Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών και βουλευτής Ανατολικής Αττικής με τη Νέα Δημοκρατία, Βασίλης Οικονόμου, μιλάει για τις πολιτικές εξελίξεις λίγες ημέρες μετά τις μεγάλες συγκεντρώσεις για την επέτειο της τραγωδίας των Τεμπών, ενώ αποκαλύπτει και άγνωστες πτυχές της προσωπικής του ζωής.

Βρίσκεστε στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μόλις οκτώ μήνες. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται ο σιδηρόδρομος δύο χρόνια μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών;

Από το 2019 έως σήμερα το σιδηροδρομικό δίκτυο έχει εξελιχθεί και έχουν εγκατασταθεί συστήματα που αυξάνουν την ασφάλεια κυκλοφορίας του στον άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Συγκεκριμένα, έχουν εγκατασταθεί συστήματα σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης, ΕTCS και GSMR. Ενδεικτικά θα σας αναφέρω ότι η σηματοδότηση το 2019 ήταν εγκατεστημένη στο 31% του δικτύου και σήμερα είναι στο 80%.

Η τηλεδιοίκηση από 1% το 2019 είναι στο 80% σήμερα και το σύστημα αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS) είναι εγκατεστημένο στο 80% σήμερα, από 43% το 2019. Αυτό δείχνει ότι γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια, η οποία θα ήταν στο 100% της γραμμής Αθήνας-Θεσσαλονίκης αν δεν υπήρχε η τεράστια ζημιά στη Θεσσαλία λόγω «Daniel», η οποία φιλοδοξούμε ότι μέχρι το 2026 θα έχει αποκατασταθεί και θα είναι ολοκληρωμένα η τηλεδιοίκηση, η σηματοδότηση, το ETCS και το GSMR στο 100% του σιδηροδρομικού δικτύου Αθηνών-Θεσσαλονίκης. Γι’ αυτόν τον λόγο βρίσκεται σε εξέλιξη ένα γιγάντιο πρόγραμμα ανασυγκρότησης και ανάπτυξης του σιδηροδρόμου, ύψους 1,5 δισ. ευρώ, για τη διετία 2025-2026. Ταυτόχρονα, εργαζόμαστε για την υλοποίηση όλων των δεσμεύσεων που αναφέρονται στο πρόγραμμά μας και όλων όσων έχουν προκύψει από τα διάφορα πορίσματα τα οποία εκδίδονται, όπως το πρώτο πόρισμα του ΕΟΔΑΣAΑΜ, παρόλο που βρίσκομαι στο υπουργείο οκτώ μήνες. Είναι ιερή μου υποχρέωση να γίνονται τα τρένα όλο και πιο ασφαλή και να μην έχουμε ξανά ένα τραγικό δυστύχημα όπως τα Τέμπη.

Μιλήστε μας για τον νέο ΚΟΚ. Θα αυστηροποιηθούν τα μέτρα για παραβίαση κόκκινου σηματοδότη και για τους μεθυσμένους οδηγούς;

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας επιβάλλει πιο αυστηρές ποινές για υποτροπιάζουσες και αντικοινωνικές συμπεριφορές, τιμωρώντας τις αυστηρότερα, με αφαίρεση του διπλώματος οδήγησης για επτά έτη και επανέκδοσή του κατόπιν εξετάσεων, ώστε να προαγάγει την οδική ασφάλεια και τον σεβασμό στους κανόνες. Παράλληλα, είναι σημαντικό να γίνει κατανοητό γιατί μειώνουμε την ταχύτητα εντός του αστικού ιστού και στις οδούς γειτονιάς στα 30 χλμ./ώρα. Τα περισσότερα ατυχήματα συμβαίνουν στις πόλεις, με το 74% αυτών να προκαλούν νεκρούς ή τραυματίες. Η μείωση της ταχύτητας είναι ένα κρίσιμο μέτρο για τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων. Δεν μειώνουμε δηλαδή το όριο για να κυνηγάμε τον κόσμο, αλλά για να σώσουμε ζωές. Βλέπουμε καινούργια λεωφορεία στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Πώς εξελίσσεται η ανανέωση του στόλου; Μέχρι σήμερα στην Αττική έχουν παραληφθεί 378 νέα οχήματα, με τα 240 να είναι ηλεκτρικά και τα 138 diesel αντιρρυπαντικά στις περιαστικές γραμμές της Ανατολικής Αττικής. Τις επόμενες μέρες μπαίνουν σε κυκλοφορία 50 λεωφορεία φυσικού αερίου (18μετρα), τα οποία έχουμε ήδη στα αμαξοστάσιά μας. Μέχρι τον Αύγουστο του 2025 ο στόλος στην Αττική θα έχει φτάσει τα 951 καινούργια οχήματα. Στη Θεσσαλονίκη κινούνται ήδη 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία και μέχρι το 2027 θα έχουμε άλλα 150 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία, ενώ θα έχουμε και 220 νέα αντιρρυπαντικά λεωφορεία στις περιαστικές γραμμές της Θεσσαλονίκης. Ενα γιγάντιο και πρωτόγνωρο πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων θα πάρει σάρκα και οστά με απόφαση του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη.

Πώς κρίνετε την παρουσία του κόσμου στα συλλαλητήρια για τα Τέμπη;

Είναι δικαίωμα κάθε πολίτη να εκφράσει το συναίσθημα και το αίτημά του για δικαιοσύνη, την οργή και τη λύπη του συμμετέχοντας σε μια διαδήλωση, είτε με ανάρτηση στο Διαδίκτυο είτε με βουβό τρόπο. Εδώ δεν χωράνε ούτε κόμματα ούτε χρώματα, όπως επιδιώκουν ορισμένοι «πονηροί». Το έχει αντιληφθεί και ο κόσμος, ο οποίος στην τελευταία δημοσκόπηση της GPO, σε ποσοστό 82,4%, θεωρεί ότι η αντιπολίτευση προσπαθεί να εκμεταλλευτεί πολιτικά την υπόθεση.

Ο αθλητισμός ήταν πολύ έντονα στη ζωή σας και έχετε κυκλοφορήσει και ένα βιβλίο σας που αφορά αυτόν. Αθλείστε πλέον;

Η απαιτητική καθημερινότητα δεν μου αφήνει πλέον πολλά περιθώρια. Ομως, η ζωή μου ήταν πάντοτε συνυφασμένη με τον αθλητισμό, από μικρό παιδί. Είτε ως αθλητής του τριπλούν είτε ως επιστήμονας του αθλητισμού είτε ως διδάκτορας με αντικείμενο το Αθλητικό Δίκαιο είτε ως εκλεγμένος στο Συμβούλιο του ΣΕΓΑΣ είτε ως υποστηρικτής του φεστιβάλ «Μεσόγεια», πάντα προσπαθούσα να είμαι κοντά στην αθλητική κοινότητα και τη νεολαία και αυτό θα συνεχίσω να κάνω. Το πρώτο μου βιβλίο αφορά τον αθλητισμό για όλους και την εξασφάλιση του δικαιώματος για την ατομική αξιοποίηση. Βασίστηκε στη διδακτορική μου διατριβή και είναι μια προσπάθεια να περιγράψω τη δικαιολογητική βάση του δικαιώματος του κάθε ανθρώπου να εξασφαλίσει ένα καλύτερο επίπεδο ζωής μέσω της σωματικής κίνησης και να απολαύσει μέσω της σωματικής δραστηριότητας καλύτερη υγεία, ευεξία και ευζωία. Στο βιβλίο περιγράφω και αναλύω το δικαίωμα, ενώ προχωράω και στην εξειδίκευση του τρόπου με τον οποίο η Πολιτεία το καλύπτει νομοθετικά και συνταγματικά.

Εχετε αποκτήσει δύο γιους, τον Αννίβα και τον Ρωμανό, οι οποίοι ασχολούνται με τον αθλητισμό. Τι είδους πατέρας είστε; Η επιλογή των ονομάτων τους ήταν δική σας;

Είμαι περήφανος για τους γιους μου και την πορεία τους. Για τον Αννίβα, που είναι τώρα 22 ετών, φοιτητής Ιατρικής και πρωταθλητής στη σφαιροβολία και μέλος της εθνικής ομάδας, όπως και για τον Ρωμανό, που είναι 20 ετών, φοιτητής στους Ναυπηγούς, αθλητής του τριπλούν και σχεδιαστής μοντέλων. Χαίρομαι που τους βλέπω να κάνουν αυτό που αγαπούν. Πρόκειται για δύο παιδιά τα οποία σέβονται τους γονείς τους και μας δείχνουν εκτίμηση. Προσπαθώ να είμαι κοντά τους. Να τους ακούω. Να είμαι μέρος της καθημερινότητάς τους και να είμαι παρών σε όλες τις στιγμές τους. Θέλω να τους στηρίζω σε κάθε τους βήμα και σε κάθε απόφαση που λαμβάνουν. Οσον αφορά τα ονόματά τους, ενώ δεν είναι συνηθισμένα, μάλλον ακούγονται συμπαθητικά και τα ίδια τα παιδιά τα αγαπάνε.


*Δημοσιεύτηκε στα «Παραπολιτικά»