Σταθάκης: Η χώρα αποκτά ένα συμπαγές αναπτυξιακό πλαίσιο
Οι δηλώσεις του υπουργού κατά τη διάρκεια εσπερίδας για την ανάπτυξη Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ)
"Η χώρα αποκτά ένα συμπαγές αναπτυξιακό πλαίσιο και ένα νέο πεδίο για τη βιώσιμη ζωή", δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης κατά τη διάρκεια εσπερίδας για την ανάπτυξη Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε "γίνεται μία τεράστια προσπάθεια για τις παθογένειες και τα κληρονομημένα προβλήματα σε σχέση με το χωρικό σχεδιασμό".
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στην πρόσφατη ψήφιση του νομοσχεδίου για τον εθνικό χωρικό σχεδιασμό, με βάση το οποίο οι δήμοι θα προχωρήσουν στη σύνταξη των πολεοδομικών και χωροταξικών σχεδίων για το σύνολο της επικράτειας.
Επιπλέον έκανε λόγο για αναμενόμενη ώθηση στο Κτηματολόγιο, με την προκήρυξη 32 μελετών, εκ των οποίων οι 18 αναμένεται να υπογραφούν σύντομα, όπως είπε, καθώς και η ενοποίηση του Κτηματολογίου και των Υποθηκοφυλακείων σε έναν ενιαίο φορέα.
Σημαντική μεταρρύθμιση, σύμφωνα πάντα με τον υπουργό ΠΕΝ, αποτελεί επίσης η ανάρτηση των δασικών χαρτών, απαραίτητη για τη σύνταξη του εθνικού χωρικού σχεδιασμού, καθώς επίσης και η σύνταξη του θαλάσσιου χωρικού σχεδιασμού, με στόχο, μεταξύ άλλων, την αποκατάσταση της ασφάλειας δικαίου.
Ο κ.Σταθάκης αναφέρθηκε στη συνδυασμένη δράση των χωρικών σχεδιασμών με τις μεταφορές, κάτι το οποίο, όπως τόνισε "θα δημιουργήσει μία εξαιρετική προοπτική για πιο δημοκρατικό, συμμετοχικό σχεδιασμό για τα δημόσια έργα και τις μεταφορές".
Τέλος, όπως είναι γνωστό, διατίθενται 9 εκατομμύρια ευρώ σε 150 δήμους μέσω του Πράσινου Ταμείου, για έργα βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
"Τα θέματα της βιώσιμης κινητικότητας συνδέονται με το περιβάλλον, το οποίο αποτελεί ταυτόχρονα πόρο και απόθεμα. Τα ΣΒΑΚ οφείλουν να αναγνωρίζουν ως οριζόντιο στοιχείο την περιβαλλοντική συνιστώσα, γεγονός που δημιουργεί μόνο ευκαιρίες", δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός ΠΕΝ Σωκράτης Φάμελλος, επισημαίνοντας ότι απαιτείται "να περάσουμε από την εποχή των λόγων στην εποχή των έργων".
Επίσης, αναφέρθηκε στις συμπληρωματικές δράσεις του υπουργείου, τονίζοντας ότι "η πολιτική της αστικής κινητικότητας, περιλαμβάνει δράσεις για τη βιώσιμη πόλη". Επεσήμανε δε, την ανάγκη για χωρικό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό, αξιοποίηση της τεχνολογίας, ρύθμιση της κυκλοφορίας και των εκπομπών ρύπων, αλλά και ζητήματα αναπλάσεων. Όπως είπε, τα ΣΒΑΚ αποτελούν σημαντικό εργαλείο για να εφαρμόσουμε πολιτικές, όπως θέματα ανεμπόδιστης πρόσβασης για ΑμΕΑ, καθώς επίσης και ζητήματα βελτίωσης κυκλοφοριακής ασφάλειας.
Περισσότερα από 260 εκατομμύρια ευρώ πρόκειται να διατεθούν από την Περιφέρεια Αττικής για την εφαρμογή των ΣΒΑΚ, όπως έκανε γνωστό η περιφερειάρχης Αττικής Ρένα Δούρου. Όπως είπε, το 5% των πόρων απ΄τα περιφερειακά προγράμματα της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου αναμένεται να διατεθεί για την υλοποίηση έργων βιώσιμης ανάπτυξης. Αναφέρθηκε επίσης στην ανάγκη μείωσης της ρύπανσης, των αερίων του θερμοκηπίου και της κατανάλωσης ενέργειας, στη βελτίωση της ασφάλειας των πολιτών, στη διευκόλυνση της προσβασιμότητας, στην αύξηση της αποδοτικότητας μεταφορών, ανθρώπων και εμπορευμάτων. Όπως τόνισε η κα Δούρου, έμφαση πρόκειται να δοθεί στη δημιουργία ποδηλατόδρομων, σε πεζογέφυρες, σε αστικές αναπλάσεις, με προτεραιότητα στους πεζούς και τα άτομα με αναπηρία, κάνοντας επίσης λόγο για την ανάγκη περιορισμού της χρήσης του ιδιωτικού αυτοκινήτου, με βασική προϋπόθεση την ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση των πολιτών. "Να οικοδομήσουμε ένα καινούργιο οικονομικό υπόδειγμα για τη χώρα που να βασίζεται στην υγιή ανάπτυξη", δήλωσε χαρακτηριστικά η κα Δούρου.
"Να μη δουν τα ΣΒΑΚ ως σημαίες ευκαιρίας για πραγμάτωση εμμονών και φαντασιώσεων", κάλεσε τους εκπροσώπους της ΤΑ ο Κώστας Αγοραστός, πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, επισημαίνοντας την ανάγκη για ρεαλισμό, και στην ανάγκη για ενίσχυση της παραγωγής.
Από την πλευρά του ο Νίκος Μαυραγάνης υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε: "οι κοινωνικές ομάδες που είναι αποκλεισμένες, το περιβάλλον που είναι περιθωριοποιημένο, η ποιότητα ζωής του πολίτη, πρέπει να μπουν σε μία νέα εστίαση ενδιαφέροντος", κάνοντας λόγο για ένα δύσκολο εγχείρημα. Τόνισε επίσης την αξία των δημόσιων συγκοινωνιών και τα φιλικά προς το περιβάλλον μέσα, τα οποία, όπως είπε "μπορούν να δώσουν ένα διαφορετικό πολιτιστικό πρόσημο προς τα έξω, με σημαντικό αποτύπωμα προς το περιβάλλον και την οικονομία".
Ο Κώστας Πουλάκης γενικός γραμματέας υπουργείου Εσωτερικών στο χαιρετισμό εκ μέρους του υπουργού, τόνισε ότι το υπουργείο θα συμβάλει στη διάχυση της ενημέρωσης, και επεσήμανε επίσης την ανάγκη σχεδιασμού των χρηματοδοτικών εργαλείων και την εκπόνηση των μεσοπρόθεσμων σχεδίων από την Τ.Α.
Στο ίδιο μήκος κύματος, η Θεοπίστη Πέρκα γενική γραμματέας υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ανέφερε "κάνουμε το πρώτο βήμα για να αλλάξουμε τις πόλεις μας και να αλλάξουμε κουλτούρα όσον αφορά τις μετακινήσεις μας", δίνοντας έμφαση στην ανάγκη για συνεργασίες.
Από την πλευρά του ο Νόρμπερτ Χαν Head of NCC, EIB/Jaspers (όργανο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων) έκανε γνωστό ότι το μεγαλύτερο μέρος των χρηματοδοτήσεων αφορά σε έργα αστικής κινητικότητας, ενώ όπως είπε, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και το περιβάλλον. Απεύθυνε επίσης πρόσκληση προς τους ενδιαφερόμενους να καταθέσουν προτάσεις για χρηματοδότηση.
Ο Γιόχεν Σνάιντερ senior project Economist EIB/Jaspers ανέφερε ότι "η Ελλάδα είναι σε πολύ καλό σημείο για να συνεισφέρει στην ανάπτυξη της βιώσιμης κινητικότητας σε επίπεδο ευρωπαϊκών στόχων". Όπως εξήγησε, το 70% των Ευρωπαίων μένουν στις πόλεις, το 80% του ΑΕΠ παράγεται στις πόλεις, ενώ το 23% των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα οφείλεται στις μεταφορές. Όπως ανέφερε στόχος ειδικά για τις μεταφορές είναι η κατά 60% μείωση των εκπομπών αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου.