Η σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη έχει προκαλέσει έναν νέο γύρο πολιτικής αντιπαράθεσης ανάμεσα στην κυβέρνηση και τα κόμματα της αντιπολίτευσης. Η νέα σύγκρουση έρχεται στον απόηχο της δήλωσης του υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Χρήστου Τριαντόπουλου ο οποίος ανέφερε ότι θα παραιτηθεί μόλις ξεκινήσουν οι εργασίες της προανακριτικής.

Η δήλωση του Χρήστου Τριαντόπουλου

«Σε ολόκληρη την περίοδο της συμμετοχής μου στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, αλλά και της κοινοβουλευτικής μου παρουσίας ως εκλεγμένο μέλος του Κοινοβουλίου με τη Νέα Δημοκρατία, έχω επιλέξει χαμηλούς τόνους και προσήλωση στο καθήκον. Η πορεία μου, πολιτικά και προσωπικά, διακατέχεται από αίσθημα ευθύνης και σεβασμό στους θεσμούς, σύμφωνα με το προσωπικό και πολιτικό μου ήθος.

Στην πρόταση για τη σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής με την οποία το ΠΑΣΟΚ δαιμονοποιεί την παρουσία μας στον χώρο του δυστυχήματος αποδεικνύοντας την προσήλωσή του στον στόχο της άκριτης εργαλειοποίησης της τραγωδίας, περιγράφοντας αβάσιμες μομφές που μου αποδίδονται, έχω να αντιτάξω την αλήθεια, τις αποδείξεις και τα γεγονότα. Με σεβασμό πρωτίστως στα θύματα της τραγωδίας και στους συγγενείς τους, καθώς και στις θεσμικές διαδικασίες και στους εκπροσώπους τους.

Ξεκαθαρίζω πως όλα όσα αναφέρονται, ως προς εμένα, είναι εκτός πάσης πραγματικότητας και λογικής. Η παρουσία μου, με κυβερνητικό κλιμάκιο, στο πεδίο του δυστυχήματος, ημέρες μάλιστα μετά το τραγικό δυστύχημα, και οι αυθαίρετες εικασίες σχετικά με τους λόγους της, σήμερα χρησιμοποιούνται για μικροπολιτικούς λόγους, ως πειστήριο μιας υποτιθεμένης, και στην πραγματικότητα ανύπαρκτης, "συγκάλυψης". Υπονοείται, δε, ότι η κυβέρνηση και τα στελέχη της δρούσαν με δόλο, προκειμένου να "συγκαλύψουν" απροσδιόριστες παράνομες δραστηριότητες, και ακαθόριστους ενόχους. Ποιους, και γιατί; Άγνωστον.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d7ljs54o69f5)
Τότε, εκείνες τις κρίσιμες στιγμές, που όλοι ήμασταν συγκλονισμένοι, καθένας προσπαθούσε από τον ρόλο του να βοηθήσει. Σήμερα, εκ των υστέρων και με την ασφάλεια της αντιπολίτευσης, παρουσιάζεται ως βεβαιότητα ότι η κυβέρνηση και τα στελέχη της δρούσαν ως κοινοί σκευωροί και με σκοπό "συγκάλυψης".

Η παρουσία μου στην περιοχή ήταν γνωστή, διαφανής και καταγεγραμμένη, με συνεντεύξεις και δελτία Τύπου που δημοσιοποιήθηκαν πανελληνίως. Είναι γνωστό, επίσης, πως η επίσκεψη του κυβερνητικού κλιμακίου στον τόπο έγινε μετά τις πρώτες ημέρες του συμβάντος, κατ’ επέκταση χωρίς να έχει συμμετοχή σε συντονισμένες επιχειρησιακές αποφάσεις στο πεδίο του δυστυχήματος, οι οποίες ήταν έργο των επιχειρησιακών και υπηρεσιακών παραγόντων από την πρώτη στιγμή, ήτοι σε χρόνο που το κλιμάκιο δεν είχε καν μεταβεί εκεί. Αυτές οι αποφάσεις και δράσεις κατέστησαν σαφείς από την κοινή ανακοίνωση των συναρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων από την πρώτη ημέρα και είχαν μέλημα, εκτός από τη διάσωση και τον απεγκλωβισμό των παθόντων, και την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής γραμμής.

Η επιτόπια παρουσία του κυβερνητικού κλιμακίου, με κάθε μέλος του να έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες, ανάλογα με το χαρτοφυλάκιο του Υπουργείου του, ήταν πολιτική. Χωρίς παρέμβαση στο έργο των υπηρεσιακών και επιχειρησιακών παραγόντων, το οποίο είχε ήδη ξεκινήσει από την πρώτη στιγμή της τραγωδίας. Το κλιμάκιο όφειλε να είναι παρόν, και ήταν. Πήγε για να συνδράμει όπου προέκυπτε ανάγκη, ανταποκρινόμενο στα ζητούμενα εκείνων των δύσκολων ημερών.

Από την πλευρά μου, και όπως έχω αναφέρει σε δημόσιες τοποθετήσεις μου στη Βουλή, όντας αρμόδιος για την κρατική αρωγή υφυπουργός στον πρωθυπουργό, επικεντρώθηκα σε δύο σκέλη. Πρώτον, στην οργάνωση της κρατικής βοήθειας και στήριξης των οικογενειών των θυμάτων. Συνεργαστήκαμε, λοιπόν, με τα αρμόδια Υπουργεία για τον συντονισμό τέτοιων ζητημάτων, μέχρι και τη σχηματοποίηση των μέτρων στήριξης των συγγενών των θανόντων και των τραυματιών. Τα εν λόγω μέτρα ανακοινώθηκαν λίγες ημέρες μετά, με τη συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων Υπουργείων, περιλαμβάνοντας και ειδική γραμμή αρωγής.

Δεύτερον, κατά την πρόοδο του έργου των επιχειρησιακών παραγόντων, συμμετείχα στην ενημέρωση –με τηλεοπτικές δηλώσεις και δελτία Τύπου– για την πρόοδο των ενεργειών στο πεδίο, σύμφωνα με την πληροφόρηση από τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες που είναι και οι υπεύθυνοι γι' αυτές. Σε αυτό το πλαίσιο δημοσιοποιήθηκαν από την πλευρά μου πληροφορίες, μεταξύ άλλων, για την ταυτοποίηση των θανόντων, την εξέλιξη της υγείας των νοσηλευόμενων, και την πορεία αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής.

Η μνεία περί ύπαρξης δόλου, ακόμη και ως μια αναπόδεικτη υπόθεση που δεν εδράζεται σε γεγονότα, που δεν τεκμηριώνεται από αποδείξεις, και που δεν συνάδει με τη λογική, αλλά που υποθετικά οδήγησε σε ενέργειες "συγκάλυψης", είναι ακραία προσβλητική. Δηλώνω ενεργά παρών για την αποκατάσταση της αλήθειας, στηριζόμενος στη λογική, στις αποδείξεις και στα γεγονότα. Και, φυσικά, με την απόφαση για σύσταση της Επιτροπής θα παραιτηθώ από τη θέση του υφυπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας προς διευκόλυνση της διαδικασίας και του έργου της κυβέρνησης».

Διαβάστε εδώ: Βουλή: Το "πηγαδάκι" Τριαντόπουλου με "γαλάζιους" βουλευτές

Κυβέρνηση: Όλα είναι στο φως, δεν υπάρχει καμία συγκάλυψη»

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης σχολιάζοντας την ανακοίνωση του κ. Τριαντόπουλου επιτέθηκε στα αντιπολιτευτικά κόμματα, τονίζοντας ότι εκμεταλλεύονται τον ανθρώπινο πόνο, εξαιτίας απουσίας πολιτικού αφηγήματος. «Αν δεν είχε παραιτηθεί θα έλεγε το ΠΑΣΟΚ ότι κρύβεται πίσω από τη θέση του τωρα που παραιτήθηκε για λόγους αξιοπρέπειας το ΠΑΣΟΚ με μικρόψυχο τρόπο λέει ότι ήταν μια πρώτη νίκη» ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Μαρινάκης.

Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d7lk8zn0begx)


ΠΑΣΟΚ για παραίτηση Τριαντόπουλου: Πολιτικό αποτέλεσμα της απόφασής μας να μπει στο κάδρο της έρευνας

Σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ η παραίτηση του κ. Τριαντόπουλου ήταν το πολιτικό αποτέλεσμα της απόφασης του κόμματος να μπει ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας στο κάδρο της έρευνας.

«Όταν τα εμπλεκόμενα μη πολιτικά πρόσωπα αντιμετωπίζουν ήδη διώξεις για το μπάζωμα, δεν είναι δυνατόν η Βουλή να κάνει ότι δεν είδε το συγκροτημένο πόρισμα της Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας που την καλεί να ερευνήσει τις ευθύνες του κ. Τριαντόπουλου», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Χαριλάου Τρικούπη.


Σύμφωνα με το ΠΑΣΟΚ, ο κ. Τριαντόπουλος θα κληθεί να δώσει εξηγήσεις στο γιατί «ενώ όφειλε ως εκπρόσωπος της κυβέρνησης στην επίμαχη σύσκεψη για το μπάζωμα να είναι ο θεματοφύλακας του νόμου, αντιθέτως επέτρεψε μια έκνομη ενέργεια, όπως είναι η αλλοίωση του τόπου της τραγωδίας, κάτι που ευθαρσώς περιέγραψε μπροστά του ο διοικητής της Τροχαίας».

ΣΥΡΙΖΑ: Ο Τριαντόπουλος υπηρετεί το σχέδιο "ξεπλύματος" του Μητσοτάκη

«Ο Χρήστος Τριαντόπουλος, προανήγγειλε σήμερα υποκριτικά την παραίτησή του, προκειμένου να υπηρετήσει το σχέδιο “ξεπλύματος” του κ. Μητσοτάκη» αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ.

«Το ΚΚΕ έχει «καταστήσει σαφές ότι στηρίζει κάθε προσπάθεια και ενέργεια που γίνεται για την αποκάλυψη των αιτιών του εγκλήματος στα Τέμπη, αλλά και όσων έχουν πολιτικές και ποινικές ευθύνες» ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής.

«Εδώ έχουμε να κάνουμε με μία ξεκάθαρη προσπάθεια συγκάλυψης και απόκρυψης στοιχείων για τα οποία δεν στέκει καμία δικαιολογία» επισήμανε ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης.

«Η Πλεύση Ελευθερίας θα στηρίξει κάθε προσπάθεια αποκάλυψης της αλήθειας και θα επιμείνει προκειμένου να καθίσουν στο σκαμνί και να οδηγηθούν στη φυλακή όλοι οι υπεύθυνοι» ανέφερε η πρόεδρος του κόμματος, Ζωή Κωνσταντοπούλου.


Προανακριτική επιτροπή: Βήμα – βήμα οι διαδικασίες – Οι ψηφοφορίες και οι προθεσμίες

Το parapolitika.gr με αφορμή το αίτημα του ΠΑΣΟΚ για σύσταση προανακριτικής παρουσιάζει τι θα ακολουθήσει από εδώ και πέρα. Η προανακριτική είναι μία από τις κορυφαίες διαδικασίες ελέγχου της Βουλής.  Για να συσταθεί η Προανακριτική χρειάζεται η υπογραφή 30 βουλευτών

Για την σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής απαιτείται η υπογραφή 30 βουλευτών. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικάτο άρθρο 153 του Κανονισμού «η Boυλή έχει την αρμοδιότητα να ασκεί δίωξη εναντίον όσων διατελoύν ή διατέλεσαν μέλη της Kυβέρνησης ή Yφυπoυργoί για ποινικά αδικήματα που τέλεσαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους, σύμφωνα με τις διατάξεις τoυ άρθρoυ 86 τoυ Συντάγματoς και το νόμο για την ευθύνη των Yπoυργών».

Παράλληλα το άρθρο 154 του ΚτΒ προβλέπει ότι «η πρόταση για την άσκηση δίωξης κατά των πρoσώπων της παρ. 1 του άρθρου 153 υποβάλλεται γραπτώς και υπογράφεται τουλάχιστον από τριάντα (30) Βουλευτές, διαφορετικά, είναι απαράδεκτη». Σύμφωνα με το ίδιο άρθρο, η πρόταση για άσκηση δίωξης πρέπει να προσδιορίζει με σαφήνεια τις πράξεις ή τις παραλείψεις που σύμφωνα με το νόμο για την ευθύνη των Υπουργών είναι αξιόποινες και να μνημονεύει τις διατάξεις που παραβιάστηκαν.

Με την κατάθεση της πρότασης προς άσκηση δίωξης μπορεί να προταθεί από τους βουλευτές που την υπογράφουν η ανάθεση από τη Βουλή σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο του ελέγχου των στοιχείων της κατηγορίας και της αξιολόγησης της ουσιαστικής βασιμότητάς τους. Αυτό δημιουργεί ένα χρονικό ορίζοντα 12 ημερών.

Η συζήτηση της πρότασης πρέπει να γίνει εντός 15 ημερών, ενώ μπορεί να ζητηθεί ανάθεση σε τριμελές γνωμοδοτικό συμβούλιο του ελέγχου των στοιχείων της κατηγορίας και της αξιολόγησης της ουσιαστικής βασιμότητάς τους.


Η μυστική ψηφοφορία

Αφότου πραγματοποιηθεί στην Ολομέλεια η συζήτηση για την πρόταση συγκρότησης της προανακριτικής, το επόμενο βήμα είναι η μυστική ψηφοφορία. Σε αυτήν δεν συμμετέχει το πρόσωπο κατά του οποίου στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης αν είναι βουλευτής. Η απόφαση για τη συγκρότηση επιτροπής ή τη σύσταση του τριμελούς γνωμoδoτικoύ συμβουλίου λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών, διαφορετικά η οικεία πρόταση απορρίπτεται.

Σε περίπτωση που η Βουλή αποφασίσει να μη συγκροτηθεί ειδική κοινοβουλευτική επιτροπή, δεν μπορεί να υποβληθεί νέα πρόταση άσκησης δίωξης στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά περιστατικά.

Η συγκρότηση σε σώμα

Στην περίπτωση, τώρα, κατά την οποία η Βουλή πάρει την απόφαση για συγκρότηση προανακριτικής, σύμφωνα με το άρθρο 156, αυτή συγκροτείται αναλογικά σε δύναμη της κοινοβουλευτικής αναλογίας των κομμάτων. Στη συνέχεια γίνεται η συγκρότησή της σε Σώμα και ακολουθεί η εκλογή του προεδρείου κατά πλειοψηφία. Αμέσως μετά ορίζονται εισηγητές από τα δύο μεγαλύτερα κόμματα. Μάλιστα ο απώτερος χρόνος περαίωσης των εργασιών της έχει οριστεί από την Ολομέλεια, μπορεί όμως με νεότερη απόφαση να της δοθεί παράταση. Η Επιτροπή συνεδριάζει κεκλεισμένων των θυρών και έχει όλες τις αρμοδιότητες του εισαγγελέα πλημμελειοδικών, όταν αυτός διενεργεί προκαταρκτική εξέταση.

Κλήση για εξηγήσεις

Η Επιτροπή μπορεί να αναθέτει σε εισαγγελέα πλημμελειοδικών ή εφετών την ενέργεια ειδικότερων πράξεων σχετικών με το αντικείμενο της προκαταρκτικής εξέτασης. Κατά την προκαταρκτική εξέταση, εκείνος κατά του οποίου στρέφεται η πρόταση δίωξης καλείται από την Επιτροπή να δώσει εξηγήσεις. Όταν η αξιόποινη πράξη για την οποία διενεργείται προκαταρκτική εξέταση συνεπάγεται για τον Υπουργό οικονομικά οφέλη, κατά την έννοια του άρθρου 68 παρ. 1 του Ποινικού Κώδικα, η Επιτροπή διατάσσει την κατάσχεσή τους.


Το πόρισμα

Το πόρισμα της Επιτροπής πρέπει να είναι αιτιολογημένο και να περιέχει ιδίως τα πραγματικά περιστατικά και τα αποδεικτικά μέσα που οδηγούν σε αυτά, όπως προέκυψαν κατά την προκαταρκτική εξέταση, την υπαγωγή των πραγματικών περιστατικών στις εφαρμοζόμενες ποινικές διατάξεις και σαφή πρόταση για την άσκηση ή μη της ποινικής δίωξης. Αιτιολογημένη πρέπει να είναι και η πρόταση της τυχόν μειοψηφίας, η οποία καταχωρίζεται σε χωριστό κεφάλαιο του ίδιου πορίσματος. Το πόρισμα της επιτροπής και το σχετικό αποδεικτικό υλικό υποβάλλονται στον Πρόεδρο της Βουλής, ο οποίος ανακοινώνει στη Βουλή την κατάθεσή τους. Το πόρισμα τυπώνεται και διανέμεται στους Βουλευτές μέσα σε δέκα ημέρες από την κατάθεσή του.

Οι Βουλευτές, καθώς και εκείνος κατά του οποίου στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης, δικαιούνται να λάβουν γνώση του αποδεικτικού υλικού που έχει κατατεθεί στη Βουλή. Αν η επιτροπή δεν υποβάλει εμπρόθεσμα το πόρισμά της, η Βουλή είτε παρατείνει την προθεσμία είτε προχωρεί χωρίς πόρισμα στη συζήτηση της πρότασης για την άσκηση δίωξης.

Οι εξουσίες της επιτροπής δεν αναστέλλονται με τη λήξη της συνόδου, παύουν όμως με τη διάλυση της Βουλής ή με τη λήξη της βουλευτικής περιόδου. Αν διαλυθεί η Βουλή ή λήξει η βουλευτική περίοδος και δεν έχει κατατεθεί το πόρισμα της επιτροπής, η Βουλή κατά την πρώτη τακτική σύνοδο της νέας περιόδου ορίζει νέα επιτροπή για τη διενέργεια ή τη συνέχιση της προκαταρκτικής εξέτασης.

Συζήτηση τoυ πoρίσματoς στην Ολομέλεια

Μέσα σε πέντε ημέρες από τη διανομή του πορίσματος της επιτροπής στους Βουλευτές καταρτίζεται ειδική ημερήσια διάταξη της Ολομέλειας της Βουλής. Η συζήτηση, αρχίζει το αργότερο σε δεκαπέντε ημέρες από την κοινοποίηση της ειδικής ημερήσιας διάταξης, είναι γενική και αναφέρεται στην παραδοχή ή μη της πρότασης για την άσκηση δίωξης. Κατά τη διάρκεια της συζήτησης η Βουλή μπορεί να καλέσει εκείνον κατά του οποίου στρέφεται η πρόταση άσκησης δίωξης, και αν ακόμη δεν είναι μέλος της Κυβέρνησης, Υφυπουργός ή Βουλευτής, να εμφανιστεί ενώπιόν της και να ακουστεί.

Αμέσως μετά τη λήξη της συζήτησης διεξάγεται μυστική ψηφοφορία για την πρόταση της επιτροπής και χωριστά για κάθε καταγγελλόμενη πράξη ή παράλειψη, για την οποία ζητείται άσκηση δίωξης. Η απόφαση λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των Βουλευτών.

Αν μετά την κατάθεση του πορίσματος της επιτροπής λήξει η σύνοδος ή διαλυθεί η Βουλή ή λήξει η βουλευτική περίοδος, η γενική συζήτηση για το παραδεκτό της πρότασης διεξάγεται κατά περίπτωση σε επόμενη σύνοδο ή βουλευτική περίοδο, υπό την επιφύλαξη των διατάξεων περί παραγραφής.

Αν απορριφθεί το πόρισμα της επιτροπής, δεν μπορεί να υποβληθεί νέα πρόταση άσκησης δίωξης εναντίον του ίδιου προσώπου στηριζόμενη στα ίδια πραγματικά περιστατικά. Στην περίπτωση απόρριψης του πορίσματος, η τυχόν επιβληθείσα κατάσχεση περιουσιακών στοιχείων αίρεται αυτοδίκαια. Ο Πρόεδρος της Βουλής μπορεί να εκδώσει σχετική διαπιστωτική πράξη μετά από αίτηση του καθού η κατάσχεση ή των κληρονόμων του.


Κλήρωση μελών του Ειδικού Δικαστηρίου, του Δικαστικού Συμβουλίου και της εισαγγελικής αρχής (Άρθρo 158)

Αν η Βουλή αποφασίσει την άσκηση δίωξης, προχωρεί στην κλήρωση των τακτικών και αναπληρωματικών μελών του Ειδικού Δικαστηρίου, του Δικαστικού Συμβουλίου και της εισαγγελικής αρχής, σύμφωνα με το άρθρο 86 του Συντάγματος και το νόμο περί ευθύνης Υπουργών.

H κλήρωση των τακτικών και αναπληρωματικών μελών τoυ Eιδικoύ Δικαστηρίoυ ενεργείται ενώπιoν της Oλoμέλειας της Boυλής από τoν Πρόεδρό της. Τα ονόματα των μελών του Συμβουλίου της Επικρατείας και του Αρείου Πάγου, που μπορούν να μετέχουν στη σύνθεση του Ειδικού Δικαστηρίου και του Δικαστικού Συμβουλίου, κατά το άρθρο 86 παρ. 4 του Συντάγματος, αποστέλλονται από τον Υπουργό Δικαιοσύνης, μετά από σχετική πρόσκληση του Προέδρου της Βουλής.

Aν δεν είναι εφικτή η συγκρότηση τoυ Eιδικoύ Δικαστηρίoυ ή του Δικαστικού Συμβουλίου, ακoλoυθεί νέα κλήρωση με την ίδια διαδικασία για τη συμπλήρωση της σύνθεσης του Ειδικού Δικαστηρίου ή του Δικαστικού Συμβουλίου. Aν δεν γίνει ή διακoπεί η κλήρωση των μελών τoυ Eιδικoύ Δικαστηρίoυ ή του Δικαστικού Συμβουλίου, επειδή έληξε η σύνoδoς, διαλύθηκε η Boυλή ή έληξε η βoυλευτική περίoδoς, η κλήρωση ενεργείται με την επανάληψη των εργασιών της Βουλής σε επόμενη σύνοδο ή βουλευτική περίοδο, υπό την επιφύλαξη των διατάξεων περί παραγραφής.

Aμέσως μετά τη διενέργεια της κλήρωσης o Πρόεδρoς της Boυλής απoστέλλει στoν Πρόεδρo του Συμβουλίου της Επικρατείας ή στον Πρόεδρο τoυ Aρείoυ Πάγoυ την απόφαση της Boυλής για την άσκηση δίωξης, τα oνόματα των τακτικών και αναπληρωματικών μελών που κληρώθηκαν και όλη τη σχετική δικoγραφία.