Σπυράκη: Πρέπει να απαντήσουμε στις προκλήσεις της ψηφιακής εποχής
Σε ημερίδα που συντόνισε η ίδια στη Θεσσαλονίκη
Η πολιτική πρέπει να δημιουργήσει εκείνες τις συνθήκες που θα κατευνάζουν τους φόβους, θα «γεφυρώνουν» την έλλειψη ψηφιακής γνώσης και δεξιοτήτων και θα απαντούν στις προκλήσεις της νέας ψηφιακής εποχής, ανέφερε η ευρωβουλευτής της ΝΔ και του ΕΛΚ και εκπρόσωπος της ΝΔ, Μαρία Σπυράκη, σε ημερίδα που διοργάνωσε και συντόνισε η ίδια στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του προέδρου της ΝΔ Κ. Μητσοτάκη, με θέμα «Ψηφιακή Οικονομία: Επιταχυντής για την Περιφερειακή Ανάπτυξη».
«Οι πολιτικοί δεν καταφέραμε να δημιουργήσουμε εκείνο το πλαίσιο που θα κατευνάσει τους φόβους και θα περιορίσει τους κινδύνους» τόνισε η κ. Σπυράκη και πρόσθεσε:
«Με βάση τις μετρήσεις που υπάρχουν, σχεδόν το ήμισυ των θέσεων στις προηγμένες οικονομίες ενδέχεται να χαθεί λόγω του αυτοματισμού, ενώ παράλληλα υπάρχει μια μεγαλύτερη ανησυχία για το πώς εξελίσσονται οι χώρες στο πλαίσιο της ψηφιακής οικονομίας».
Η κ. Σπυράκη επικαλέστηκε πανευρωπαϊκή έρευνα του CEDEFOP , σύμφωνα με την οποία, στα 28 κράτη-μέλη της Ε.Ε. το 43% των εργαζομένων «είδαν τις τεχνολογίες που χρησιμοποιούν στην εργασία τους να αλλάζουν τα τελευταία πέντε χρόνια, καθιστώντας τις θέσεις εργασίας τους ευάλωτες στον ανταγωνισμό». Πρόσθεσε ότι για το λόγο αυτό, πήρε την πρωτοβουλία να πραγματοποιηθεί σχετική έρευνα κοινής γνώμης στη Θεσσαλονίκη, για να προκύψουν συμπεράσματα για το επίπεδο προσαρμογής στη νέα ψηφιακή εποχή.
Η ευρωβουλευτής του ΕΛΚ και της ΝΔ παρουσίασε την έρευνα που διενήργησε η εταιρία «The Point» από τις 23-26 Μαΐου, σε δείγμα 905 ανθρώπων, ηλικίας άνω των 17 ετών, στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με τα στοιχεία, καταγράφεται «μεγάλη αγωνία για την πιθανότητα διαρροής των προσωπικών μας δεδομένων».
«Το 85% θεωρεί ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα διαρροής των προσωπικών του δεδομένων , ενώ πάνω από 20% κινείται στο επίπεδο αυτό που λέμε «ηλεκτρονική φοβία» - αποφεύγει, δηλαδή, πάση θυσία οποιαδήποτε ηλεκτρονική συναλλαγή» είπε η κ. Σπυράκη.
Μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στοιχεία της δειγματοληπτικής έρευνας, είναι ότι «περίπου το 40% που κάνουν χρήση ηλεκτρονικών συναλλαγών, θεωρούν ότι υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα, με αυτές». Το 77,9% κάνει αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, το 33,5% χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ενώ ακολουθεί η κοινωνική δικτύωση (33,6%) και η αναζήτηση συνεργατών, ή επαγγελματικοί λόγοι (28,6%). Σε χαμηλά επίπεδα κινείται η εκπαίδευση (13,2%), ενώ συναλλαγές με το δημόσιο μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή κάνει μόλις το 3,4% και αγορές υπηρεσιών μέσω διαδικτύου μόλις το 1,7 %.
Τα τρόφιμα (65.,5%) είναι στην κορυφή των ηλεκτρονικών αγορών, ακολουθεί η ένδυση (39,3%), τεχνολογία και τηλεπικοινωνίες 27%, κ.ά.. Μεγάλη είναι μεταξύ των ηλικιών, η «ψαλίδα» χρήσης του ηλεκτρονικού υπολογιστή σε καθημερινή βάση. Οι ηλικίες 17 -24 τον χρησιμοποιούν καθημερινά σε ποσοστό 61,5% και οι ηλικίες μετά τα 65 χρόνια σε ποσοστό 36 %. Αξιοπρόσεκτο είναι επίσης, ότι ένα 20% των ανθρώπων άνω των 65 χρόνων δεν χρησιμοποιεί ποτέ ηλεκτρονικό υπολογιστή.
«Το 56% των σπιτιών, δεν έχει πάρει μέτρα για να προστατέψει τα παιδιά του από το ηλεκτρονικό έγκλημα» είπε η κ. Σπυράκη.
Η ευρωβουλευτής υπογράμμισε, πως σε ό,τι αφορά τον νέο κανονισμό προστασίας προσωπικών δεδομένων, «δεν είναι σύμφωνη με τη νομοθεσία» η απόσπαση μη εκδήλωσης διαφωνίας, αλλά απαιτείται η «ρητή» συγκατάθεση του χρήστη. Επεσήμανε δε, ότι οι πολίτες βλέπουν θετικά τις κινήσεις της Ε.Ε. (62%) για την προστασία των δεδομένων και την ανάπτυξη της ενιαίας ψηφιακής στρατηγικής.
«Στην Ε.Ε. έχουμε υπολογίσει ότι 500.000 θέσεις εργασίας παραμένουν κενές λόγω έλλειψης ηλεκτρονικών ψηφιακών ικανοτήτων» τόνισε η κ. Σπυράκη και πρόσθεσε : «Η Ελλάδα είναι 27 στους 28, δηλαδή, προτελευταία στο δείκτη πολιτικής οικονομίας».
«Έχει πάρα πολύ μεγάλη σημασία,την πολιτική να τη συνδέσουμε με την ουσία, την πολιτική να τη συνδέσουμε με συγκεκριμένες τάσεις» συνέχισε η κ. Σπυράκη.
Πρόσθεσε ότι η ημερίδα έχει μεγάλη σημασία και για έναν ακόμη λόγο - γιατί αναδεικνύει τη σημασία της Θεσσαλονίκης και της ευρύτερης περιοχής και το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στο πλαίσιο της νέας ψηφιακής εποχής.