Η εισαγωγή του ∆ιεθνούς Απολυτηρίου (I.B.), ξεκινώντας από τα Πρότυπα Σχολεία, και η ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστηµίων αποτελούν βασικές προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για το 2025. Μεταξύ άλλων, προβλέπονται ενίσχυση της εξωστρέφειας και διεθνοποίηση των ελληνικών ΑΕΙ, καθώς επίσης διασύνδεση των προγραµµάτων σπουδών των Πανεπιστηµίων µε τις ανάγκες της αγορά ς εργασίας.

Στην Εκπαίδευση θα διδάσκεται ο σχολικός επαγγελµατικός προσανατολισµός µε τη χρήση τεχνικών µηχανικής µάθησης. Καθιερώνεται επίσης το Ψηφιακό Σχολείο µε ψηφιακούς πίνακες σε ό λα τα σχολεία, αλλάζουν τα σχολικά βιβλία και εισάγονται νέα κριτή ρια επιλογή ς εκπαιδευτικών, ενώ λαµβάνονται µέτρα για τη βελτίωση των επιδόσεων των Ελλήνων µαθητών στην Pisa.

Μια πρόγευση όλων των µεγάλων και µικρών αλλαγών που προγραµµατίζονται στην Παιδεία για το νέο έτος έδωσε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, στην τελευταία συνεδρίαση του υπουργικού συµβουλίου για το 2024, υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, παρουσιάζοντας τις δύο νέες νοµοθετικές πρωτοβουλίες του υπουργείου Παιδείας που αφορούν την ίδρυση και λειτουργία των ∆ηµόσιων Ωνάσειων Σχολείων και την ενδυνάµωση της σχολικής µονάδας και εισαγωγή καινοτοµιών στην Εκπαίδευση.

Η ίδρυση ∆ηµόσιων Ωνάσειων Σχολείων, η αυτονομία της σχολικής μονάδας και τα Αθλητικά σχολεία

Ειδικότερα, όπως ανέφερε σε ανάρτησή του ο υπουργός Κ. Πιερρακάκης, το πρώτο νοµοσχέδιο προβλέπει την ίδρυση 22 ∆ηµόσιων Ωνάσειων Σχολείων, µέσω της συνολικής αναβάθµισης 11 υφιστάµενων Γυµνασίων και 11 Λυκείων σε περιοχές µε κοινωνικές και οικονοµικές προκλήσεις. Με το δεύτερο νοµοσχέδιο, όπως ο ίδιος σηµείωσε, ενισχύεται η αυτονοµία της σχολικής µονάδας σε όλα τα σχολεία, µέσω της ενδυνάµωσης των διευθυντών και της αύξησης της λογοδοσίας, ενώ ιδρύονται δύο Αθλητικά Σχολεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, µε προοπτική επέκτασης του θεσµού σε όλη τη χώρα Θεσπίζεται επίσης το πρόγραµµα «Ανοιχτό Σχολείο», δίνοντας µέσα από τα σχολεία που θα συµµετέχουν σε κάθε δήµο ένα πλήρες και δοµηµένο πλαίσιο δραστηριοτήτων για αθλητικές δραστηριότητες, ελεύθερο παιχνίδι, λέσχες ανάγνωσης, διαλέξεις και σχολές γονέων.

∆ιεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate - Ι.Β.) στα Πρότυπα και τα Πειραµατικά Λύκεια

Εισάγεται εξάλλου το ∆ιεθνές Απολυτήριο (International Baccalaureate - Ι.Β.) στα Πρότυπα και τα Πειραµατικά Λύκεια, καθιερώνεται η ψηφιοποίηση σε όλα τα επίπεδα της εκπαιδευτικής κοινότητας και εισάγονται ξεκάθαροι κανόνες λειτουργίας για τα Κέντρα Μελέτης Πρωτοβάθµιας Εκπαίδευσης. Θα δηµιουργηθούν δύο µητρώα: το ένα για τους ιδιοκτήτες των Κέντρων Μελέτης και το άλλο για τους εκπαιδευτικούς που θα διδάσκουν σε αυτά. Η κτιριακή άδεια λειτουργίας θα χορηγείται από τον Εθνικό Οργανισµό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελµατικού Προσανατολισµού (ΕΟΠΠΕΠ), ενώ στα Κέντρα Μελέτης θα διδάσκουν εκπαιδευτικοί που θα είναι ενταγµένοι στο υπό δηµιουργία µητρώο. Για τα ήδη λειτουργούντα Κέντρα Μελέτης, όπως προβλέπεται στο σχέδιο νόµου, θα δοθεί χρόνος για να προσαρµοστούν στις νέες προϋποθέσεις. Επίσης, θα ενισχυθεί ο ρόλος του διευθυντή του σχολείου στη λήψη αποφάσεων για συγκεκριµένες κατηγορίες ζητηµάτων.

Αναλυτικά το πακέτο των μεταρρυθμίσεων Πιερρακάκη

Αναλυτικά, σύµφωνα µε την κωδικοποίηση που έχει γίνει στις προτεραιότητες του υπουργείου Παιδείας για το 2025, προβλέπονται οι ακόλουθες αλλαγές και µεταρρυθµίσεις στο σύνολο της εκπαίδευσης:

  • Θεσµοθέτηση και λειτουργία I.B. στα Πρότυπα Σχολεία.
  • Αναδιάρθρωση χάρτη Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης.
  • Ίδρυση µη κρατικών Πανεπιστηµίων.
  • Ενίσχυση της εξωστρέφειας και διεθνοποίησης των ελληνικών ΑΕΙ.
  • Επισκέπτες-καθηγητές.
  • Βιοµηχανικά διδακτορικά .
  • ∆ιασύνδεση των προγραµµάτων σπουδών των ελληνικών ΑΕΙ µε τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.
  • Πανεπιστήµια αριστείας.
  • Αναβάθµιση καλλιτεχνικής εκπαίδευσης - Ίδρυση και λειτουργία Ιδρύµατος Παραστατικών Τεχνών.
  • Σχολικός επαγγελµατικός προσανατολισµό ς µε τη χρήση τεχνικών µηχανικής µάθησης.
  • Εκπαιδευτικό ς χάρτης (διαχείριση σχολικών υποδοµών και ανθρώπινου δυναµικού ).
  • Ψηφιακό Σχολείο - ψηφιακοί πίνακες σε όλα τα σχολεία.
  • Θεσµοθέτηση ανοιχτού σχολείου.
  • Νέα κριτή ρια επιλογής εκπαιδευτικών.
  • Νέα σχολικά βιβλία.
  • Βελτίωση των επιδόσεων των µαθητών στην Pisa.
  • Αυτόνοµες τάξεις Γυµνασίου.
  • Βελτίωση της περιβαλλοντική ς και µαθησιακής προσβασιµότητας στις σχολικές µονάδες.
  • ∆ηµιουργία θεσµικού πλαισίου για τα Κέντρα Μελέτης.
  • Εκπαιδευτές κινητικότητας, προσανατολισµού και δεξιοτήτων καθηµερινής διαβίωσης για τα άτοµα µε οπτική αναπηρία (ανάπτυξη και πιστοποίηση επαγγελµατικού περιγράµµατος, θέσπιση πλαισίου κατάρτισης).
  • Ενίσχυση δικτύου Πρότυπων Σχολείων µε την ίδρυση 22 Ωνασείων Σχολείων.
  • Μελέτη καταγραφή ς και αντιµετώπισης προβληµάτων σε σχολικά κτίρια (πρόγραµµα «Μαριέττα Γιαννάκου»).
  • Χρηµατοοικονοµικός εγγραµµατισµός παιδιών.
  • ∆ιαµόρφωση Εθνικού Πλαισίου Επαγγελµατικής Ανάπτυξης των Εκπαιδευτικών.
  • Ενιαίος τρόπος λειτουργίας των ΕΠΑ.Λ., σύµφωνα µε το µοντ λο των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ.
  • Ενίσχυση του θεσµού του ψυχολόγου και του κοινωνικού λειτουργού .
  • Ενίσχυση του ολοήµερου σχολείου.
  • Επανασχεδιασµός αξιολόγησης δοµών και εκπαιδευτικών.
  • Επιλογή στελεχών διοίκησης εκπαίδευσης
  • Επέκταση και ενίσχυση του ∆ικτύου των Πρότυπων και Πειραµατικών Σχολείων (ΠΠΣ).
  • Μέτρα για την καταπολ µηση του bullying.
  • Νέο πλαίσιο για τη συµπεριληπτική εκπαίδευση και ανασχεδιασµός λειτουργίας των ΚΕ∆ΑΣΥ.
  • Nέες Φοιτητικέ ς Εστί ες (∆υτική Αττική , ∆υτική Μακεδονί α, Κρήτη, Θεσσαλία, ∆ηµοκρίτειο).
  • Προµήθεια εργαστηριακού εξοπλισµού για τα Εργαστηριακά Κέντρα.
  • Συµπράξεις ερευνητικής αριστείας
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή της Κυριακής