Κυριάκος Μητσοτάκης: Σήμερα επισκέπτεται το υπουργείο Υποδομών - Άμεσος στόχος η ανάταξη του σιδηρόδρομου, στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών
Το στίγμα των αλλαγών
Το ζήτημα της ανάταξης του σιδηρόδρομου, στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών, είναι μείζον, αλλά δεν είναι το μοναδικό που καλείται να τρέξει γρήγορα και αποτελεσματικά το Υπουργείο Υποδομών

Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ο νέος υπουργός Χρίστος Δήμας είναι ο δεύτερος σταθμός των επισκέψεων του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη μετά τον ανασχηματισμό, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να στέλνει χθες από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών το μήνυμα ότι τα πρόσθετα σταθερά έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής θα επιστρέψουν πίσω στην οικονομία, είτε με αύξηση των δημόσιων επενδύσεων είτε με μειώσεις φόρων.
Ήδη από τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου με τη νέα του σύνθεση το περασμένο Σάββατο, ο κ. Μητσοτάκης έκανε σαφές το στίγμα των αλλαγών στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. «Είναι ένα πεδίο στο οποίο δύο νέοι Υπουργοί, δύο νέα μας στελέχη, ο Χρίστος και ο Κωνσταντίνος αναλαμβάνουν να κάνουν προσωπικό τους στοίχημα αυτό το στοίχημα των μεγάλων αλλαγών, αντιτάσσοντας τον δυναμισμό σας σε αυτό το οποίο αποκαλούμε «βαθύ κράτος», χωρίς βέβαια, σε καμία περίπτωση, να μηδενίζουμε τις προσπάθειες που προηγήθηκαν και τα σημαντικά έργα τα οποία βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, κάνοντας μάλιστα λόγο για «‘σάρωμα’, κάθε αντίστασης που έρχεται από το χθες».
Εξάλλου το συγκεκριμένο υπουργείο είναι το μοναδικό στο οποίο άλλαξε η δομή στην κορυφή, αφού η θέση του υφυπουργού μεταφορών αναβαθμίστηκε σε θέση αναπληρωτή υπουργού αρμόδιου για τις μεταφορές, την οποία ανέλαβε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ενώ ο Νίκος Ταχιάος διατήρησε τη θέση του υφυπουργού.
Το ζήτημα της ανάταξης του σιδηρόδρομου, στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών, είναι μείζον, αλλά δεν είναι το μοναδικό που καλείται να τρέξει γρήγορα και αποτελεσματικά το Υπουργείο. Οι πρωτοβουλίες και οι ενέργειες που υλοποιεί εξάλλου έχουν άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών, ιδίως δε εντός της Αττικής με το μετρό, το τραμ, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και τα λεωφορεία.
Το πρώτο στοίχημα χρονικά είναι η πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος με το Μετρό Θεσσαλονίκης και η παράδοση το Νοέμβριο της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Στην Αθήνα, το μεγάλο στοίχημα είναι η νέα Γραμμή 4 του Μετρό, ενώ το ενδιαφέρον στρέφεται και στα δυτικά της Αττικής, με την κατασκευή νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Άνω Λιόσια έως τα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο. Μόλις το έργο ολοκληρωθεί – κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο - το συνολικό μήκος του νέου κλάδου του προαστιακού θα είναι 34,6 χλμ. και θα εξυπηρετεί τους οικισμούς Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και το Νεράκι, την Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα, ενώ για εμπορευματικό έργο θα εξυπηρετεί τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας.
Στο τέλος του 2025 ή το αργότερο στις αρχές του νέου έτους αναμένεται να παραδοθεί και ένα έργο που έχει αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων και διενέξεων εδώ και δεκαετίες, το Πάτρα-Πύργος, όπως και η αναβαθμισμένη οδική σύνδεση Βόνιτσα – Λευκάδα, ενώ στα μέσα του 2027 εκτιμάται ότι μπορεί να είναι έτοιμη η Flyover (υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος 13 χλμ) στη Θεσσαλονίκη.
Άλλα σημαντικά έργα που είναι στον κυβερνητικό σχεδιασμό να ξεκινήσουν ή να προχωρήσουν γοργά να υλοποιούνται μέσα στην επόμενη διετία είναι η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς το Ίλιον, το οδικό έργο Γιάννενα-Κακαβιά, όπως και το έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό που θα περιλαμβάνει και την τροποποίηση των υφιστάμενων κόμβων στο Σχιστό και το Σκαραμαγκά. Επίσης, η νέα Περιφερειακή Οδός στην Αλεξανδρούπολη, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, οι οδικοί άξονες Μπράλος – Άμφισσα και Λαμία – Καρπενήσι, καθώς και η παράκαμψη της Χαλκίδας.
Ο Βόρειος Oδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) παραμένει προτεραιότητα και το 2025 με τρεις ενεργές συμβάσεις. Παράλληλα προωθείται η αποκατάσταση του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου στην κεντρική Ελλάδα από τις ζημιές που προκάλεσαν οι σφοδρές κακοκαιρίες Daniel και του Elias, ενώ η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, για το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία Οδός, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης και αναμένεται το 2026 να παραδοθεί σε λειτουργία.
Η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025, θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας για και περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου, των διαδικασιών και των οργανισμών των φορέων σιδηροδρομικού τομέα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ. Η εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τραίνων (ETCS) μέχρι το 2027 πρέπει να έχει ολοκληρωθεί όχι μόνο στο τμήμα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, αλλά και στις σιδηροδρομικές γραμμές Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, Λάρισα-Βόλος και Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, κάτι που εφόσον επιτευχθεί συνολικά, θα δώσει και το έμπρακτο μήνυμα της αναγέννησης του σιδηροδρόμου.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Το στίγμα των αλλαγών στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Ήδη από τη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου με τη νέα του σύνθεση το περασμένο Σάββατο, ο κ. Μητσοτάκης έκανε σαφές το στίγμα των αλλαγών στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. «Είναι ένα πεδίο στο οποίο δύο νέοι Υπουργοί, δύο νέα μας στελέχη, ο Χρίστος και ο Κωνσταντίνος αναλαμβάνουν να κάνουν προσωπικό τους στοίχημα αυτό το στοίχημα των μεγάλων αλλαγών, αντιτάσσοντας τον δυναμισμό σας σε αυτό το οποίο αποκαλούμε «βαθύ κράτος», χωρίς βέβαια, σε καμία περίπτωση, να μηδενίζουμε τις προσπάθειες που προηγήθηκαν και τα σημαντικά έργα τα οποία βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη», επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης, κάνοντας μάλιστα λόγο για «‘σάρωμα’, κάθε αντίστασης που έρχεται από το χθες».Εξάλλου το συγκεκριμένο υπουργείο είναι το μοναδικό στο οποίο άλλαξε η δομή στην κορυφή, αφού η θέση του υφυπουργού μεταφορών αναβαθμίστηκε σε θέση αναπληρωτή υπουργού αρμόδιου για τις μεταφορές, την οποία ανέλαβε ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ενώ ο Νίκος Ταχιάος διατήρησε τη θέση του υφυπουργού.
Το ζήτημα της ανάταξης του σιδηρόδρομου, στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών, είναι μείζον, αλλά δεν είναι το μοναδικό που καλείται να τρέξει γρήγορα και αποτελεσματικά το Υπουργείο. Οι πρωτοβουλίες και οι ενέργειες που υλοποιεί εξάλλου έχουν άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών, ιδίως δε εντός της Αττικής με το μετρό, το τραμ, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και τα λεωφορεία.
Τα στοιχήματα στο υπουργείο Υποδομών
Το πρώτο στοίχημα χρονικά είναι η πιστή τήρηση του χρονοδιαγράμματος με το Μετρό Θεσσαλονίκης και η παράδοση το Νοέμβριο της επέκτασης προς την Καλαμαριά. Στην Αθήνα, το μεγάλο στοίχημα είναι η νέα Γραμμή 4 του Μετρό, ενώ το ενδιαφέρον στρέφεται και στα δυτικά της Αττικής, με την κατασκευή νέου κλάδου προαστιακού σιδηρόδρομου από τα Άνω Λιόσια έως τα Μέγαρα, εντός του υφιστάμενου σιδηροδρομικού διαδρόμου της παλαιάς σιδηροδρομικής γραμμής προς Πελοπόννησο. Μόλις το έργο ολοκληρωθεί – κάτι που αναμένεται να γίνει μέσα σε λιγότερο από ένα χρόνο - το συνολικό μήκος του νέου κλάδου του προαστιακού θα είναι 34,6 χλμ. και θα εξυπηρετεί τους οικισμούς Ασπροπύργου, Ελευσίνας, Λουτρόπυργου, καθώς και το Νεράκι, την Νέα Πέραμο και τα Μέγαρα, ενώ για εμπορευματικό έργο θα εξυπηρετεί τις εγκαταστάσεις των ΕΛΠΕ Ασπροπύργου και Ελευσίνας.Στο τέλος του 2025 ή το αργότερο στις αρχές του νέου έτους αναμένεται να παραδοθεί και ένα έργο που έχει αποτελέσει αντικείμενο συζητήσεων και διενέξεων εδώ και δεκαετίες, το Πάτρα-Πύργος, όπως και η αναβαθμισμένη οδική σύνδεση Βόνιτσα – Λευκάδα, ενώ στα μέσα του 2027 εκτιμάται ότι μπορεί να είναι έτοιμη η Flyover (υπερυψωμένη ταχεία λεωφόρος 13 χλμ) στη Θεσσαλονίκη.
Άλλα σημαντικά έργα που είναι στον κυβερνητικό σχεδιασμό να ξεκινήσουν ή να προχωρήσουν γοργά να υλοποιούνται μέσα στην επόμενη διετία είναι η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς το Ίλιον, το οδικό έργο Γιάννενα-Κακαβιά, όπως και το έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Αιγάλεω με την Εθνική Οδό που θα περιλαμβάνει και την τροποποίηση των υφιστάμενων κόμβων στο Σχιστό και το Σκαραμαγκά. Επίσης, η νέα Περιφερειακή Οδός στην Αλεξανδρούπολη, το νέο διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου, οι οδικοί άξονες Μπράλος – Άμφισσα και Λαμία – Καρπενήσι, καθώς και η παράκαμψη της Χαλκίδας.
Ο Βόρειος Oδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ) παραμένει προτεραιότητα και το 2025 με τρεις ενεργές συμβάσεις. Παράλληλα προωθείται η αποκατάσταση του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου στην κεντρική Ελλάδα από τις ζημιές που προκάλεσαν οι σφοδρές κακοκαιρίες Daniel και του Elias, ενώ η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας Ε-65, για το τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία Οδός, βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης και αναμένεται το 2026 να παραδοθεί σε λειτουργία.
Η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025, θεωρείται ιδιαίτερης σημασίας για και περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου, των διαδικασιών και των οργανισμών των φορέων σιδηροδρομικού τομέα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ. Η εγκατάσταση συστημάτων σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Τραίνων (ETCS) μέχρι το 2027 πρέπει να έχει ολοκληρωθεί όχι μόνο στο τμήμα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, αλλά και στις σιδηροδρομικές γραμμές Παλαιοφάρσαλος – Καλαμπάκα, Λάρισα-Βόλος και Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, κάτι που εφόσον επιτευχθεί συνολικά, θα δώσει και το έμπρακτο μήνυμα της αναγέννησης του σιδηροδρόμου.