Πιερρακάκης: Σχολές Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης δηµιουργεί το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία µε την αυτοδιοίκηση µε δωρεάν φοίτηση
Αµειβόµενη πρακτική
Στο πλαίσιο των µεταρρυθµίσεων στο εκπαιδευτικό σύστηµα, σχεδιάζεται η ίδρυση των ακαδηµιών, στις οποίες η φοίτηση θα είναι δωρεάν, η πρακτική άσκηση ή µαθητεία θα αµείβεται, ενώ θα χορηγείται και τίτλος σπουδών
Την ίδρυση ακαδηµιών παραγωγής στελεχών υψηλής εξειδίκευσης, µε συνέργειες εκπαιδευτικών, αυτοδιοικητικών και επιχειρηµατικών φορέων κάθε περιοχής, προωθούν ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης και η υφυπουργός Ιωάννα Λυτρίβη, µε νοµοσχέδιο που έχουν καταρτίσει και για το οποίο το υπουργικό συµβούλιο άναψε ήδη το «πράσινο φως».
Από τις Ακαδηµίες Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όπως ονοµάζονται οι νέες αυτές οντότητες που δηµιουργούνται και εντάσσονται στην εκπαιδευτική διαδικασία, θα αναδειχθούν, για παράδειγµα, εργαζόµενοι στην οινοπαραγωγή από τη Νάουσα, ειδικοί για το ελαιόλαδο από τη Σπάρτη ή εργαζόµενοι στη φαρµακοβιοµηχανία από την Αρκαδία, ενισχύοντας, έτσι, και τις τοπικές κοινωνίες. Στο πλαίσιο των µεταρρυθµίσεων στο εκπαιδευτικό σύστηµα που αφορά την επαγγελµατική εκπαίδευση, η οποία οδηγεί σε καλοπληρωµένα επαγγέλµατα που έχουν ζήτηση στην αγορά εργασίας, σχεδιάζεται η ίδρυση των ακαδηµιών, στις οποίες η φοίτηση θα είναι δωρεάν, η πρακτική άσκηση ή µαθητεία θα αµείβεται, ενώ θα χορηγείται και τίτλος σπουδών στο πλαίσιο του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
Πιερρακάκης: Θεσµοθετείται η συνέργεια µεταξύ δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα
Με το νέο νοµοσχέδιο θεσµοθετείται η συνέργεια µεταξύ δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα, µε στόχο την παραγωγή στελεχών υψηλής εξειδίκευσης και τη δηµιουργία σύγχρονων και καλά αµειβόµενων ειδικοτήτων, µε έµφαση στις ανάγκες κάθε περιοχής της χώρας. Οι συνεργαζόµενοι φορείς µπορεί να είναι επιχειρήσεις του ιδιωτικού τοµέα, κοινοπραξίες ή ενώσεις αυτών, επιµελητήρια, συνεταιρισµοί, αναπτυξιακές εταιρείες ΟΤΑ, ινστιτούτα των κοινωνικών εταίρων. Μάλιστα, η ιδιωτική επιχείρηση θα δεσµεύεται ότι ένα συγκεκριµένο ποσοστό αποφοίτων της ακαδηµίας, µε βάση αυτό που προβλέπει ο νόµος, θα απορροφάται από την ίδια.Το ∆ηµόσιο αναλαµβάνει, εκτός από την ίδρυση και τη λειτουργία της ακαδηµίας, την ανεύρεση κτιριακών υποδοµών και την κάλυψη των αποδοχών των εκπαιδευτών και του διοικητικού προσωπικού. Ο συνεργαζόµενος οικονοµικός φορέας θα συµβάλλει µε την παροχή του υλικοτεχνικού και µηχανολογικού εξοπλισµού, µε την εξασφάλιση της πρακτικής άσκησης ή µαθητείας των καταρτιζοµένων και µε Οδηγούς Κατάρτισης (προγράµµατα σπουδών), που θα εγκρίνονται από το υπουργείο Παιδείας.
«Η φιλοσοφία µας είναι ξεκάθαρη: να δώσουµε στις τοπικές κοινωνίες τη δυνατότητα να δηµιουργούν εκπαιδευτικές δοµές που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και τις προοπτικές τους. Και, παράλληλα, να δώσουµε στις νέες και τους νέους την ευκαιρία να αξιοποιούν το ταλέντο και τις δεξιότητές τους, ώστε να εξελίσσονται σε δυναµικούς επαγγελµατίες και επιχειρηµατίες στον τόπο τους», τονίζει ο κ. Πιερρακάκης. Η αρχή έγινε πριν από περίπου δύο µήνες στο Κιλκίς. Ο υπουργός Παιδείας επισκέφθηκε το Κέντρο ∆ιοίκησης της ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς και συναντήθηκε µε εκπροσώπους από το Επιµελητήριο, τις τοπικές επιχειρήσεις και το ∆ιεθνές Πανεπιστήµιο Ελλάδος.
«Εργαζόµαστε από κοινού για την ίδρυση εξειδικευµένης Σχολής Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στο Κιλκίς, µε στόχευση στα βιοµηχανικά επαγγέλµατα, δηλαδή σε αντικείµενα στα οποία οι τοπικές επιχειρήσεις αναζητούν εργαζόµενους προσφέροντας υψηλές αποδοχές. Συγκεκριµένα, η σχολή θα εστιάζει στη µηχανοτρονική, έναν κλάδο υψηλής εξειδίκευσης και µεγάλης ζήτησης στην αγορά εργασίας. Ετσι, οι καταρτιζόµενοι θα έχουν τη δυνατότητα απόκτησης δεξιοτήτων που θα εξασφαλίζουν καλύτερα αµειβόµενες δουλειές στον τόπο τους», τόνισε. Και υπογράµµισε ότι «ενθαρρύνουµε και υποστηρίζουµε τις συνέργειες µεταξύ εκπαιδευτικών, αυτοδιοικητικών και επιχειρηµατικών φορέων κάθε περιοχής, µε στόχο η Επαγγελµατική Εκπαίδευση και Κατάρτιση να αποτελέσει πρώτη και αξιόπιστη επιλογή για ολοένα και περισσότερους νέους µας».
Οι εκπαιδευτές θα προέρχονται από το ίδιο µητρώο µε τις Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ), ενώ ο τίτλος σπουδών που θα αποκτούν οι απόφοιτοι θα είναι κατηγορίας 3 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
Αξιολόγηση
Ως προς τη διαδικασία που θα ακολουθείται, οι ενδιαφερόµενοι φορείς ή επιχειρήσεις θα υποβάλλουν αίτηση στο υπουργείο Παιδείας, η οποία θα αξιολογείται. Η άδεια θα χορηγείται εφόσον πληρούν όλες τις προδιαγραφές και η σύµβαση που θα υπογράφεται θα είναι εξαετούς διάρκειας, µε δυνατότητα ανανέωσης ή παράτασης. Οι Ακαδηµίες Επαγγελµατικής Κατάρτισης θα λειτουργούν υπό µία ∆ιοικούσα Επιτροπή, η οποία θα συγκροτείται µε απόφαση του αρµόδιου υπουργού και έχει τριετή θητεία. Η ∆ιοικούσα Επιτροπή θα είναι πενταµελής, µε τρία µέλη από το ∆ηµόσιο και δύο µέλη τα οποία θα υποδεικνύονται από τον συνεργαζόµενο οικονοµικό φορέα.
Προς την κατεύθυνση της αναβάθµισης της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης δίνεται εξάλλου κονδύλι 268 εκατοµµυρίων ευρώ που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ, µε κοινή απόφαση των υπουργών Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη και αναπληρωτή Εθνικής Οικονοµίας Νίκου Παπαθανάση για την αναβάθµιση και υποστήριξη λειτουργίας των ∆ηµόσιων Σχολών Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και την πρακτική άσκηση των καταρτιζοµένων.
*Δημοσιεύτηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή