Νίκη Κεραμέως στην Απογευματινή: Ετσι θα χτυπήσουµε τον σκληρό πυρήνα της ανεργίας
Συνέντευξη στην Κυριακάτικη Απογευματινή
Η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων µιλά στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» για τις δράσεις στήριξης που δροµολογεί για νέους, γυναίκες, άτοµα µε αναπηρία και συνταξιούχους
Τις πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, µε στόχο την αντιµετώπιση του σκληρού πυρήνα της ανεργίας σε τέσσερις κατηγορίες που έχουν περιθώρια βελτίωσης, τους νέους, τις γυναίκες, τα άτοµα µε αναπηρία και τους συνταξιούχους, αναλύει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» η υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Νίκη Κεραµέως.
Ποιες δράσεις δροµολογείτε για να αγγίξετε τον σκληρό πυρήνα της ανεργίας;
Οταν η Νέα ∆ηµοκρατία ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, η ανεργία ήταν περίπου στο 18%. Πέντε χρόνια µετά, µεθοδικά και µε τον κατάλληλο σχεδιασµό, η ανεργία έχει µειωθεί στο µισό και ήδη βρίσκεται στο 9,3%, ενώ έχουν δηµιουργηθεί περίπου 500.000 νέες θέσεις εργασίας. Είναι σαφές ότι έχει σηµειωθεί σηµαντική βελτίωση, ωστόσο δεν εφησυχάζουµε, καθώς, όπως πολύ σωστά επισηµάνατε κι εσείς, έχουµε πλέον εισέλθει στον λεγόµενο «σκληρό πυρήνα» της ανεργίας. Μέληµά µας είναι η περαιτέρω τόνωση της απασχόλησης και η στήριξη της υγιούς επιχειρηµατικότητας. Στην κατεύθυνση αυτή, λοιπόν, εστιάζουµε σε τέσσερις κατηγορίες που έχουν περιθώρια βελτίωσης, τους νέους, τις γυναίκες, τα άτοµα µε αναπηρία και τους συνταξιούχους, και λαµβάνουµε συγκεκριµένες δράσεις, όπως κατάρτιση και επανακατάρτιση σε πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες που γνωρίζουν σηµαντική ζήτηση στην αγορά εργασίας, προγράµµατα επιδοτούµενης απασχόλησης, δίνουµε έµφαση στην επαγγελµατική εκπαίδευση µέσω των σχολών της ∆ΥΠΑ, αναβαθµίζουµε και αξιοποιούµε καλύτερα τον Μηχανισµό ∆ιάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, διοργανώνουµε Ηµέρες Καριέρας. Ταυτόχρονα, µέσω του Rebrain Greece δίνουµε τη δυνατότητα σε Ελληνες συµπολίτες µας, που έφυγαν στα χρόνια της κρίσης, να βρουν ελκυστικές επαγγελµατικές προτάσεις που θα τους φέρουν και πάλι πίσω στη χώρα τους.
Σχετικά µε τον κατώτατο µισθό, το ΠΑΣΟΚ προτείνει την επαναφορά του συστήµατος προσδιορισµού του κατώτατου µισθού/ηµεροµισθίου αποκλειστικά µε την Εθνική Γενική Συλλογική Σύµβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), κατόπιν διαβούλευσης. Πώς τοποθετείστε σε αυτή την πρόταση;
Το νοµοσχέδιο, το οποίο κατατέθηκε ήδη στη Βουλή, αφορά την ενσωµάτωση ευρωπαϊκής οδηγίας για τη διασφάλιση του κατώτατου µισθού και την ενίσχυση των συλλογικών διαπραγµατεύσεων. Ως προς τον κατώτατο µισθό, προτείνεται από την κυβέρνηση η χρήση ενός µαθηµατικού τύπου, ο οποίος θα λαµβάνει υπόψη του τον πληθωρισµό και την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονοµίας. Το προτεινόµενο σύστηµα δηµιουργεί ασπίδα προστασίας, καθώς προβλέπει ότι δεν µπορεί επ’ ουδενί να υπάρξει µείωση στον κατώτατο µισθό, ενώ -ας µου επιτραπεί να σηµειώσω- έχει σηµαντικά πλεονεκτήµατα. Εκ των σηµαντικότερων είναι η προβλεψιµότητα ως προς τη µελλοντική πορεία του κατώτατου µισθού, η οποία στηρίζει τον οικογενειακό προγραµµατισµό και τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ευνοώντας και τις επενδύσεις. Παράλληλα, προστατεύει την αγοραστική δύναµη των νοικοκυριών που βρίσκονται στο χαµηλότερο 20% της εισοδηµατικής κατανοµής, εξασφαλίζει δικαιότερη κατανοµή µισθών συνολικά και ενισχύει την αξιοπιστία της οικονοµικής πολιτικής της χώρας. Αξίζει να σηµειωθεί ότι σε 22 από τα 27 κράτη-µέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης προβλέπεται νοµοθετικά κατοχυρωµένος κατώτατος µισθός. Πέραν όµως των προβλεποµένων, η ρύθµιση αυτή µπορεί να λειτουργήσει ως βάση και από εκεί και πέρα οι κοινωνικοί εταίροι, οι εκπρόσωποι εργαζοµένων και εργοδοτών, έχουν απόλυτη ευχέρεια να συζητήσουν και να συµφωνήσουν πιο ευνοϊκούς όρους για τους εργαζόµενους.
Η αντιπολίτευση αλλά και η ΓΣΕΕ επιθυµούν την υπογραφή συλλογικών συµβάσεων εργασίας και σας καταλογίζουν ότι αντιτίθεστε, ως κυβέρνηση, σε αυτό.
Είναι γεγονός ότι το ποσοστό των συλλογικών συµβάσεων εργασίας στην Ελλάδα είναι χαµηλό και µπορεί να βελτιωθεί. Ως κυβέρνηση έχουµε ξεκαθαρίσει ότι πρόθεσή µας είναι να ενισχυθούν οι συλλογικές συµβάσεις εργασίας και θα εργαστούµε συστηµατικά προς αυτή την κατεύθυνση. Μετά την ψήφιση του νοµοσχεδίου για τον κατώτατο µισθό, εντός του ∆εκεµβρίου, θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος εκτενούς διαλόγου µε όλους τους εθνικούς κοινωνικούς εταίρους για το πώς µπορούµε να θεσπίσουµε περαιτέρω κίνητρα για να ενισχύσουµε τις συλλογικές συµβάσεις. Εµείς, ως κυβέρνηση, θα θεσπίσουµε το θεσµικό πλαίσιο που απαιτείται, ωστόσο θα χρειαστούµε και τη συνεργασία εκπροσώπων εργαζοµένων και εργοδοτών, οι οποίοι θα πρέπει να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να συµφωνήσουν, όπως έχει γίνει για παράδειγµα στους κλάδους της εστίασης και του τουρισµού.
Μετά τη διαγραφή του Αντ. Σαµαρά από τη Ν.∆. πως τοποθετείστε στη συζήτηση ότι µεγάλη µερίδα παραδοσιακών ψηφοφόρων κινούνται προς τα δεξιά και έχουν αποκοπεί από τη Ν.∆.;
Η Νέα ∆ηµοκρατία, από την ίδρυσή της από τον Κωνσταντίνο Καραµανλή έως σήµερα, καλύπτει τον χώρο των πολιτών που τοποθετούνται στο ευρύ φάσµα από τη ∆εξιά έως το Κέντρο. Οι αρχές και οι αξίες µας παραµένουν σταθερές και αυτές υπηρετούν οι πολιτικές που εφαρµόζουµε. Από το 2019 µέχρι σήµερα η χώρα µας αναπτύσσεται πιο γρήγορα από την Ευρωπαϊκή Ενωση και µε το µέρισµα αυτής της ανάπτυξης στηρίζουµε τους πολίτες, ενώ, παραλλήλως, αλλάζουµε πολλά από όσα µας ταλαιπωρούν και µας κρατούσαν πίσω. Την ίδια στιγµή ενισχύσαµε τη θέση της πατρίδας µας διεθνώς, αλλά και την αποτρεπτική ισχύ των Ενόπλων µας ∆υνάµεων. Η κυβέρνηση βρίσκεται στον έκτο χρόνο της θητείας της και είναι φυσικό να υπάρχουν πολίτες που έχουν ψηφίσει τη Νέα ∆ηµοκρατία και έχουν σήµερα κριτική στάση. Στην πλειονότητά τους, όπως γνωρίζουµε από τις δηµοσκοπήσεις, οι πολίτες αυτοί δηλώνουν αναποφάσιστοι. ∆εν έχουν αποκοπεί από τη Νέα ∆ηµοκρατία, κρατούν κάποια απόσταση. Στόχος µας είναι στο τέλος της τετραετίας, διαπιστώνοντας τα αποτελέσµατα των πολιτικών µας, να στηρίξουν και πάλι την αναπτυξιακή πορεία, την κοινωνική συνοχή, τη σταθερότητα, την ισχύ που διασφαλίζουν µόνο ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Νέα ∆ηµοκρατία. Για να πετύχουµε τον στόχο µας, θα δώσουµε ακόµα µεγαλύτερη προτεραιότητα στη λύση των προβληµάτων της καθηµερινότητας, αλλά και θα εντείνουµε την πολεµική µας ενάντια στον λαϊκισµό, ενάντια σε εκείνους που υπόσχονται όλα σε όλους, γνωρίζοντας ότι δεν µπορούν να πραγµατοποιηθούν. Πολιτικές και συµπεριφορές που έφεραν την Ελλάδα πολύ κοντά στην καταστροφή δεν πρέπει, δεν µπορεί και είµαι βέβαιη ότι δεν θα επικρατήσουν στην ελληνική κοινωνία.
Ποιες δράσεις δροµολογείτε για να αγγίξετε τον σκληρό πυρήνα της ανεργίας;
Οταν η Νέα ∆ηµοκρατία ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας, η ανεργία ήταν περίπου στο 18%. Πέντε χρόνια µετά, µεθοδικά και µε τον κατάλληλο σχεδιασµό, η ανεργία έχει µειωθεί στο µισό και ήδη βρίσκεται στο 9,3%, ενώ έχουν δηµιουργηθεί περίπου 500.000 νέες θέσεις εργασίας. Είναι σαφές ότι έχει σηµειωθεί σηµαντική βελτίωση, ωστόσο δεν εφησυχάζουµε, καθώς, όπως πολύ σωστά επισηµάνατε κι εσείς, έχουµε πλέον εισέλθει στον λεγόµενο «σκληρό πυρήνα» της ανεργίας. Μέληµά µας είναι η περαιτέρω τόνωση της απασχόλησης και η στήριξη της υγιούς επιχειρηµατικότητας. Στην κατεύθυνση αυτή, λοιπόν, εστιάζουµε σε τέσσερις κατηγορίες που έχουν περιθώρια βελτίωσης, τους νέους, τις γυναίκες, τα άτοµα µε αναπηρία και τους συνταξιούχους, και λαµβάνουµε συγκεκριµένες δράσεις, όπως κατάρτιση και επανακατάρτιση σε πράσινες και ψηφιακές δεξιότητες που γνωρίζουν σηµαντική ζήτηση στην αγορά εργασίας, προγράµµατα επιδοτούµενης απασχόλησης, δίνουµε έµφαση στην επαγγελµατική εκπαίδευση µέσω των σχολών της ∆ΥΠΑ, αναβαθµίζουµε και αξιοποιούµε καλύτερα τον Μηχανισµό ∆ιάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, διοργανώνουµε Ηµέρες Καριέρας. Ταυτόχρονα, µέσω του Rebrain Greece δίνουµε τη δυνατότητα σε Ελληνες συµπολίτες µας, που έφυγαν στα χρόνια της κρίσης, να βρουν ελκυστικές επαγγελµατικές προτάσεις που θα τους φέρουν και πάλι πίσω στη χώρα τους.
Σχετικά µε τον κατώτατο µισθό, το ΠΑΣΟΚ προτείνει την επαναφορά του συστήµατος προσδιορισµού του κατώτατου µισθού/ηµεροµισθίου αποκλειστικά µε την Εθνική Γενική Συλλογική Σύµβαση Εργασίας (ΕΓΣΣΕ), κατόπιν διαβούλευσης. Πώς τοποθετείστε σε αυτή την πρόταση;
Το νοµοσχέδιο, το οποίο κατατέθηκε ήδη στη Βουλή, αφορά την ενσωµάτωση ευρωπαϊκής οδηγίας για τη διασφάλιση του κατώτατου µισθού και την ενίσχυση των συλλογικών διαπραγµατεύσεων. Ως προς τον κατώτατο µισθό, προτείνεται από την κυβέρνηση η χρήση ενός µαθηµατικού τύπου, ο οποίος θα λαµβάνει υπόψη του τον πληθωρισµό και την παραγωγικότητα της ελληνικής οικονοµίας. Το προτεινόµενο σύστηµα δηµιουργεί ασπίδα προστασίας, καθώς προβλέπει ότι δεν µπορεί επ’ ουδενί να υπάρξει µείωση στον κατώτατο µισθό, ενώ -ας µου επιτραπεί να σηµειώσω- έχει σηµαντικά πλεονεκτήµατα. Εκ των σηµαντικότερων είναι η προβλεψιµότητα ως προς τη µελλοντική πορεία του κατώτατου µισθού, η οποία στηρίζει τον οικογενειακό προγραµµατισµό και τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ευνοώντας και τις επενδύσεις. Παράλληλα, προστατεύει την αγοραστική δύναµη των νοικοκυριών που βρίσκονται στο χαµηλότερο 20% της εισοδηµατικής κατανοµής, εξασφαλίζει δικαιότερη κατανοµή µισθών συνολικά και ενισχύει την αξιοπιστία της οικονοµικής πολιτικής της χώρας. Αξίζει να σηµειωθεί ότι σε 22 από τα 27 κράτη-µέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης προβλέπεται νοµοθετικά κατοχυρωµένος κατώτατος µισθός. Πέραν όµως των προβλεποµένων, η ρύθµιση αυτή µπορεί να λειτουργήσει ως βάση και από εκεί και πέρα οι κοινωνικοί εταίροι, οι εκπρόσωποι εργαζοµένων και εργοδοτών, έχουν απόλυτη ευχέρεια να συζητήσουν και να συµφωνήσουν πιο ευνοϊκούς όρους για τους εργαζόµενους.
Η αντιπολίτευση αλλά και η ΓΣΕΕ επιθυµούν την υπογραφή συλλογικών συµβάσεων εργασίας και σας καταλογίζουν ότι αντιτίθεστε, ως κυβέρνηση, σε αυτό.
Είναι γεγονός ότι το ποσοστό των συλλογικών συµβάσεων εργασίας στην Ελλάδα είναι χαµηλό και µπορεί να βελτιωθεί. Ως κυβέρνηση έχουµε ξεκαθαρίσει ότι πρόθεσή µας είναι να ενισχυθούν οι συλλογικές συµβάσεις εργασίας και θα εργαστούµε συστηµατικά προς αυτή την κατεύθυνση. Μετά την ψήφιση του νοµοσχεδίου για τον κατώτατο µισθό, εντός του ∆εκεµβρίου, θα ξεκινήσει ένας νέος κύκλος εκτενούς διαλόγου µε όλους τους εθνικούς κοινωνικούς εταίρους για το πώς µπορούµε να θεσπίσουµε περαιτέρω κίνητρα για να ενισχύσουµε τις συλλογικές συµβάσεις. Εµείς, ως κυβέρνηση, θα θεσπίσουµε το θεσµικό πλαίσιο που απαιτείται, ωστόσο θα χρειαστούµε και τη συνεργασία εκπροσώπων εργαζοµένων και εργοδοτών, οι οποίοι θα πρέπει να καθίσουν στο ίδιο τραπέζι και να συµφωνήσουν, όπως έχει γίνει για παράδειγµα στους κλάδους της εστίασης και του τουρισµού.
Μετά τη διαγραφή του Αντ. Σαµαρά από τη Ν.∆. πως τοποθετείστε στη συζήτηση ότι µεγάλη µερίδα παραδοσιακών ψηφοφόρων κινούνται προς τα δεξιά και έχουν αποκοπεί από τη Ν.∆.;
Η Νέα ∆ηµοκρατία, από την ίδρυσή της από τον Κωνσταντίνο Καραµανλή έως σήµερα, καλύπτει τον χώρο των πολιτών που τοποθετούνται στο ευρύ φάσµα από τη ∆εξιά έως το Κέντρο. Οι αρχές και οι αξίες µας παραµένουν σταθερές και αυτές υπηρετούν οι πολιτικές που εφαρµόζουµε. Από το 2019 µέχρι σήµερα η χώρα µας αναπτύσσεται πιο γρήγορα από την Ευρωπαϊκή Ενωση και µε το µέρισµα αυτής της ανάπτυξης στηρίζουµε τους πολίτες, ενώ, παραλλήλως, αλλάζουµε πολλά από όσα µας ταλαιπωρούν και µας κρατούσαν πίσω. Την ίδια στιγµή ενισχύσαµε τη θέση της πατρίδας µας διεθνώς, αλλά και την αποτρεπτική ισχύ των Ενόπλων µας ∆υνάµεων. Η κυβέρνηση βρίσκεται στον έκτο χρόνο της θητείας της και είναι φυσικό να υπάρχουν πολίτες που έχουν ψηφίσει τη Νέα ∆ηµοκρατία και έχουν σήµερα κριτική στάση. Στην πλειονότητά τους, όπως γνωρίζουµε από τις δηµοσκοπήσεις, οι πολίτες αυτοί δηλώνουν αναποφάσιστοι. ∆εν έχουν αποκοπεί από τη Νέα ∆ηµοκρατία, κρατούν κάποια απόσταση. Στόχος µας είναι στο τέλος της τετραετίας, διαπιστώνοντας τα αποτελέσµατα των πολιτικών µας, να στηρίξουν και πάλι την αναπτυξιακή πορεία, την κοινωνική συνοχή, τη σταθερότητα, την ισχύ που διασφαλίζουν µόνο ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Νέα ∆ηµοκρατία. Για να πετύχουµε τον στόχο µας, θα δώσουµε ακόµα µεγαλύτερη προτεραιότητα στη λύση των προβληµάτων της καθηµερινότητας, αλλά και θα εντείνουµε την πολεµική µας ενάντια στον λαϊκισµό, ενάντια σε εκείνους που υπόσχονται όλα σε όλους, γνωρίζοντας ότι δεν µπορούν να πραγµατοποιηθούν. Πολιτικές και συµπεριφορές που έφεραν την Ελλάδα πολύ κοντά στην καταστροφή δεν πρέπει, δεν µπορεί και είµαι βέβαιη ότι δεν θα επικρατήσουν στην ελληνική κοινωνία.