«Το 2024 ήταν μια χρονιά-ρεκόρ για τον τουρισμό», τόνισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στη συζήτηση με τον διευθυντή του περιοδικού «Monocle», Andrew Tuck, με θέμα την «Ελλάδα ως Εμπειρία Κοσμοπολιτισμού», εκφράζοντας παράλληλα το όραμα η χώρα μας να «είναι ο καλύτερος προορισμός στον κόσμο».

Σημείωσε, δε, πως δεν έχουν μόνο τα έσοδα σημασία, λέγοντας βέβαια πως «ο τουρισμός έφερε πάνω από 20. δισ. πέρυσι και αναμένουμε αυτός ο αριθμός να αυξηθεί φέτος». Όπως είπε συγκεκριμένα, για τον ίδιο «επιτυχία είναι οι άνθρωποι να είναι ευχαριστημένοι και να θέλουν να επιστρέψουν στην Ελλάδα», δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα νησιά, που μπορούν να έχουν καθοριστικό ρόλο στον τομέα της βιωσιμότητας, προωθώντας ανάλογα το τουριστικό τους brand. 

mitsotakis_monocle_esoteriki_1_
mitsotakis_monocle_esoteriki_2_
mitsotakis_monocle_esoteriki_3_
mitsotakis_monocle_esoteriki_4_


Μητσοτάκης: Επιτυχία είναι οι άνθρωποι να είναι ευχαριστημένοι, οι τοπικές κοινότητες καταλαβαίνουν τη σημασία του τουρισμού - Τι σημαίνει το brand Ελλάδα 

«Για μένα επιτυχία είναι οι άνθρωποι να είναι ευχαριστημένοι. Θεωρώ πως οι άνθρωποι που έρχονται εδώ είναι ικανοποιημένοι, θέλουν να επιστρέψουν και να ανακαλύψουν ακόμα περισσότερα σημεία της χώρας μας».

«Δόξα τω Θεώ, δεν είμαστε σε επίπεδο άλλων χωρών που οι τοπικές κοινότητες αντιδρούν στον τουρισμό. Οι τοπικές κοινότητες καταλάβαίνουν πως ο τουρισμός είναι σημαντικός για την τοπική οικονομία», πρόσθεσε σε άλλο σημείο.

«Πρέπει να σκεφτούμε πώς ήταν ο υπο-τουρισμός, πώς ήταν η Ελλάδα όταν έπρεπε να κλείσουμε τα πάντα λόγω covid», συμπλήρωσε.

Η εξυπηρέτηση είναι ένας τρόπος διπλωματίας, σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, λέγοντας πως οι μονάδες στον τουρισμό «πρέπει να προβάλλουν την καλύτερη εικόνα της χώρας». «Θέλουμε να διασφαλίσουμε πως έχουν τη σωστότερη συμπεριφορά», τόνισε επίσης ο πρωθυπουργός.

«Δεν έχει να κάνει μόνο με το φυσικό μας κάλλος ή τη μεγάλη κληρονομιά μας. Η Ελλάδα είναι μία χώρα που κοιτάει στο μέλλον, που αγκαλιάζει τα νέα τρεντ» και ειδικότερα για το τι σημαίνει για τον ίδιο το brand «Ελλάδα», ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε:

«Αυτό που έχει η Ελλάδα να προσφέρει είναι μοναδική φυσική ομορφιά, πάρα πολύ φιλικούς ανθρώπους, απαράμιλλη πολιτιστική κληρονομιά, ενώ ο στόχος της βιωσιμότητας είναι μη διαπραγματεύσιμος. Θα χαρούμε να μας βοηθήσετε να βρούμε ένα logo για όλα αυτά που είναι η Ελλάδα», σημείωσε απευθυνόμενος στον Andrew Tuck.

Σε σχέση με τα διεθνή brand στον τουρισμό που υπάρχουν στη χώρα μας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης είπε ότι «είναι σημαντικά», με τον πρωθυπουργό να σημειώνει ότι και τα ελληνικά brand είναι πολύ ψηλά και ιδίως το όραμά τους για τον τουρισμό. Αναφερόμενος, δε, στις ελληνικές επιχειρήσεις, είπε πως «αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τα μεγάλα brands, αλλά και με μικρές ξενοδοχειακές μονάδες, στις οποίες πρέπει να προσφέρουμε τα κατάλληλα εργαλεία, όπως το ψηφιακό μάρκετινγκ. Ενθαρρύνουμε αυτήν την ανάπτυξη, προστατεύοντας και το φυσικό περιβάλλον».

Ο πρωθυπουργός εξέφρασε επίσης την ικανοποίησή του όταν βλέπει «τις ελληνικές επιχειρήσεις να πηγαίνουν και στο εξωτερικό και να εξελίσοσνται ακόμα περισσότερο», ενώ έκανε ειδική μνεία στη φιλοξενία σε βίλες, που «είναι ένας νέος τομέας που αναπτύσσεται και συμπληρώνει το τουριστικό μας προϊόν».

"Να δίνουμε αξία στα χρήματα που δαπανά ο επισκέπτης - Η αγορά δεν συγχωρεί τις χώρες που δείχνουν εφησυχασμό"

Σε ερώτηση του Andrew Tuck, Editor-in-Chief του «Monocle Magazine», «αν έχετε ζηλέψει κάποια άλλη πρωτεύουσα», ο πρωθυπουργός απάντησε:

«Συνεχώς βλέπουμε τα καλύτερα παραδείγματα και αναζητούμε ιδέες που μπορούμε να εφαρμόσουμε και στην Ελλάδα. Ναι φυσικά έχω ζηλέψει πράγματα που έχω δει έξω. Κοιτάω τις καλύτερες πρακτικές, τι μπορεί να εφαρμοστεί προσαρμοσμένο στην Ελλάδα. Όλα πρέπει να είναι προσαρμοσμένα στα δεδομένα της κάθε χώρας. Άλλωστε, είμαστε σε μια απίστευτα ανταγωνιστική αγορά. Ο ορισμός μου γι' αυτό είναι να δίνουμε αξία στα χρήματα που δαπανά ο επισκέπτης» και πρόσθεσε: «Η αγορά δεν συγχωρεί τις χώρες που δείχνουν εφησυχασμό».

Μητσοτάκης για μετρό Θεσσαλονίκης: Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για την πόλη, αλλά είναι και ένα μουσείο, είναι μοναδικό σε όλο τον κόσμο

Σε σχέση με τις υποδομές και τα έργα που γίνονται, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημείωσε πως «ένα μεγάλο ζήτημα είναι η κίνηση στους δρόμους», λέγοντας σε άλλο σημείο πως «μία σημαντική απόφαση ήταν η ιδιωτικοποίηση 14 αεροδρομίων. Οι μικρότεροι λιμένες χρειάζονται επενδύσεις, για παράδειγμα η Σαντορίνη. Έχουμε ένα πολύ σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων. Εμείς θα μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε κάποια έργα πολύ σύντομα», τόνισε ο πρωθυπουργός.

Και σημείωσε συγκεκριμένα για το μετρό Θεσσαλονίκης, τα εγκαίνια του οποίου γίνονται αύριο: «Μετά από εδώ θα πάω στη Θεσσαλονίκη (σ.σ.: για την ξενάγηση του Σταθμού Βενιζέλου), όπου θα εγκαινιάσουμε το μετρό ύστερα από 30 χρόνια. Είναι ένα πολύ σημαντικό έργο για την πόλη, αλλά είναι και ένα μουσείο, είναι μοναδικό σε όλο τον κόσμο. Πρέπει να γίνουν ακόμα πράγματα για τις υποδομές, αλλά υπάρχουν μεγάλα έργα που έχουν ολοκληρωθεί».

Αναφερόμενος στην εργασία στον κλάδο του τουρισμού, σημείωσε πως συνολικά «η ανεργία έπεσε από το 17 στο 10%», προσθέτοντας πως «όλοι επωφελούνται από την επιτυχία του κλάδου, είναι ο τομέας κατ' εξοχήν παροχής υπηρεσιών και οι εργαζόμενοι είναι μέρος αυτού, είναι σημαντικό ότι έχουν υπογραφεί συλλογικές συμβάσεις εργασίας. Το μήνυμα που θέλω να δώσω για τον επιχειρηματικό κλάδο είναι αυτό, οι εργαζόμενοι πρέπει να είναι ικανοποιημένοι».

"Έτοιμο το αεροδρόμιο στην Κρήτη το 2027 - Τα νησιά μπορούν να είναι στην πρώτη γραμμή της βιωσιμότητας, αλλά έχει ιδιαίτερη σημασία η στάση των τοπικών Αρχών"

Σε σχέση με την Κρήτη, αναφέρεται στον νέο αυτοκινητόδρομο και στο αεροδρόμιο που θα είναι έτοιμο το 2027. Είναι πίσω στις υποδομές, με τα έργα να γίνονται αυτή τη στιγμή για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα. 

«Είμαστε πάντα σε ανοικτό διάλογο με όλα τα εμπλεκόμενα μέρη από την τουριστική βιομηχανία και δεν αισθάνομαι ότι αντιμετωπίζουμε προβλήματα που αντιμετωπίζουν άλλες χώρες αυτή τη στιγμή. Αλλά και πάλι ξέρουμε, για παράδειγμα, ότι έχουμε κάποια νησιά, που δυσκολεύονται πάρα πολύ από άποψη υποδομών. Και θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στις παρεμβάσεις μας προκειμένου να διασφαλίσουμε και πάλι ότι η ικανοποίηση του πελάτη είναι η αναμενόμενη».

Πέραν, πάντως, των προβλημάτων στις υποδομές που υπάρχουν σε κάποια νησιά, ο Κυριάκος Μητσοτάκης αναφέρθηκε στην Τήλο, «που ανακυκλώνουν το 90% των αποβλήτων».

Ένα άλλο μεγάλο ζήτημα υπάρχει και με τη διαχείριση του νερού, τόνισε ο πρωθυπουργός, αναφερόμενος επί παραδείγματι στην πρακτική της αφαλάτωσης. «Μιλάμε με τις τοπικές κοινωνίες και στέλνουμε το μήνυμα: "Αφήστε τις μεγάλες επιχειρήσεις να βοηθήσουν"», είπε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε:

«Τα νησιά μπορούν να είναι στην πρώτη γραμμή της βιωσιμότητας και της απανθρακοποίησης, αλλά έχει ιδιαίτερη σημασία η στάση των τοπικών Αρχών», κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στο «project με ηλεκτρικά οχήματα στην Αστυπάλαια», η οποία, ενώ δεν ήταν τόσο διάσημη, «ξαφνικά έγινε προορισμός, γιατί μπορούσε να το προβάλει».

Σε ερώτηση για το όραμα για τα επόμενα 5-10 χρόνια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε ότι η Ελλάδα πρέπει να είναι ο καλύτερος προορισμός στον κόσμο. Είμαστε σε μια σταθερή πορεία, ο στόχος είναι με τη σωστή στρατηγική η Ελλάδα να είναι ο πρώτος προορισμός που έρχεται στο μυαλό κάποιου που λέει «θέλω να ταξιδέψω».

Το περιοδικό σημείο αναφοράς σε θέματα πολιτισμού και ανάδειξης προορισμών, που διατηρούν ισορροπία ανάμεσα στον εκσυγχρονισμό και την ιδιαίτερή τους ταυτότητα

Σημειώνεται πως το κορυφαίο περιοδικό «Monocle», υπό τη διεύθυνση του Andrew Tuck, αποτελεί διεθνές σημείο αναφοράς για θέματα πολιτισμού, επιχειρηματικότητας και παγκόσμιων τάσεων. Το περιοδικό έχει αναδείξει προορισμούς που ισορροπούν ανάμεσα στον εκσυγχρονισμό και τη διατήρηση της ταυτότητάς τους – μια πρόκληση που αντιμετωπίζει και η Ελλάδα.

Η συζήτηση πραγματοποιείται στο πλαίσιο του τρίτου μεγάλου συνεδρίου του Travel.gr GREECE TALKS στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία» με θέμα τον Τουρισμό στην Ελλάδα και τίτλο «Identity, Future & the Traveler».