Τις επόµενες εβδοµάδες παρουσιάζεται το νοµοσχέδιο του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών για την αναδιάρθρωση του σιδηρόδροµου που θα περιλαµβάνει τις συστάσεις τόσο του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ, της Ρυθµιστικής Αρχής Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ) και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τονίζει στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο υπουργός Χρίστος ∆ήµας. Ο κ. ∆ήµας αναλύει τον κυβερνητικό σχεδιασµό για την υλοποίηση µεγάλων έργων υποδοµών σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, µε έµφαση στα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία και τους οδικούς άξονες Πάτρα - Πύργος, ΒΟΑΚ και Ε65.

*Διαβάστε ακόμα: Πανεπιστήμιο Γάνδης για Τέμπη: Υψηλός ο βαθμός αβεβαιότητας για τα αίτια της πυρόσφαιρας - Τι λέει για τις προσομοιώσεις Λακαφώση

Πώς θα διαχειριστεί το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών τις πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν το πόρισµα του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ;
Η αντιπολίτευση κάνει λόγο για φιάσκο και χειρισµούς που ενισχύουν τη «θεωρία της συγκάλυψης»... Ο ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ αποτελεί έναν ανεξάρτητο οργανισµό, ο οποίος ιδρύθηκε από την πολιτεία το 2023. Έχει αναλάβει ένα ιδιαίτερα απαιτητικό έργο, τη διερεύνηση αεροπορικών και σιδηροδροµικών ατυχηµάτων. Ο ρόλος του είναι εξαιρετικά κρίσιµος και ασκείται µε πλήρη ανεξαρτησία από την κυβέρνηση. Το πόρισµα του ΕΟ∆ΑΣΑΑΜ, ως προς τα περισσότερα ζητήµατα, θεωρείται έγκυρο και ιδιαιτέρως σηµαντικό. Το νέο σχέδιο νόµου για την αναδιάρθρωση των σιδηροδρόµων, το οποίο έχει αναλάβει ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών και θα το παρουσιάσουµε στο υπουργικό συµβούλιο τις επόµενες εβδοµάδες, περιλαµβάνει ουσιαστικές και χρήσιµες συστάσεις τόσο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ όσο και της Ρυθµιστικής Αρχής Σιδηροδρόµων (ΡΑΣ), καθώς και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Συνεπώς, αν εξαιρέσετε το επίµαχο ζήτηµα της πυρόσφαιρας, όπου το πόρισµα έθετε ερωτήµατα και προβληµατισµούς, το υπόλοιπο τµήµα του αφορά ένα σοβαρό πόρισµα. Πολλά κόµµατα της αντιπολίτευσης έσπευσαν να υιοθετήσουν θεωρίες συνωµοσίας, οι οποίες στερούνται κάθε λογικής βάσης. Η διάδοση θεωριών συνωµοσίας οφείλει να σταµατήσει, καθώς δεν µπορεί να αποτελεί θεµέλιο της πολιτικής συζήτησης. Η κυβέρνηση και εγώ προσωπικά προσπαθούµε να βασιζόµαστε σε δεδοµένα, σε επιστηµονική έρευνα και τεκµηρίωση, προκειµένου να διαµορφώνουµε ασφαλή και τεκµηριωµένα συµπεράσµατα. Είναι εντελώς διαφορετικό να βασίζει κανείς την πολιτική του επιβίωση, όπως πράττουν ορισµένα κόµµατα της αντιπολίτευσης, σε αστήρικτες θεωρίες συνωµοσίας. Ανεξαρτήτως ιδεολογικών αντιλήψεων, όλοι οφείλουµε να επιδιώκουµε τη διαλεύκανση της υπόθεσης. Ειδικότερα όσον αφορά το τραγικό δυστύχηµα στα Τέµπη.

Οι επιπτώσεις της κλιµατικής κρίσης είναι ολοένα και πιο έντονες, µε χαρακτηριστικά παραδείγµατα τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias». Πότε θα ξεκινήσουν τα έργα αποκατάστασης στο οδικό και σιδηροδροµικό δίκτυο και πού θα βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για την αποκατάσταση των ζηµιών;
Τα έργα αποκατάστασης στο οδικό και σιδηροδροµικό δίκτυο των Περιφερειών Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, τα οποία υπέστησαν εκτεταµένες ζηµιές λόγω των θεοµηνιών «Daniel» και «Elias» τον Σεπτέµβριο του 2023, την Τετάρτη πέρασαν από την Επιτροπή Παραγωγής και Εµπορίου της Βουλής - πρόκειται για µια σειρά παρεµβάσεων συνολικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ. Αυτό το εξαιρετικά υψηλό ποσόν αποδεικνύει το τεράστιο µέγεθος των καταστροφών και την έκτακτη ανάγκη που δηµιουργήθηκε στην εθνική οικονοµία, προκειµένου να βρεθούν οι απαραίτητοι πόροι για την αποκατάσταση των ζηµιών στις δηµόσιες υποδοµές. Προκειµένου να είναι εφικτή η υλοποίηση αυτών των έργων εξασφαλίστηκε χρηµατοδότηση ύψους 600 εκατ. ευρώ από το Ταµείο Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, ενώ τα υπόλοιπα 735 εκατ. ευρώ θα αντληθούν από εθνικούς πόρους. Πρόκειται για έργα µείζονος σηµασίας καθώς, µε την περάτωσή τους, θα εξοµαλυνθεί η οδική και σιδηροδροµική κυκλοφορία σε όλα τα τµήµατα του δικτύου που σήµερα είναι κατεστραµµένα, κάνοντας ένα σηµαντικό βήµα για τη µετακίνηση των πολιτών µε όρους αυξηµένης ασφάλειας, αλλά και την απρόσκοπτη µεταφορά αγαθών. Στόχος µας είναι η δηµιουργία καλύτερων και ανθεκτικότερων υποδοµών, συµπεριλαµβάνοντας και τα απαιτητά συνοδά έργα που θα εξασφαλίσουν τη µέγιστη δυνατή αντοχή τους στον χρόνο και τις κλιµατικές συνθήκες. Τα σιδηροδροµικά έργα θα υλοποιηθούν µέσα σε 15 µήνες µετά την υπογραφή των συµβάσεων όπου θα αποκατασταθεί πλήρως η σιδηροδροµική σύνδεση. Επιπλέον, στα οδικά έργα το σύνολο των έργων που απαιτούνται για την αποκατάσταση των ζηµιών, φθορών και λοιπών αστοχιών που προκλήθηκαν σε 1.007 σηµεία του οδικού δικτύου υπολογίζουµε ότι θα χρειαστούν 48 µήνες για το σύνολο των υποδοµών. Τα περισσότερα από τα έργα θα υλοποιηθούν σε λιγότερο από 48 µήνες, όµως σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν κάποια έργα τα οποία έχουν τεχνικές δυσκολίες και απαιτούν περισσότερο χρόνο.

Στην Κρήτη σε ποιο στάδιο βρίσκεται η υλοποίηση του ΒΟΑΚ και του αεροδροµίου στο Καστέλι;
Οι εργασίες, τόσο για την υλοποίηση του ΒΟΑΚ όσο και του αεροδροµίου στο Καστέλι, προχωρούν κανονικά. Συγκεκριµένα, στον Βόρειο Οδικό Αξονα της Κρήτης λειτουργούν εργοτάξια στα τµήµατα Χερσόνησος - Νεάπολη και Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος και προχωρά η συµβασιοποίηση του τµήµατος Χανιά - Ηράκλειο. Οσον αφορά το νέο αεροδρόµιο στο Καστέλι, το έργο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 40%.

Πρόσφατα επισκεφθήκατε το εργοτάξιο του άξονα Πάτρα - Πύργος και µιλήσατε για επίσπευση των έργων υποδοµών. Ποιοι µεγάλοι οδικοί άξονες παραδίδονται το επόµενο διάστηµα;
Ο χάρτης των υποδοµών της Ελλάδας εµπλουτίζεται συνεχώς µε τις προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια από την κυβέρνηση. Σήµερα, πολλά εµβληµατικά έργα βρίσκονται σε ώριµο στάδιο υλοποίησης, µε στόχο την ολοκλήρωσή τους εντός των προβλεπόµενων χρονοδιαγραµµάτων και µε όρους υψηλής ανθεκτικότητας. Ειδικότερα: Στον αυτοκινητόδροµο Πάτρα - Πύργος η πρόοδος προσεγγίζει το 75% και θα παραδοθεί, τµηµατικά, στην κυκλοφορία έως το τέλος του έτους. Το πρώτο τµήµα, που είναι 65 χιλιόµετρα από τον Πύργο, ανεβαίνοντας βόρεια, φτάνοντας µέχρι τον Αλφειό, λίγο πριν από την Πάτρα δηλαδή, θα είναι έτοιµο µέσα στο καλοκαίρι. Η ηµεροµηνία που έχουµε είναι τέλος Ιουλίου και πιστεύουµε, το ίδιο πιστεύουν και οι τρεις κατασκευαστικές εταιρείες, ότι θα πετύχουµε το χρονοδιάγραµµά µας. Τα υπόλοιπα 10 χιλιόµετρα που είναι στην κατεύθυνση προς την Πάτρα θα είναι έτοιµα µέχρι το τέλος του έτους. Με την ολοκλήρωση του έργου, η χώρα θα διαθέτει έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδροµο που θα ενώνει την Αθήνα µε τον Πύργο. Στον Ε65 έχει παραδοθεί το τµήµα από τη Λαµία µέχρι την Καλαµπάκα και τώρα αποµένει η σύνδεση µε την Εγνατία, η οποία αναµένεται να περατωθεί την άνοιξη του 2026. Σε εξέλιξη βρίσκονται και οι εργασίες στον ΒΟΑΚ, που όπως προανέφερα λειτουργούν εργοτάξια στα τµήµατα Χερσόνησος - Νεάπολη και Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος και προχωρά η συµβασιοποίηση του τµήµατος Χανιά - Ηράκλειο.

*Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή» στις 13/04/2025