Φορτσάκης: Συνταγματικά έωλες οι δηλώσεις στήριξης των 6 στην κυβέρνηση
Τι αναφέρει στα parapolitika.gr ο καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών και βουλευτής της ΝΔ.
Αστάθεια στα όρια της παραλυσίας διαπιστώνει ο καθηγητής της Νομικής Σχολής Αθηνών και βουλευτής της ΝΔ Θεόδωρος Φορτσάκης, αναφέροντας στα parapolitika.gr ότι η επιλογή της κυβέρνησης να νομοθετεί με 6 ανεξάρτητους βουλευτές συνιστά παραβίαση του πνεύματος του Συντάγματος.
Το κείμενο της συνέντευξης του έχει ως εξής:
Κύριε καθηγητά υπάρχει νομικό πλαίσιο που να διασφαλίζει τη δέσμευση στήριξης της κυβέρνησης από τους 6 ανεξάρτητους βουλευτές;
Αυτές οι δηλώσεις είναι περίεργες και συνταγματικώς έωλες. Δεν έχουν κανέναν δεσμευτικό χαρακτήρα και εκλαμβάνονται μόνον ως «δηλώσεις προθέσεων». Σε κάθε περίπτωση, ο βουλευτής λειτουργεί αυτοβούλως και ανεξάρτητα. Ακόμη και αν ανήκει σε ένα κόμμα μπορεί να ψηφίσει κάτι που δεν εγκρίνεται από το κόμμα του. Όμως η κυβέρνηση με τέτοιου είδους έγγραφες δηλώσεις δεν αποκτά σταθερότητα. Σε μια επόμενη ψηφοφορία οι βουλευτές μπορεί να αναιρέσουν. Κανείς δεν τους υποχρεώνει να παραμείνουν σε όσα είχαν δηλώσει.
Είναι συνταγματικώς ή έστω κοινοβουλευτικώς επιτρεπτό να εξασφαλίζεται πλειοψηφία με βουλευτές που κάνουν τέτοιου είδους δηλώσεις;
Το Σύνταγμα δεν το απαγορεύει, από την άλλη όμως αυτή η συμπεριφορά αντίκειται στο πνεύμα του. Τέτοιου είδους δεσμεύσεις απάδουν προς τον τρόπο που πρέπει να λειτουργεί ένα Σύνταγμα. Επομένως το ζήτημα είναι ουσιαστικό γιατί έχουμε κυβέρνηση η οποία στηρίζεται σε συγκυριακή πλειοψηφία. Υπάρχουν οι 145 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και κάθε φορά η κυβέρνηση θα πρέπει να ψάχνει να βρει τους υπόλοιπους 6 για να ψηφιστεί ένα νομοσχέδιο της.
Θα μπορούσε να εφεσιβληθεί στη Δικαιοσύνη νομοσχέδιο που έχει ψηφιστεί κατ΄αυτόν τον παράδοξο -όπως τον περιγράφετε- τρόπο;
Όχι, διότι η Δικαιοσύνη έχει μία σταθερή και πάγια θέση σύμφωνα με την οποία δεν μπορεί να κρίνει τα interna corporis (εσωτερικά ζητήματα) αυτά που συμβαίνουν στη Βουλή μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου. Η μόνη διαδικασία που κρίνεται από τα δικαστήρια είναι η Συνταγματική Αναθεώρηση.
Το ίδιο ισχύει και για τις διακρατικές συμφωνίες όπως στην προκειμένη μεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων η οποία υπερψηφίστηκε από ανεξάρτητους βουλευτές;
Ακριβώς. Ούτε και εδώ μπορεί να εφεσιβληθεί. Μάλιστα στη συγκεκριμένη περίπτωση υπήρξε ονομαστική ψηφοφορία. Άρα το θέμα λύθηκε ονομαστικώς.
Θα μπορούσαν να παραιτηθούν και να παραδώσουν τις έδρες τους βουλευτές ώστε να αποφευχθεί η κύρωση του Πρωτοκόλλου εισδοχής των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ με την ονομασία «Βόρεια Μακεδονία»;
Πρόκειται για μύθο ο οποίος δεν ισχύει. Αν παραιτηθεί ο βουλευτής, αντικαθίσταται κι αν ακόμη δεν αντικατασταθεί η Βουλή θα εξακολουθήσει να λειτουργεί. Και 50 βουλευτές να παραιτούνταν η Βουλή θα συνέχιζε το έργο της. Αν σταματούσε η Βουλή επειδή παραιτούνταν βουλευτές, τότε θα ήμασταν συνεχώς σε μία κατάσταση ανωμαλίας.
Όσον αφορά στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας;
Όταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας παραιτείται αντικαθίσταται από τον Πρόεδρο της Βουλής κι αν παραιτηθεί κι ο Πρόεδρος της Βουλής αντικαθίσταται κι αυτός από την κυβέρνηση συλλογικώς. Δεν υπάρχει κανένα κενό, άρα δεν μπορούν να διεξαχθούν εκλογές εξ΄ αυτού του λόγου. Σε κάθε περίπτωση, όμως, βιώνουμε τον τελευταίο καιρό καταστάσεις άγνωστες προς την Ελληνική Συνταγματική ιστορία. Ουδέποτε είχαμε αβεβαιότητα στη Βουλή ως προς το ποιο κόμμα κυβερνά. Τώρα κυβερνά μία μειοψηφία που κάθε φορά θα πρέπει να αποδεικνύει ότι υπάρχει ως πλειοψηφία. Ευλόγως δημιουργείται ανησυχία γιατί δεν γνωρίζει κανείς τι μας επιφυλάσσει η επόμενη μέρα. Ιδίως οι αποφάσεις που αφορούν το μέλλον της χώρας και τα εθνικά ζητήματα θα έπρεπε να λαμβάνονται από δομικά σταθερή κυβέρνηση. Διαφορετικά το πιο δημοκρατικό είναι να προσφεύγουμε στο εκλογικό σώμα το οποίο με την ετυμηγορία του θα προσδιορίσει και θα αποτυπώσει τη βούληση για τον καθορισμό της πορείας του έθνους.