Το υπουργείο Παιδείας βάζει πλώρη για τις Ακαδημίες - Η σύμπραξη με αυτοδιοικητικούς και επιχειρηματικούς φορείς
"Πρώτη και αξιόπιστη επιλογή"
Ο λόγος για το νοµοσχέδιο σχετικά µε τις Ακαδηµίες που παρουσίασαν στο Υπουργικό Συµβούλιο ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, και η υφυπουργός Ιωάννα Λυτρίβη, λαµβάνοντας το "πράσινο φως" για να προχωρήσουν στη θέσπισή τους
Πριν προλάβει να στεγνώσει το µελάνι της Σύµβασης για τα ∆ηµόσια Ωνάσεια Σχολεία, που ψηφίστηκε την περασµένη Πέµπτη, το υπουργείο Παιδείας βάζει πλώρη για την επόµενη µεταρρύθµιση στον χώρο της Εκπαίδευσης.
Ο λόγος για το νοµοσχέδιο σχετικά µε τις Ακαδηµίες που παρουσίασαν στο χθεσινό Υπουργικό Συµβούλιο ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, και η υφυπουργός Ιωάννα Λυτρίβη, λαµβάνοντας το «πράσινο φως» για να προχωρήσουν στη θέσπισή τους.
Ο υπουργός Παιδείας είχε προαναγγείλει τη σχετική πρωτοβουλία πριν από περίπου δύο µήνες, όταν από το Κιλκίς είχε µιλήσει για «ίδρυση εξειδικευµένης Σχολής Επαγγελµατικής Κατάρτισης […] σε αντικείµενα που οι τοπικές επιχειρήσεις αναζητούν εργαζοµένους προσφέροντας υψηλές αποδοχές». Είχε, µάλιστα, περιγράψει και τα χαρακτηριστικά αυτής της νέας εκπαιδευτικής δοµής, κάνοντας λόγο για «συνέργειες µεταξύ εκπαιδευτικών, αυτοδιοικητικών και επιχειρηµατικών φορέων κάθε περιοχής».
Αν έπρεπε να περιγράψει κάποιος µε δύο αριθµούς το πρόβληµα της Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Ελλάδα, θα χρησιµοποιούσε τα εξής δύο ποσοστιακά στοιχεία: 50% διαρροή καταρτιζοµένων πριν από την πρακτική άσκηση και λιγότεροι από το 20% των καταρτιζοµένων ολοκληρώνουν έγκαιρα τις σπουδές τους. Θα λέγαµε, λοιπόν, ότι το τρέχον σύστηµα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης χαρακτηρίζεται από χαµηλή ελκυστικότητα και υψηλή διαρροή και οι κυριότερες αιτίες γι’ αυτό είναι η ανελαστικότητα ως προς τη δηµιουργία ειδικοτήτων µε τοπική στόχευση, η δυσχέρεια εύρεσης θέσεων πρακτικής άσκησης και µαθητείας από τους καταρτιζοµένους, η αλληλεπικάλυψη των παρεχόµενων ειδικοτήτων και το χαµηλό ποσοστό ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης των εργαζοµένων.
Οπως εξήγησε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο capital.gr ο Κυριάκος Πιερρακάκης, «θέλουμε να φέρουμε ουσιαστικά στο προσκήνιο τη δημιουργία νέων δομών, που θα δίνουν και αυτές σπουδές επιπέδου 5, αλλά θα προκύπτουν τα προγράμματα, οι οδηγοί κατάρτισης αυτοί και η διακυβέρνηση των σχολών αυτών με μια σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, στοχευμένη σε συγκεκριμένες ειδικότητες και διαρθρωμένη σε όλη την Ελλάδα».
Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις, τα επιμελητήρια και, ευρύτερα, οι φορείς κάθε τοπικής κοινωνίας, οι οποίοι γνωρίζουν με μεγαλύτερη αμεσότητα και ακρίβεια τις ανάγκες της περιοχής τους, θα μπορούν να υποβάλλουν πρόταση προς το υπουργείο Παιδείας για να συμπράξουν στην ίδρυση μιας Ακαδημίας.
Τυπικά, η Ακαδημία αυτή θα λειτουργεί ως παράρτημα μιας νέας ή υφιστάμενης Δημόσιας ΣΑΕΚ, ωστόσο θα χαρακτηρίζεται από αυτοτέλεια, τόσο διοικητικά όσο και εκπαιδευτικά, ενώ θα διοικείται από διοικούσα επιτροπή, την πλειοψηφία των μελών της οποίας θα ορίζει το υπουργείο. Οι φορείς θα εγγυώνται την παροχή του υλικοτεχνικού και μηχανολογικού εξοπλισμού της Ακαδημίας και την εξασφάλιση της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας των καταρτιζομένων. Από πλευράς του, το υπουργείο αναλαμβάνει τη σύσταση και τη λειτουργία της Ακαδημίας στην περιοχή και με το θεματικό αντικείμενο που υποδεικνύουν οι φορείς. Το υπουργείο θα προσφέρει τη μεθοδολογία και θα εγκρίνει τον Οδηγό Κατάρτισης, ενώ θα εξασφαλίζει τους χώρους για τη θεωρητική κατάρτιση των σπουδαστών. Οσο για τους εκπαιδευτές, αυτοί θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΙΝΕΔΙΒΙΜ του υπουργείου Παιδείας.
Στη συμφωνία θα προβλέπεται, επίσης, ο ανώτατος αριθμός καταρτιζομένων στη δομή, καθώς και η διάρκεια ισχύος της, με κατώτατο όριο τα 6 χρόνια, που θα δύναται να παραταθεί.
Οι Ακαδημίες θα παρέχουν αρχική επαγγελματική κατάρτιση επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, καθώς επίσης προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων για τους καταρτιζομένους πριν από την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Θα υπάρχει, επίσης, πρόβλεψη για συμβουλευτική σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού. Κυρίως, όμως, θα έχουν εξασφαλισμένες θέσεις πρακτικής και μαθητείας, καθώς και αυξημένες επαγγελματικές προοπτικές στους φορείς που θα έχουν αναλάβει την εκπαίδευσή τους.
Οι Ακαδημίες έρχονται να προστεθούν στις δύο εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί επί διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, το 2020 και το 2024, αποτελώντας μια διακριτή μεν δομή, η οποία όμως θα έρθει να ενισχύσει το υπάρχον σύστημα, με τελικό στόχο όσοι επιλέγουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση να αποκτούν σύγχρονες και χρήσιμες γνώσεις, να έχουν καλύτερες συνθήκες μάθησης, εξασφαλισμένες θέσεις μαθητείας και άσκησης και, πρωτίστως, άμεση και καλή επαγγελματική αποκατάσταση.
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»
Ο λόγος για το νοµοσχέδιο σχετικά µε τις Ακαδηµίες που παρουσίασαν στο χθεσινό Υπουργικό Συµβούλιο ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, και η υφυπουργός Ιωάννα Λυτρίβη, λαµβάνοντας το «πράσινο φως» για να προχωρήσουν στη θέσπισή τους.
Ο υπουργός Παιδείας είχε προαναγγείλει τη σχετική πρωτοβουλία πριν από περίπου δύο µήνες, όταν από το Κιλκίς είχε µιλήσει για «ίδρυση εξειδικευµένης Σχολής Επαγγελµατικής Κατάρτισης […] σε αντικείµενα που οι τοπικές επιχειρήσεις αναζητούν εργαζοµένους προσφέροντας υψηλές αποδοχές». Είχε, µάλιστα, περιγράψει και τα χαρακτηριστικά αυτής της νέας εκπαιδευτικής δοµής, κάνοντας λόγο για «συνέργειες µεταξύ εκπαιδευτικών, αυτοδιοικητικών και επιχειρηµατικών φορέων κάθε περιοχής».
Αν έπρεπε να περιγράψει κάποιος µε δύο αριθµούς το πρόβληµα της Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Ελλάδα, θα χρησιµοποιούσε τα εξής δύο ποσοστιακά στοιχεία: 50% διαρροή καταρτιζοµένων πριν από την πρακτική άσκηση και λιγότεροι από το 20% των καταρτιζοµένων ολοκληρώνουν έγκαιρα τις σπουδές τους. Θα λέγαµε, λοιπόν, ότι το τρέχον σύστηµα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης χαρακτηρίζεται από χαµηλή ελκυστικότητα και υψηλή διαρροή και οι κυριότερες αιτίες γι’ αυτό είναι η ανελαστικότητα ως προς τη δηµιουργία ειδικοτήτων µε τοπική στόχευση, η δυσχέρεια εύρεσης θέσεων πρακτικής άσκησης και µαθητείας από τους καταρτιζοµένους, η αλληλεπικάλυψη των παρεχόµενων ειδικοτήτων και το χαµηλό ποσοστό ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης των εργαζοµένων.
Ανοίγει ο δρόμος για τις Ακαδημίες: Νέα οντότητα στον πολύπαθο χώρο της (µεταλυκειακής) Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
Οι Ακαδηµίες έρχονται να αποτελέσουν µια νέα οντότητα στον πολύπαθο χώρο της (µεταλυκειακής) Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Η κεντρική ιδέα είναι ότι κάθε Ακαδηµία θα προκύπτει µέσα από τη σύµπραξη του υπουργείου Παιδείας µε φορείς και επιχειρήσεις µιας περιοχής και θα εστιάζει σε ειδικότητες και δεξιότητες που έχει ανάγκη η τοπική κοινωνία και οικονοµία. Μιλάµε, δηλαδή, για µια σύµπραξη όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία θα αναλαμβάνει τη δημιουργία στοχευμένων προγραμμάτων κατάρτισης με εξασφαλισμένη πρακτική άσκηση και μαθητεία, υπό την εποπτεία, τον έλεγχο και την υποστήριξη σε εκπαιδευτικό επίπεδο του κράτους.Οπως εξήγησε σε πρόσφατη συνέντευξή του στο capital.gr ο Κυριάκος Πιερρακάκης, «θέλουμε να φέρουμε ουσιαστικά στο προσκήνιο τη δημιουργία νέων δομών, που θα δίνουν και αυτές σπουδές επιπέδου 5, αλλά θα προκύπτουν τα προγράμματα, οι οδηγοί κατάρτισης αυτοί και η διακυβέρνηση των σχολών αυτών με μια σύμπραξη του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα, στοχευμένη σε συγκεκριμένες ειδικότητες και διαρθρωμένη σε όλη την Ελλάδα».
Χαμηλές επιδόσεις οι υφιστάμενες δομές
Με το νέο νομοσχέδιο το υπουργείο Παιδείας φιλοδοξεί να πετύχει ακριβώς εκεί όπου οι υφιστάμενες δομές παρουσιάζουν χαμηλές επιδόσεις. Γι’ αυτό και εφαρμόζεται μια νέα «αρχιτεκτονική» ως προς τον τρόπο ίδρυσης και λειτουργίας των Ακαδημιών. Δίπλα, λοιπόν, στις 130 ειδικότητες που ήδη παρέχονται από τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (πρώην ΙΕΚ) έρχονται να προστεθούν νέες δομές και νέα αντικείμενα που θα δημιουργούνται «αποκεντρωμένα», αξιοποιώντας συγκεκριμένα χαρακτηριστικά και πλεονεκτήματα κάθε περιοχής.Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις, τα επιμελητήρια και, ευρύτερα, οι φορείς κάθε τοπικής κοινωνίας, οι οποίοι γνωρίζουν με μεγαλύτερη αμεσότητα και ακρίβεια τις ανάγκες της περιοχής τους, θα μπορούν να υποβάλλουν πρόταση προς το υπουργείο Παιδείας για να συμπράξουν στην ίδρυση μιας Ακαδημίας.
Τυπικά, η Ακαδημία αυτή θα λειτουργεί ως παράρτημα μιας νέας ή υφιστάμενης Δημόσιας ΣΑΕΚ, ωστόσο θα χαρακτηρίζεται από αυτοτέλεια, τόσο διοικητικά όσο και εκπαιδευτικά, ενώ θα διοικείται από διοικούσα επιτροπή, την πλειοψηφία των μελών της οποίας θα ορίζει το υπουργείο. Οι φορείς θα εγγυώνται την παροχή του υλικοτεχνικού και μηχανολογικού εξοπλισμού της Ακαδημίας και την εξασφάλιση της πρακτικής άσκησης και της μαθητείας των καταρτιζομένων. Από πλευράς του, το υπουργείο αναλαμβάνει τη σύσταση και τη λειτουργία της Ακαδημίας στην περιοχή και με το θεματικό αντικείμενο που υποδεικνύουν οι φορείς. Το υπουργείο θα προσφέρει τη μεθοδολογία και θα εγκρίνει τον Οδηγό Κατάρτισης, ενώ θα εξασφαλίζει τους χώρους για τη θεωρητική κατάρτιση των σπουδαστών. Οσο για τους εκπαιδευτές, αυτοί θα πρέπει να είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Εκπαιδευτών Επαγγελματικής Κατάρτισης του ΙΝΕΔΙΒΙΜ του υπουργείου Παιδείας.
Στη συμφωνία θα προβλέπεται, επίσης, ο ανώτατος αριθμός καταρτιζομένων στη δομή, καθώς και η διάρκεια ισχύος της, με κατώτατο όριο τα 6 χρόνια, που θα δύναται να παραταθεί.
Οι Ακαδημίες θα παρέχουν αρχική επαγγελματική κατάρτιση επιπέδου 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, καθώς επίσης προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και επικαιροποίησης γνώσεων για τους καταρτιζομένους πριν από την ολοκλήρωση των σπουδών τους.
Θα υπάρχει, επίσης, πρόβλεψη για συμβουλευτική σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού. Κυρίως, όμως, θα έχουν εξασφαλισμένες θέσεις πρακτικής και μαθητείας, καθώς και αυξημένες επαγγελματικές προοπτικές στους φορείς που θα έχουν αναλάβει την εκπαίδευσή τους.
Κυριάκος Πιερρακάκης: "Η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση πρώτη και αξιόπιστη επιλογή"
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης έχει αναφέρει πολλές φορές ότι η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση πρέπει να αποτελέσει πρώτη και αξιόπιστη επιλογή για ολοένα και περισσότερους νέους.Οι Ακαδημίες έρχονται να προστεθούν στις δύο εκτεταμένες μεταρρυθμίσεις που έχουν πραγματοποιηθεί επί διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη, το 2020 και το 2024, αποτελώντας μια διακριτή μεν δομή, η οποία όμως θα έρθει να ενισχύσει το υπάρχον σύστημα, με τελικό στόχο όσοι επιλέγουν την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση να αποκτούν σύγχρονες και χρήσιμες γνώσεις, να έχουν καλύτερες συνθήκες μάθησης, εξασφαλισμένες θέσεις μαθητείας και άσκησης και, πρωτίστως, άμεση και καλή επαγγελματική αποκατάσταση.
*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»