Με την παράδοση των µεγάλων έργων υποδοµών, που θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας ενισχύοντας την αναπτυξιακή προοπτική της και βελτιώνοντας την καθηµερινή ζωή των Ελλήνων, θα επιδιώξει να συνδέσει τη δεύτερη κυβερνητική θητεία του ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Τα έργα στους τοµείς των Υποδοµών και των Μεταφορών ενισχύουν το αφήγηµα του Μαξίµου ότι η κυβέρνηση υπερβαίνει τα εµπόδια και παρουσιάζει µετρήσιµο έργο στους πολίτες, ξεµπλοκάροντας projects ανά την επικράτεια που χρόνιζαν και ανασύροντας από τα συρτάρια ξεχασµένα σχέδια, που κατά την πρώτη κυβερνητική θητεία µετατράπηκαν σε εργοτάξια και µε ορίζοντα το 2027 θα έχουν ολοκληρωθεί και παραδοθεί.

Εµβληµατικότερο παράδειγµα αποτελεί αναµφίβολα το Μετρό της Θεσσαλονίκης που µπήκε στις ράγες πριν από µία εβδοµάδα. Ενα έργο που διαχρονικά έπληξε την εµπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στο κράτος και µε την παράδοσή του αλλάζει σηµαντικά το κλίµα για την κυβέρνηση στη Βόρεια Ελλάδα.

Εξάλλου, περιγράφοντας ο ίδιος ο πρωθυπουργός το όραµά του για τη χώρα στο Συνέδριο που συνδιοργάνωσαν η Morgan Stanley και το Χρηµατιστήριο Αθηνών στο Λονδίνο, παρέπεµψε στο Μετρό της Θεσσαλονίκης, που πέρασε από 40 κύµατα, έχοντας αντιστάσεις από κάθε είδους δυνάµεις που δεν ήθελαν να κατασκευαστεί. «Είναι ένα υπερσύγχρονο Μετρό που προστατεύει την πολιτιστική µας κληρονοµιά. Αυτό για µένα είναι µια εικόνα της Ελλάδας του µέλλοντος. Θα παραµείνουµε πλήρως προσηλωµένοι σε αυτή την πορεία», τόνισε ο Κ. Μητσοτάκης, δίνοντας το στίγµα της κυβερνητικής πολιτικής στον συγκεκριµένο τοµέα, όπου το Μαξίµου θα επιδιώξει να ακουστεί πολλές φορές έως τις επόµενες εθνικές εκλογές το σύνθηµα «το είπαµε, το κάναµε» από τα χείλη του πρωθυπουργού, οικοδοµώντας το προφίλ της κυβέρνησης που δεν παρουσιάζει απλά µακέτες, αλλά τις κάνει έργα πνοής.

Σύµφωνα µε το πρωθυπουργικό επιτελείο, η παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης δεν είναι η ολοκλήρωση ενός µεγάλου έργου, αλλά η απαρχή για την ολοκλήρωση σηµαντικών έργων σε κάθε γωνιά της χώρας, προσφέροντας σύγχρονες και ασφαλείς µετακινήσεις και καλύτερη ποιότητα στις δηµόσιες υποδοµές.

Μια νέα περίοδος για τις Μεταφορές στην Ελλάδα - Τα έργα-ορόσημα και ο στόχος του Κυριάκου Μητσοτάκη

Οι Υποδοµές και οι Μεταφορές µπαίνουν πλέον κεντρικά στο κυβερνητικό αφήγηµα, παράλληλα µε τη στροφή στην καθηµερινότητα των πολιτών, µε τον Κ. Μητσοτάκη, που έχει βάλει επισήµως πλώρη για την τρίτη πρωθυπουργική θητεία του, να επιδιώκει να γίνει ο πρωθυπουργός που τελειώνει αυτό που οι άλλοι άφησαν ηµιτελές, προκειµένου να αναπληρώσει η χώρα το χαµένο έδαφος, αντιµετωπίζοντας παθογένειες δεκαετιών και λογικές µιζέριας και ηττοπάθειας. Επί της ουσίας, το προπερασµένο Σάββατο ο Κ. Μητσοτάκης δεν πάτησε απλώς το κουµπί για να εκκινήσει ο πρώτος συρµός, αλλά έδωσε το σήµα για τη νέα περίοδο των Μεταφορών της Ελλάδας, που συνδέεται µε την ολοκλήρωση έργων-οροσήµων.

Σε λιγότερο από έναν χρόνο, τον Νοέµβριο του 2025, τη σκυτάλη παίρνει η πρώτη επέκταση του Μετρό, αυτή προς Καλαµαριά, που περιλαµβάνει 5 νέους υπόγειους σταθµούς: Νοµαρχία, Καλαµαριά, Αρετσού, Νέα Κρήνη και Μίκρα. Επόµενο µεγάλο στοίχηµα του Μετρό θα είναι η επέκταση προς Εύοσµο, µε τη δηµιουργία νέας γραµµής, αλλά και η ανάπτυξη των µέσων σταθερής τροχιάς στη Θεσσαλονίκη µε την υλοποίηση του Προαστιακού ∆υτικής Θεσσαλονίκης.

Πέρα από το πρόγραµµα Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, που περιλαµβάνει και την ανανέωση του στόλου του ΟΑΣΘ, πριν από την άνοιξη του 2027, ήτοι παραµονές των εθνικών εκλογών, αναµένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή του οδικού άξονα Flyover, που µαζί µε το Μετρό θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της συµπρωτεύουσας, αντικαθιστώντας τον προβληµατικό περιφερειακό της Θεσσαλονίκης.

Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι οι εργασίες για το πιο σύγχρονο Παιδιατρικό Νοσοκοµείο των Βαλκανίων και το νέο Ογκολογικό, ενώ δροµολογούνται η ανάπλαση της ∆ΕΘ, µε δηµιουργία µεγάλου χώρου πρασίνου στο κέντρο της πόλης, η ανάπλαση της παραλίας, η αναβάθµιση της δυτικής πλευράς, η µετατροπή της ανατολικής πλευράς σε πόλο καινοτοµίας.

Σε εξέλιξη επίσης είναι η κατασκευή της Γραµµή 4 του Μετρό Αθήνας. Ο «µετροπόντικας» εκτιµάται ότι θα έχει τελειώσει µέχρι το τέλος του 2026. Η νέα γραµµή περιλαµβάνει 15 νέους σταθµούς και 13 χλµ. υπόγειας σήραγγας. Ο «µετροπόντικας» «Νίκη», εκκινώντας από το Αλσος Βεΐκου, έχει διανοίξει σήραγγα 520 µέτρων, ενώ ο «µετροπόντικας» «Αθηνά», που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, σήραγγα 2.050 µέτρων.

Επενδύσεις µαµούθ

Συνολικά 610 από τα έργα της Κεντρικής Μακεδονίας είναι σε εξέλιξη και εξ αυτών 294 υλοποιούνται, 130 είναι σε διαγωνιστική διαδικασία και 186 είναι ενταγµένα ή συµβασιοποιηµένα, δείχνοντας ιδιαίτερη στόχευση της κυβέρνησης προς τη Μακεδονία, µε την ενδυνάµωσή της να αποτελεί προτεραιότητα, δεδοµένων των διαρροών που καταγράφονται στους ψηφοφόρους της Βόρειας Ελλάδας, που ερµηνεύονται και λόγω εντοπιότητας των πολιτικών αρχηγών των κοµµάτων δεξιότερα της Ν.∆., που εµφανίζονται ως υποδοχείς των δυσαρεστηµένων ψηφοφόρων της Ν.∆. (Βελόπουλος, Λατινοπούλου, Νατσιός). Ως προς την υπόλοιπη επικράτεια, η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει πακέτο δηµόσιων επενδύσεων µαµούθ, το οποίο στελέχη της κυβέρνησης χαρακτηρίζουν «διπλάσιο Σχέδιο Μάρσαλ», µε εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, ύψους 102 δισ. ευρώ, µε στόχο τη µείωση των περιφερειακών ανισοτήτων και τη διπλή σύγκλιση εθνικού ΑΕΠ και περιφερειακών εισοδηµάτων µε το ευρωπαϊκό επίπεδο. Μεγάλο µέρος των επενδύσεων αφορά τα οδικά έργα.

Το χρονικό όριο κατασκευής των κύριων οδικών αξόνων

Σε εξέλιξη βρίσκεται η κατασκευή µεγάλων οδικών αξόνων ανά την επικράτεια, ενώ το µεγάλο στοίχηµα για την κυβέρνηση αποτελεί ο Βόρειος Οδικός Αξονας Κρήτης. Για τον ΒΟΑΚ, όπως γνωστοποίησε εντός της προηγούµενης εβδοµάδας ο υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, µέσα στον επόµενο χρόνο θα έχει υπογραφεί η σύµβαση παραχώρησης του κεντρικού τµήµατος του οδικού άξονα από τα Χανιά µέχρι το Ηράκλειο (µαζί µε την προαίρεση για το τµήµα Κίσσαµος - Χανιά) µε τον Οµιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ η ολοκλήρωση κατάθεσης των δικαιολογητικών από τον ανάδοχο θα γίνει εντός του Ιανουαρίου του 2025. Πρόκειται για το σηµαντικότερο οδικό έργο αυτή την περίοδο, συνολικού προϋπολογισµού κοντά στα 2,5 δισ. ευρώ. Ο ΒΟΑΚ, µήκους 294 χλµ., θα ενώνει την Κρήτη από τον Κίσσαµο έως τη Σητεία. Πάντως καταγράφονται σηµαντικές καθυστερήσεις, λόγω απαλλοτριώσεων αλλά και προσφυγών από δηµοτικές αρχές που ζητούν επαναχάραξη σε ορισµένα σηµεία.

Μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί ο οδικός άξονας Πάτρα - Πύργος, το σηµαντικότερο τµήµα του οποίου θα έχει παραδοθεί πάντως µέχρι το επόµενο καλοκαίρι. Ο αυτοκινητόδροµος Πάτρα - Πύργος έχει µήκος 74,8 χλµ., εκ των οποίων τα 13 χλµ. αφορούν βελτιώσεις της υφιστάµενης εθνικής οδού, ενώ τα υπόλοιπα κατασκευάζονται σε νέα χάραξη.

Στο τέλος του πρώτου τριµήνου του 2026 θα έχει ολοκληρωθεί από την ΤΕΡΝΑ και η κατασκευή του τελευταίου τµήµατος του οδικού άξονα Ε-65, από την Καλαµπάκα µέχρι τον κόµβο µε την Εγνατία Οδό. Στην κυκλοφορία έχουν δοθεί τα πρώτα 136 χλµ. και αποµένει το τµήµα από τον κόµβο Καλαµπάκας έως την Εγνατία Οδό. Οταν ολοκληρωθεί η «ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδοµής της Κεντρικής Ελλάδας» θα συνδέει τη Λαµία µε τα Γρεβενά µε µήκος 182 χλµ. Σήµερα ο Ε-65 συνδέει τη Λαµία µε την Καλαµπάκα µέσω ∆οµοκού, Καρδίτσας και Τρικάλων.

Ο κ. Σταϊκούρας γνωστοποίησε πως το έργο του Flyover στη Θεσσαλονίκη «εκτελείται εντός χρονοδιαγράµµατος» από τις ΑΒΑΞ και METKA. Εκτιµάται ότι η παράδοσή του θα γίνει έως τον Μάιο του 2027.

Το καλοκαίρι του 2027 αναµένεται να παραδοθεί ο οδικός άξονας Μπράλος - Αµφισσα µε µήκος 24 χιλιόµετρα. Περιλαµβάνει δύο σήραγγες συνολικού µήκους περίπου 4,7 χλµ., επτά γέφυρες και έξι ισόπεδους κόµβους.

Σε εξέλιξη είναι ακόµη ο κάθετος άξονας ∆ράµα - Αµφίπολη (Παλαιοκώµη), όπως και η κατασκευή-αναβάθµιση οδικής σύνδεσης της πόλης της Λευκάδας µε τον οδικό άξονα Ακτιο - ∆υτικός Αξονας. Τέλος, να αναφέρουµε ότι µέσα στον τρέχοντα µήνα υπογράφεται, µε την ΑΒΑΞ, η σύµβαση για την αναβάθµιση του οδικού άξονα Ιωάννινα - Κακαβιά.

Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή