Χρήστος Σταϊκούρας στην Απογευματινή: Aυτά είναι τα µεγάλα έργα που παραδίδουµε το 2025
Συνέντευξη στην Κυριακάτικη Απογευματινή
Ο υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, μιλά στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» για τα projects που βρίσκονται σε εξέλιξη σε όλη τη χώρα και θα διευκολύνουν την καθηµερινότητα
Για τις σχεδιαζόµενες παρεµβάσεις του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών για την ανάταξη και τον εκσυγχρονισµό του ελληνικού σιδηρόδροµου µιλά στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο Χρήστος Σταϊκούρας.
Ο υπουργός αναφέρεται στις πρωτοβουλίες για το κυκλοφοριακό και την ανακούφιση της Αττικής, αλλά και τις προετοιµασίες για την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Κοµβικής σηµασίας είναι η µεταρρύθµιση του σιδηροδροµικού τοµέα µε τη δηµιουργία ενός νέου, ενιαίου, σύγχρονου δηµόσιου φορέα, που ενσωµατώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, στο σκέλος της διαχείρισης τροχαίου υλικού. Η µεταρρύθµιση αυτή, που πραγµατοποιείται σε συνεργασία µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει πάρει τον δρόµο της νοµοθέτησης. ∆ιαµορφώνουµε ένα λειτουργικό µοντέλο διοίκησης, µε άξονα ένα συνεκτικό στρατηγικό και επιχειρηµατικό σχέδιο, το οποίο έχει παράσχει, άνευ ανταλλάγµατος, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Πέραν, όµως, των οποιωνδήποτε ενεργειών, στον ελληνικό σιδηρόδροµο έχουν συσσωρευθεί προβλήµατα δεκαετιών, για την αντιµετώπιση των οποίων απαιτείται από όλους µας, πολιτική ηγεσία, διοικήσεις και εργαζόµενους, η επίδειξη ενός υψηλότερου αισθήµατος ατοµικής και συλλογικής ευθύνης, καθώς και συστηµατική, επίµονη και πολύχρονη προσπάθεια.
Ηδη, 270 νέα λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόµους της Αττικής. Στόχος, απολύτως εφικτός, αυτά να είναι 400 µέχρι το τέλος της χρονιάς και 950 έως το τέλος καλοκαιριού του 2025. Στη Γραµµή 1 (πρώην ΗΣΑΠ) γίνεται αναβάθµιση 14 συρµών και εκτιµάται ο πρότυπος συρµός να είναι έτοιµος το επόµενο δίµηνο. Στις υποδοµές, η Γραµµή 4 του Μετρό κατασκευάζεται. Οι µετροπόντικες θα έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες τους έως το τέλος του 2026, ενώ αναβαθµίζεται και ο Προαστιακός ∆υτικής Αττικής. Στον Κηφισό υφίσταται διαγωνισµός του ΤΑΙΠΕ∆, ώστε να µεταφερθεί µεγάλος όγκος επιχειρήσεων σε άλλη γεωγραφική περιοχή και να αποφορτιστεί ο οδικός άξονας ηµερησίως από 20.000 µετακινήσεις φορτηγών.
Τέλος, υπάρχουν αρκετές προτάσεις που έχουν κατατεθεί σχετικά µε την κατασκευή νέων οδικών αξόνων. Θα επιδιώξουµε, τους προσεχείς µήνες, να γίνει αξιολόγηση και προτεραιοποίηση, ώστε να καταλήξουµε ποιες από αυτές είναι εφικτό να πραγµατοποιηθούν και µε ποια χρηµατοδοτικά εργαλεία, µε δεδοµένους τους υφιστάµενους δηµοσιονοµικούς πόρους
Για ένα διάστηµα 6 µηνών θα καταγραφούν και θα αποτιµηθούν τα δεδοµένα της επιβατικής κίνησης και συνακόλουθα οι έλεγχοι της µελλοντικής διαλειτουργικότητας, αλλά και οι ανάγκες της πολύπλοκης λογιστικής και τεχνολογικής πληρότητας των συστηµάτων για το ενιαίο εισιτήριο. Με βάση τα συµπεράσµατα που θα προκύψουν, θα προχωρήσουµε στο επόµενο βήµα, το οποίο θα σχεδιαστεί µε γνώµονα τη βέλτιστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Η ΣΤΑ.ΣΥ. ανακοίνωσε ρεκόρ εξαετίας στα έσοδα από τις πωλήσεις προϊόντων κοµίστρου, στα 15,6 εκατ. ευρώ, αυξηµένα κατά 10% συγκριτικά µε τον Οκτώβριο του 2023. Η επίδοση αυτή οφείλεται και στην ένταση των ελέγχων. Ανάλογα αποτελέσµατα υπάρχουν και στη Θεσσαλονίκη, όπου τον Οκτώβριο οι συνολικές εισπράξεις του ΟΑΣΘ προσέγγισαν τα 2,3 εκατ. ευρώ, έπειτα από πολλά χρόνια, αυξηµένα κατά 38%. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται διάρκεια και ένταση των προσπαθειών
Στο νέο αεροδρόµιο, στο Καστέλι, η πρόοδος ξεπερνά το 40%. Εξίσου µεγάλης σηµασίας είναι και τα έργα που κατασκευάζονται ή έχουν δροµολογηθεί στο πεδίο της διαχείρισης των υδάτινων πόρων. Πρόκειται για µια σειρά από φράγµατα, αντιπληµµυρικά και αρδευτικά έργα που έχουν τεράστια περιβαλλοντική αξία και καλύπτουν ζωτικές ανάγκες, κυρίως του πρωτογενούς τοµέα της οικονοµίας. Ενδεικτικά, στην Αττική υλοποιούνται 7 αντιπληµµυρικά έργα, συνολικής αξίας 330 εκατ. ευρώ. Υψηλή κοινωνική ανταποδοτικότητα έχουν και τα δεκάδες κτιριακά έργα που γίνονται σε όλη την Ελλάδα. Σχολεία, νοσοκοµεία και δικαστικά µέγαρα, που κατασκευάζονται από τις Κτιριακές Υποδοµές, βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών, σε όλη τη χώρα.
Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή
Ο υπουργός αναφέρεται στις πρωτοβουλίες για το κυκλοφοριακό και την ανακούφιση της Αττικής, αλλά και τις προετοιµασίες για την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης.
Μετά το τραγικό δυστύχηµα των Τεµπών, η αποκατάσταση της αξιοπιστίας των τρένων είχε αναδειχθεί σε προτεραιότητά σας. Ωστόσο, από τα τελευταία κρούσµατα ζητηµάτων στη λειτουργία του σιδηρόδροµου φαίνεται πως ο στόχος δεν έχει επιτευχθεί. Ποιες θα είναι οι επόµενες κινήσεις σας;
Το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών προωθεί και υλοποιεί µια σειρά από έργα, δράσεις και πρωτοβουλίες για την ανάταξη και τον εκσυγχρονισµό του ελληνικού σιδηρόδροµου. Ενδεικτικά, ολοκληρώθηκαν, εντός του τελευταίου έτους, έργα που βελτιώνουν ουσιαστικά το επίπεδο ασφάλειας του δικτύου, όπως η Σύµβαση 717 για την ανάταξη της σηµατοδότησης και της τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Προµαχώνας, ενώ εξασφαλίστηκε, πρώτη φορά, χρηµατοδότηση ύψους 25 εκατ. ευρώ για την αντικατάσταση 90 αυτόµατων συστηµάτων ισόπεδων διαβάσεων.Κοµβικής σηµασίας είναι η µεταρρύθµιση του σιδηροδροµικού τοµέα µε τη δηµιουργία ενός νέου, ενιαίου, σύγχρονου δηµόσιου φορέα, που ενσωµατώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, στο σκέλος της διαχείρισης τροχαίου υλικού. Η µεταρρύθµιση αυτή, που πραγµατοποιείται σε συνεργασία µε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έχει πάρει τον δρόµο της νοµοθέτησης. ∆ιαµορφώνουµε ένα λειτουργικό µοντέλο διοίκησης, µε άξονα ένα συνεκτικό στρατηγικό και επιχειρηµατικό σχέδιο, το οποίο έχει παράσχει, άνευ ανταλλάγµατος, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Πέραν, όµως, των οποιωνδήποτε ενεργειών, στον ελληνικό σιδηρόδροµο έχουν συσσωρευθεί προβλήµατα δεκαετιών, για την αντιµετώπιση των οποίων απαιτείται από όλους µας, πολιτική ηγεσία, διοικήσεις και εργαζόµενους, η επίδειξη ενός υψηλότερου αισθήµατος ατοµικής και συλλογικής ευθύνης, καθώς και συστηµατική, επίµονη και πολύχρονη προσπάθεια.
Το κυκλοφοριακό αποτελεί µεγάλο βραχνά για τους οδηγούς στην πρωτεύουσα. Ποιες άµεσες παρεµβάσεις σχεδιάζετε για την αποσυµφόρηση των κεντρικών οδικών αξόνων της Αττικής;
Κατά το µέρος που αφορά το υπουργείο, εφαρµόζουµε ή/και σχεδιάζουµε ένα σύνολο δράσεων στα πεδία των µεταφορών και υποδοµών, µε σκοπό να βελτιωθούν οι συνθήκες των καθηµερινών µετακινήσεων των πολιτών. Συγκεκριµένα, στις µεταφορές, πρώτη φορά από το 2009, αναβαθµίζουµε τις αστικές συγκοινωνίες, προκειµένου να αυξηθεί η χρήση τους.Ηδη, 270 νέα λεωφορεία κυκλοφορούν στους δρόµους της Αττικής. Στόχος, απολύτως εφικτός, αυτά να είναι 400 µέχρι το τέλος της χρονιάς και 950 έως το τέλος καλοκαιριού του 2025. Στη Γραµµή 1 (πρώην ΗΣΑΠ) γίνεται αναβάθµιση 14 συρµών και εκτιµάται ο πρότυπος συρµός να είναι έτοιµος το επόµενο δίµηνο. Στις υποδοµές, η Γραµµή 4 του Μετρό κατασκευάζεται. Οι µετροπόντικες θα έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες τους έως το τέλος του 2026, ενώ αναβαθµίζεται και ο Προαστιακός ∆υτικής Αττικής. Στον Κηφισό υφίσταται διαγωνισµός του ΤΑΙΠΕ∆, ώστε να µεταφερθεί µεγάλος όγκος επιχειρήσεων σε άλλη γεωγραφική περιοχή και να αποφορτιστεί ο οδικός άξονας ηµερησίως από 20.000 µετακινήσεις φορτηγών.
Τέλος, υπάρχουν αρκετές προτάσεις που έχουν κατατεθεί σχετικά µε την κατασκευή νέων οδικών αξόνων. Θα επιδιώξουµε, τους προσεχείς µήνες, να γίνει αξιολόγηση και προτεραιοποίηση, ώστε να καταλήξουµε ποιες από αυτές είναι εφικτό να πραγµατοποιηθούν και µε ποια χρηµατοδοτικά εργαλεία, µε δεδοµένους τους υφιστάµενους δηµοσιονοµικούς πόρους
Πώς προχωρούν οι προετοιµασίες για την παράδοση του έργου του Μετρό της Θεσσαλονίκης και πότε θα είναι έτοιµο το ενιαίο εισιτήριο για Μετρό και λεωφορεία;
Οι προετοιµασίες για την παράδοση του έργου προχωρούν µε βάση το χρονοδιάγραµµα. Πιστοποιείται η ασφάλεια των συστηµάτων και των τρένων, καθώς και η επάρκεια της εταιρείας που έχει αναλάβει τη διαχείριση και τη συντήρηση του έργου, µε βάση τους βέλτιστους διεθνείς κανόνες. Ανακοινώθηκε µια εξαιρετικά ελκυστική τιµολογιακή πολιτική προκειµένου να ενθαρρύνουµε τους πολίτες να χρησιµοποιήσουν το νέο µέσο, σε συνδυασµό µε τα λεωφορεία, τα οποία και στη Θεσσαλονίκη ανανεώνονται, σε ένα ποσοστό που θα φτάσει το 50% στις αρχές του 2025.Για ένα διάστηµα 6 µηνών θα καταγραφούν και θα αποτιµηθούν τα δεδοµένα της επιβατικής κίνησης και συνακόλουθα οι έλεγχοι της µελλοντικής διαλειτουργικότητας, αλλά και οι ανάγκες της πολύπλοκης λογιστικής και τεχνολογικής πληρότητας των συστηµάτων για το ενιαίο εισιτήριο. Με βάση τα συµπεράσµατα που θα προκύψουν, θα προχωρήσουµε στο επόµενο βήµα, το οποίο θα σχεδιαστεί µε γνώµονα τη βέλτιστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού.
Παρά τις πρωτοβουλίες σας, η εισιτηριοδιαφυγή συνεχίζει να αποτελεί πρόβληµα. Σχεδιάζετε κάποια νέα παρέµβαση για την αντιµετώπιση του ζητήµατος;
Η εισιτηριοδιαφυγή -παγκοσµίως- δεν εξαλείφεται, αλλά µπορεί να περιοριστεί σηµαντικά. Αυτό είναι ήδη γεγονός, αποτέλεσµα συγκεκριµένων πρωτοβουλιών που έχουµε αναλάβει, όπως η σηµαντική ενίσχυση του προσωπικού στον έλεγχο κοµίστρου και η είσοδος από την µπροστινή πόρτα σε πλήθος λεωφορείων. Συγκεκριµένα, τον Οκτώβριο, στα µέσα σταθερής τροχιάς της Αθήνας πραγµατοποιήθηκαν 526.000 έλεγχοι, αυξηµένοι κατά 48% συγκριτικά µε το αντίστοιχο διάστηµα το 2023.Η ΣΤΑ.ΣΥ. ανακοίνωσε ρεκόρ εξαετίας στα έσοδα από τις πωλήσεις προϊόντων κοµίστρου, στα 15,6 εκατ. ευρώ, αυξηµένα κατά 10% συγκριτικά µε τον Οκτώβριο του 2023. Η επίδοση αυτή οφείλεται και στην ένταση των ελέγχων. Ανάλογα αποτελέσµατα υπάρχουν και στη Θεσσαλονίκη, όπου τον Οκτώβριο οι συνολικές εισπράξεις του ΟΑΣΘ προσέγγισαν τα 2,3 εκατ. ευρώ, έπειτα από πολλά χρόνια, αυξηµένα κατά 38%. Σε κάθε περίπτωση, απαιτείται διάρκεια και ένταση των προσπαθειών
Πώς προχωρά η υλοποίηση των µικρών και µεγάλων έργων υποδοµών που έχετε προαναγγείλει σε ολόκληρη την επικράτεια; Ποια από αυτά θα παραδοθούν το επόµενο διάστηµα;
Στα µεγάλα έργα, η βασική γραµµή του Μετρό της Θεσσαλονίκης παραδίδεται σε κυκλοφορία στις 30 Νοεµβρίου, ενώ η επέκταση προς Καλαµαριά, έως το τέλος του 2025. Ο νέος αυτοκινητόδροµος Πάτρα - Πύργος θα έχει ολοκληρωθεί µέσα στο 2025, µε το σηµαντικότερο τµήµα του να είναι έτοιµο στις αρχές καλοκαιριού. Στον Ε65, το τµήµα Λαµία - Καλαµπάκα έχει ήδη παραδοθεί, ενώ το υπόλοιπο τµήµα, µέχρι την Εγνατία Οδό, εκτιµάται ότι θα ολοκληρωθεί το 1ο τρίµηνο του 2026. Ο οδικός άξονας Μπράλος - Αµφισσα κατασκευάζεται, ενώ τις προσεχείς εβδοµάδες αναµένεται να υπογραφεί η σύµβαση για τον οδικό άξονα Γιάννινα - Κακαβιά. Στην Κρήτη εκτελούνται εργασίες στα τµήµατα Χερσόνησος - Νεάπολη και Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος του ΒΟΑΚ, ενώ η συµβασιοποίηση του τµήµατος Χανιά - Ηράκλειο προσδιορίζεται για τους αµέσως προσεχείς µήνες.Στο νέο αεροδρόµιο, στο Καστέλι, η πρόοδος ξεπερνά το 40%. Εξίσου µεγάλης σηµασίας είναι και τα έργα που κατασκευάζονται ή έχουν δροµολογηθεί στο πεδίο της διαχείρισης των υδάτινων πόρων. Πρόκειται για µια σειρά από φράγµατα, αντιπληµµυρικά και αρδευτικά έργα που έχουν τεράστια περιβαλλοντική αξία και καλύπτουν ζωτικές ανάγκες, κυρίως του πρωτογενούς τοµέα της οικονοµίας. Ενδεικτικά, στην Αττική υλοποιούνται 7 αντιπληµµυρικά έργα, συνολικής αξίας 330 εκατ. ευρώ. Υψηλή κοινωνική ανταποδοτικότητα έχουν και τα δεκάδες κτιριακά έργα που γίνονται σε όλη την Ελλάδα. Σχολεία, νοσοκοµεία και δικαστικά µέγαρα, που κατασκευάζονται από τις Κτιριακές Υποδοµές, βελτιώνουν την ποιότητα ζωής των πολιτών, σε όλη τη χώρα.
Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή