«Ύποπτο» για αντισυνταγματικότητα το νομοσχέδιο Γαβρόγλου
Προβληματισμός της επιστημονικής υπηρεσίας της Βουλής
Τον έντονο προβληματισμό της για ενδεχόμενη αντισυνταγματικότητα του βασικού κορμού του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής το οποίο θα απορροφήσει τα ΤΕΙ Αθηνών και Πειραώς εκφράζει στην έκθεσή του το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής.
Ο προβληματισμός των συντακτών της έκθεσης εστιάζεται στη διάταξη με την οποία τμήματα τεχνολογικής εκπαίδευσης ανωτατοποιούνται .Η έκθεση αναφέρεται συγκεκριμένα σε «αλλοίωση της συνταγµατικής προστασίας του πανεπιστηµιακού τοµέα» και προβληματίζεται για το αν η μετατροπή τεχνολογικών ιδρυμάτων σε πανεπιστήμια είναι σύμφωνη με το
«Συµφώνως µε το άρθρο 16 παρ. 5 τρίτο εδάφιο του Συντάγµατος, επιτρέπεται η συγχώνευση ή κατάτµηση ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυµάτων. Η διάταξη αυτή ουδέν αναφέρει περί µετατροπής.Η έννοια της µετατροπής χρησιµοποιήθηκε οπωσδήποτε όσον αφορά την ένταξη ανώτερων σχολών ειδικής εκπαίδευσης στην κατηγορία της ανώτατης εκπαίδευσης, στο ρυθµιστικό εύρος της οποίας ο συντακτικός νοµοθέτης δεν περιελάµβανε τα εν λόγω ιδρύµατα. Εποµένως, η έννοια της µετατροπής είχε και έχει ως περιεχόµενο την αναβάθµιση του καθεστώτος της παρεχόµενης εκπαίδευσης, και σε καµία περίπτωση την αλλοίωση της συνταγµατικής προστασίας του πανεπιστηµιακού τοµέα, τον οποίο και είχε υπόψη του ο συντακτικός νοµοθέτης. Κατά τα ανωτέρω, η µετατροπή υφιστάµενου ιδρύµατος του πανεπιστηµιακού τοµέα σε ίδρυµα του τεχνολογικού τοµέα δεν είναι επιτρεπτή κατά το Σύνταγµα, ενώ η µετατροπή υφιστάµενου ιδρύµατος του τεχνολογικού τοµέα σε αντίστοιχο ίδρυµα του πανεπιστηµιακού τοµέα αποτελεί εξαιρετική ρύθµιση, η οποία, ευνοήτως, χρήζει επαρκούς τεκµηρίωσης. Εξ άλλου, στοιχεία της απαιτούµενης κατά το Σύνταγµα προσφορότητας για µετατροπή συγκεκριµένου υφιστάµενου ιδρύµατος είναι όχι µόνο η γενική αναγκαιότητα ίδρυσης νέου Πανεπιστηµίου, αλλά αφενός η συγκεκριµένη αξιολόγηση των υφιστάµενων δοµών του ιδρύµατος που πρόκειται να µετατραπεί σε Πανεπιστήµιο και αφετέρου η αξιολόγηση του χρόνου και των διαδικασιών µετάβασης, ώστε να εκπληρώνεται εν τοις πράγµασι η προβλεπόµενη αποστολή, καθώς και οι επιπτώσεις από την µετατροπή στον κλάδο από τον οποίο το ίδρυµα αποσπάται, ώστε να µην µαταιώνεται ο ρόλος του τεχνολογικού τοµέα της ανώτατης εκπαίδευσης.
Επίσης και για την παράγραφο 15 του άρθρου 19 που προβλέπει πως ΑΕΙ μπορούν να γίνουν ΤΕΙ και αντιστρόφως αναφέρει η επίμαχη έκθεση πως «Με το άρθρο 19 παρ. 15 επιτρέπεται η µετατροπή, µε προεδρικό διάταγµα, ιδρυµάτων του πανεπιστηµιακού τοµέα της ανώτατης εκπαίδευσης σε ιδρύµατα του τεχνολογικού τοµέα. Σύµφωνα όµως µε όσα αναπτύχθηκαν ανωτέρω στην παρατήρηση 1Γ, τέτοια µετατροπή δεν είναι σύµφωνη µε το άρθρο 16 του Συντάγµατος, και εποµένως, κατά τούτο, ούτε και η προτεινόµενη ρύθµιση, ενώ η µετατροπή ανώτατου ιδρύµατος του τεχνολογικού τοµέα σε ίδρυµα του πανεπιστηµιακού τοµέα συνάδει µε το Σύνταγµα, κατόπιν ειδικής τεκµηρίωσης» αναφέρει η επιτροπή εκφράζοντας έτσι την αμφιβολία της για το κατά πόσο προηγήθηκε αξιολόγηση.