Για τον στόχο της αναβάθµισης του ελληνικού σιδηρόδροµου και της αποκατάστασης της αξιοπιστίας του µιλά στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο υπουργός Μεταφορών και Υποδοµών, Χρήστος Σταϊκούρας, εν µέσω της έντονης συζήτησης γύρω από την τραγωδία των Τεµπών, κάνοντας λόγο και για περαιτέρω πρωτοβουλίες στην περίπτωση που προκύψουν ευθύνες της Hellenic Train.


*Διαβάστε ακόμα: "Restart" Κυριάκου Μητσοτάκη με ανασχηματισμό - Τα “συν”, τα “πλην”, τα προβλήµατα και οι πιέσεις των… αδικηµένων



Εχετε προαναγγείλει ότι εάν προκύψουν ευθύνες για τη Hellenic Train η πολιτεία θα επανεξετάσει τις συµβάσεις. Tι επιπτώσεις θα είχε µια τέτοια εξέλιξη στον ελληνικό σιδηρόδροµο;

Αυτή τη στιγµή υπάρχουν τρεις κύριες συµβάσεις: µία ανάµεσα στο Ελληνικό ∆ηµόσιο και τη Hellenic Train για την αποζηµίωση παροχής υποχρεώσεων δηµόσιας υπηρεσίας στις επιβατικές µεταφορές, µία του ΟΣΕ µε τη Hellenic Train για τη χρήση του δικτύου και των υποδοµών και µία της ΓΑΙΑΟΣΕ µε τη Hellenic Train για τη µίσθωση του τροχαίου υλικού. Αυτές υλοποιούνται. Εάν από την εν εξελίξει δικαστική έρευνα προκύψουν ευθύνες της Hellenic Train, τότε αυτό είναι κάτι το οποίο θα αξιολογήσουµε ως ελληνική κυβέρνηση και θα προσδιοριστούν οι τυχόν περαιτέρω πρωτοβουλίες. Πριν από την τραγωδία των Τεµπών µιλούσαµε για δροµολόγιο ΑθήναΘεσσαλονίκη σε 3 ώρες και 30 λεπτά.


Πόσο εφικτός είναι, µε τα σηµερινά δεδοµένα, αυτός ο στόχος και ποιες κινήσεις έχουν γίνει από το δυστύχηµα έως σήµερα για την αναδιάρθρωση του σιδηρόδροµου;

Η σύντµηση του χρόνου ταξιδιού µε το τρένο είναι σηµαντική, αλλά δεν έχει αξία χωρίς ασφάλεια. Αυτό είναι το µείζον. Σε αυτό το πλαίσιο, ο στόχος που περιγράφετε παραµένει πρόκληση για τον ελληνικό σιδηρόδροµο. Σήµερα, το δροµολόγιο διαρκεί πολύ περισσότερο, κυρίως εξαιτίας των εκτεταµένων ζηµιών που προκλήθηκαν από την κακοκαιρία «Daniel» στο τµήµα από τη Σήραγγα Οθρυος µέχρι τη Λάρισα. Οµως, όπως έχουµε ενηµερώσει κατ’ επανάληψη την κοινή γνώµη και το Κοινοβούλιο, το τελευταίο 1,5 έτος δροµολογούµε ένα συγκροτηµένο σχέδιο για την αναβάθµιση του ελληνικού σιδηρόδροµου και την αποκατάσταση της αξιοπιστίας του. Εχει υλοποιηθεί πλήθος παρεµβάσεων, ειδικά στα κρίσιµα τεχνολογικά συστήµατα που λειτουργούν ως δικλίδες ασφαλείας στον παράγοντα του ανθρώπινου λάθους, αλλά και αναβαθµίζουν τις δυνατότητες του δικτύου.

Ενδεικτικά:

•Τον Σεπτέµβριο του 2023 ολοκληρώθηκαν οι συµβάσεις σηµατοδότησης και τηλεδιοίκησης και τα συστήµατα λειτουργούσαν σε όλο το σιδηροδροµικό δίκτυο Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Μετά τον «Daniel» καταστράφηκε ένα τµήµα αυτού και για το οποίο δροµολογείται η αποκατάστασή του.

•Το ETCS επί της γραµµής (σύστηµα αυτόµατης προστασίας συρµών) είχε -και αυτό- εγκατασταθεί λειτουργικά στο δί κτυο τον Νοέµβριο του 2023, εκτός της περιοχής που επλήγη από τον «Daniel».

•Λειτουργούν 5 κέντρα ελέγχου τηλεδιοίκησης και δηµιουργήθηκαν 4 κέντρα ελέγχου σηράγγων.

•Αυξήθηκε ο προϋπολογισµός του ΟΣΕ από τα 45 στα 75 εκατ. ευρώ. Συνεπώς, για το σιδηροδροµικό δίκτυο και την υποδοµή του, από τεχνολογικής, οικονοµικής και επιχειρησιακής απόψεως, έχουν γίνει ουσιαστικά βήµατα για να είναι πιο ασφαλές απ’ ό,τι ήταν πριν από δύο χρόνια, αλλά και να αποκτήσει ανθεκτικότερες υποδοµές, οι οποίες θα υποστηρίξουν την ασφαλή κυκλοφορία τρένων που θα κινούνται µε υψηλές ταχύτητες και θα καλύπτουν συντοµότερα τις αποστάσεις. Μάλιστα, µε βάση τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης στον σιδηρόδροµο, στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη τον Ιανουάριο του 2025 ταξίδεψαν 58.873 επιβάτες έναντι 48.628 τον Ιανουάριο του 2024, ενώ συνολικά το 2024 έγιναν 766.965 µετακινήσεις. Το κόστος αποκατάστασης των ζηµιών στον σιδηρόδροµο ανέρχεται σε 463 εκατ. ευρώ και υπολογίζουµε ότι τα έργα αυτά θα ολοκληρωθούν περίπου το καλοκαίρι του 2026.

Το κόστος αποκατάστασης των ζημιών στον σιδηρόδρομο ανέρχεται σε 463 εκατ. ευρώ και υπολογίζουμε ότι τα έργα αυτά θα ολοκληρωθούν περίπου το καλοκαίρι του 2026


Σε γενικές γραµµές, είστε ικανοποιηµένοι από την κατάσταση στο σιδηροδροµικό δίκτυο και πότε θα ολοκληρωθεί η οργανωτική µεταρρύθµιση που έχετε προαναγγείλει; Και ακόµη, θα υπάρξουν προσλήψεις για την καλύτερη λειτουργία των υποστελεχωµένων υπηρεσιών;

∆ιαρκές µέληµα της κυβέρνησης είναι να ενισχύει την ασφάλεια, το εύρος και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει ο ελληνικός σιδηρόδροµος, στον οποίο δυστυχώς έχουν σωρευθεί προβλήµατα δεκαετιών. Μία από τις παθογένειες είναι το πολυδαίδαλο διοικητικό σχήµα, το οποίο αλλάζουµε µε τον νόµο που ψηφίστηκε τον ∆εκέµβριο του 2024. ∆ηµιουργείται ένας ενιαίος φορέας, ο οποίος θα περιλαµβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ στο σκέλος που αφορά το τροχαίο υλικό, σχηµατίζοντας τους Σιδηρόδροµους Ελλάδος. Η µεταρρύθµιση υλοποιείται σε συνεργασία µε τους αρµόδιους ευρωπαϊκούς οργανισµούς, οι οποίοι αναγνωρίζουν την πρόοδο που έχει συντελεστεί, και το επόµενο διάστηµα θα αποκτήσει νοµική προσωπικότητα ο νέος φορέας. Βέβαια, το εγχείρηµα δεν τελειώνει εκεί, καθώς προβλέπεται και εξελίσσεται σειρά παρεµβάσεων για την επαρκή -λειτουργική και επιχειρησιακή- συγκρότηση του νέου φορέα, µε βάση βέλτιστες πρακτικές και µε χρηµατοδότηση από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας. Τ Ταυτόχρονα, ενισχύουµε τον ΟΣΕ µε προσωπικό και µέσα στο επόµενο δίµηνο αναµένεται η πρόσληψη 140 νέων εργαζοµένων, κυρίως σε ειδικότητες πεδίου, µέσω ΑΣΕΠ. Συνεπώς, ο οδικός χάρτης, που υλοποιείται, φέρνει αποτελέσµατα, αλλά χρειάζεται επιµονή, εντατική προσπάθεια και υποµονή, ώστε να έρθει ο ελληνικός σιδηρόδροµος στο επίπεδο που οραµατιζόµαστε και αξίζει στη χώρα.


Εκτός από τον σιδηρόδροµο, υπάρχει δυσαρέσκεια από τους πολίτες για τη γενικότερη κατάσταση στις δηµόσιες συγκοινωνίες. Πώς θα κινηθείτε για τη βελτίωσή τους;

∆υσαρέσκεια υπάρχει. Οπως και στον σιδηρόδροµο, η αποεπένδυση πολλών ετών, λόγω της παρελθούσας οικονοµικής κρίσης και της αναγκαίας τότε περιστολής δαπανών, είχε άµεση επίπτωση τη γήρανση του στόλου και τη µείωση του προσωπικού. Η εικόνα, όµως, αλλάζει. Ηδη εφαρµόζεται ένα πρόγραµµα ανανέωσης του στόλου των αστικών συγκοινωνιών µε ορατά και απτά, πλέον, αποτελέσµατα στους πολίτες. Στην Αθήνα, από τον Μάιο του 2024, δηλαδή µέσα σε 10 µήνες έως σήµερα, έχουν ενσωµατωθεί περίπου 400 καινούργια -αντιρυπαντικής τεχνολογίας- λεωφορεία στον στόλο, ενώ έχει διπλασιαστεί το ποσοστό των οχηµάτων που είναι προσβάσιµα στους συµπολίτες µας µε αναπηρία. Πρόκειται για ανανέωση στόλου, πρώτη φορά έπειτα από 15 χρόνια. Στόχος παραµένει η δροµολόγηση συνολικά 950 νέων λεωφορείων µέσα στο τρέχον έτος, ενώ ήδη προκηρύξαµε διαγωνισµό για επιπλέον 125 ηλεκτρικά λεωφορεία για το 2026. Παράλληλα, σε όλα τα ΜΜΜ του ΟΑΣΑ ο επιβάτης ακυρώνει εισιτήριο µε τραπεζική κάρτα ή κινητό τηλέφωνο, µια υπηρεσία που επίσης δεν υπήρχε πριν από λίγους µήνες. Μια νέα πραγµατικότητα έχει διαµορφωθεί και στη Θεσσαλονίκη, τόσο µε τη λειτουργία του Μετρό όσο και µε την ανανέωση του στόλου κατά 50% των λεωφορείων του ΟΑΣΘ, η οποία έχει γίνει τον τελευταίο χρόνο και θα επεκταθεί. Κρατήστε, απλώς, ότι το τελευταίο τρίµηνο του 2024 πουλήθηκαν 7,5 εκατ. εισιτήρια, έναντι 5,4 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2023, αύξηση κατά 38%. Συνεπώς, βελτίωση υπάρχει και θα συνεχιστεί.


Ειδικότερα για το Μετρό Θεσσαλονίκης, πέραν από την επέκταση προς την Καλαµαριά, έχουν εξασφαλιστεί οι πόροι για την επέκταση στα δυτικά;

Η επιβατική κίνηση στο Μετρό Θεσσαλονίκης ξεπέρασε και τις πιο αισιόδοξες προβλέψεις. Μέσα σε 2,5 µήνες λειτουργίας εκδόθηκαν πάνω από 2,4 εκατ. εισιτήρια, έγιναν περισσότερες από 5 εκατ. µετακινήσεις, µαζί µε τις ελεύθερες διελεύσεις, και εκδόθηκαν περίπου 80.000 προσωποποιηµένες κάρτες. Ολα αυτά αποτυπώνονται στη σηµαντική µείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στην πόλη. Εως το τέλος της χρονιάς προγραµµατίζεται να τεθεί σε λειτουργία η επέκταση στην Καλαµαριά και το αµέσως επόµενο βήµα είναι η επέκταση στις δυτικές συνοικίες, αφού εξασφαλιστεί η αναγκαία χρηµατοδότηση.


Ποια από τα µικρά και µεγάλα έργα υποδοµών προγραµµατίζετε να παραδώσετε το επόµενο διάστηµα;

Στα τέλη Νοεµβρίου 2025 αναµένεται να δοθεί στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδροµος Πάτρα-Πύργος, καθώς η πρόοδος έχει ξεπεράσει σήµερα το 70%. Το 90% αυτού θα παραδοθεί τέλος Ιουλίου. Επιπλέον, προβλέπεται σηµαντική πρόοδος και σε άλλα εµ βληµατικά έργα.

Ενδεικτικά:

•Η κατασκευή του Flyover στη Θεσσαλονίκη, όπου έχει κατασκευαστεί το 20%.

•Η κατασκευή του νέου αεροδροµίου στο Καστέλι Ηρακλείου, όπου η πρόοδος ξεπερνά το 40%.

•Η κατασκευή του ΒΟΑΚ στα τµήµατα Χερσόνησ ος-Νεάπολη και ΝεάποληΑγιος Νικόλαος, η συµβασιοποίηση και έναρξη εργασιών του τµήµατος ΧανιάΗράκλειο.

•Η κατασκευή του τµήµατος του Ε65 που υπολείπεται µέχρι την Εγνατία Οδό.

•Η διάνοιξη των σηράγγων από τους δύο Μετροπόντικες της Γραµµής 4 του Μετρό της Αθήνας. Τα έργα αυτά αποτελούν παρεµβάσεις που θα αναβαθµίζουν ουσιαστικά τις υποδοµές, ενισχύοντας την οικονοµική ανάπτυξη, την κοινωνική συνοχή, αλλά και τη γεωπολιτική ισχύ της πατρίδας µας.

Δημοσιεύθηκε στην Κυριακάτικη Απογευματινή