Βουλή: Προειδοποίηση της επιστημονικής υπηρεσίας για το άσυλο στα ΑΕΙ
Τα μέλη της επιτροπής σημειώνουν πως με το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας δεν νομοθετείται σωστά η αυτεπάγγελτη επέµβαση της δηµόσιας δύναµης σε χώρους των ΑΕΙ.
Την αδυναμία του υπουργείου Παιδείας να νομοθετήσει για τη βασική συνταγματική υποχρέωση για παροχή έννομης προστασίας της ζωής και της προσωπικής ασφάλειας στους χώρους των ΑΕΙ, σημειώνει η επιστημονική επιτροπή της Βουλής.
«Συµφώνως προς το άρθρο 3 παρ. 1, το ακαδηµαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την προστασία των δηµοκρατικών αξιών και των ακαδηµαϊκών ελευθεριών, ιδίως µάλιστα της ελεύθερης διακίνησης ιδεών και της ακώλυτης άσκησης του δικαιώµατος σε γνώση και µάθηση. Τα εν λόγω δικαιώµατα κατοχυρώνονται στο άρθρο 16 του Συντάγµατος. Παραλλήλως, κατά το άρθρο 5 παρ. 2 του Συντάγµατος, όσοι βρίσκονται στην Ελληνική Επικράτεια απολαύουν απόλυτης προστασίας της ζωής, της τιµής και της ελευθερίας τους. Εξ άλλου, κατά το άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγµατος, όλα τα κρατικά όργανα οφείλουν να διασφαλίζουν την ανεµπόδιστη και αποτελεσµατική άσκηση των συνταγµατικών δικαιωµάτων και των αρχών του κοινωνικού κράτους δικαίου» αναφέρει η έκθεση σχολιάζοντας το άρθρο 3 του νομοσχεδίου «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθµίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις», συμπληρώνοντας πως: «Συµφώνως προς τις ανωτέρω συνταγµατικές διατάξεις, η παροχή έννοµης προστασίας στη ζωή και την προσωπική ασφάλεια δεν επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια του κράτους, αλλά αποτελεί υποχρέωσή του, ενώ ανήκει καταρχήν στον νοµοθέτη η διάρθρωση του συστήµατος προστασίας κατά τρόπο ώστε να διασφαλίζεται η ανεµπόδιστη και αποτελεσµατική άσκηση όλων των συνταγµατικών δικαιωµάτων και η τήρηση των αρχών του κράτους δικαίου».
Όπως τονίζει στην έκθεσή της η επιτροπή, με το νομοσχέδιο που θα τεθεί σε ονομαστική ψηφοφορία την Τετάρτη, επιτρέπεται η αυτεπάγγελτη επέμβαση της αστυνομίας σε χώρους των ΑΕΙ «µόνο σε περιπτώσεις κακουργηµάτων και εγκληµάτων κατά της ζωής».
«Στην προκείµενη περίπτωση, µε την προτεινόµενη ρύθµιση της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 3, η αυτεπάγγελτη επέµβαση της δηµόσιας δύναµης σε χώρους των Α.Ε.Ι. επιτρέπεται µόνο σε περιπτώσεις κακουργηµάτων και εγκληµάτων κατά της ζωής. Προβληµατισµός µπορεί κατά τούτο να εγερθεί σχετικά µε την παροχή αποτελεσµατικής προστασίας κατά άλλων εγκληµάτων, ιδίως αυτόφωρων. Τέλος, σηµειώνεται ότι η διάκριση µεταξύ των εγκληµάτων κατά της ζωής και των εγκληµάτων κατά της σωµατικής ακεραιότητας είναι ενίοτε δυσχερώς διαγνώσιµη κατά τον χρόνο τέλεσής τους» τονίζεται από την επιτροπή, που κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθώς υπάρχει η πιθανότητα να πραγματοποιηθούν έκνομες ενέργειες εντός των πανεπιστημίων και η ΕΛΑΣ να μην μπορεί να αντιδράσει.
Διαβάστε ολόκληρη την Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής ΕΔΩ