Το κυβερνητικό σχέδιο για διεθνές και εθνικό απολυτήριο - Ποια σχολεία θα συμμετέχουν και θα δίνουν Ι.Β.
Όλο το σχέδιο
Πώς θα υπολογίζονται οι βαθμοί στις τρεις τάξεις του Λυκείου και στις Πανελλαδικές για την είσοδο στα Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα

Τη σταδιακή καθιέρωση του Διεθνούς Απολυτηρίου, του περίφημου International Baccalaureate (I.B.), και στα δημόσια σχολεία προωθεί το υπουργείο Παιδείας, αρχής γενομένης από τα Πρότυπα.
Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και τρεις δεκαετίες αργότερα η εισήγηση αυτή θα γίνει πραγματικότητα. Παράλληλα, ανοίγει ο δρόμος για αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια με τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου.«Το Ι.Β. είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων», λέει ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος εξηγεί ότι «αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες - από αυτά σχεδόν τα μισά είναι δημόσια».
Συνολικά, 15 Λύκεια θα εντάξουν στο πρόγραμμά τους από το σχολικό έτος 2026-27 το Διεθνές Απολυτήριο (I.B.). Πρόκειται για τα εξής Λύκεια: 1ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου Κρήτης, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Πατρών, Μουσικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με λυκειακές τάξεις, Μουσικό Σχολείο Βόλου Γυμνάσιο - Λύκειο, Πειραματικό Γενικό Λύκειο Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθήνας, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αναβρύτων, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Βαρβακείου Σχολής, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, Μουσικό Γενικό Λύκειο Παλλήνης, Μουσικό Σχολείο Αθήνας και Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα με λυκειακές τάξεις.
Τα τμήματα του Διεθνούς Απολυτηρίου θα λειτουργούν στη Β’ και τη Γ’ Λυκείου και το πρόγραμμα των μαθημάτων θα είναι προσαρμοσμένο σε αυτό που ακολουθείται διεθνώς. Δηλαδή, το πρόγραμμα θα είναι διετές και στο τέλος του δεύτερου έτους οι μαθητές θα δίνουν γραπτές εξετάσεις. Επιπλέον, θα διαγωνίζονται στα ίδια θέματα και στα έξι από τα συνολικά 24 μαθήματα που θα έχουν επιλέξει, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θα ακολουθήσουν. Οι εξετάσεις διεξάγονται στις ίδιες ημερομηνίες σε όλες τις χώρες. Οι βαθμολογικές επιδόσεις που θα πετύχουν οι μαθητές θα είναι το κριτήριο για το αν θα γίνουν δεκτοί στα ξένα πανεπιστήμια. Επίσης, θα γνωρίζουν από πριν τι βαθμούς θα πρέπει να «πιάσουν» για να γίνουν δεκτοί στα ξένα πανεπιστήμια.
Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου, από το οποίο σε συγκεκριμένο ποσοστό θα εξαρτάται η είσοδος στα πανεπιστήμια. Οι υποψήφιοι, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, θα δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο. Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα ισχυρό Εθνικό Απολυτήριο, που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου και θα αποτελεί μέρος του «διαβατηρίου», ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο γενικός μέσος όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη. Ενα από τα σενάρια που μελετώνται είναι και η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις παραμένουν, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, αφού είναι ένα κοινά αποδεκτό και αδιάβλητο σύστημα. Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων. Ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων. Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%- 70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.
Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα το εγκαινιάσουν οι μαθητές που το σχολικό έτος 2026-27 θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου, δηλαδή οι σημερινοί μαθητές της Β’ Γυμνασίου.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά
Η πρώτη εισήγηση εισαγωγής του στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα έγινε στα μέσα της δεκαετίας του ’90 και τρεις δεκαετίες αργότερα η εισήγηση αυτή θα γίνει πραγματικότητα. Παράλληλα, ανοίγει ο δρόμος για αλλαγές στο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια με τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου.«Το Ι.Β. είναι ένα απαιτητικό πρόγραμμα σπουδών, που βοηθά τους μαθητές να αναπτύξουν κριτική σκέψη, καθώς και δεξιότητες ανάλυσης και επίλυσης προβλημάτων», λέει ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ο οποίος εξηγεί ότι «αναγνωρίζεται από πανεπιστήμια και ακαδημαϊκά ιδρύματα σε όλο τον κόσμο και εφαρμόζεται σε περίπου 6.000 σχολεία σε 150 χώρες - από αυτά σχεδόν τα μισά είναι δημόσια».
Συνολικά, 15 Λύκεια θα εντάξουν στο πρόγραμμά τους από το σχολικό έτος 2026-27 το Διεθνές Απολυτήριο (I.B.). Πρόκειται για τα εξής Λύκεια: 1ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Θεσσαλονίκης - Μανόλης Ανδρόνικος, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ηρακλείου Κρήτης, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Πατρών, Μουσικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης με λυκειακές τάξεις, Μουσικό Σχολείο Βόλου Γυμνάσιο - Λύκειο, Πειραματικό Γενικό Λύκειο Πανεπιστημίου Μακεδονίας, 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθήνας, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αγίων Αναργύρων, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αναβρύτων, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Βαρβακείου Σχολής, Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης Πρότυπο Γενικό Λύκειο Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά, Μουσικό Γενικό Λύκειο Παλλήνης, Μουσικό Σχολείο Αθήνας και Καλλιτεχνικό Γυμνάσιο Γέρακα με λυκειακές τάξεις.
Τα τμήματα του Διεθνούς Απολυτηρίου θα λειτουργούν στη Β’ και τη Γ’ Λυκείου και το πρόγραμμα των μαθημάτων θα είναι προσαρμοσμένο σε αυτό που ακολουθείται διεθνώς. Δηλαδή, το πρόγραμμα θα είναι διετές και στο τέλος του δεύτερου έτους οι μαθητές θα δίνουν γραπτές εξετάσεις. Επιπλέον, θα διαγωνίζονται στα ίδια θέματα και στα έξι από τα συνολικά 24 μαθήματα που θα έχουν επιλέξει, ανάλογα με το επιστημονικό πεδίο που θα ακολουθήσουν. Οι εξετάσεις διεξάγονται στις ίδιες ημερομηνίες σε όλες τις χώρες. Οι βαθμολογικές επιδόσεις που θα πετύχουν οι μαθητές θα είναι το κριτήριο για το αν θα γίνουν δεκτοί στα ξένα πανεπιστήμια. Επίσης, θα γνωρίζουν από πριν τι βαθμούς θα πρέπει να «πιάσουν» για να γίνουν δεκτοί στα ξένα πανεπιστήμια.
Νέου τύπου εξετάσεις
Με κύριο στόχο την αναβάθμιση του Λυκείου και την αποκατάσταση του κύρους του ως εκπαιδευτικής βαθμίδας που παρέχει γνώσεις και δεξιότητες, καθώς και τη δημιουργία ενός πιο αξιόπιστου συστήματος εισαγωγής στα πανεπιστήμια, και όχι με την εξέταση τεσσάρων και μόνο μαθημάτων, το υπουργείο Παιδείας καταρτίζει εξάλλου σχέδιο για τη θέσπιση του Εθνικού Απολυτηρίου. Βασική του φιλοσοφία θα είναι η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο με βάση τον υπολογισμό βαθμών της Α’, της Β’ και της Γ’ Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη, καθώς και η ενίσχυση της Τράπεζας Θεμάτων, μέσω της οποίας θα πραγματοποιούνται οι νέου τύπου Πανελλαδικές Εξετάσεις, με τρόπο αδιάβλητο και αξιοκρατικό.Η επιτυχής ολοκλήρωση του Λυκείου θα οδηγεί στην απόκτηση Εθνικού Απολυτηρίου, από το οποίο σε συγκεκριμένο ποσοστό θα εξαρτάται η είσοδος στα πανεπιστήμια. Οι υποψήφιοι, σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, θα δίνουν εξετάσεις σε τέσσερα μαθήματα για κάθε επιστημονικό πεδίο. Το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι να δημιουργήσει ένα ισχυρό Εθνικό Απολυτήριο, που θα προκύπτει από τις βαθμολογικές επιδόσεις των τριών τάξεων του Λυκείου και θα αποτελεί μέρος του «διαβατηρίου», ανάλογα με το ποσοστό που θα αποφασιστεί, για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο γενικός μέσος όρος του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των τριών τάξεων του Λυκείου, με ειδικό συντελεστή ανά τάξη. Τον μεγαλύτερο συντελεστή θα έχει η Γ’ Λυκείου και τον μικρότερο η Α’ τάξη. Ενα από τα σενάρια που μελετώνται είναι και η αύξηση του ποσοστού επιλογής θεμάτων στις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, με στόχο όλα τα θέματα να επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις παραμένουν, καθώς αποτελούν προϋπόθεση για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, αφού είναι ένα κοινά αποδεκτό και αδιάβλητο σύστημα. Στις εξετάσεις των τεσσάρων μαθημάτων όλα τα θέματα θα επιλέγονται από την Τράπεζα Θεμάτων και θα είναι ίδια για κάθε σχολείο, ενώ η επιτήρηση αυτών των εξετάσεων και η διόρθωση των γραπτών θα γίνονται από καθηγητές άλλου σχολείου.
Ο τελικός βαθμός κάθε μαθήματος θα προκύπτει από τον βαθμό στις γραπτές εξετάσεις και τον βαθμό των τετραμήνων που θα βάζει ο καθηγητής. Αλλά ο βαθμός του καθηγητή θα προσαρμόζεται (πιθανόν +/-3) στον βαθμό των γραπτών εξετάσεων. Ο βαθμός του Εθνικού Απολυτηρίου θα προκύπτει από τους βαθμούς των δύο τελευταίων ή και των τριών τάξεων. Εάν θα μετρούν οι βαθμοί μόνο των δύο τάξεων, η βαρύτητά τους θα είναι 30%-40% για τη Β’ Λυκείου και 60%- 70% για τη Γ’ Λυκείου. Εάν μετρά και ο βαθμός της Α’ Λυκείου, τα ποσοστά θα είναι 10% για την Α’, 30% για τη Β’ και 60% για τη Γ’ Λυκείου.
Το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα το εγκαινιάσουν οι μαθητές που το σχολικό έτος 2026-27 θα φοιτήσουν στην Α’ Λυκείου, δηλαδή οι σημερινοί μαθητές της Β’ Γυμνασίου.
Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά