«Η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη, στο 80% του δικτύου, υπάρχει και σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση εγκατεστημένη και λειτουργική. Γιατί λέω 80%; Γιατί στο 20% του δικτύου έχει καταστραφεί το σύστημα αυτό εξαιτίας της κακοκαιρίας Ντάνιελ και θα γίνει επιδιόρθωση με όρους υψηλότερης ανθεκτικότητας τους επόμενους περίπου 18 μήνες. Οι εργασίες ξεκινούν τον επόμενο ή τους επόμενους δύο μήνες» είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας στο ΕΡΤNews.

Για τις κάμερες μέσα στα λεωφορεία ο κ. Σταϊκούρας υπογραμμίζει πως «είναι κάτι που θα ξεκινήσει δοκιμαστικά. Θα επιδιώξουμε στον διαγωνισμό, που θα κάνουμε για τις κάμερες στους δρόμους να ενσωματώσουμε και πολύ περισσότερες κάμερες μέσα στα λεωφορεία. Οι διαγωνισμοί αυτοί τρέχουν μέσα στο 2025»

Αναφορικά με το αν πιστεύει ότι το αίτημα για δικαιοσύνη στην υπόθεση των Τεμπών ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε: « Θα υλοποιηθεί. Και εμπιστεύομαι τη Δικαιοσύνη ότι θα κάνει τη δουλειά της όπως πρέπει.

Αρκεί να αφήσουμε στην άκρη αυτά τα οποία βλέπουμε στον δημόσιο διάλογο να εξελίσσονται τις τελευταίες ημέρες, χυδαιότητα, τοξικότητα και εργαλειοποίηση.

Οφείλουμε να είμαστε ψύχραιμοι και να εργαστούμε ο καθένας για το καλύτερο, έτσι ώστε διαρκώς να υπάρχει αλήθεια και δικαιοσύνη και να ενισχύουμε την ασφάλεια των μεταφορών» και συμπλήρωσε: «Νομίζω ότι αυτό που επιδιώκουν πολλοί είναι να εργαλειοποιήσουν ένα τραγικό δυστύχημα, έτσι ώστε πάνω σε αυτό να έχουν πολιτική κερδοσκοπία και έχει αποδειχθεί αυτό και σήμερα και στο παρελθόν.

Γι’ αυτό και πρέπει όλοι με σοβαρότητα να αντιμετωπίσουμε την πραγματικότητα και να βοηθήσουμε όσο μπορούμε το έργο της Δικαιοσύνης, ο καθένας από το δικό του πόστο ευθύνης. Για παράδειγμα, πολιτική ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να βοηθάει το έργο του ΕΔΟΣΑΑΜ, δηλαδή του Εθνικού Οργανισμού για τη διερεύνηση των σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Ατυχημάτων και δυστυχημάτων, έτσι ώστε να υπάρχει ένα πόρισμα».

Για το πότε θα βγει το πόρισμα των Τεμπών ο κ. Σταϊκούρας λέει: «Σύμφωνα με την ανακοίνωση που έχει γίνει από τον ίδιο τον ΕΔΟΣΑΑΜ, θα είναι πριν από τις 28 σε αυτό το πόρισμα για να δούμε αν διευκολύνουμε και βοηθάμε και δεν επιδιώκουμε τη συγκάλυψη.

Οι δύο από τους τρεις που έχουν αναλάβει την υπόθεση είναι διερευνητές από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων, οι δύο από τους τρεις ξένοι και μάλιστα έχουμε ενισχύσει με χρηματοδότηση σημαντικά τον ΕΔΟΣΑΑΜ για να φέρουν ινστιτούτα από το εξωτερικό, έτσι ώστε ο καθένας από τη δική του πλευρά να συμβάλει σε αυτή την υπόθεση.

Άρα, με λίγα λόγια, σας είπα για παράδειγμα ποιο είναι το δικό μας πεδίο ευθύνης, έτσι ώστε να ενισχύουμε το έργο της δικαιοσύνης και να την βοηθάμε».

Σχετικά με το αν υπάρχουν ευθύνες για όλο αυτό το κλίμα καχυποψίας που υπάρχει ο υπουργός απαντά: « Σε ό, τι αφορά την υπόθεση αυτή καθαυτή των Τεμπών, ας περιμένουμε τις αποφάσεις της ελληνικής Δικαιοσύνης και μετά θα αξιολογήσουμε.

Σε κάθε περίπτωση όμως, ο πρωθυπουργός από τότε, από τον Φεβρουάριο, Μάρτιο του 2023, έχει τοποθετηθεί με παρρησία και έχει κάνει και την αυτοκριτική στα πεδία και τα επίπεδα τα οποία επιβάλλεται».

Τα ζητούμενα της υπόθεσης, τα επίδικα κατά τον Σταϊκούρα είναι τρία: «Αλήθεια, Δικαιοσύνη και διαρκής ενίσχυση της ασφάλειας των μεταφορών».


Χρήστος Σταϊκούρας: Οι αλλαγές στο σιδηροδρομικό δίκτυο μετά την τραγωδία στα Τέμπη

Αναφορικά με τα όσα έχουν γίνει μετά την τραγωδία των Τεμπών και αν ο πολίτης, ο οποίος παίρνει το τρένο για να πάει στη Θεσσαλονίκη, αισθάνεται ασφαλής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντά: « Σήμερα που μιλάμε και για μεγάλο χρονικό διάστημα, αυτό ήταν και αντικείμενο συζήτησης, αν υπήρχε η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, πιθανόν να μην είχαμε το δυστύχημα, υποστηρίζουν κάποιοι» και συμπλήρωσε: «Δεν θα ασχοληθώ με διαρροές. Θα σας μιλήσω για την πραγματικότητα.

Η πραγματικότητα είναι ότι σήμερα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη, στο 80% του δικτύου, υπάρχει και σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση εγκατεστημένη και λειτουργική.

Γιατί λέω 80%; Γιατί στο 20% του δικτύου έχει καταστραφεί το σύστημα αυτό εξαιτίας της κακοκαιρίας Ντάνιελ και θα γίνει επιδιόρθωση με όρους υψηλότερης ανθεκτικότητας τους επόμενους περίπου 18 μήνες. Οι εργασίες ξεκινούν τον επόμενο ή τους επόμενους δύο μήνες.

Τον Σεπτέμβριο του 2023 ήμασταν 100% έτοιμοι και λειτουργικοί από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση και ETCS επί της γραμμής, αλλά είχαμε καταστροφή στο 20% του δικτύου στη Θεσσαλία, το οποίο θα επισκευαστεί και θα παραδοθεί περίπου το καλοκαίρι του 2026.

Σε αυτό το τμήμα γίνεται με απόλυτη ασφάλεια σήμερα η μετακίνηση των πολιτών. Ταυτόχρονα έχουμε 4 Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων και 5 κέντρα ελέγχου της τηλεδιοίκησης.

Σήμερα έχουμε περισσότερο προσωπικό στον ΟΣΕ από ό, τι είχαμε πριν από ένα χρόνο και επίκεινται άλλες 140 προσλήψεις σε τεχνίτες, σταθμάρχες και μια σειρά από άλλες ειδικότητες που χρειάζεται ΟΣΕ.

Για το αν είμαστε πιο ασφαλείς σε σύγκριση με την τραγωδία ή πριν από αυτή ο κ. Σταϊκούρας λέει: «Το 2019 σε κάποια από αυτά τα συστήματα ήταν μόνο το 1% εγκατεστημένο.

Άρα είναι προφανές ότι υπάρχει υπάρχει διαρκής πρόοδος και συνεχίζουμε. Έχουμε ένα σχέδιο δράσης – γιατί δεν θέλω να ωραιοποιώ καταστάσεις – τα προβλήματα είναι διαχρονικά και συσσωρευμένα επί δεκαετίες.

Έχουμε συνεπώς να αντιμετωπίσουμε σε μικρό χρονικό διάστημα μετά τα Τέμπη πάρα πολλές δυσλειτουργίες, συσσωρευμένες σε δεκαετίες. Έχουμε ένα σχέδιο δράσης συμφωνημένο με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με χρονικό ορίζοντα περίπου μέχρι το τέλος του 2026, που υλοποιώντας το – ήδη έχουμε ξεκινήσει να το υλοποιούμε – θα έχουμε ακόμα πιο ασφαλείς σιδηρόδρομους μέχρι τότε».

Αναφορικά με τη Hellenic Train ο υπουργός ανέφερε: «Σήμερα έχουμε τρεις συμβάσεις.

  • Το ελληνικό Δημόσιο με τη Hellenic Train για τη μετακίνηση των επιβατών
  • Τον ΟΣΕ με την Hellenic Train, έτσι ώστε να μπορεί να γίνεται χρήση της υποδομής και
  • Την ΓΑΙΑΟΣΕ με την Hellenic Train, για να γίνεται η ενοικίαση του τροχαίου υλικού.

Αυτές οι συμβάσεις υλοποιούνται. Εάν προκύψει οτιδήποτε από την Ελληνική Δικαιοσύνη, τότε θα επαναξιολογηθεί από την ελληνική κυβέρνηση».


Μέχρι το τέλος του καλοκαιριού η ανανέωση στόλου των λεωφορείων της Αθήνας

Σχετικά με τα νέα λεωφορεία ο κ. Σταϊκούρας υπογράμμισε: «Σήμερα που μιλάμε κυκλοφορούν στους δρόμους της Αττικής 405 καινούργια λεωφορεία, όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί και εκτιμούμε ότι μέχρι το τέλος του φετινού καλοκαιριού θα έχουμε 950 καινούργια λεωφορεία, δηλαδή θα έχουμε ανανεώσει σχεδόν στο σύνολό τους το στόλο των λεωφορείων στην Αττική.

Αυτό σημαίνει ότι θα είναι αυτά τα λεωφορεία απολύτως προσβάσιμα από τους συμπατριώτες μας. Πριν από λίγα χρόνια, το 38% των λεωφορείων στην Αθήνα δεν ήταν προσβάσιμα.

Άρα έχουμε ανανέωση του στόλο, για να έχουμε και περισσότερα δρομολόγια, που είναι το δεύτερο ζητούμενο της κοινωνίας -δεν είναι μόνο η ποιότητα των μεταφορών, είναι και η συχνότητα των δρομολογίων – απαιτούνται και παραπάνω οδηγοί.

Είχαμε έναν διαγωνισμό τώρα για 340 οδηγούς, με διαδικασίες ΑΣΕΠ. Φαίνεται ότι τελικά θα έχουμε περίπου 200 νέους οδηγούς στο τιμόνι.

Προφανώς αυτοί θα βοηθήσουν το έργο και θα βγουν περισσότερα λεωφορεία στους δρόμους Αθήνας, αλλά θέλουμε κι άλλους και τον Ιούνιο θα βγάλουμε κι άλλον διαγωνισμό, όπου θα προσθέσουμε κι αυτούς που δεν μπορέσαμε, σήμερα να ενσωματώσουμε» και συμπλήρωσε πως αυτοί οι 200 νέοι οδηγοί θα βγουν στους δρόμους τον Μάρτιο.


Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας από Γαλάτσι μέχρι Κατεχάκη

Αναφορικά με τη γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας και πότε τελειώνει η διάνοιξη της ο υπουργός δηλώνει: «Ούτως ή άλλως το έργο ήταν προγραμματισμένο για το τέλος της δεκαετίας.

Η διάνοιξη θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2026, δηλαδή οι μετροπόντικες και οι δύο, η Αθηνά και η Νίκη θα έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες τους μέχρι το τέλος του 2026. Και ταυτόχρονα, ήδη γίνονται εργασίες σε διάφορους σταθμούς, όχι σε όλους τους σταθμούς, σας θυμίζω ότι υπάρχουν και δικαστικές εκκρεμότητες σε κάποιους εξ αυτών».


Κάμερες και αστυνόμευση στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Πολλές φορές άρχουν δρομολόγια δύσκολα για τους οδηγούς, αλλά και για τους επιβάτες και «γι’ αυτό και πολλές φορές δεν επιβιβάζονται οι πολίτες.

Ήδη από χθες, σε συνεργασία με το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη αναλήφθηκαν συγκεκριμένες πρωτοβουλίες έτσι ώστε οι αστυνομικοί να είναι σε αυτά τα μέσα μαζικής Μεταφοράς που έχουμε κρίνει ότι υπάρχει υψηλότερη επικινδυνότητα.

Ταυτόχρονα γίνεται καλύτερη αστυνόμευση των λεωφορειόδρομων και είμαστε σε μια διαδικασία περαιτέρω διαγωνισμών για κάμερες, έτσι ώστε να έχουμε πολλές κάμερες στην Αττική που με αυτοματοποιημένο τρόπο θα ενημερώνουν οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έτσι ώστε να μπορέσουμε να έχουμε καλύτερη λειτουργία αυτών.

Για τις κάμερες μέσα στα λεωφορεία ο κ. Σταϊκούρας υπογραμμίζει πως «είναι κάτι που θα ξεκινήσει δοκιμαστικά. Θα επιδιώξουμε στον διαγωνισμό, που θα κάνουμε για τις κάμερες στους δρόμους να ενσωματώσουμε και πολύ περισσότερες κάμερες μέσα στα λεωφορεία. Οι διαγωνισμοί αυτοί τρέχουν μέσα στο 2025».

Δεν έχει γίνει ανανέωση στόλου στον ηλεκτρικό εδώ και 25 χρόνια – Σκοπός οι 22 συρμοί να γίνουν 31 στο τέλος του 2026
«Έχουμε επίσης να αντιμετωπίσουμε ένα σοβαρό θέμα, τη γραμμή 1, δηλαδή τον ηλεκτρικό. Δεν έχει γίνει ανανέωση στόλου στον ηλεκτρικό εδώ και 25 χρόνια.

Θέλω να σας πω ότι ήδη έχουμε ξεκινήσει αυτή την ανανέωση του στόλου, γίνεται στον Βόλο και κάθε μήνα από τον φετινό Νοέμβριο θα έχουμε και ένα νέο συρμό, δηλαδή 5 βαγόνια στην γραμμή 1. Σκοπός και στόχος απολύτως επιτεύξιμος είναι οι 22 συρμοί σήμερα που κυκλοφορούν στη γραμμή 1 να γίνουν 31 στο τέλος του 2026, δηλαδή περίπου σε 1,5 με 2 έτη θα έχουμε πολύ καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών στη γραμμή 1, δηλαδή στον ηλεκτρικό» τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.


Τι ισχύει με τον δακτύλιο

Για το αν πάμε σε πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας των παλαιών οχημάτων στο κέντρο της πόλης ο υπουργός Μεταφορών υπογράμμισε: «Δεν έχουμε κάτι τέτοιο αυτή τη στιγμή υπό συζήτηση» και συμπλήρωσε σχετικά με τα ταξί στον δακτύλιο: «Υπάρχει μια αλληλουχία γεγονότων. Πρέπει να εξυπηρετήσουμε τους πολίτες να μετακινούνται με καλύτερα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Άρα πρέπει πρώτα απ’ όλα να έχουμε καλύτερα μέσα μαζικής μεταφοράς, περισσότεροι πολίτες να χρησιμοποιούν αυτά τα μέσα μαζικής μεταφοράς οι λεωφορειόδρομοι να λειτουργούν καλύτερα και θα ακολουθήσουμε τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές που ισχύουν και για τα ταξί.

Θα κάνουμε αυτό το οποίο ισχύει και στην Ευρώπη, που πράγματι δίνονται κάποιες δυνατότητες, αφού όμως εξασφαλίσουμε ότι λειτουργεί αυτό που λέμε λεωφορειόδρομος καλύτερα από ότι λειτουργεί σήμερα και έχουμε περισσότερους πολίτες να αξιοποιούν μέσα μαζικής μεταφοράς».


Επεκτείνεται το μετρό της Θεσσαλονίκης

Ο κ. Σταϊκούρας επιβεβαίωσε πως θα επεκταθεί το μετρό της Θεσσαλονίκης μέχρι τη Μίκρα στο τέλος του Νοέμβρη και ανέφερε: «2,4 εκατομμύρια εισιτήρια, πάνω από 5 εκατομμύρια επικυρώσεις, πάνω από 7 εκατομμύρια μετακινήσεις, 81 χιλιάδες προσωποποιημένες κάρτες, μείωση της κίνησης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης κατά 10%.

Και ναι, υπάρχουν κάποια προβλήματα στη λειτουργία του μετρό και σήμερα είχαμε ένα για 55 λεπτά, το οποίο και αποκαταστάθηκε γιατί είναι θέμα ασφαλείας».


Μέχρι τον Μάιου του 2027 το Flyover στη Θεσσαλονίκη

«Στη Θεσσαλονίκη για να έχουμε μια πλήρη εικόνα, έχουμε ανανεώσει σήμερα το 50% του στόλου των λεωφορείων, έχουμε προσλάβει καινούργιους οδηγούς, έχουμε περισσότερα δρομολόγια, έχουμε τη βασική γραμμή του μετρό να λειτουργεί, έχουμε την επέκταση στην Καλαμαριά μέχρι το τέλος του 2025 και έχουμε το Flyover μέχρι τον Μάιο του 2027.

Αυτά στη Θεσσαλονίκη δεν είχαν γίνει ποτέ τις προηγούμενες δεκαετίες», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.


Ασφαλή τα σχολεία στη Σαντορίνη

Για το λιμάνι της Σαντορίνης ο υπουργός υπογράμμισε: «Πέρασε στην πολιτική ευθύνη του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το Δεκέμβριο του 2024, με διάταξη νόμου.

Είμαστε σε μια διαδικασία, στην οποία θα εκδοθεί το ΦΕΚ, το επόμενο χρονικό διάστημα. Ολοκληρώνεται η πρώτη φάση των μελετών. Πάμε στην δεύτερη φάση που είναι και περιβαλλοντικά στοιχεία μέσα, έτσι ώστε να τρέξουμε έναν διαγωνισμό για ένα νέο λιμάνι στην Σαντορίνη, όπως ακριβώς έχει προκριθεί από τους ειδικούς».

Σχετικά με τα σχολεία ανέφερε ότι: «Έγινε από τους μηχανικούς – που είναι ακόμα παρόντες στο νησί – των κτηριακών υποδομών, πρωτοβάθμιος μετασεισμικός έλεγχος και στις 36 μονάδες σχολικές μονάδες που έχει η Σαντορίνη και δεν βρέθηκε κανένα πρόβλημα ως προς τη λειτουργία τους.

Είναι ασφαλή, αλλά επαναλαμβάνω είμαστε σε μια διαδικασία ακόμα που το φαινόμενο δεν έχει ολοκληρωθεί. Άρα δεν είμαστε εμείς οι ειδικοί για να κρίνουμε ποια είναι η έκταση του προβλήματος, αλλά με τα σημερινά δεδομένα και με αυτό το οποίο είδαν και αξιολόγησαν μέσω αυτοψιών οι μηχανικοί, κατέληξαν στα συμπεράσματα αυτά.

Σε έξι σχολεία χρειάζονται κάποιες πάρα πολύ μικρές επιδιορθώσεις, οι οποίες γίνονται σήμερα σε συνεργασία με τη Δημοτική αρχή».