Τραγωδία στα Τέμπη: "Κλειδιά" τα πορίσματα και οι κάμερες ασφαλείας - Οι εκθέσεις του ΕΜΠ και του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ θα κρίνουν τις ανακριτικές πράξεις
Θα κριθεί αν απαιτούνται περαιτέρω ανακριτικές πράξεις
Μερικές εβδοµάδες πριν συµπληρωθούν δύο χρόνια από το σιδηροδροµικό δυστύχηµα των Τεµπών, η ανάκριση για την υπόθεση βρίσκεται εν αναµονή της παράδοσης στον ανακριτή του πορίσµατος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σχετικά µε τα αίτια της έκρηξης
Μόνο µερικές εβδοµάδες πριν συµπληρωθούν δύο χρόνια από το σιδηροδροµικό δυστύχηµα των Τεµπών, όπου 57 συνάνθρωποί µας, κυρίως νέα παιδιά, έχασαν τη ζωή τους µε τραγικό τρόπο, η ανάκριση για την υπόθεση βρίσκεται εν αναµονή της παράδοσης στον ανακριτή του πορίσµατος του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου σχετικά µε τα αίτια της έκρηξης που προκλήθηκε µετά τη σύγκρουση των δύο τρένων.
Από τον Μάρτιο του 2023 την ανάκριση για την υπόθεση ανέλαβε ο ειδικός εφέτης ανακριτής Λάρισας, Σωτήρης Μπακαΐµης, παίρνοντας τη «σκυτάλη» από την τακτική ανακρίτρια. Πλέον, για την ολοκλήρωση της ανάκρισης και την παραποµπή των 43 -µέχρι αυτήν τη στιγµή- κατηγορουµένων, στο εδώλιο αναµένονται συγκεκριµένες ανακριτικές πράξεις, χωρίς φυσικά κανείς να αποκλείει το ενδεχόµενο να ανοίξουν νέοι κύκλοι ερευνών, αναλόγως των αποτελεσµάτων στα οποία θα καταλήξουν οι ειδικοί επιστήµονες που έχουν οριστεί για να φωτίσουν συγκεκριµένες, σκοτεινές µέχρι σήµερα, πτυχές της υπόθεσης.
Το βάρος το τελευταίο διάστηµα έχει πέσει στο πόρισµα του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), ∆ηµήτρη Καρώνη, ο οποίος ορίστηκε από τον ειδικό εφέτη ανακριτή τον περασµένο Μάρτιο προκειµένου να απαντήσει στο ερώτηµα τι προκάλεσε το «πύρινο µανιτάρι» µετά τη σφοδρή σύγκρουση των τρένων, που ήταν η αιτία των πυρκαγιών στα πρώτα βαγόνια. Η ανάγκη για τον ορισµό του ειδικού εµπειρογνώµονα προέκυψε καθώς οι συγγενείς και οι τεχνικοί τους σύµβουλοι αµφισβητούν τα συµπεράσµατα της πρώτης δικαστικής πραγµατογνωµοσύνης, η οποία αναφέρει ως παράγοντα για τη φωτιά τα έλαια σιλικόνης των µετασχηµατιστών των ηλεκτραµαξών, και αντιθέτως κάνουν λόγο για χηµικά που µετέφερε η εµπορική αµαξοστοιχία και εξαιτίας αυτών προέκυψε η φωτιά που οδήγησε στον θάνατο συγκεκριµένο αριθµό ατόµων.
Ανάλογα µε τα συµπεράσµατα που θα καταγράφονται στην έκθεση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, θα κριθεί αν απαιτούνται περαιτέρω ανακριτικές πράξεις. Το πόρισµα αναµένεται να παραδοθεί σχετικά άµεσα, εντός των επόµενων εβδοµάδων. Πληροφορίες, που µένει να επιβεβαιωθούν, αναφέρουν πάντως ότι ένα από τα συµπεράσµατα στα οποία θα καταλήγει το συγκεκριµένο πόρισµα είναι πως η πυρόσφαιρα που δηµιουργήθηκε µετά τη σύγκρουση δεν οφείλεται στα έλαια σιλικόνης. Από µόνη της αυτή η παραδοχή, εάν επιβεβαιωθεί, οδηγεί στο συµπέρασµα πως πιθανότατα τα βαγόνια της εµπορικής αµαξοστοιχίας µετέφεραν κάποιο φορτίο το οποίο προκάλεσε την έκρηξη και τον θάνατο κάποιων εκ των επιβατών, µε ειδικούς να επισηµαίνουν στα «Π» ότι το ΕΜΠ δεν µπορεί µε βάση τα στοιχεία που έχει στην κατοχή του να πιστοποιήσει από τι υλικό προκλήθηκε το «πύρινο µανιτάρι».
Την ίδια στιγµή, εκτός από το πόρισµα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, εκκρεµεί και το πόρισµα του Εθνικού Οργανισµού ∆ιερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδροµικών Ατυχηµάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ), το οποίο θα παρουσιαστεί στην επέτειο του δυστυχήµατος. Το πόρισµα βρίσκεται στο τελικό του στάδιο. Κατά πληροφορίες, από αυτό προκύπτει πως η πυρκαγιά δεν οφείλεται σε έλαια σιλικόνης. Μάλιστα, ο φορέας προχωράει σε σοβαρές συστάσεις ασφαλείας σε όλους τους εµπλεκόµενους φορείς, τον ΟΣΕ, την Hellenic Train, τη Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων και το υπουργείο Μεταφορών. Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη παραµένει και η έρευνα στους σκληρούς δίσκους των καµερών ασφαλείας που λειτουργούν στον εµπορευµατικό σταθµό της Θεσσαλονίκης.
Η έρευνα είχε ζητηθεί προκειµένου να ελεγχθεί εάν στα βαγόνια της εµπορικής αµαξοστοιχίας φορτώθηκε παράνοµο εµπόρευµα, αλλά είναι δύσκολο έως αδύνατο να διεκπεραιωθεί, καθώς έχουν παρέλθει 20 µήνες από το δυστύχηµα και ενδέχεται να µην είναι δυνατή η ανάκτηση των επίδικων βίντεο από τους σκληρούς δίσκους. Το µόνο στιγµιότυπο της εµπορικής αµαξοστοιχίας, το οποίο, σύµφωνα µε πληροφορίες, περιλαµβάνεται στη δικογραφία της υπόθεσης προέρχεται από κάµερα ασφαλείας περιπτέρου στη Λεπτοκαρυά.
Σε αυτά τα καρέ διακρίνονται βαγόνια-πλατφόρµες και φαίνεται να υπάρχει ένας «όγκος», χωρίς να µπορεί κάποιος να διακρίνει για το τι πρόκειται. Παράλληλα, εξετάζονται και όλα τα αιτήµατα που έχουν κατατεθεί από συγγενείς θυµάτων της σιδηροδροµικής τραγωδίας, µε τελευταίο αυτό που αφορά την αναβάθµιση του κατηγορητηρίου σε βάρος των κατηγορουµένων της Hellenic Train από πληµµέληµα σε κακούργηµα, ενώ εκκρεµεί και η ολοκλήρωση των απολογιών των στελεχών του υπουργείου Μεταφορών σε βάρος των οποίων έχουν απαγγελθεί κατηγορίες.
Πάντως, δεν κρίνεται ως τυχαίο γεγονός ότι κλήθηκε για εξηγήσεις ως ύποπτος για ψευδή κατάθεση ο πρώην CEO της Hellenic Τrain. Με βάση τις νέες νοµοθετικές διατάξεις, πάντως, που πέρασε η κυβέρνηση (Αρθρο 309 Κώδικας Ποινικής ∆ικονοµίας), µετά την ολοκλήρωση της κύριας ανάκρισης, η δικογραφία της υπόθεσης θα υποβληθεί απευθείας στον αρµόδιο εισαγγελέα Εφετών, χωρίς να µεσολαβήσουν το στάδιο του Συµβουλίου Εφετών και η έκδοση παραπεµπτικού βουλεύµατος.
Λόγω του µεγάλου όγκου της δικογραφίας, η οποία εκτιµάται πως ξεπερνά τις 50.000 σελίδες, ο αρµόδιος εισαγγελέας Εφετών θα χρειαστεί ένα εύλογο χρονικό διάστηµα, περίπου 4-5 µηνών, για µελετήσει την υπόθεση και να προτείνει στην πρόεδρο Εφετών Λάρισας την παραποµπή των κατηγορουµένων σε δίκη. Πρακτικά, αυτό σηµαίνει πως η έναρξη της πολύκροτης δίκης για την υπόθεση των Τεµπών δεν αναµένεται νωρίτερα από τον Σεπτέµβριο του 2025.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά
Από τον Μάρτιο του 2023 την ανάκριση για την υπόθεση ανέλαβε ο ειδικός εφέτης ανακριτής Λάρισας, Σωτήρης Μπακαΐµης, παίρνοντας τη «σκυτάλη» από την τακτική ανακρίτρια. Πλέον, για την ολοκλήρωση της ανάκρισης και την παραποµπή των 43 -µέχρι αυτήν τη στιγµή- κατηγορουµένων, στο εδώλιο αναµένονται συγκεκριµένες ανακριτικές πράξεις, χωρίς φυσικά κανείς να αποκλείει το ενδεχόµενο να ανοίξουν νέοι κύκλοι ερευνών, αναλόγως των αποτελεσµάτων στα οποία θα καταλήξουν οι ειδικοί επιστήµονες που έχουν οριστεί για να φωτίσουν συγκεκριµένες, σκοτεινές µέχρι σήµερα, πτυχές της υπόθεσης.
Το βάρος το τελευταίο διάστηµα έχει πέσει στο πόρισµα του καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ), ∆ηµήτρη Καρώνη, ο οποίος ορίστηκε από τον ειδικό εφέτη ανακριτή τον περασµένο Μάρτιο προκειµένου να απαντήσει στο ερώτηµα τι προκάλεσε το «πύρινο µανιτάρι» µετά τη σφοδρή σύγκρουση των τρένων, που ήταν η αιτία των πυρκαγιών στα πρώτα βαγόνια. Η ανάγκη για τον ορισµό του ειδικού εµπειρογνώµονα προέκυψε καθώς οι συγγενείς και οι τεχνικοί τους σύµβουλοι αµφισβητούν τα συµπεράσµατα της πρώτης δικαστικής πραγµατογνωµοσύνης, η οποία αναφέρει ως παράγοντα για τη φωτιά τα έλαια σιλικόνης των µετασχηµατιστών των ηλεκτραµαξών, και αντιθέτως κάνουν λόγο για χηµικά που µετέφερε η εµπορική αµαξοστοιχία και εξαιτίας αυτών προέκυψε η φωτιά που οδήγησε στον θάνατο συγκεκριµένο αριθµό ατόµων.
Τραγωδία στα Τέμπη: "Κλειδιά" τα πορίσματα και οι κάμερες ασφαλείας - Οι εκθέσεις του ΕΜΠ και του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ θα κρίνουν τις ανακριτικές πράξεις
Ανάλογα µε τα συµπεράσµατα που θα καταγράφονται στην έκθεση του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, θα κριθεί αν απαιτούνται περαιτέρω ανακριτικές πράξεις. Το πόρισµα αναµένεται να παραδοθεί σχετικά άµεσα, εντός των επόµενων εβδοµάδων. Πληροφορίες, που µένει να επιβεβαιωθούν, αναφέρουν πάντως ότι ένα από τα συµπεράσµατα στα οποία θα καταλήγει το συγκεκριµένο πόρισµα είναι πως η πυρόσφαιρα που δηµιουργήθηκε µετά τη σύγκρουση δεν οφείλεται στα έλαια σιλικόνης. Από µόνη της αυτή η παραδοχή, εάν επιβεβαιωθεί, οδηγεί στο συµπέρασµα πως πιθανότατα τα βαγόνια της εµπορικής αµαξοστοιχίας µετέφεραν κάποιο φορτίο το οποίο προκάλεσε την έκρηξη και τον θάνατο κάποιων εκ των επιβατών, µε ειδικούς να επισηµαίνουν στα «Π» ότι το ΕΜΠ δεν µπορεί µε βάση τα στοιχεία που έχει στην κατοχή του να πιστοποιήσει από τι υλικό προκλήθηκε το «πύρινο µανιτάρι».Την ίδια στιγµή, εκτός από το πόρισµα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, εκκρεµεί και το πόρισµα του Εθνικού Οργανισµού ∆ιερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδροµικών Ατυχηµάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ), το οποίο θα παρουσιαστεί στην επέτειο του δυστυχήµατος. Το πόρισµα βρίσκεται στο τελικό του στάδιο. Κατά πληροφορίες, από αυτό προκύπτει πως η πυρκαγιά δεν οφείλεται σε έλαια σιλικόνης. Μάλιστα, ο φορέας προχωράει σε σοβαρές συστάσεις ασφαλείας σε όλους τους εµπλεκόµενους φορείς, τον ΟΣΕ, την Hellenic Train, τη Ρυθµιστική Αρχή Σιδηροδρόµων και το υπουργείο Μεταφορών. Την ίδια ώρα, σε εξέλιξη παραµένει και η έρευνα στους σκληρούς δίσκους των καµερών ασφαλείας που λειτουργούν στον εµπορευµατικό σταθµό της Θεσσαλονίκης.
Η έρευνα είχε ζητηθεί προκειµένου να ελεγχθεί εάν στα βαγόνια της εµπορικής αµαξοστοιχίας φορτώθηκε παράνοµο εµπόρευµα, αλλά είναι δύσκολο έως αδύνατο να διεκπεραιωθεί, καθώς έχουν παρέλθει 20 µήνες από το δυστύχηµα και ενδέχεται να µην είναι δυνατή η ανάκτηση των επίδικων βίντεο από τους σκληρούς δίσκους. Το µόνο στιγµιότυπο της εµπορικής αµαξοστοιχίας, το οποίο, σύµφωνα µε πληροφορίες, περιλαµβάνεται στη δικογραφία της υπόθεσης προέρχεται από κάµερα ασφαλείας περιπτέρου στη Λεπτοκαρυά.
Σε αυτά τα καρέ διακρίνονται βαγόνια-πλατφόρµες και φαίνεται να υπάρχει ένας «όγκος», χωρίς να µπορεί κάποιος να διακρίνει για το τι πρόκειται. Παράλληλα, εξετάζονται και όλα τα αιτήµατα που έχουν κατατεθεί από συγγενείς θυµάτων της σιδηροδροµικής τραγωδίας, µε τελευταίο αυτό που αφορά την αναβάθµιση του κατηγορητηρίου σε βάρος των κατηγορουµένων της Hellenic Train από πληµµέληµα σε κακούργηµα, ενώ εκκρεµεί και η ολοκλήρωση των απολογιών των στελεχών του υπουργείου Μεταφορών σε βάρος των οποίων έχουν απαγγελθεί κατηγορίες.
Πάντως, δεν κρίνεται ως τυχαίο γεγονός ότι κλήθηκε για εξηγήσεις ως ύποπτος για ψευδή κατάθεση ο πρώην CEO της Hellenic Τrain. Με βάση τις νέες νοµοθετικές διατάξεις, πάντως, που πέρασε η κυβέρνηση (Αρθρο 309 Κώδικας Ποινικής ∆ικονοµίας), µετά την ολοκλήρωση της κύριας ανάκρισης, η δικογραφία της υπόθεσης θα υποβληθεί απευθείας στον αρµόδιο εισαγγελέα Εφετών, χωρίς να µεσολαβήσουν το στάδιο του Συµβουλίου Εφετών και η έκδοση παραπεµπτικού βουλεύµατος.
Λόγω του µεγάλου όγκου της δικογραφίας, η οποία εκτιµάται πως ξεπερνά τις 50.000 σελίδες, ο αρµόδιος εισαγγελέας Εφετών θα χρειαστεί ένα εύλογο χρονικό διάστηµα, περίπου 4-5 µηνών, για µελετήσει την υπόθεση και να προτείνει στην πρόεδρο Εφετών Λάρισας την παραποµπή των κατηγορουµένων σε δίκη. Πρακτικά, αυτό σηµαίνει πως η έναρξη της πολύκροτης δίκης για την υπόθεση των Τεµπών δεν αναµένεται νωρίτερα από τον Σεπτέµβριο του 2025.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά