Το µετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα πιο εµβληµατικά έργα που ολοκληρώνονται στην Ελλάδα, ως προς τα οικονοµικοτεχνικά του σκέλη, τη σηµασία, αλλά και την ιστορία του. Πρόκειται για ένα έργο που περίµεναν δεκαετίες οι Θεσσαλονικείς, υπήρξε αντικείµενο σφοδρής και µακρόχρονης δηµόσιας αντιπαράθεσης, πέρασε από πολλά και δύσκολα εµπόδια και έγινε η αιτία να καλλιεργηθεί µια εύλογη καχυποψία των συµπολιτών µας απέναντι, συνολικά, στην αξιοπιστία του πολιτικού συστήµατος. Ενδεικτικά, θα αναφερθώ στο κεφάλαιο των δικαστικών προσφυγών, όπου µόνο την περίοδο από το 2006 έως σήµερα ασκήθηκαν περίπου 140 διαφωνίες, οι οποίες διευθετήθηκαν είτε σε επίπεδο εκδίκασης είτε σε επίπεδο διαιτησίας. Χαρακτηριστικό παράδειγµα, οι δικαστικές προσφυγές τρίτων για τις τεχνικές λύσεις που προτάθηκαν σε σχέση µε τη διαχείριση των αποκαλυφθέντων, από το 2012, σπουδαίων αρχαιολογικών ευρηµάτων στον σταθµό Βενιζέλου. ∆ηµιουργήθηκε ένας σταθµός-µουσείο, όπου οι κάτοικοι και οι επισκέπτες της Θεσσαλονίκης θα µπορούν να θαυµάσουν τη µακραίωνη ιστορία της, η οποία αποκτά σήµερα και µετρό και αρχαία, όπως ακριβώς είχαµε δεσµευτεί. Για να συµβεί, όµως, αυτό χρειάστηκε να εργαστούν ακατάπαυστα πολλοί άνθρωποι, επιστήµονες, µηχανικοί και αρχαιολόγοι, µε µεγάλη αφοσίωση και αριστοτεχνική επιµέλεια. Το ιστορικό στοιχείο που αναδεικνύεται σε πολλούς σταθµούς συνδυάζεται µε ένα υπερσύγχρονο µετρό, στο οποίο έχουν ενσωµατωθεί οι απαιτήσεις των διεθνών προτύπων πυροπροστασίας υπόγειων έργων και της αντίστοιχης ελληνικής νοµοθεσίας. Βασικό χαρακτηριστικό του µετρό Θεσσαλονίκης είναι το αυτόµατο σύστηµα, το οποίο καλύπτει τις προδιαγραφές ασφαλείας, καθώς περιλαµβάνει:

  • Τεχνολογικό σχεδιασµό, κατασκευή και λειτουργία του δικτύου µε βάση τα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
  • Απουσία της πιθανότητας ανθρώπινου σφάλµατος, καθώς οι κρίσιµες εργασίες του συστήµατος είναι πλήρως αυτοµατοποιηµένες.
  • Απόλυτη προστασία των επιβατών κατά την παραµονή τους στους σταθµούς, µε το αυτόµατο σύστηµα θυρών στις αποβάθρες, το οποίο αποµονώνει και αποκλείει την πρόσβαση στις σήραγγες και προφυλάσσει από πτώσεις.
  • Ξεχωριστές σήραγγες µονής τροχιάς. 

Με τη λειτουργία του µετρό αλλάζει ο συγκοινωνιακός χάρτης της Θεσσαλονίκης, η οποία µέχρι σήµερα διέθετε µόνο λεωφορεία, ο στόλος των οποίων ήταν γηρασµένος, αλλά έχει, ήδη, ανανεωθεί σε ποσοστό που προσεγγίζει το 50%. Ο ΟΣΕΘ έχει προσαρµόσει τα δροµολόγια των λεωφορειακών γραµµών ώστε να ενθαρρύνουµε τις συνδυασµένες µετακινήσεις των επιβατών και να αναπτυχθεί, έτσι, µια νέα κουλτούρα αστικών µετακινήσεων από τους συµπολίτες µας. ∆ιαµορφώσαµε µια ελκυστική τιµολογιακή πολιτική, µε εισιτήριο 60 λεπτά του ευρώ και µηνιαία κάρτα που στοιχίζει µόλις 16 ευρώ, είτε για το µετρό είτε για τα λεωφορεία.

Η διαδροµή από τον Νέο Σιδηροδροµικό Σταθµό µέχρι τη Νέα Ελβετία θα καλύπτεται µε το µετρό σε 16,5 λεπτά, έναντι 35 λεπτών που απαιτούνται σήµερα για να καλυφθεί η ίδια απόσταση µε Ι.Χ. Η επιλογή του µετρό από 250 χιλιάδες επιβάτες συνεπάγεται µείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώµατος, αλλά και του κυκλοφοριακού προβλήµατος, το οποίο –πρόσκαιρα– έχει επιβαρυνθεί από τα εργοτάξια που κατασκευάζουν το Flyover, την τρίτη –στρατηγικής σηµασίας– παρέµβαση που υλοποιούµε στο σύστηµα υποδοµών - µεταφορών της πόλης. Ταυτόχρονα, όµως, µε τις άµεσες ωφέλειες, η λειτουργία του µετρό προσδίδει στη Θεσσαλονίκη υψηλή προστιθέµενη αξία. Η πόλη εκσυγχρονίζεται και καθίσταται περισσότερο ελκυστική και φιλική στους κατοίκους και τους επισκέπτες της. Προβάλλει το σπουδαίο της παρελθόν µε το βλέµµα στο µέλλον και µπορεί, πλέον, να φιλοξενήσει πολύ περισσότερες οικονοµικές, κοινωνικές και πολιτιστικές δραστηριότητες. Αναβαθµίζεται έτσι και ο γεωπολιτικός της ρόλος, ως µια δυναµική και εξωστρεφής µητρόπολη, όχι µόνο της Βόρειας Ελλάδας, αλλά και ευρύτερα των Βαλκανίων. Με το µετρό της Θεσσαλονίκης, το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών και συνολικά η κυβέρνηση εκπληρώνει τον ύψιστο και διαχρονικό στόχο της ενδυνάµωσης της εθνικής µας ισχύος.

*Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών