Κυριάκος Μητσοτάκης: Fast track διαδικασίες για διαγωνισμούς, προσλήψεις και ό,τι άλλο χρειάζεται για την ανάταξη του ελληνικού σιδηρόδρομου - Επικοινωνία κυβέρνησης με Hellenic Train και Ιταλία
Όλο το σχέδιο
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε λόγο για «κατεπείγουσα ανάγκη να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο», θέτοντας το 2027 ως καταληκτικό έτος για το έργο

Με fast-track διαδικασίες για τους διαγωνισμούς, τις προκηρύξεις, τις προσλήψεις και ό,τι άλλο χρειάζεται για να εκσυγχρονιστεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος είναι αποφασισμένη πλέον να κινηθεί η κυβέρνηση.
Στην επίσκεψή του στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε καταρχάς λόγο για «κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό», θέτοντας το 2027, που είναι βέβαια και εκλογική χρονιά, ως καταληκτικό έτος για το έργο αυτό.
Τόνισε δε το εξής: «Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου». Ουσιαστικά ο πρωθυπουργός προανήγγειλε μια πιο ευέλικτη πολιτική διαχείρισης πόρων και μια πιο γρήγορη και αποτελεσματική διαδικασία για τις προμήθειες, τις υπεργολαβίες και κάθε απαραίτητη ενέργεια για τις απαιτούμενες αλλαγές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ιδανικά πριν ξεκινήσει καν η προεκλογική περίοδος του 2027, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ήθελε η κεντρική γραμμή, δηλαδή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, να είναι πλήρως λειτουργική και απολύτως ασφαλής, με καινούργια τρένα στις ράγες και η διαδρομή να καλύπτεται πλέον, για πρώτη φορά στην ιστορία, μέσα σε 3,5 ώρες. Το σχέδιο για να γίνει αυτός ο στόχος πραγματικότητα είναι πολυσύνθετο, με πολλές τεχνικές παραμέτρους, πολυδάπανο και σίγουρα θα χρειαστεί πολλή και μεθοδική δουλειά και «έξυπνες» λύσεις για να έρθει εις πέρας.
Στα άμεσα σχέδια περιλαμβάνεται η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025 και η οποία θεωρείται υψίστης σημασίας για την κυβέρνηση. Περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου, των διαδικασιών και των οργανισμών των φορέων σιδηροδρομικού τομέα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η υιοθέτηση πολυετούς επενδυτικού προγράμματος, καθώς επίσης και η υπογραφή σύμβασης απόδοσης μεταξύ σιδηροδρομικού φορέα και Ελληνικού Δημοσίου. Ο οργανισμός «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» θα είναι πλέον η εταιρία-ομπρέλα, που θα περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και τη ΓΑΙΟΣΕ. Επικεφαλής αυτής της δημόσιας εταιρίας είναι κρίσιμο να βρεθεί ένα πρόσωπο με γνώση, εμπειρία και τεχνοκρατική επάρκεια, που θα δεχθεί παράλληλα να αναλάβει το νέο αυτό οργανισμό μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ επίσης προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Προβλέπεται ιδίως η εναρμόνιση με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων υποδομών, η βελτίωση της εσωτερικής λειτουργίας και οργάνωσης του οργανισμού, η εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους και η προσφορά βελτιωμένων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό, μέσω της εισαγωγής καινοτομιών και συστημάτων νέας τεχνολογίας και της χρήσης σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων. Εκκρεμεί η έγκριση της σχετικής σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο κι ακολουθεί η υπογραφή της σύμβασης του έργου, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025.
Το πιο δύσκολο ίσως κομμάτι της ανάταξης των σιδηροδρόμων είναι αυτό της αποκατάστασης των ζημιών που άφησε πίσω της η κακοκαιρία Ντάνιελ και που έχουν επηρεάσει περίπου εκατό χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου: Οι ράγες από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη «απλώνονται» σε 487 χιλιόμετρα και σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία «Daniel», το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης είναι εγκατεστημένο και λειτουργικό σε 387 εξ αυτών.
Μέσα στο επόμενο διάστημα, ο σχεδιασμός προβλέπει την υποβολή μέρους του πρώτου σταδίου των μελετών των έργων της δράσης «Αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας “DANIEL” οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο», με την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου να τοποθετείται χρονικά στο τέλος του έτους.
Ένα κομμάτι του σχεδιασμού έχει να κάνει με την Hellenic Train, με την οποία σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση βρίσκεται ήδη σε αλληλογραφία, ενώ ενήμερη είναι και η ιταλική κυβέρνηση. Θυμίζουμε ότι το 2017 η μέχρι τότε δημόσια εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ – η οποία στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Hellenic Train - πουλήθηκε έναντι 45.000.000 ευρώ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, την κρατική εταιρία σιδηροδρόμων της γειτονικής μας χώρας, στην οποία και ανήκει έκτοτε. Το Μέγαρο Μαξίμου, σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει διαμηνύσει στη Ρώμη ότι πρέπει να αυξήσει τις επενδύσεις στην Hellenic Train και πως απαιτείται να φέρει τουλάχιστον δύο νέα, σύγχρονα τρένα και να τα βάλει μέχρι το 2027 στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μια λεπτή διαπραγμάτευση, που αν χρειαστεί θα φτάσει και σε επίπεδο πρωθυπουργών, δηλαδή μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Τζόρτζια Μελόνι.
Κυριάκος Μητσοτάκης: Fast track διαδικασίες για την ανάταξη του ελληνικού σιδηρόδρομου ως το 2027
Στην επίσκεψή του στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, ο Κυριάκος Μητσοτάκης έκανε καταρχάς λόγο για «κατεπείγουσα ανάγκη να μπορέσουμε να αναβαθμίσουμε το σιδηροδρομικό μας δίκτυο, κυρίως στη γραμμή κορμού Αθήνας-Θεσσαλονίκης, με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, με καινούργιο τροχαίο υλικό», θέτοντας το 2027, που είναι βέβαια και εκλογική χρονιά, ως καταληκτικό έτος για το έργο αυτό.Τόνισε δε το εξής: «Θα απαιτηθεί εδώ να κινηθούμε με διαδικασίες, ενδεχομένως οι οποίες να είναι ξένες προς τις συνήθεις διαδικασίες του ελληνικού Δημοσίου, με τη μέγιστη δυνατή ευελιξία, φτάνοντας στα όρια ενδεχομένως και του ευρωπαϊκού νομοθετικού πλαισίου». Ουσιαστικά ο πρωθυπουργός προανήγγειλε μια πιο ευέλικτη πολιτική διαχείρισης πόρων και μια πιο γρήγορη και αποτελεσματική διαδικασία για τις προμήθειες, τις υπεργολαβίες και κάθε απαραίτητη ενέργεια για τις απαιτούμενες αλλαγές στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ιδανικά πριν ξεκινήσει καν η προεκλογική περίοδος του 2027, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα ήθελε η κεντρική γραμμή, δηλαδή από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, να είναι πλήρως λειτουργική και απολύτως ασφαλής, με καινούργια τρένα στις ράγες και η διαδρομή να καλύπτεται πλέον, για πρώτη φορά στην ιστορία, μέσα σε 3,5 ώρες. Το σχέδιο για να γίνει αυτός ο στόχος πραγματικότητα είναι πολυσύνθετο, με πολλές τεχνικές παραμέτρους, πολυδάπανο και σίγουρα θα χρειαστεί πολλή και μεθοδική δουλειά και «έξυπνες» λύσεις για να έρθει εις πέρας.
Τα άμεσα σχέδια για τη μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα
Στα άμεσα σχέδια περιλαμβάνεται η οργανωτική μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, που αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του 2025 και η οποία θεωρείται υψίστης σημασίας για την κυβέρνηση. Περιλαμβάνει την αναδιάρθρωση του θεσμικού πλαισίου, των διαδικασιών και των οργανισμών των φορέων σιδηροδρομικού τομέα ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η υιοθέτηση πολυετούς επενδυτικού προγράμματος, καθώς επίσης και η υπογραφή σύμβασης απόδοσης μεταξύ σιδηροδρομικού φορέα και Ελληνικού Δημοσίου. Ο οργανισμός «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος» θα είναι πλέον η εταιρία-ομπρέλα, που θα περιλαμβάνει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και τη ΓΑΙΟΣΕ. Επικεφαλής αυτής της δημόσιας εταιρίας είναι κρίσιμο να βρεθεί ένα πρόσωπο με γνώση, εμπειρία και τεχνοκρατική επάρκεια, που θα δεχθεί παράλληλα να αναλάβει το νέο αυτό οργανισμό μέσα σε τόσο δύσκολες συνθήκες.Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του ΟΣΕ επίσης προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί εντός του 2025. Προβλέπεται ιδίως η εναρμόνιση με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025, καθώς και ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων υποδομών, η βελτίωση της εσωτερικής λειτουργίας και οργάνωσης του οργανισμού, η εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους και η προσφορά βελτιωμένων υπηρεσιών στο επιβατικό κοινό, μέσω της εισαγωγής καινοτομιών και συστημάτων νέας τεχνολογίας και της χρήσης σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων. Εκκρεμεί η έγκριση της σχετικής σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο κι ακολουθεί η υπογραφή της σύμβασης του έργου, με στόχο να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του 2025.
Η αποκατάσταση των ζημιών από την κακοκαιρία Ντάνιελ
Το πιο δύσκολο ίσως κομμάτι της ανάταξης των σιδηροδρόμων είναι αυτό της αποκατάστασης των ζημιών που άφησε πίσω της η κακοκαιρία Ντάνιελ και που έχουν επηρεάσει περίπου εκατό χιλιόμετρα του σιδηροδρομικού δικτύου: Οι ράγες από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη «απλώνονται» σε 487 χιλιόμετρα και σήμερα, λόγω των καταστροφών που προκάλεσε η θεομηνία «Daniel», το σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης είναι εγκατεστημένο και λειτουργικό σε 387 εξ αυτών.Μέσα στο επόμενο διάστημα, ο σχεδιασμός προβλέπει την υποβολή μέρους του πρώτου σταδίου των μελετών των έργων της δράσης «Αποκατάσταση της προσβασιμότητας μετά τις καταστροφικές επιπτώσεις της κακοκαιρίας “DANIEL” οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο», με την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου να τοποθετείται χρονικά στο τέλος του έτους.
Ένα κομμάτι του σχεδιασμού έχει να κάνει με την Hellenic Train, με την οποία σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση βρίσκεται ήδη σε αλληλογραφία, ενώ ενήμερη είναι και η ιταλική κυβέρνηση. Θυμίζουμε ότι το 2017 η μέχρι τότε δημόσια εταιρεία ΤΡΑΙΝΟΣΕ – η οποία στη συνέχεια μετονομάστηκε σε Hellenic Train - πουλήθηκε έναντι 45.000.000 ευρώ στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane, την κρατική εταιρία σιδηροδρόμων της γειτονικής μας χώρας, στην οποία και ανήκει έκτοτε. Το Μέγαρο Μαξίμου, σε συνεργασία με το αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, έχει διαμηνύσει στη Ρώμη ότι πρέπει να αυξήσει τις επενδύσεις στην Hellenic Train και πως απαιτείται να φέρει τουλάχιστον δύο νέα, σύγχρονα τρένα και να τα βάλει μέχρι το 2027 στη γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για μια λεπτή διαπραγμάτευση, που αν χρειαστεί θα φτάσει και σε επίπεδο πρωθυπουργών, δηλαδή μεταξύ του Κυριάκου Μητσοτάκη και της Τζόρτζια Μελόνι.