Αυγενάκης: «Οσμή σκανδάλου» αποπνέει η υπόθεση της ΑΕΠΙ
Απηύθυνε ερώτηση προς την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου με αφορμή το πόρισμα για τα λειτουργικά έξοδα της εταιρίας
Για «οσμή σκανδάλου» κάνει λόγο σε ερώτησή του ο γραμματέας της ΝΔ, Λευτέρης Αυγενάκης αναφορικά με την υπόθεση της ΑΕΠΙ (Ανώνυμη Εταιρεία Πνευματικής Ιδιοκτησίας).
Ειδικότερα, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας απηύθυνε ερώτηση προς την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου με αφορμή το πόρισμα για τα λειτουργικά έξοδα της Ανώνυμης Εταιρείας Πνευματικής Ιδιοκτησίας
Αναλυτικά ο κ. Αυγενάκης, στην ερώτησή του προς την υπουργό Πολιτισμού κ. Λυδία Κονιόρδου αναφέρει:
"Οσμή σκανδάλου αποπνέει η υπόθεση της ΑΕΠΙ. Η προστασία των πνευματικών δικαιωμάτων των δημιουργών και των εκτελεστών, καθώς και η προάσπιση των δικαιωμάτων των χρηστών από τις απαιτήσεις των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης απαιτεί την διαμόρφωση ενός σύγχρονου θεσμικού πλαισίου. Το ζήτημα των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων έχει απασχολήσει τα τελευταία χρόνια την επικαιρότητα, ιδιαίτερα δε από την πλευρά των χρηστών που διαμαρτύρονται για καταχρηστικές συμπεριφορές σε βάρος τους από τους Ο.Σ.Δ. και ζητούν εναγωνίως να αλλάξει το θεσμικό πλαίσιο.
Μετά από δεκάδες συντονισμένες κοινοβουλευτικές παρεμβάσεις Βουλευτών της ΝΔ και συνεχείς πιέσεις προς το αρμόδιο Υπουργείο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού εδώ και τέσσερα περίπου χρόνια, έχουμε επισημάνει σε όλους τους τόνους την ανάγκη να μπει τάξη στο πεδίο διαχείρισης των πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων και συγκεκριμένα των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, με βασικότερη περίπτωση αδιαφάνειας και καταχρηστικής συμπεριφοράς –όπως προκύπτει και από συνεχείς καταγγελίες χρηστών και δημιουργών- της Ανώνυμης Εταιρείας Πνευματικών Δικαιωμάτων Α.Ε.Π.Ι. Α.Ε..
Ενδεικτικά αναφέρουμε τις υπ’ αριθ. πρωτ. Ερωτήσεις και ΑΚΕ: 8259/15-09-2016, 6860/07-07-2016, 3963/23-10-2014, 682/5474/16-01-2014, 628/5098/23-12-2013, 2901/06-03-2014, 6615/27-02-2014, 1645/29-11-2013, 513/4285/27-11-2013, 4287/27-11-2013, 514/4286/27-11-2013, 406/3359/01-11-2013, 3317/31-10-2013, 2935/21-10-2013, 2872/18-10-2013, 2869/18-10-2013, 312/2530/10-10-2013, 2471/08-10-2013 και 2331/03-10-2013.
Ταυτόχρονα, τα πισωγυρίσματα με τη μεταφορά της έδρας της ΑΕΠΙ Α.Ε. στην Κύπρο, τους προηγούμενες μήνες, προφανώς συνδέεται άμεσα με την επικείμενη ενσωμάτωση της Ευρωπαϊκής Οδηγίας 26/2014 στο εθνικό μας δίκαιο, αφού πλέον δεν θα δύναται αυτή να υφίσταται υπό τη μορφή ανώνυμης εταιρείας αλλά θα πρέπει υποχρεωτικά να αποτελέσει Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης, ο οποίος είτε θα ελέγχεται από τα μέλη του είτε θα είναι μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σύμφωνα με τις διατάξεις της εν λόγω Ευρωπαϊκής Οδηγίας, την οποία οφείλει το κάθε κράτος-μέλος να ενσωματώσει στο εθνικό του δίκαιο.
Απίστευτα είναι τα στοιχεία, σύμφωνα με πληροφορίες, σχετικά με την έρευνα του διαχειριστικού ελέγχου που διεξήχθη για λογαριασμό του Υπουργείου Πολιτισμού για την ΑΕΠΙ, η οποία διαχειρίζεται τα πνευματικά δικαιώματα των δημιουργών και εκπροσωπεί περισσότερους από 14.540 Έλληνες και ξένους πνευματικούς δημιουργούς καθώς και 2.200.000 και πλέον ξένους δημιουργούς, μέσω συμβάσεων εκπροσώπησης. Σημειώνεται, μάλιστα, ότι η ΑΕΠΙ αρνιόταν να προσκομίσει τα απαραίτητα στοιχεία για τη διενέργεια του ελέγχου και συμμορφώθηκε μόνο αφού της επιβλήθηκε πρόστιμο από το Υπουργείο Πολιτισμού για την άρνηση της αυτή.
Σκανδαλώδεις είναι οι αποκαλύψεις σχετικά με το πόρισμα του ελέγχου, όπου αναφέρονται ενδεικτικά ότι τα λειτουργικά έξοδα της εταιρίας είναι υψηλότερα σε σχέση με τα έσοδα της, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρές λειτουργικές ζημίες συνολικού ύψους 11,3 εκ. ευρώ.
Αυτό οφείλεται κυρίως στις συνολικές αμοιβές των μετόχων της Εταιρείας και συγγενών τους, στις ετήσιες αμοιβές παραστάσεων στο Δ.Σ., στην παροχή δωρεάν ιδιωτική ασφάλιση, αυτοκίνητα, κλπ, αμοιβές υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης, προμήθειες είσπραξης και αμοιβές νομικών συμβούλων και δικαστικά έξοδα.
Σκάνδαλο αποτελούν επίσης τα δάνεια που σύμφωνα με πληροφορίες, λάμβαναν τα μέλη του ΔΣ από την Εταιρία, ενώ σύμφωνα με το άρθρο 23α του Κ.Ν. 2190/1920 δάνεια προς μέλη του ΔΣ απαγορεύονται. Εκτός αυτού, η ΑΕΠΙ φέρεται να χορηγεί επίσης δάνεια στο προσωπικό και σε συνεργάτες βάσει εγκρίσεων που προέρχονται από το ΔΣ της εταιρείας όπως και προκαταβολές σε δικαιούχους (δημιουργούς) για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός έτους που θα συμψηφίζονταν με τις μελλοντικές αποδοχές τους, ενώ αυτή η παρακράτηση δεν έγινε ποτέ.
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, η Εταιρία παρακρατούσε 10% προμήθεια επί των διανεμηθέντων δικαιωμάτων σε αλλοδαπούς οργανισμούς στα πάσης φύσεως εκτελεστικά δικαιώματα με σκοπό τη μετέπειτα χρήση των κονδυλίων σε πολιτιστικούς και ανθρωπιστικούς σκοπούς, ενώ τα ποσά αυτά ουδέποτε διατέθηκαν για το σκοπό αυτό αφού τελικά αφορούσαν εργασίες συντήρησης και εμπλουτισμού του αρχείου μουσικής της ΑΕΠΙ. Τέλος, αναφέρουν ότι τα αδιανέμητα δικαιώματα στους δημιουργούς την 31η/12/2014 ανέρχονταν στο ποσό των 42 εκ. ευρώ τα οποία δεν έχουν αποδοθεί και διανεμηθεί σε μέλη.
Πρόκειται για αποκαλύψεις που, αν επιβεβαιωθούν, δείχνουν ένα καλοστημένο πάρτυ εκατομμυρίων που καρπώνονταν οι λίγοι, εκλεκτοί της ΑΕΠΙ εις βάρος τόσο των δημιουργών όσο και των χρηστών. Μένει να διαψευσθούν ή να επιβεβαιωθούν με το σχετικό πόρισμα.
Κατόπιν των ανωτέρω,
ΕΡΩΤΑΤΑΙ Η ΑΡΜΟΔΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟΣ
1. Παρακαλούμε να μας παρέχετε αντίγραφο του πορίσματος.
2. Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε σχετικά με τα ευρήματα του πορίσματος;"