτυχώς το ξεπέρασα, αλλά έκανα να ξαναβουτήξω 10 ολόκληρα χρόνια… Το πάθημα έγινε μάθημα.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»