Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί πυρήνα εθνικής προόδου και οικονομικής ανάπτυξης, καθώς ενσαρκώνει την πλούσια ιστορία και τον σύγχρονο ρόλο της Ελλάδας στη διεθνή ναυτιλία.

Η συνεισφορά της ελληνικής ναυτιλίας σε παγκόσμιο επίπεδο είναι αναγνωρισμένη, καθώς η χώρα παραμένει ηγέτιδα δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία και με το μεγαλύτερο ποσοστό πλοιοκτησίας. Με στόλο άνω των 5.500 πλοίων, οι Ελληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας (dwt) και αντιπροσωπεύουν το 59% του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ενώ η ελληνική σημαία κατατάσσεται στην 8η θέση παγκοσμίως. Το 2025, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει κεντρικό στόχο να μετατρέψει τις προκλήσεις σε ευκαιρίες, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και προωθώντας ρεαλιστικά μέτρα.

Οι περιβαλλοντικοί στόχοι της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ), η ανάγκη για απανθρακοποίηση του διεθνούς ναυτιλιακού τομέα έως το 2050, οι ελλείψεις ναυτικών και η ανάγκη επανειδίκευσης των πληρωμάτων, η τεχνολογική πρόοδος, η ψηφιοποίηση και η άνοδος της Τεχνητής Νοημοσύνης (A.I.) και οι απειλές για την ασφάλεια στη θάλασσα συνθέτουν μία πολύπλοκη εικόνα. Πρώτος στόχος: Η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής ναυτιλίας και η ομαλή μετάβαση σε ένα νέο, πράσινο και ψηφιακό μέλλον. Δεύτερος στόχος: Η προώθηση της πράσινης ναυτιλίας, η αναβάθμιση της ασφάλειας και ο εκσυγχρονισμός της ακτοπλοΐας.

Για να πραγματωθεί ο στόχος, έχουμε αναλάβει συγκεκριμένες δράσεις:

1. Την προετοιμασία μιας αναλυτικής στρατηγικής (masterplan) για τη σταδιακή ανανέωση του συνόλου του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, καθώς και την ανάπτυξη του μηχανισμού που θα χρηματοδοτήσει την ανανέωση.

2. Την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου που εξυπηρετεί τις άγονες γραμμές, με νέα, πράσινα πλοία, μέσω της Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ).

3. Τη δημιουργία ενός συνεργατικού σχηματισμού -το λεγόμενο cluster- για την ενίσχυση των εγχώριων επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού.

4. Την αναβάθμιση ναυτιλιακών και λιμενικών υποδομών της χώρας.

5. Το πρασίνισμα και τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας.

6. Τη δημιουργία συστήματος χρονοθυρίδων για τον ελλιμενισμό των πλοίων της ακτοπλοΐας, που βασίζεται στην ψηφιοποίηση και αυτοματοποίηση των διαδικασιών απόπλου - κατάπλου των πλοίων, τον σχεδιασμό και παρακολούθηση των δρομολογίων, με στόχο την ενίσχυση της ασφάλειας των θαλάσσιων συγκοινωνιών και την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των επιβατών.

Τρίτος στόχος: Ενίσχυση της ναυτικής εκπαίδευσης. Ως υπουργείο ανακηρύξαμε τα έτη 2024-2025 «Ετη Ναυτικής Εκπαίδευσης». Η ανάπτυξη νέων προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης αποτελεί βασικό συστατικό στοιχείο μιας σύγχρονης ναυτικής εκπαίδευσης. Η Ελλάδα θα συνεχίσει να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της παγκόσμιας ναυτιλίας, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες και προωθώντας ρεαλιστικές δράσεις, πάντα σε συνεργασία με τους εταίρους μας στην Ε.Ε. και στον ΙΜΟ.

* Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά» στις 4/1