Κυριάκος Πιερρακάκης στην "Απογευματινή": Πάνω από 450 καταγγελίες για bullying και 1.500 αποβολές για τα κινητά
Απαντήσεις στα κρίσιµα ζητήµατα
«Τα χρήματα που θα κατευθυνθούν στα δημόσια Πανεπιστήμια θα υπερβούν αθροιστικά το 1 δισ. ευρώ» είπε ο Κυριάκος Πιερρακάκης - «Εντονο ενδιαφέρον ξένων Πανεπιστημίων για τη δημιουργία κοινών προγραμμάτων σπουδών με τα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια»
Για το νέο ψηφιακό τοπίο που διαµορφώνεται στο εκπαιδευτικό σύστηµα µιλά στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο υπουργός Παιδείας και Θρησκευµάτων, Κυριάκος Πιερρακάκης, σχεδόν ένα µήνα µετά την έναρξη της νέας σχολικής και της ακαδηµαϊκής χρονιάς.
Αναφέρεται στην έξαρση των φαινοµένων βίας και τη λειτουργία του stop-bullying.gov.gr, αναλύει τις από κοινού πρωτοβουλίες που αναλαµβάνει µε το υπουργείο Εθνικής Αµυνας για την ενίσχυση των στρατιωτικών σχολών, εξηγεί το µεγάλο πρόγραµµα συντήρησης των σχολικών κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου», ενώ τονίζει πως οι πόροι που θα κατευθυνθούν στα δηµόσια Πανεπιστήµια θα υπερβούν αθροιστικά το 1 δισ. ευρώ.
*Διαβάστε ακόμα: Το εντυπωσιακό πακέτο Δένδια-Πιερρακάκη για τις στρατιωτικές σχολές, ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των δύο υπουργών και η φωτογραφία από το… μέλλον
Κύριε υπουργέ, ανακοινώσατε την Πέµπτη µαζί µε τον υπουργό Εθνικής Αµυνας µια δέσµη µέτρων για την ενίσχυση των στρατιωτικών σχολών.
Η πρωτοβουλία µας αυτή έρχεται ως πρώτη αντίδραση στο φαινόµενο κάµψης του ενδιαφέροντος για εισαγωγή στις στρατιωτικές σχολές. Συγκεκριµένα, την τελευταία τριετία καταγράφεται µειωµένη κάλυψη θέσεων, η οποία φέτος έφτασε στο 64% των συνολικών θέσεων. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν πρόκειται για ένα θέµα αποκλειστικά εκπαιδευτικό, αλλά πρωτίστως εθνικό - είναι θέµα υπόστασης της χώρας. Για τον λόγο αυτό, εξαγγείλαµε µε τον υπουργό Νίκο ∆ένδια µια σειρά δράσεων, όπως η αύξηση των Επιστηµονικών Πεδίων πρόσβασης στις στρατιωτικές σχολές από το 2026 και η καθιέρωση δυνατότητας εισαγωγής µέσω ΕΠΑ.Λ., η βελτίωση των υποδοµών και του εξοπλισµού και η δηµιουργία καλύτερων συνθηκών έρευνας. Επιπλέον, στηρίζουµε τους σπουδαστές των στρατιωτικών σχολών, αυξάνοντας τις αποδοχές τους και παρέχοντάς τους ακαδηµαϊκή ταυτότητα. Οπως αναφέραµε και κατά την παρουσίαση, τα µέτρα αυτά αποτελούν την πρώτη µας αντίδραση και όχι την τελευταία µας λέξη. Θα κάνουµε ό,τι χρειαστεί για να ενισχύσουµε ακόµα περισσότερο το ανθρώπινο δυναµικό των Ενόπλων ∆υνάµεων, δίνοντας σε κάθε νέα και νέο, που επιλέγουν τις στρατιωτικές σχολές, τη δυνατότητα να βελτιώνουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, να εξελίσσονται επαγγελµατικά και να καινοτοµούν.
Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε µε την εκδήλωση ακραίων περιστατικών βίας ανάµεσα σε µαθητές. Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος του σχολείου στην κατάσταση;
Η πρόληψη και η αντιµετώπιση της βίας µεταξύ ανηλίκων -τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και έξω από αυτό- αποτελεί µία από τις µεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής κοινωνίας. Το σχολείο βρίσκεται αυτονόητα στο επίκεντρο όλων των πρωτοβουλιών, αφενός για να καταπολεµήσουµε αποτελεσµατικά την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισµό και αφετέρου για να καλλιεργήσουµε µια κουλτούρα απόρριψης της βίας, εµπνέοντας στα παιδιά αξίες, όπως η ενσυναίσθηση και η αλληλεγγύη. Γι’ αυτό επενδύουµε τόσο πολύ στις ∆ράσεις Ενεργού Πολίτη, µε τις οποίες επιθυµούµε να εµφυσήσουµε τον αλληλοσεβασµό στις µαθήτριες και τους µαθητές µας.
Πόσες καταγγελίες έχουν γίνει στην πλατφόρµα stop-bullying; Και ακόµη, έχουν οι εκπαιδευτικοί την κατάλληλη κατάρτιση για την αντιµετώπιση αντίστοιχων φαινοµένων;
Οι καταγγελίες στο stop-bullying.gov.gr έχουν ξεπεράσει τις 450 από τον περασµένο Απρίλιο που θέσαµε σε λειτουργία την πλατφόρµα, ζητώντας από µαθητές και γονείς να σπάσουν τη σιωπή. Από τα στοιχεία που έχουµε στη διάθεσή µας, οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν παιδιά ∆ηµοτικού και Γυµνασίου. Ως προς το κοµµάτι της επιµόρφωσης των εκπαιδευτικών, έχει ολοκληρωθεί το πρόγραµµα που απευθύνεται στους συµβούλους Εκπαίδευσης και τις τετραµελείς οµάδες που διαχειρίζονται περιστατικά σε επίπεδο Περιφερειακής ∆ιεύθυνσης. Αντίστοιχα, σύντοµα ξεκινά το πρόγραµµα επιµόρφωσης για τους διευθυντές 14.000 σχολικών µονάδων και τους υπεύθυνους αποδέκτες αναφορών.
Σχετικά µε την απαγόρευση της χρήσης του κινητού από τους µαθητές, είστε ικανοποιηµένος από την εφαρµογή του µέτρου και γενικότερα της αυστηροποίησης του πλαισίου συνεπειών σε µαθητές που παραβαίνουν τους κανόνες;
Η απαγόρευση των κινητών είναι ένα µέτρο που ήδη φέρνει αποτέλεσµα. Το γεγονός ότι έχουν επιβληθεί περίπου 1.500 αποβολές αποδεικνύει αυτό που είχαµε πει εξαρχής: ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν τη βούληση να θωρακίσουν το σχολικό περιβάλλον. Και, πλέον, διαθέτουν περισσότερα εργαλεία για να καταστήσουν το σχολείο έναν χώρο µάθησης, αλλά και κοινωνικοποίησης των παιδιών µας. Και για να το συνδέσω µε τις προηγούµενες ερωτήσεις σας, βλέπουµε ότι πρόκειται για ένα µέτρο που αγκαλιάζεται συνολικά από τη σχολική κοινότητα -από µαθητές και από γονείς- καθώς η χρήση των κινητών στα σχολεία είναι συνδεδεµένη µε τη µαγνητοσκόπηση κρουσµάτων bullying. ∆εν µένουµε, ωστόσο, µόνο στα παιδαγωγικά µέτρα, αλλά επενδύουµε και στην πρόληψη. Σας ανέφερα ήδη για τις ∆ράσεις Ενεργού Πολίτη και για όσα προσδοκούµε από αυτές. Επιπλέον, έχουµε φτάσει σε έναν πιο ικανοποιητικό αριθµό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, οι οποίοι υποστηρίζουν τα παιδιά µας στο πεδίο.
Πάµε στο θέµα ανακαίνισης των σχολικών υποδοµών. Πότε και από ποιες περιοχές θα εκκινήσει το πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου»;
Ο στόχος µας δεν µπορεί να είναι τίποτα λιγότερο από το «όσο το δυνατόν περισσότερα, όσο το δυνατόν πιο άµεσα». Η συντήρηση των σχολικών κτιρίων αποτελεί για εµάς προτεραιότητα, γι’ αυτό και συντρέχουµε τους δήµους µε έναν επιπλέον αρχικό προϋπολογισµό 250 εκατοµµυρίων ευρώ, που προσδοκούµε να αυξηθούν µέσα από χορηγίες και δωρεές. Στόχος µας είναι οι εργασίες να ξεκινήσουν µέσα στη σχολική χρονιά σε µια σειρά από σχολεία σε όλη την επικράτεια, γιατί κάθε µαθήτρια και κάθε µαθητής σε κάθε γωνιά της χώρας αξίζει και πρέπει να έχει ένα σύγχρονο και ασφαλές σχολικό περιβάλλον.
Υπάρχει επάρκεια εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία, αυτή τη στιγµή; Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος για µείωση κατά 50% του αριθµού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών;
Η φετινή χρονιά ξεκίνησε µε 6.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς σε σχέση µε την προηγούµενη χρονιά: από τους 28.000 τον Σεπτέµβριο του 2023 φτάσαµε φέτος στους 34.000 εκπαιδευτικούς στο πρώτο κουδούνι. Σε αυτούς προστέθηκαν αυτή την εβδοµάδα περίπου 9.000 επιπλέον αναπληρωτές, οι οποίοι θα καλύψουν τα κενά που διαµορφώθηκαν. Οι αριθµοί, λοιπόν, δείχνουν ότι βελτιώνουµε διαρκώς την κατάσταση, χάρη στους 10.000 µόνιµους διορισµούς που πραγµατοποιήσαµε σε συνεργασία µε τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονοµικών. Και για να απαντήσω στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, η µείωση της ανάγκης για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς θα έρθει µέσα από την εξακολούθηση αυτού του ρυθµού µόνιµων διορισµών, όπως έχουµε εξαγγείλει, αλλά και µέσα από τον εξορθολογισµό που κάνουµε µέσα από στοχευµένες συγχωνεύσεις.
Στον πρώτο µήνα της νέας σχολικής χρονιάς ποια είναι η αποτίµηση για τις καινοτοµίες που εισήχθησαν στην εκπαιδευτική διαδικασία (Ψηφιακό Φροντιστήριο κ.λπ.); Ποια είναι τα επόµενα βήµατα στον στόχο της ψηφιοποίησης του σχολείου; Για παράδειγµα, πότε θα τεθεί σε πλήρη εφαρµογή η πλατφόρµα e-parents για την ενηµέρωση γονέων και κηδεµόνων για τις βαθµολογίες και τις απουσίες των µαθητών;
Η ψηφιοποίηση για εµάς αποτελεί πάντα το µέσο για να βελτιώνουµε τη σχολική καθηµερινότητα και την εκπαιδευτική διαδικασία. Η «χρονιά του σχολείου» περιλαµβάνει την υλοποίηση µιας σειράς ψηφιακών δράσεων. Ηδη το Ψηφιακό Φροντιστήριο για τα πανελλαδικώς εξεταζόµενα µαθήµατα καταγράφει σταθερά περίπου 4.000 µαθητές σε κάθε παράδοση, ένας αριθµός που µας αφήνει ικανοποιηµένους. Το αµέσως επόµενο διάστηµα θα προστεθούν και άλλα µαθήµατα, τόσο για τη Γ' Λυκείου όσο και για τις µικρότερες τάξεις. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και άλλες ψηφιακές δράσεις: το νέο βιβλίο Πληροφορικής για τις τρεις τάξεις του Γυµνασίου είναι διαθέσιµο ψηφιακά από την αρχή του σχολικού έτους. Επιπλέον, µέχρι το τέλος του 2024 θα έχουµε ολοκληρώσει την εγκατάσταση των διαδραστικών πινάκων σε κάθε σχολική αίθουσα από την Ε' ∆ηµοτικού και πάνω, ενώ και η παράδοση των κιτ ροµποτικής προχωρά µε ταχείς ρυθµούς. Και, τέλος, µέσα στη χρονιά πρόκειται να ανακοινώσουµε το πιστοποιητικό Πληροφορικής και το ερωτηµατολόγιο που θα συµπληρώνεται ηλεκτρονικά, µε στόχο την ενίσχυση του επαγγελµατικού προσανατολισµού. Οσο για την εφαρµογή e-parents, είναι ήδη διαθέσιµη, προσφέροντας ενηµέρωση σε γονείς και κηδεµόνες για τις βαθµολογίες των παιδιών τους και για τις ανακοινώσεις της σχολικής µονάδας. Μέσα στη χρονιά θα διευρύνουµε τις λειτουργίες της εφαρµογής, προσθέτοντας νέες δυνατότητες, όπως η ενηµέρωση για τις απουσίες, για την πρόοδο της διδαχθείσας ύλης αλλά και για τον προγραµµατισµό των συναντήσεων µεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
Στις αρχές του 2025 ξεκινά η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήµατος των µη κρατικών Πανεπιστηµίων. Ποια ιδρύµατα του εξωτερικού έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και πότε αναµένεται να αρχίσει η λειτουργία τους;
Το ενδιαφέρον των ξένων Πανεπιστηµίων είναι έντονο και πιστεύουµε ότι θα αποτυπωθεί µέσα από τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων. Ωστόσο, µέχρι τότε δεν µπορούµε να µπούµε σε ονοµατολογία. Αυτό, όµως, που αξίζει να τονιστεί είναι το εξίσου έντονο ενδιαφέρον ξένων Πανεπιστηµίων για τη δηµιουργία κοινών προγραµµάτων σπουδών µε τα ελληνικά δηµόσια Πανεπιστήµια. Πιστεύουµε στα ΑΕΙ µας και θέλουµε, µε την ενθάρρυνση και την υποστήριξη της εξωστρέφειάς τους, να απελευθερώσουµε το σύνολο των δυνατοτήτων τους.
Πριν από λίγες ηµέρες ξεκίνησε η νέα ακαδηµαϊκή χρονιά, θα έχουµε και φέτος εικόνες µε λουκέτα στα ΑΕΙ; Είστε ικανοποιηµένος από την εφαρµογή του νόµου για την κατάργηση του πανεπιστηµιακού ασύλου που θεσµοθετήθηκε το 2019;
Νοµίζω ότι είναι ξεκάθαρο ότι την τελευταία πενταετία έχει καταγραφεί µια σηµαντική πρόοδος. Τα περιστατικά είναι σαφώς λιγότερα σε σχέση µε το παρελθόν, ενώ βλέπουµε πλέον την παρέµβαση της Αστυνοµίας να εξελίσσεται σε κανόνα όταν αυτή απαιτείται. Πιστεύω, λοιπόν, ότι φέτος αυτή η πρόοδος θα συνεχιστεί.
Ενα ζήτηµα που απασχολεί τον οικογενειακό προϋπολογισµό είναι η εύρεση φοιτητικής κατοικίας. Πώς προχωρά το σχέδιο για την ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών; Είχατε προαναγγείλει εστίες για τη στέγαση 8.500 φοιτητών µέσω Σ∆ΙΤ…
Το σχέδιο ανέγερσης νέων εστιών µέσω Σ∆ΙΤ, ένα πρόγραµµα κόστους περίπου 700 εκατοµµυρίων ευρώ, προχωρά σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα. Αν, µάλιστα, σε αυτό αθροίσουµε και τις υπόλοιπες συναφείς πρωτοβουλίες µας, µιλάµε για διπλασιασµό του αριθµού των υφιστάµενων κλινών: από τις 10.000, που είναι σήµερα, στις 20.000. Το έργο αυτό αποτελεί µέρος του συνολικού µας σχεδιασµού για τη στήριξη των δηµόσιων Πανεπιστηµίων µας. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2018 και εξής η τακτική χρηµατοδότηση των ΑΕΙ αυξάνεται σταθερά, καταγράφοντας µια συνολική αύξηση σχεδόν 50% σε σχέση µε την κατάσταση που παραλάβαµε το 2019. Από τα 92 εκατοµµύρια ευρώ ξεπεράσαµε τα 133 εκατ. και θέλουµε να συνεχίσουµε αυτή την ανοδική πορεία. Και, βέβαια, αν συνυπολογίσουµε όλα τα υπόλοιπα χρηµατοδοτικά εργαλεία, τα χρήµατα που θα κατευθυνθούν στα δηµόσια Πανεπιστήµια θα υπερβούν αθροιστικά το ένα δισεκατοµµύριο ευρώ.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής
Αναφέρεται στην έξαρση των φαινοµένων βίας και τη λειτουργία του stop-bullying.gov.gr, αναλύει τις από κοινού πρωτοβουλίες που αναλαµβάνει µε το υπουργείο Εθνικής Αµυνας για την ενίσχυση των στρατιωτικών σχολών, εξηγεί το µεγάλο πρόγραµµα συντήρησης των σχολικών κτιρίων «Μαριέττα Γιαννάκου», ενώ τονίζει πως οι πόροι που θα κατευθυνθούν στα δηµόσια Πανεπιστήµια θα υπερβούν αθροιστικά το 1 δισ. ευρώ.
*Διαβάστε ακόμα: Το εντυπωσιακό πακέτο Δένδια-Πιερρακάκη για τις στρατιωτικές σχολές, ο δίαυλος επικοινωνίας μεταξύ των δύο υπουργών και η φωτογραφία από το… μέλλον
Κύριε υπουργέ, ανακοινώσατε την Πέµπτη µαζί µε τον υπουργό Εθνικής Αµυνας µια δέσµη µέτρων για την ενίσχυση των στρατιωτικών σχολών.
Η πρωτοβουλία µας αυτή έρχεται ως πρώτη αντίδραση στο φαινόµενο κάµψης του ενδιαφέροντος για εισαγωγή στις στρατιωτικές σχολές. Συγκεκριµένα, την τελευταία τριετία καταγράφεται µειωµένη κάλυψη θέσεων, η οποία φέτος έφτασε στο 64% των συνολικών θέσεων. Είναι ξεκάθαρο ότι δεν πρόκειται για ένα θέµα αποκλειστικά εκπαιδευτικό, αλλά πρωτίστως εθνικό - είναι θέµα υπόστασης της χώρας. Για τον λόγο αυτό, εξαγγείλαµε µε τον υπουργό Νίκο ∆ένδια µια σειρά δράσεων, όπως η αύξηση των Επιστηµονικών Πεδίων πρόσβασης στις στρατιωτικές σχολές από το 2026 και η καθιέρωση δυνατότητας εισαγωγής µέσω ΕΠΑ.Λ., η βελτίωση των υποδοµών και του εξοπλισµού και η δηµιουργία καλύτερων συνθηκών έρευνας. Επιπλέον, στηρίζουµε τους σπουδαστές των στρατιωτικών σχολών, αυξάνοντας τις αποδοχές τους και παρέχοντάς τους ακαδηµαϊκή ταυτότητα. Οπως αναφέραµε και κατά την παρουσίαση, τα µέτρα αυτά αποτελούν την πρώτη µας αντίδραση και όχι την τελευταία µας λέξη. Θα κάνουµε ό,τι χρειαστεί για να ενισχύσουµε ακόµα περισσότερο το ανθρώπινο δυναµικό των Ενόπλων ∆υνάµεων, δίνοντας σε κάθε νέα και νέο, που επιλέγουν τις στρατιωτικές σχολές, τη δυνατότητα να βελτιώνουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους, να εξελίσσονται επαγγελµατικά και να καινοτοµούν.
Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε µε την εκδήλωση ακραίων περιστατικών βίας ανάµεσα σε µαθητές. Ποιος θεωρείτε ότι είναι ο ρόλος του σχολείου στην κατάσταση;
Η πρόληψη και η αντιµετώπιση της βίας µεταξύ ανηλίκων -τόσο στο σχολικό περιβάλλον όσο και έξω από αυτό- αποτελεί µία από τις µεγαλύτερες προκλήσεις της ελληνικής κοινωνίας. Το σχολείο βρίσκεται αυτονόητα στο επίκεντρο όλων των πρωτοβουλιών, αφενός για να καταπολεµήσουµε αποτελεσµατικά την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισµό και αφετέρου για να καλλιεργήσουµε µια κουλτούρα απόρριψης της βίας, εµπνέοντας στα παιδιά αξίες, όπως η ενσυναίσθηση και η αλληλεγγύη. Γι’ αυτό επενδύουµε τόσο πολύ στις ∆ράσεις Ενεργού Πολίτη, µε τις οποίες επιθυµούµε να εµφυσήσουµε τον αλληλοσεβασµό στις µαθήτριες και τους µαθητές µας.
Πόσες καταγγελίες έχουν γίνει στην πλατφόρµα stop-bullying; Και ακόµη, έχουν οι εκπαιδευτικοί την κατάλληλη κατάρτιση για την αντιµετώπιση αντίστοιχων φαινοµένων;
Οι καταγγελίες στο stop-bullying.gov.gr έχουν ξεπεράσει τις 450 από τον περασµένο Απρίλιο που θέσαµε σε λειτουργία την πλατφόρµα, ζητώντας από µαθητές και γονείς να σπάσουν τη σιωπή. Από τα στοιχεία που έχουµε στη διάθεσή µας, οι περισσότερες καταγγελίες αφορούν παιδιά ∆ηµοτικού και Γυµνασίου. Ως προς το κοµµάτι της επιµόρφωσης των εκπαιδευτικών, έχει ολοκληρωθεί το πρόγραµµα που απευθύνεται στους συµβούλους Εκπαίδευσης και τις τετραµελείς οµάδες που διαχειρίζονται περιστατικά σε επίπεδο Περιφερειακής ∆ιεύθυνσης. Αντίστοιχα, σύντοµα ξεκινά το πρόγραµµα επιµόρφωσης για τους διευθυντές 14.000 σχολικών µονάδων και τους υπεύθυνους αποδέκτες αναφορών.
Σχετικά µε την απαγόρευση της χρήσης του κινητού από τους µαθητές, είστε ικανοποιηµένος από την εφαρµογή του µέτρου και γενικότερα της αυστηροποίησης του πλαισίου συνεπειών σε µαθητές που παραβαίνουν τους κανόνες;
Η απαγόρευση των κινητών είναι ένα µέτρο που ήδη φέρνει αποτέλεσµα. Το γεγονός ότι έχουν επιβληθεί περίπου 1.500 αποβολές αποδεικνύει αυτό που είχαµε πει εξαρχής: ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν τη βούληση να θωρακίσουν το σχολικό περιβάλλον. Και, πλέον, διαθέτουν περισσότερα εργαλεία για να καταστήσουν το σχολείο έναν χώρο µάθησης, αλλά και κοινωνικοποίησης των παιδιών µας. Και για να το συνδέσω µε τις προηγούµενες ερωτήσεις σας, βλέπουµε ότι πρόκειται για ένα µέτρο που αγκαλιάζεται συνολικά από τη σχολική κοινότητα -από µαθητές και από γονείς- καθώς η χρήση των κινητών στα σχολεία είναι συνδεδεµένη µε τη µαγνητοσκόπηση κρουσµάτων bullying. ∆εν µένουµε, ωστόσο, µόνο στα παιδαγωγικά µέτρα, αλλά επενδύουµε και στην πρόληψη. Σας ανέφερα ήδη για τις ∆ράσεις Ενεργού Πολίτη και για όσα προσδοκούµε από αυτές. Επιπλέον, έχουµε φτάσει σε έναν πιο ικανοποιητικό αριθµό ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών στα σχολεία, οι οποίοι υποστηρίζουν τα παιδιά µας στο πεδίο.
Πάµε στο θέµα ανακαίνισης των σχολικών υποδοµών. Πότε και από ποιες περιοχές θα εκκινήσει το πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου»;
Ο στόχος µας δεν µπορεί να είναι τίποτα λιγότερο από το «όσο το δυνατόν περισσότερα, όσο το δυνατόν πιο άµεσα». Η συντήρηση των σχολικών κτιρίων αποτελεί για εµάς προτεραιότητα, γι’ αυτό και συντρέχουµε τους δήµους µε έναν επιπλέον αρχικό προϋπολογισµό 250 εκατοµµυρίων ευρώ, που προσδοκούµε να αυξηθούν µέσα από χορηγίες και δωρεές. Στόχος µας είναι οι εργασίες να ξεκινήσουν µέσα στη σχολική χρονιά σε µια σειρά από σχολεία σε όλη την επικράτεια, γιατί κάθε µαθήτρια και κάθε µαθητής σε κάθε γωνιά της χώρας αξίζει και πρέπει να έχει ένα σύγχρονο και ασφαλές σχολικό περιβάλλον.
Υπάρχει επάρκεια εκπαιδευτικού προσωπικού στα σχολεία, αυτή τη στιγµή; Πώς θα επιτευχθεί ο στόχος για µείωση κατά 50% του αριθµού των αναπληρωτών εκπαιδευτικών;
Η φετινή χρονιά ξεκίνησε µε 6.000 περισσότερους εκπαιδευτικούς σε σχέση µε την προηγούµενη χρονιά: από τους 28.000 τον Σεπτέµβριο του 2023 φτάσαµε φέτος στους 34.000 εκπαιδευτικούς στο πρώτο κουδούνι. Σε αυτούς προστέθηκαν αυτή την εβδοµάδα περίπου 9.000 επιπλέον αναπληρωτές, οι οποίοι θα καλύψουν τα κενά που διαµορφώθηκαν. Οι αριθµοί, λοιπόν, δείχνουν ότι βελτιώνουµε διαρκώς την κατάσταση, χάρη στους 10.000 µόνιµους διορισµούς που πραγµατοποιήσαµε σε συνεργασία µε τα υπουργεία Εσωτερικών και Οικονοµικών. Και για να απαντήσω στο δεύτερο σκέλος της ερώτησής σας, η µείωση της ανάγκης για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς θα έρθει µέσα από την εξακολούθηση αυτού του ρυθµού µόνιµων διορισµών, όπως έχουµε εξαγγείλει, αλλά και µέσα από τον εξορθολογισµό που κάνουµε µέσα από στοχευµένες συγχωνεύσεις.
Στον πρώτο µήνα της νέας σχολικής χρονιάς ποια είναι η αποτίµηση για τις καινοτοµίες που εισήχθησαν στην εκπαιδευτική διαδικασία (Ψηφιακό Φροντιστήριο κ.λπ.); Ποια είναι τα επόµενα βήµατα στον στόχο της ψηφιοποίησης του σχολείου; Για παράδειγµα, πότε θα τεθεί σε πλήρη εφαρµογή η πλατφόρµα e-parents για την ενηµέρωση γονέων και κηδεµόνων για τις βαθµολογίες και τις απουσίες των µαθητών;
Η ψηφιοποίηση για εµάς αποτελεί πάντα το µέσο για να βελτιώνουµε τη σχολική καθηµερινότητα και την εκπαιδευτική διαδικασία. Η «χρονιά του σχολείου» περιλαµβάνει την υλοποίηση µιας σειράς ψηφιακών δράσεων. Ηδη το Ψηφιακό Φροντιστήριο για τα πανελλαδικώς εξεταζόµενα µαθήµατα καταγράφει σταθερά περίπου 4.000 µαθητές σε κάθε παράδοση, ένας αριθµός που µας αφήνει ικανοποιηµένους. Το αµέσως επόµενο διάστηµα θα προστεθούν και άλλα µαθήµατα, τόσο για τη Γ' Λυκείου όσο και για τις µικρότερες τάξεις. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσονται και άλλες ψηφιακές δράσεις: το νέο βιβλίο Πληροφορικής για τις τρεις τάξεις του Γυµνασίου είναι διαθέσιµο ψηφιακά από την αρχή του σχολικού έτους. Επιπλέον, µέχρι το τέλος του 2024 θα έχουµε ολοκληρώσει την εγκατάσταση των διαδραστικών πινάκων σε κάθε σχολική αίθουσα από την Ε' ∆ηµοτικού και πάνω, ενώ και η παράδοση των κιτ ροµποτικής προχωρά µε ταχείς ρυθµούς. Και, τέλος, µέσα στη χρονιά πρόκειται να ανακοινώσουµε το πιστοποιητικό Πληροφορικής και το ερωτηµατολόγιο που θα συµπληρώνεται ηλεκτρονικά, µε στόχο την ενίσχυση του επαγγελµατικού προσανατολισµού. Οσο για την εφαρµογή e-parents, είναι ήδη διαθέσιµη, προσφέροντας ενηµέρωση σε γονείς και κηδεµόνες για τις βαθµολογίες των παιδιών τους και για τις ανακοινώσεις της σχολικής µονάδας. Μέσα στη χρονιά θα διευρύνουµε τις λειτουργίες της εφαρµογής, προσθέτοντας νέες δυνατότητες, όπως η ενηµέρωση για τις απουσίες, για την πρόοδο της διδαχθείσας ύλης αλλά και για τον προγραµµατισµό των συναντήσεων µεταξύ γονέων και εκπαιδευτικών.
Στις αρχές του 2025 ξεκινά η διαδικασία υποβολής των αιτήσεων χορήγησης άδειας εγκατάστασης και λειτουργίας παραρτήµατος των µη κρατικών Πανεπιστηµίων. Ποια ιδρύµατα του εξωτερικού έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον και πότε αναµένεται να αρχίσει η λειτουργία τους;
Το ενδιαφέρον των ξένων Πανεπιστηµίων είναι έντονο και πιστεύουµε ότι θα αποτυπωθεί µέσα από τη διαδικασία υποβολής αιτήσεων. Ωστόσο, µέχρι τότε δεν µπορούµε να µπούµε σε ονοµατολογία. Αυτό, όµως, που αξίζει να τονιστεί είναι το εξίσου έντονο ενδιαφέρον ξένων Πανεπιστηµίων για τη δηµιουργία κοινών προγραµµάτων σπουδών µε τα ελληνικά δηµόσια Πανεπιστήµια. Πιστεύουµε στα ΑΕΙ µας και θέλουµε, µε την ενθάρρυνση και την υποστήριξη της εξωστρέφειάς τους, να απελευθερώσουµε το σύνολο των δυνατοτήτων τους.
Πριν από λίγες ηµέρες ξεκίνησε η νέα ακαδηµαϊκή χρονιά, θα έχουµε και φέτος εικόνες µε λουκέτα στα ΑΕΙ; Είστε ικανοποιηµένος από την εφαρµογή του νόµου για την κατάργηση του πανεπιστηµιακού ασύλου που θεσµοθετήθηκε το 2019;
Νοµίζω ότι είναι ξεκάθαρο ότι την τελευταία πενταετία έχει καταγραφεί µια σηµαντική πρόοδος. Τα περιστατικά είναι σαφώς λιγότερα σε σχέση µε το παρελθόν, ενώ βλέπουµε πλέον την παρέµβαση της Αστυνοµίας να εξελίσσεται σε κανόνα όταν αυτή απαιτείται. Πιστεύω, λοιπόν, ότι φέτος αυτή η πρόοδος θα συνεχιστεί.
Ενα ζήτηµα που απασχολεί τον οικογενειακό προϋπολογισµό είναι η εύρεση φοιτητικής κατοικίας. Πώς προχωρά το σχέδιο για την ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών; Είχατε προαναγγείλει εστίες για τη στέγαση 8.500 φοιτητών µέσω Σ∆ΙΤ…
Το σχέδιο ανέγερσης νέων εστιών µέσω Σ∆ΙΤ, ένα πρόγραµµα κόστους περίπου 700 εκατοµµυρίων ευρώ, προχωρά σύµφωνα µε το χρονοδιάγραµµα. Αν, µάλιστα, σε αυτό αθροίσουµε και τις υπόλοιπες συναφείς πρωτοβουλίες µας, µιλάµε για διπλασιασµό του αριθµού των υφιστάµενων κλινών: από τις 10.000, που είναι σήµερα, στις 20.000. Το έργο αυτό αποτελεί µέρος του συνολικού µας σχεδιασµού για τη στήριξη των δηµόσιων Πανεπιστηµίων µας. Είναι ενδεικτικό ότι από το 2018 και εξής η τακτική χρηµατοδότηση των ΑΕΙ αυξάνεται σταθερά, καταγράφοντας µια συνολική αύξηση σχεδόν 50% σε σχέση µε την κατάσταση που παραλάβαµε το 2019. Από τα 92 εκατοµµύρια ευρώ ξεπεράσαµε τα 133 εκατ. και θέλουµε να συνεχίσουµε αυτή την ανοδική πορεία. Και, βέβαια, αν συνυπολογίσουµε όλα τα υπόλοιπα χρηµατοδοτικά εργαλεία, τα χρήµατα που θα κατευθυνθούν στα δηµόσια Πανεπιστήµια θα υπερβούν αθροιστικά το ένα δισεκατοµµύριο ευρώ.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής