Ξεκινά το πρόγραµµα στήριξης, ύψους 600 εκατ. ευρώ, το οποίο χρηµατοδοτεί επενδύσεις από 30.000 έως 1 εκατ. ευρώ, µε σκοπό τις υψηλότερες αποδόσεις και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων.

Η «Κυριακάτικη Απογευµατινή» παρουσιάζει αναλυτικά τα κριτήρια για τους δικαιούχους.

∆ικαιούχοι της δράσης µπορούν να κριθούν φυσικά και νοµικά πρόσωπα, καθώς και συλλογικά σχήµατα του αγροτικού συνεταιριστικού Δικαίου, δηλαδή οµάδες παραγωγών, οργανώσεις παραγωγών, αγροτικοί συνεταιρισµοί και ενώσεις αυτών.

1.1. Τα υποψήφια φυσικά πρόσωπα κατά την ηµεροµηνία υποβολής της αίτησης στήριξης πρέπει:

1.1.1. Να έχουν συµπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας τους, να µην έχουν υπερβεί το 63ο έτος της ηλικίας τους και να έχουν πλήρη δικαιοπρακτική ικανότητα, σύµφωνα µε τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα.
1.1.2. Να έχουν υποβάλει παραδεκτή Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης για το έτος 2024.
1.1.3. Να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήµερα.
1.1.4. Να µην είναι άµεσα συνταξιοδοτούµενα από οποιοδήποτε Ταµείο του εσωτερικού ή εξωτερικού, εξαιρουµένων των περιπτώσεων συνταξιοδότησης λόγω αναπηρίας του άρθρου 37 του ν. 3996/2011 (Α' 170), όπως ισχύει, και της παρ. γ του άρθρου 5 του ν. 1287/1982 (Α' 123).
1.1.5. Να µην εκτίουν ποινή φυλάκισης.
1.1.6. Να είναι εγγεγραµµένα στο ΜΑΑΕ ως επαγγελµατίες αγρότες, ως νεοεισερχόµενοι επαγγελµατίες αγρότες ή ως κάτοχοι γεωργικής εκµετάλλευσης.

1.2. Τα υποψήφια νοµικά πρόσωπα του Εµπορικού ∆ικαίου κατά την ηµεροµηνία υποβολής της αίτησης στήριξης πρέπει:

1.2.1. Να έχουν στο καταστατικό τους ως δραστηριότητα την άσκηση της γεωργίας.
1.2.2. Να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήµερα.
1.2.3. Να έχουν διάρκεια τουλάχιστον έως τις 31.12.2035 και σε κάθε περίπτωση τουλάχιστον 5 έτη µετά την ολοκλήρωση του επενδυτικού σχεδίου. Στην περίπτωση κατά την οποία η διάρκεια δεν ορίζεται ή έχει λήξει, πρέπει να οριστεί ή να ανανεωθεί πριν από την υποβολή της αίτησης στήριξης.
1.2.4. Να είναι δικαστικά φερέγγυα.

1.3. Τα υποψήφια συλλογικά σχήµατα του αγροτικού συνεταιριστικού Δικαίου, όπως οµάδες παραγωγών, οργανώσεις παραγωγών, αγροτικοί συνεταιρισµοί και ενώσεις αυτών και ΚΟΙΝΣΕΠ, κατά την ηµεροµηνία υποβολής αίτησης στήριξης πρέπει:

1.3.1. Να µην έχουν υποβάλει αίτηµα ενίσχυσης στην Παρέµβαση «Π2-47. FV-1α - Επενδύσεις σε υλικά και άυλα περιουσιακά στοιχεία, έρευνα και πειραµατικές και καινοτόµες µεθόδους παραγωγής στα Επιχειρησιακά Προγράµµατα των Οργανώσεων Παραγωγών Οπωροκηπευτικών».
1.3.2. Να είναι εγγεγραµµένα και ενήµερα στο οικείο µητρώο, όπως αυτό ορίζεται από την ισχύουσα νοµοθεσία.
1.3.3. Να έχουν διακριτή λογιστική διαχείριση στην περίπτωση που το συλλογικό σχήµα υπάγεται στο καθεστώς άλλου νοµικού προσώπου.
1.3.4. Να εµφανίζουν, τις τρεις προηγούµενες χρήσεις από το έτος υποβολής, κερδοφόρο µέσο όρο αποτέλεσµα των προ φόρων και αποσβέσεων και µέσο κύκλο εργασιών µεγαλύτερο των 60.000 ευρώ, εξαιρουµένων των νεοσυσταθέντων συλλογικών σχηµάτων (συστάθηκαν εντός της προηγούµενης τριετίας από το έτος υποβολής).
1.3.5. Να είναι φορολογικά και ασφαλιστικά ενήµερα. Στην περίπτωση που το συλλογικό σχήµα υπάγεται στο καθεστώς άλλου νοµικού προσώπου, τότε η υποχρέωση αφορά το νοµικό πρόσωπο στο οποίο υπάγεται.
1.3.6. Να είναι δικαστικά φερέγγυα. Στην περίπτωση που το συλλογικό σχήµα υπάγεται στο καθεστώς άλλου νοµικού προσώπου, τότε η υποχρέωση αφορά το νοµικό πρόσωπο στο οποίο υπάγεται.
1.3.7. Να έχουν εξουσιοδοτήσει ένα φυσικό πρόσωπο να λειτουργεί ως νόµιµος εκπρόσωπος για τους σκοπούς της Παρέµβασης.
1.3.8. Τα συλλογικά σχήµατα να έχουν τον ελάχιστο αριθµό µελών που απαιτείται από την οικεία νοµοθεσία.

2. ∆εν παρέχεται καµία στήριξη, ακόµα και αν πληρούνται οι παραπάνω προϋποθέσεις, στις ακόλουθες περιπτώσεις:

2.1. Οταν ο υποψήφιος δεν έχει ολοκληρώσει επενδυτικό σχέδιο δυνάµει των υπ’ αριθ. 13849/14-12-2017, 1710/7-5 2021 και 534/13-3-2023 Προσκλήσεων του Προγράµµατος Αγροτικής Ανάπτυξης της Ελλάδας 2014-2022 µέχρι την έκδοση της Πρόσκλησης της εν λόγω Παρέµβασης. Ως ηµεροµηνία ολοκλήρωσης του σχεδίου θεωρείται η ηµερο µηνία της εντολής πληρωµής της τελικής πληρωµής ή έγκρισης αιτήµατος τροποποίησης για την ολοκλήρωση του σχεδίου χωρίς υποβολή νέου αιτήµατος πληρωµής.
2.2. Οταν ο υποψήφιος αιτείται τη χρηµατοδότηση δαπανών για τις οποίες έχει ήδη ενταχθεί ή/και ενισχυθεί από ίδιες ή άλλες συγχρηµατοδοτούµενες δράσεις.
2.3. Οταν ο υποψήφιος δηλώνει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία εκ προθέσεως προκειµένου να ενταχθεί στην Παρέµβαση.
2.4. Οταν ο υποψήφιος δηµιουργεί τεχνητά τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την ένταξη.
2.5. Οταν σε βάρος του υποψηφίου έχει εκδοθεί απόφαση καταλογισµού για παραβάσεις των υποχρεώσεων που απορρέουν από την ένταξή του σε προσκλήσεις του ΠΑΑ 2014 - 2022 ή του Σ.Σ. ΚΑΠ και ο υποψήφιος, χωρίς να υπάρχει σχετική δικαστική εντολή, δεν έχει επιστρέψει το καταλογισθέν ποσό.
2.6. Οταν σε βάρος του υποψηφίου εκκρεµεί εντολή ανάκτησης εκδοθείσα βάσει προηγούµενης απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Στην περίπτωση συλλογικών σχηµάτων η υποχρέωση θεωρείται ισχυρή ακόµα και όταν η εντολή ανάκτησης έχει γίνει σε βάρος του υπερκείµενου νοµικού προσώπου.
2.7. Σε συλλογικά σχήµατα για τα οποία προκύπτει υποχρέωση σύνταξης και έγκρισης ισολογισµών για τα έτη της τριετίας που προηγείται του έτους υποβολής και αυτά δεν το έχουν πράξει.


Γεωργικές εκµεταλλεύσεις

Για τις γεωργικές εκµεταλλεύσεις των υποψήφιων φυσικών και νοµικών προσώπων κατά την ηµεροµηνία υποβολής αίτησης στήριξης ισχύουν τα εξής:

1.1. Το σύνολο της γεωργικής εκµετάλλευσης έχει περιληφθεί σε παραδεκτή Ενιαία ∆ήλωση Εκµετάλλευσης του έτους 2024.
1.2. Η γεωργική εκµετάλλευση έχει ελάχιστο µέγεθος παραγωγικής δυναµικότητας (εκφρασµένη ως τυπική απόδοση) τα 8.000 ευρώ, σύµφωνα µε την Ενιαία ∆ήλωση Εκµετάλλευσης του έτους 2024.
1.3. Η γεωργική εκµετάλλευση πληροί τα κοινοτικά πρότυπα που την αφορούν, µε εξαίρεση τις εκµεταλλεύσεις των νέων γεωργών που εγκαθίστανται πρώτη φορά και λαµβάνουν προθεσµία συµµόρφωσης


Επιλέξιµες επενδύσεις

Οι επενδύσεις κρίνονται επιλέξιµες για στήριξη όταν συντρέχουν οι παρακάτω γενικές προϋποθέσεις:

1.1. Προβλέπονται σε εγκεκριµένο επενδυτικό σχέδιο.
1.2. Εξυπηρετούν γεωργικά προϊόντα που παράγονται αποκλειστικά εντός των εγκαταστάσεων που περιγράφονται στην περ. 1.1.1 της παρ. 1 του άρθρου 8.
1.3. Τεκµηριώνεται η νόµιµη κατοχή των ακινήτων στα οποία εγκαθίστανται µόνιµα επενδύσεις, σύµφωνα µε το άρθρο 10.
1.4. Εχουν εύλογο κόστος υλοποίησης σύµφωνα µε το άρθρο 12.
1.5. Αφορούν καινούργια και αµεταχείριστα επενδυτικά αγαθά, των οποίων η απόκτηση/εγκατάσταση υπάρχει η δυνατότητα να πιστοποιείται στο πλαίσιο επιτόπιας επίσκεψης της παρ. 11 του άρθρου 26.
1.6. Αφορούν αποκλειστικά την προς στήριξη εκµετάλλευση, τεκµηριώνεται η σκοπιµότητά τους, προσαρµόζονται λειτουργικά στις συνθήκες και στις δραστηριότητες της εκµετάλλευσης και έχουν δυναµικότητα, µέγεθος, ποσότη τα ανάλογες της παραγωγικής ικανότητας της εκµετάλλευσης, σύµφωνα µε τα όσα ορίζονται στα άρθρα 11 και 13.
1.7. ∆εν προκαλούν αλλαγή στη φύση του προϊόντος, εξαιρουµένων των επενδύσεων που αναφέρονται στο άρθρο 8.
1.8. Συµµορφώνονται µε τα ενωσιακά πρότυπα, τις προδιαγραφές του Παραρτήµατος 4 και την εθνική νοµοθεσία.
1.9. Πραγµατοποιούνται µετά την ηµεροµηνία υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης στήριξης, µε εξαίρεση τις γενικές δαπάνες, οι οποίες µπορεί να έχουν πραγµατοποιηθεί έως και 24 µήνες πριν από την ανωτέρω οριστικοποίηση. Εφόσον η υλοποίηση των επενδύσεων προηγείται της απόφασης ένταξης, αυτές πραγµατοποιούνται µε αποκλειστική ευθύνη του υποψηφίου χωρίς η υλοποίηση αυτή να υποχρεώνει το ελληνικό ∆ηµόσιο σε συγχρηµατοδότησή τους. Σε κάθε περίπτωση οι δαπάνες είναι επιλέξιµες για συνεισφορά από το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταµείο Αγροτικής Ανάπτυξης (ΕΓΤΑΑ) εάν έχουν πραγµατοποιηθεί από τον δικαιούχο και έχουν καταβληθεί µέχρι την 31η ∆εκεµβρίου 2029.
1.10. ∆εν έχουν ενισχυθεί και δεν θα ενισχυθούν από άλλη πηγή.
1.11. Προβλέπεται από την ισχύουσα εθνική νοµοθεσία να χαρακτηρίζονται ως «γεωργικές» (π.χ. µηχάνηµα που ταξινοµείται ως «γεωργικό» και όχι ως «µηχάνηµα έργου»). Στην περίπτωση που δεν προβλέπεται από τη νοµοθεσία η δυνατότητα χαρακτηρισµού/ταξινόµησης της επένδυσης ως γεωργικής, τότε πρέπει απαραίτητα να χρησιµοποιείται στην εκτέλεση γεωργικών εργασιών, στη διαχείριση και ασφάλεια της εκµετάλλευσης, στην αποθήκευση, στη συντήρηση, στην προετοιµασία πρώτης πώλησης των προϊόντων της εκµετάλλευσης. Στις «γεωργικές» συµπεριλαµβάνονται και οι επενδύσεις για την αξιοποίηση των υποπροϊόντων της εκµετάλλευσης, καθώς και των Ανανεώσιµων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) µε σκοπό την κάλυψη των αναγκών της εκµετάλλευσης.
1.12. Εχει εκδοθεί κατάλληλη περιβαλλοντική αδειοδότηση κατά την υποβολή αιτήµατος πληρωµής που αφορά τη σχετική δαπάνη.

2. Οι συλλογικές επενδύσεις κρίνονται επιλέξιµες για στήριξη όταν, επιπλέον των προϋποθέσεων της παρ. 1, συντρέχουν τα εξής:

2.1. Ο προγραµµατισµός της επένδυσης πραγµατοποιείται στη βάση ενός επιχειρηµατικού σχεδίου το οποίο καταρτίζεται και υποβάλλεται από κοινού και αφορά το σύνολο των µελών του συλλογικού σχήµατος.
2.2. Υποβάλλεται µία µοναδική αίτηση στήριξης ανά πρόσκληση, η οποία αφορά επενδύσεις που προορίζονται αποκλειστικά για κοινή χρήση από τα µέλη του συλλογικού σχήµατος.
2.3. Οι αιτούµενες επενδύσεις προσαρµόζονται λειτουργικά στις συνθήκες και στις δραστηριότητες των µελών του συλλογικού σχήµατος και έχουν δυναµικότητα, µέγεθος, ποσότητα ανάλογες της συνολικής παραγωγικής ικανότητας αυτών.


Χρηµατοδότηση επενδυτικού σχεδίου

Η ένταση (%) της παρεχόµενης στήριξης διαφοροποιείται ανάλογα µε το είδος της επένδυσης ως εξής:

1.1. Ενταση στήριξης έως 60% για τις ακόλουθες κατηγορίες:

1.1.1. Εξοπλισµός τεχνολογίας αιχµής εντός των επιλέξιµων κατασκευών. Ο εξοπλισµός που χαρακτηρίζεται ως τεχνολογίας αιχµής θα προσδιοριστεί στην πρόσκληση εκδήλωση ενδιαφέροντος.
1.1.2. Συστήµατα υδροπονίας/αεροπονίας.
1.1.3. Αµιγώς ηλεκτρικά αυτοκινούµενα µηχανήµατα (ελκυστήρες, µηχανές συλλογής κ.λπ.)

1.2. Ενταση στήριξης έως 50% στις επιλέξιµες δαπάνες του άρθρου 8, πλην εκείνων που αναφέρονται στην παρ. 1 του παρόντος άρθρου.

1.3. Επιπλέον των ανωτέρω:

1.3.1. Για επενδύσεις που υλοποιούνται από γεωργούς νεαρής ηλικίας προβλέπεται προσαύξηση της έντασης στήριξης κατά 10 ποσοστιαίες µονάδες µε ανώτατη ένταση στήριξης το 70%.
1.3.2. Για επενδύσεις που υλοποιούνται στα µικρά νησιά του Αιγαίου Πελάγους προβλέπεται προσαύξηση της έντασης στήριξης κατά 10 ποσοστιαίες µονάδες, µε ανώτατη ένταση στήριξης το 70%.
1.3.3. Στη Θεσσαλία, στην Π.Ε. Εβρου και στον ∆ήµο ∆οµοκού προβλέπεται προσαύξηση της έντασης ενίσχυσης κατά 10 ποσοστιαίες µονάδες, υπό την προϋπόθεση ότι η τελική ένταση στήριξης δεν υπερβαίνει το 70% στους γεωργούς νεαρής ηλικίας και το 65% στους λοιπούς δικαιούχους.
1.3.4. Στις ηπειρωτικές περιοχές που συµπεριλαµβάνονται στα Σχέδια ∆ίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (περιοχές απολιγνιτοποίησης) το ποσοστό ενίσχυσης προσαυξάνεται κατά 10 ποσοστιαίες µονάδες, υπό την προϋπόθεση ότι η τελική ένταση στήριξης δεν υπερβαίνει το 70% στους γεωργούς νεαρής ηλικίας και το 65% στους λοιπούς δικαιούχους.

2. ∆ηµόσια και ιδιωτική δαπάνη:

2.1. Η χρηµατοδότηση της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου καλύπτεται από τη δηµόσια δαπάνη και την ιδιωτική συµµετοχή.
2.2. Η δηµόσια δαπάνη (στήριξη) καθορίζεται ως ποσοστό επί του επιλέξιµου προϋπολογισµού και χορηγείται µε τη µορφή επιδότησης κεφαλαίου από το ΕΓΤΑΑ και το ελληνικό ∆ηµόσιο.
2.3. Η ιδιωτική συµµετοχή του δικαιούχου της στήριξης προκύπτει ως διαφορά µεταξύ του συνολικού προϋπολογισµού του επενδυτικού σχεδίου και της δηµόσιας δαπάνης και καλύπτεται από τον δικαιούχο µε ίδια κεφάλαια ή/και µε τραπεζικό δανεισµό. Κατά την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου ο δικαιούχος µπορεί να µεταβάλει τη σχέση µεταξύ ιδίων κεφαλαίων και τραπεζικού δανεισµού που έχει δηλώσει στην αίτηση στήριξης χωρίς να απαιτείται υποβολή αιτήµατος τροποποίησης.
2.4. Η στήριξη χορηγείται απολογιστικά, δηλαδή µετά την υλοποίηση των επενδύσεων, την εξόφλησή τους και την πιστοποίησή (παραλαβή) τους από τα αρµόδια όργανα, µε βάση τις δαπάνες που κρίνονται επιλέξιµες από αυτά.
2.5. Η στήριξη πιστώνεται σε τραπεζικό λογαριασµό του δικαιούχου.

3. Για τη διευκόλυνση της χρηµατοδότησης της υλοποίησης του επενδυτικού σχεδίου προβλέπονται τα εξής:

3.1. Χορήγηση προκαταβολής.
3.1.1. Μετά την έκδοση της απόφασης ένταξης πράξης είναι δυνατή η χορήγηση προκαταβολής, η οποία δεν υπερβαίνει το 50% της υπολειπόµενης δηµόσιας δαπάνης του επενδυτικού σχεδίου.
3.1.2. Η πληρωµή προκαταβολής υπόκειται στη σύσταση τραπεζικής εγγύησης, που αντιστοιχεί στο 100% του ποσού της αιτούµενης προκαταβολής.
3.1.3. Οι εγγυητικές επιστολές εκδίδονται από χρηµατοπιστωτικό ίδρυµα που είναι µέλος του συστήµατος πληρωµών ∆ΙΑΣ υπέρ του αρµόδιου οργανισµού πληρωµών και είναι αορίστου χρόνου.

3.2. Λήψη δανείου: Για τη διευκόλυνση λήψης δανείου δύναται να εκδοθεί σχετική εγκύκλιος του γενικού γραµµατέα Ενωσιακών Πόρων και Υποδοµών.



Απάντηση στην κλιµατική κρίση

Στρατηγική επιλογή για την κυβέρνηση αποτελεί η ενίσχυση των θερµοκηπιακών καλλιεργειών στη χώρα, µε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίµων (ΥπΑΑΤ) να αναδεικνύει τις προοπτικές και τις δυνατότητες που προσφέρει ο κλάδος των θερµοκηπιακών καλλιεργειών στην αγροτική οικονοµία. Η ενίσχυση των θερµοκηπιακών καλλιεργειών αποτελεί, βάσει δεδοµένων, µια στοχευµένη και σύγχρονη απάντηση στην κλιµατική κρίση, καθώς προσφέρουν ένα βιώσιµο αγροτικό µοντέλο που υπερέχει έναντι παραδοσιακών καλλιεργητικών πρακτικών σε ανθεκτικότητα και προσφέρει υψηλές αποδόσεις, ενισχύοντας την αυτάρκεια και την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών προϊόντων στις διεθνείς αγορές.

Σε αυτό το πλαίσιο, το αµέσως επόµενο διάστηµα εκκινεί το πρόγραµµα στήριξης των θερµοκηπιακών καλλιεργειών, συνολικού ύψος 600 εκατ. €, το οποίο χρηµατοδοτεί επενδύσεις από 30.000 € έως 1 εκατ. µε επιδότηση 50% από το Στρατηγικό Σχέδιο Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (Σ.Σ. ΚΑΠ), 35% από τραπεζικό δανεισµό και 15% από ίδια κεφάλαια, ενώ στον σχεδιασµό του ΥπΑΑΤ εντάσσονται επενδύσεις ύψους 300 εκατ. ευρώ, σε σχέδια βελτίωσης για την καινοτοµία στη γεωργία, µε τη χρήση έξυπνων τεχνολογιών για την αύξηση της αποδοτικότητας.

Σύµφωνα µε πληροφορίες της «Κυριακάτικης Απογευματινής», η αρχική πρόσκληση για το πρόγραµµα θα εκδοθεί εντός του Φεβρουαρίου. Ειδικότερα, η Παρέµβαση Π3-73-2.9 - Επενδύσεις για τον εκσυγχρονισµό και την κατασκευή θερµοκηπίων και προσπελάσιµων στεγάστρων φυτικής παραγωγής του Στρατηγικού Σχεδίου (Σ.Σ.) Κοινής Αγροτικής Πολιτικής (ΚΑΠ) της Ελλάδας 2023-2027, στοχεύει στην ενίσχυση επενδύσεων αποκλειστικά για τον εκσυγχρονισµό και την κατασκευή θερµοκηπίων, λοιπών προσπελάσιµων στεγάστρων, συµπεριλαµβανοµένου του εξοπλισµού τους και των συνοδών εγκαταστάσεων και υποδοµών που είναι απαραίτητα για τη λειτουργία τους.

Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή»