Ένα συλλογικό τραύµα που εξακολουθεί να αιµορραγεί αποτελεί το σιδηροδροµικό δυστύχηµα των Τεµπών, καθώς δύο χρόνια µετά τη µοιραία νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023 το αίτηµα της κοινωνίας για δικαιοσύνη και αλήθεια παραµένει πιο ισχυρό από ποτέ, στέλνοντας ηχηρά µηνύµατα στο πολιτικό σύστηµα, στον απόηχο των µαζικών συγκεντρώσεων της Παρασκευής.

Τα προχθεσινά συλλαλητήρια, άλλωστε, οδηγούν σε αναπροσαρµογή τη στρατηγική του Μεγάρου Μαξίµου, που επιχειρεί να αποφορτίσει την τεταµένη πολιτικά ατµόσφαιρα και να πείσει 11 εκατ. Ελληνες ότι έλαβε το µήνυµα που έστειλαν οι πολίτες για δικαιοσύνη και αλήθεια από τις σχεδόν 400 διαδηλώσεις σε ολόκληρη την επικράτεια και σε πόλεις του εξωτερικού, σχεδιάζοντας προσεκτικά τις κινήσεις που θα κάνει την επόµενη ηµέρα.

Η λαοθάλασσα αλλάζει όλο το παιχνίδι - Τα ηχηρά µηνύµατα από την πανελλαδική συγκέντρωση για τα Τέµπη προς το πολιτικό σύστηµα 

Τα στελέχη της κυβέρνησης αναγνωρίζουν ότι οι εικόνες από τις συγκεντρώσεις υπερβαίνουν την επικοινωνιακή διαχείριση και ετοιµάζονται να δώσουν ισχυρό στίγµα ώστε το «Ποτέ ξανά» που πληµµύρισε τις πλατείες να µεταφραστεί σε πράξεις και πολιτικές για ασφαλείς σιδηροδρόµους και µετακινήσεις.

Τα αιτήµατα και τα συναισθήµατα των πολιτών δεν δικαιούται κανένα κόµµα, έστω να διανοηθεί, να τα µετατρέψει σε αιτήµατα µικροπολιτικού χαρακτήρα, ήταν το µήνυµα της κυβέρνησης µετά την ολοκλήρωση των συλλαλητηρίων, µε το Μέγαρο Μαξίµου να προετοιµάζεται να επαναφέρει µέσα από µια σειρά παρεµβάσεων την κυβερνητική πολιτική στις «εργοστασιακές ρυθµίσεις» της, προκειµένου να εµπεδωθεί από την κοινωνία ότι το µήνυµα ελήφθη, διασφαλίζοντας παράλληλα την πολιτική σταθερότητα.


Να εξαλειφθούν οι παθογένειες

Σε αυτό το πλαίσιο θα πυκνώσουν οι µεταρρυθµιστικές πολιτικές στα πεδία που παρουσιάζουν υστέρηση, στέλνοντας το µήνυµα ότι όλες αυτές οι παθογένειες που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεµπών θα εξαλειφθούν, µε στόχο να δηµιουργηθεί «θεσµικό οξυγόνο» και να επέλθει η αποκατάσταση της εµπιστοσύνης των πολιτών στην κυβέρνηση και τους θεσµούς.

Κατά µία εκτίµηση, τα Τέµπη λειτουργούν ως πολλαπλασιαστής της διάχυτης δυσαρέσκειας των πολιτών για σειρά κυβερνητικών χειρισµών, ενώ οι πολίτες που συγκεντρώθηκαν κατά εκατοντάδες χιλιάδες µέσα από την εκκωφαντική σιωπή και τον βουβό πόνο για την τραγωδία που στοίχισε 57 ανθρώπινες ζωές, αισθάνονται πως δεν εισακούγονται και πως τόσο η ασφάλειά τους όσο και οι ανάγκες της καθηµερινότητας δεν λαµβάνονται υπόψη από την πολιτεία.

Οι επόμενες κινήσεις - «Σοκ» στο κυβερνητικό σχήµα

Οι επόµενες κινήσεις του πρωθυπουργικού επιτελείου θα στοχεύουν προς αυτή την κατεύθυνση, µε το στίγµα, όπως αναφέρουν πληροφορίες, να γίνεται εντονότερο έπειτα από τις αποφάσεις του Κυριάκου Μητσοτάκη για σαρωτικό ανασχηµατισµό στα χαρτοφυλάκια όπου σηµειώνονται αρρυθµίες και στους τοµείς όπου καταγράφεται έντονη ανησυχία των πολιτών - µε την επισήµανση ότι ο πρωθυπουργός θα προχωρήσει σε αποφασιστικές κινήσεις προκειµένου να δώσει νέα ώθηση στο κυβερνητικό έργο, που λόγω της εξαετούς δια κυβέρνησης και των τελευταίων πολιτικών εξελίξεων έχει υποστεί σοβαρή φθορά, προκαλώντας ένα «σοκ» στο κυβερνητικό σχήµα.

Ακόµα και το σενάριο εκλογικού αιφνιδιασµού, καίτοι ο κυβερνητικός εκ πρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, απέκλεισε τα σενάρια περί πρόωρης προσφυγής στις κάλπες, έχει βρεθεί στο πρωθυπουργικό τραπέζι. Στον στόχο της επίσπευσης του κυβερνητικού έργου και της επαναφοράς µιας κυβερνητικής κανονικότητας, που έχει αποµακρυνθεί, εντάσσεται και η σκέψη για συγκρότηση κυβερνητικής επιτροπής, µε τη συµµετοχή των πρωτοκλασάτων υπουργών της κυβέρνησης, όπως φέρ’ ειπείν ο Νίκος ∆ένδιας, ο Κωστής Χατζηδάκης, ο Μάκης Βορίδης, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, ο Κυριάκος Πιερρακάκης, ο Γιώργος Γεραπετρίτης και η Σοφία Ζαχαράκη.

Η εν λόγω επιτροπή, που θα λειτουργεί αντί του «πρωινού καφέ», θα προσδώσει πολιτικότητα στην κυβέρνηση και θα ενισχύσει τον µεταρρυθµιστικό χαρακτήρα της. Ολα τα φώτα είναι στραµµένα στη συνεδρίαση της Τρίτης στη Βουλή, στη συζήτηση επί της πρότασης σύστασης προκαταρκτικής επιτροπής για τη διερεύνηση τυχόν ποινικών ευθυνών του Χρήστου Τριαντόπουλου στην υπόθεση των Τεµπών, µε τη Ν.∆. να έχει προαναγγείλει πως δεν θα παρεµποδίσει την έρευνα. Τα µέλη της επιτροπής θα είναι συνολικά 27, εκ των οποίων 14 από τη Ν.∆. και 13 αναλογικά από τα κόµµατα της αντιπολίτευσης, εκ των οποίων ένα θα προέρχεται από τους ανεξάρτητους βουλευτές. Ηδη µάλιστα το κυβερνητικό στρατοπεδο έχει «κλεί σει» τους 10 οµιλητές για τη συζήτη ση, οι οποίοι αναµένεται να αποτελέ σουν και τον βασικό κορµό της Ν.∆. για την επιτροπή.

Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος θα είναι ο βουλευτής Α' Αθηνών Θάνος Πλεύρης, ενώ µεταξύ των οµιλητών είναι οι βουλευτές: Αννα Ευθυµίου, Τάσος Μπαρτζώκας, Κων/να Καραµπα τσώλη, Λάκης Βασιλειάδης και Κώστας Κατσαφάδος, που τις προηγούµενες ηµέρες συναντήθηκαν µε τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ Γιώργο Μυλωνάκη στο Μέγαρο Μαξίµου.

Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος είναι ο ορισµός του προέδρου και του εισηγητή της επιτροπής, που έχουν περισσότερο ενισχυµένο ρόλο, ενώ πρόθεση του Μαξίµου είναι οι συγκε κριµένες θέσεις να στελεχωθούν από νοµικούς, µετά την εµπειρία της επι τροπής υπό την προεδρία του ∆ηµή τρη Μαρκόπουλου, που έγινε δέκτης αρνητικής κριτικής και από τον ίδιο τον πρωθυπουργό. Επικρατέστεροι για συµµετοχή στην επιτροπή είναι ο βουλευτής Παναγής Καππάτος, ακόµη και για τη θέση του προέδρου, ο Σπύρος Κυριάκης και ο Στέλιος Πέτσας.

Ένταση και εντός Βουλής

Η κορύφωση της πολιτικής αντιπαράθεσης αναµένεται, ωστόσο, στην προ ηµερησίας διατάξεως συζήτη ση που θα διεξαχθεί την Τετάρτη, για την οποία ήδη στο Μέγαρο Μαξίµου χαράσσονται οι βασικοί πυλώνες της οµιλίας του πρωθυπουργού. Στο ίδιο πλαίσιο άλλωστε υπάρχουν προεργασίες για την επικείµενη τριήµερη συζήτηση επί της πρότασης δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης, που έχει προαναγγελθεί ότι θα καταθέσει η αντιπολίτευση.

Στο Μαξίµου υπάρχει η αίσθηση ότι µετά τη δηµοσιοποίηση του πορίσµατος του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ, το οποίο παρουσιάζει την άκρως προβληµατική κατάσταση σε όλα τα επίπεδα του ελληνικού σιδηροδρόµου και στη διαχείριση της τραγωδίας, τα πράγµατα µπορούν να µπουν σε µια σειρά, αναγνωρίζοντας τις επερχόµενες κοινοβουλευτικές µάχες ως µια ευκαιρία να αποµακρυνθούν από τη δηµόσια συζήτηση τα ακραία σενάρια για τα αίτια της τραγωδίας και οι αβάσιµες κα τηγορίες της αντιπολίτευσης για τους κυβερνητικούς χειρισµούς.

Το τρίπτυχο πάνω στο οποίο αναµένεται να κινηθούν τα στελέχη της κυβέρνησης είναι σοβαρότητα, υπευθυνότητα και ψυχραιµία, και να επιδιώξουν να απευθυνθούν στην κοινωνία µέσα από καθαρές κουβέντες, αναγνωρίζοντας τα λάθη που έχουν γίνει, αλλά παράλληλα αναδεικνύοντας τους χειρισµούς που εξελίσσονται για την πλήρη διερεύνηση του δυστυχήµατος. Σε αυτό το πλαίσιο κινήθηκαν οι κυβερνητικές τοποθετήσεις µετά τη δηµοσιοποίηση του πορίσµατος, από το οποίο όπως υποστηρίζουν προκύπτει πως δεν υπήρξε καµία συγκάλυψη, όπως καταγγέλλει η αντιπολίτευση και πιστεύει µεγάλη µερίδα των Ελλήνων πολιτών.

Κατά την κυβέρνηση, και µόνον η ύπαρξη του Εθνικού Οργανισµού ∆ιερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδροµικών Ατυχηµάτων και Ασφάλειας των Μεταφορών (ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ) αποτελεί µια κατάκτηση για τη χώρα, ενώ το γεγονός πως η κυβέρνηση της Ν.∆. και του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι αυτή η οποία συνέστησε, στελέχωσε και στήριξε τον ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ, στη λειτουργία του οποίου δεν έγινε ποτέ καµία παρέ µβαση, φανερώνει ότι δεν υπήρξε κυβερνητική πρόθεση για συγκάλυψη. Ακόµα, η αναφορά ότι δεν δόθηκε εντολή από κανένα κυβερνητικό στέ λεχος στον τόπο του δυστυχήµατος και το γεγο νός ότι δεν προκύπτει δεδοµένο που να οδηγεί σε συγκεκριµένη εύφλεκτη ύλη εκτιµούν στο Μαξίµου πως απαντούν στις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης για «µπάζωµα µε δόλο» µε τον σκοπό της «συγκάλυψης».


Να εξαλειφθούν τα κενά

Σε αυτούς τους άξονες θα κινηθεί η κυβερνητική ρητορική τις επόµενες ηµέρες, ενώ ο πρωθυπουργός θα αναφερθεί στις παρεµβάσεις για την αναβάθµιση της σιδηροδροµικής υποδοµής, η οποία περιλαµβάνει την ανακατασκευή της σηµατοδότησης και της τηλεδιοίκησης και την εγκατάσταση του αυτόµατου συστήµατος προστασίας αµαξοστοιχίας ETCS.

Εξάλλου, ο ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ αναγνωρίζει ότι τα κενά και τα προβλήµατα του σιδηροδρόµου συνδέονται µε τη βαθιά οικονοµική κρίση της προηγούµενης δεκαετίας, που οδήγησε σε κακή συντήρηση, σε υποβάθµιση των υποδοµών και σε ελλείψεις σε προσωπικό, ενώ το πόρισµα περιγράφει ένα περιβάλλον µηδενικής λογοδοσίας και αδύναµης εποπτείας, το οποίο ο Κ. Μητσοτάκης αναµένεται να δεσµευθεί ότι θα αλλάξει και να επαναλάβει ότι έως το 2027 η γραµµή Αθήνα - Θεσσαλονίκη θα είναι εντελώς καινούργια, εκφράζοντας ότι διαρκές µέληµα της κυβέρνησης είναι να ενισχύσει την ασφάλεια, το εύρος και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρει ο ελληνικός σιδηρόδροµος, στον οποίο έχουν σωρευθεί προβλήµατα δεκαετιών.

Ο πρωθυπουργός θα αναφερθεί ακόµα στον σχεδιασµό που υλοποιείται για τη συγκρότηση νέου φορέα για τα τρένα, µε βάση βέλτιστες πρακτικές και µε χρηµατοδότηση από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, καθώς και στην ενίσχυση του ΟΣΕ µε προσωπικό.

Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής