Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία: Τα κριτήρια επιλογής μαθητών και καθηγητών - Τι θα γίνει με τα παιδιά που φοιτούν ήδη
Ξεκινά από Σεπτέμβριο
Προκειμένου να διασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, τα κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς είναι αυστηρά
Tη σύναψη σύμβασης δωρεάς μεταξύ του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης και του ελληνικού Δημοσίου για την ίδρυση και λειτουργία ενιαίου δικτύου πρότυπων Δημοσίων Ωνάσειων Σχολείων (ΔΗΜΩΣ) προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργού Παιδείας, Κυριάκου Πιερρακάκη, που συζητήθηκε χθες στη Βουλή και του οποίου η ψήφιση αναμένεται αύριο.
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων τοποθετήθηκαν 11 φορείς επί του σχεδίου νόμου. Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, το Ίδρυμα Ωνάση σχεδιάζει να μετατρέψει 22 δημόσια γυμνάσια και λύκεια σε Δημόσια Ωνάσεια σχολεία (11 γυμνάσια και 11 λύκεια) σε περιοχές της Αττικής και της υπόλοιπης χώρας που αντιμετωπίζουν οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις. Μάλιστα, τα Ωνάσεια Σχολεία θα είναι συνδεδεμένα με τα πανεπιστήμια, με στόχο την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ενώ το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνιση των κτιρίων.
Για τη λειτουργία τους θα συσταθεί Διοικούσα Επιτροπή με πλειοψηφία του Δημοσίου. Σημειώνεται ότι σήμερα λειτουργούν 42 Πρότυπα Σχολεία (21 γυμνάσια και 21 λύκεια), στα οποία φοιτούν 9.036 μαθητές. Επίσης, υπάρχουν 104 Πειραματικά Σχολεία (23 νηπιαγωγεία, 41 δημοτικά, 22 γυμνάσια, 18 λύκεια) με 15.686 μαθητές.
Τα πρώτα τουλάχιστον έξι σχολεία (τρία γυμνάσια και τρία λύκεια) αναμένεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβριο του 2025, ενώ τα υπόλοιπα θα λειτουργήσουν το 2026. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στόχος των Δημόσιων Ωνασείων Σχολείων είναι η ενίσχυση του αριθμού των σχολικών μονάδων στα οποία εισάγονται εκπαιδευτικές καινοτομίες, με δεδομένη τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει για πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Οι μαθήτριες και μαθητές που κατά την έναρξη λειτουργίας των ΔΗΜΩΣ θα φοιτούν στη Β’ και στη Γ’τάξη του γυμνασίου και του λυκείου παραμένουν και ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους σε αυτά. Ο συνολικός αριθμός μαθητών και μαθητριών στα ΔΗΜΩΣ θα φτάσει τις 6.000 ανά έτος και συνολικά πάνω από 22.000 σε ορίζοντα δωδεκαετίας.
Με το νομοσχέδιο καθορίζονται τα κριτήρια βάσει των οποίων θα γίνει η επιλογή των μαθητών και των εκπαιδευτικών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία. Σύμφωνα με αυτά, η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ γυμνασίου των ΔΗΜΩΣ καθώς και στην Α΄ λυκείου πραγματοποιείται ύστερα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ δεξιοτήτων) ή με συνδυασμό και των δύο. Αν υπάρχουν κενές θέσεις μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, μπορεί να γίνεται συμπληρωματική διαδικασία εξετάσεων ή τεστ. Η διαδικασία δεξιοτήτων θα διενεργείται ταυτόχρονα για όλα τα ΔΗΜΩΣ μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας με τη χρήση της οποίας προκύπτουν αυτόματα και τα σχετικά αποτελέσματα.
Κάθε υποψήφιος μαθητής δύναται να καταθέσει αίτηση για εισαγωγή σε μία σχολική μονάδα των ΔΗΜΩΣ, χωρίς να αποκλείεται η δυνατότητα συμμετοχής τους στις εξετάσεις για τα πρότυπα ή άλλου τύπου σχολεία. Η συμμετοχή στις εισαγωγικές εξετάσεις επιτρέπεται ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής του μαθητή, εντός της ίδιας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.
Όπως αναφέρεται, προκειμένου να διασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τα κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς είναι αυστηρά και συνδέονται με τυπικά προσόντα καθώς και πιστοποιήσεις ή επιμορφώσεις, διδακτική εμπειρία και αξιολόγηση των δεξιοτήτων. Απαραίτητοι είναι οι ανώτατοι τίτλοι σπουδών και κυρίως οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, οι οποίες πρέπει να είναι συναφείς με την ειδικότητα των υποψηφίων. Η επιστημονική παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση προκύπτει ιδίως από τους τίτλους σπουδών, τις επιμορφώσεις και τη γνώση ξένων γλωσσών. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι μόνιμοι και να αποδεικνύεται τουλάχιστον τετραετής προϋπηρεσία τους στη δημόσια ή στην ιδιωτική εκπαίδευση. Η υπηρεσιακή κατάσταση και η διδακτική εμπειρία προκύπτουν κατά κύριο λόγο από την εμπει ρία στην εφαρμογή καινοτομιών και τον εκπαιδευτικό πειραματισμό, τη διδακτική εμπειρία στην οικεία βαθμίδα εκπαίδευσης, τη διδασκαλία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το επιμορφωτικό έργο σε προγράμμα τα παιδαγωγικής καθοδήγησης ή σε άλλα επίσημα θεσμοθετημένα προγράμματα ή έργα του υπουργείου Παιδείας, καθώς και την προϋπηρεσία σε θέσεις ευθύνης.
Οι υποψήφιοι θα λαμβάνουν μέρος σε ειδική διαδικασία αξιολόγησης των δεξι οτήτων τους. Η αξιολόγηση δύναται να περιλαμβάνει συνεντεύξεις, παρουσίαση δειγμάτων διδασκαλίας ή και γραπτές εξετάσεις, έτσι ώστε να διαπιστώνεται το επίπεδο των παιδαγωγικών και διδακτικών τους ικανοτήτων. Σημειώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί που θα απορροφηθούν από τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία θα λαμβάνουν υψηλότερες αμοιβές από το μέσο όρο, ενώ θα έχουν ευκαιρίες για επαγγελματική ανέλιξη σε διοικητικές θέσεις καθώς και για συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα του εξωτερικού.
Επίσης, οι ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, σχολικοί νοσηλευτές και επιστήμονες Πληροφορικής επιλέγονται από τη Δευτε ροβάθμια Εκπαίδευση ΔΗΜΩΣ με κριτήρια όπως η επιστημονική κατάρτιση, τα ακα δημαϊκά και λοιπά πιστοποιημένα προσό ντα και η εμπειρία των υποψηφίων στο γνωστικό τους αντικείμενο και η επιτυχής παρακολούθηση προγραμμάτων επαγγελ ματικής ανάπτυξης.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συνεδρίασης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων τοποθετήθηκαν 11 φορείς επί του σχεδίου νόμου. Σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, το Ίδρυμα Ωνάση σχεδιάζει να μετατρέψει 22 δημόσια γυμνάσια και λύκεια σε Δημόσια Ωνάσεια σχολεία (11 γυμνάσια και 11 λύκεια) σε περιοχές της Αττικής και της υπόλοιπης χώρας που αντιμετωπίζουν οικονομικές και κοινωνικές προκλήσεις. Μάλιστα, τα Ωνάσεια Σχολεία θα είναι συνδεδεμένα με τα πανεπιστήμια, με στόχο την εφαρμογή καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, ενώ το Ίδρυμα Ωνάση θα αναλάβει την ανακαίνιση των κτιρίων.
Για τη λειτουργία τους θα συσταθεί Διοικούσα Επιτροπή με πλειοψηφία του Δημοσίου. Σημειώνεται ότι σήμερα λειτουργούν 42 Πρότυπα Σχολεία (21 γυμνάσια και 21 λύκεια), στα οποία φοιτούν 9.036 μαθητές. Επίσης, υπάρχουν 104 Πειραματικά Σχολεία (23 νηπιαγωγεία, 41 δημοτικά, 22 γυμνάσια, 18 λύκεια) με 15.686 μαθητές.
Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία: Τα κριτήρια επιλογής μαθητών - Τι θα γίνει με τα παιδιά που φοιτούν ήδη
Τα πρώτα τουλάχιστον έξι σχολεία (τρία γυμνάσια και τρία λύκεια) αναμένεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους τον Σεπτέμβριο του 2025, ενώ τα υπόλοιπα θα λειτουργήσουν το 2026. Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, στόχος των Δημόσιων Ωνασείων Σχολείων είναι η ενίσχυση του αριθμού των σχολικών μονάδων στα οποία εισάγονται εκπαιδευτικές καινοτομίες, με δεδομένη τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει για πρότυπα και πειραματικά σχολεία. Οι μαθήτριες και μαθητές που κατά την έναρξη λειτουργίας των ΔΗΜΩΣ θα φοιτούν στη Β’ και στη Γ’τάξη του γυμνασίου και του λυκείου παραμένουν και ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους σε αυτά. Ο συνολικός αριθμός μαθητών και μαθητριών στα ΔΗΜΩΣ θα φτάσει τις 6.000 ανά έτος και συνολικά πάνω από 22.000 σε ορίζοντα δωδεκαετίας.Με το νομοσχέδιο καθορίζονται τα κριτήρια βάσει των οποίων θα γίνει η επιλογή των μαθητών και των εκπαιδευτικών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία. Σύμφωνα με αυτά, η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ γυμνασίου των ΔΗΜΩΣ καθώς και στην Α΄ λυκείου πραγματοποιείται ύστερα από εξετάσεις ή δοκιμασία (τεστ δεξιοτήτων) ή με συνδυασμό και των δύο. Αν υπάρχουν κενές θέσεις μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, μπορεί να γίνεται συμπληρωματική διαδικασία εξετάσεων ή τεστ. Η διαδικασία δεξιοτήτων θα διενεργείται ταυτόχρονα για όλα τα ΔΗΜΩΣ μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας με τη χρήση της οποίας προκύπτουν αυτόματα και τα σχετικά αποτελέσματα.
Κάθε υποψήφιος μαθητής δύναται να καταθέσει αίτηση για εισαγωγή σε μία σχολική μονάδα των ΔΗΜΩΣ, χωρίς να αποκλείεται η δυνατότητα συμμετοχής τους στις εξετάσεις για τα πρότυπα ή άλλου τύπου σχολεία. Η συμμετοχή στις εισαγωγικές εξετάσεις επιτρέπεται ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής του μαθητή, εντός της ίδιας Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης.
Οι προϋποθέσεις για τους καθηγητές
Όπως αναφέρεται, προκειμένου να διασφαλίζεται το υψηλό επίπεδο ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, τα κριτήρια για τους εκπαιδευτικούς είναι αυστηρά και συνδέονται με τυπικά προσόντα καθώς και πιστοποιήσεις ή επιμορφώσεις, διδακτική εμπειρία και αξιολόγηση των δεξιοτήτων. Απαραίτητοι είναι οι ανώτατοι τίτλοι σπουδών και κυρίως οι μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές, οι οποίες πρέπει να είναι συναφείς με την ειδικότητα των υποψηφίων. Η επιστημονική παιδαγωγική συγκρότηση και κατάρτιση προκύπτει ιδίως από τους τίτλους σπουδών, τις επιμορφώσεις και τη γνώση ξένων γλωσσών. Οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να είναι μόνιμοι και να αποδεικνύεται τουλάχιστον τετραετής προϋπηρεσία τους στη δημόσια ή στην ιδιωτική εκπαίδευση. Η υπηρεσιακή κατάσταση και η διδακτική εμπειρία προκύπτουν κατά κύριο λόγο από την εμπει ρία στην εφαρμογή καινοτομιών και τον εκπαιδευτικό πειραματισμό, τη διδακτική εμπειρία στην οικεία βαθμίδα εκπαίδευσης, τη διδασκαλία στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, το επιμορφωτικό έργο σε προγράμμα τα παιδαγωγικής καθοδήγησης ή σε άλλα επίσημα θεσμοθετημένα προγράμματα ή έργα του υπουργείου Παιδείας, καθώς και την προϋπηρεσία σε θέσεις ευθύνης.Οι υποψήφιοι θα λαμβάνουν μέρος σε ειδική διαδικασία αξιολόγησης των δεξι οτήτων τους. Η αξιολόγηση δύναται να περιλαμβάνει συνεντεύξεις, παρουσίαση δειγμάτων διδασκαλίας ή και γραπτές εξετάσεις, έτσι ώστε να διαπιστώνεται το επίπεδο των παιδαγωγικών και διδακτικών τους ικανοτήτων. Σημειώνεται ότι οι εκπαιδευτικοί που θα απορροφηθούν από τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία θα λαμβάνουν υψηλότερες αμοιβές από το μέσο όρο, ενώ θα έχουν ευκαιρίες για επαγγελματική ανέλιξη σε διοικητικές θέσεις καθώς και για συμμετοχή σε εκπαιδευτικά προγράμματα του εξωτερικού.
Επίσης, οι ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, σχολικοί νοσηλευτές και επιστήμονες Πληροφορικής επιλέγονται από τη Δευτε ροβάθμια Εκπαίδευση ΔΗΜΩΣ με κριτήρια όπως η επιστημονική κατάρτιση, τα ακα δημαϊκά και λοιπά πιστοποιημένα προσό ντα και η εμπειρία των υποψηφίων στο γνωστικό τους αντικείμενο και η επιτυχής παρακολούθηση προγραμμάτων επαγγελ ματικής ανάπτυξης.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή