Το εθνικό σχέδιο για τις υποδομές, το τρίτο μεγάλο κομμάτι του κυβερνητικού προγράμματος της Νέας Δημοκρατίας μετά την παιδεία και την υγεία, θα παρουσιάσει σε ξεχωριστή εκδήλωση μέσα στον Μάρτιο ο Κυριάκος Μητσοτάκης. «Εθνικό σχέδιο υποδομών σημαίνει ότι τα έργα δεν ανακοινώνονται και δεν εξαγγέλλονται απλά σε επίπεδο υπουργείου, αλλά εντάσσονται σε έναν κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό και έχουν ως απαραίτητη προϋπόθεση για την εξαγγελία τους και για την ένταξή τους στον σχεδιασμό την εξασφάλιση της απαραίτητης χρηματοδότησης», έχει πει ο ίδιος ο πρόεδρος της Ν.Δ. και αυτή είναι η βασική λογική που θα διέπει την πρόταση της Ν.Δ. για τις υποδομές.

«Ο τρόπος που γινόταν μέχρι τώρα ο σχεδιασμός των υποδομών οδηγούσε σε επιλογές που δεν είχαν το αναμενόμενο αποτέλεσμα και κόστιζαν αρκετά», τονίζει στα «Π» συνεργάτης του κ. Μητσοτάκη με άμεση γνώση του κυβερνητικού προγράμματος του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης. «Δεν υπήρχε καμία ιεράρχηση σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, τα έργα γίνονταν πολλές φορές ανάλογα με το ποιος ενδιαφερόταν γι’ αυτά, δεν υπήρχε θεσμική διαδικασία για να γίνεται η ιεράρχηση των έργων», υπογραμμίζει ο ίδιος συνεργάτης και συμπληρώνει: «Σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης, τα έργα προχωρούσαν με βάση τις προτεραιότητες κάποιων υπουργών και δεν ήταν καν αντικείμενο κυβερνητικής πολιτικής, καθώς δεν υπάρχει κουλτούρα κυβερνητικής συνεργασίας ούτε μεσομακροπρόθεσμος προγραμματισμός».

Ιεράρχηση

Τι σκοπεύει, λοιπόν, να κάνει ως κυβέρνηση η Ν.Δ.; Να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό προγραμματισμό τους περιορισμένους πλέον πόρους και να οργανώσει μια σοβαρή και στοιχειοθετημένη προτεραιοποίηση. Θα μιλήσει, επομένως, για την εκπόνηση και υιοθέτηση ενός εθνικού σχεδίου ανάπτυξης φυσικών πόρων και υποδομών, η υλοποίηση του οποίου θα παρακολουθείται από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Ανάπτυξης Φυσικών Πόρων και Υποδομών, το οποίο θα συστήσει. Στο συμβούλιο θα προεδρεύει ο πρωθυπουργός και θα συμμετέχουν οι υπουργοί Ανάπτυξης, Μεταφορών και Υποδομών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας, και Οικονομικών.

«Οδηγό» για το εγχείρημα αυτό αποτελεί το βρετανικό Infrastructure and Projects Authority, που αναφέρεται στο γραφείο του πρωθυπουργού του Ηνωμένου Βασιλείου και στο υπουργείο Οικονομικών και συναπαρτίζεται από ειδικούς και τεχνοκράτες. Με βάση αυτό το μοντέλο, θα δημιουργηθεί μια ξεχωριστή γραμματεία ή δημόσια εταιρεία ή κάποια άλλη σχετική κρατική δομή, που θα υποστηρίζει το κυβερνητικό συμβούλιο που προαναφέραμε. «Δεν θα ξεκινούν τα έργα αποσπασματικά από υπηρεσίες ή από υπουργεία», επισημαίνει ο συνεργάτης του προέδρου της Ν.Δ., που σημειώνει παράλληλα ότι στη «γαλάζια» πρόταση θα υπάρχει η αναμόρφωση της διαδικασίας για το πώς ένα έργο ωριμάζει και φτάνει να προκηρυχθεί και στη συνέχεια να υλοποιηθεί. Θα προβλέπεται αναβαθμισμένη μελέτη σκοπιμότητας και κόστους-οφέλους, διαδικασία προέγκρισης χρηματοδότησης του έργου, βελτίωση της διαδικασίας επίβλεψης και πιστοποίησης σε όλα τα στάδια των έργων, αλλά και ίδρυση ενός παρατηρητηρίου κόστους απαλλοτριώσεων.

Στην Πειραιώς έχει γίνει πλήρης καταγραφή όλων των έργων εθνικής σημασίας, όπως οι μεγάλοι οδικοί άξονες, τα λιμάνια και τα αεροδρόμια και μαζί με την παρουσίαση της πρότασης για τις υποδομές, η Ν.Δ. αναμένεται να ανακοινώσει ποια υιοθετεί και ποια όχι, με βασικό κριτήριο τη χρηματοδότησή τους - είτε από εθνικούς πόρους, είτε από ευρωπαϊκούς πόρους είτε με τη σύμπραξη του ιδιωτικού τομέα, σε μεγαλύτερη έκταση από ό,τι γίνεται σήμερα. «Τα περισσότερα έργα εθνικής σημασίας ωριμάζουν και ολοκληρώνονται σε χρόνο μεγαλύτερο μιας κυβερνητικής θητείας. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεν αφήνει ωστόσο κάποια σοβαρή κληρονομιά, αλλά περισσότερο εξαγγελίες που δεν έχουν μελετηθεί σοβαρά και για τις οποίες δεν έχουν εξασφαλιστεί αναγκαίοι πόροι», τονίζει στέλεχος της Ν.Δ.

Ιδιαίτερη έμφαση, σύμφωνα με πληροφορίες, θα δώσει, μεταξύ άλλων, ο κ. Μητσοτάκης στη διαχείριση των απορριμμάτων, στη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας με τη διασύνδεση της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ελλάδα, στην ανατολική «σιδηροδρομική Εγνατία», δηλαδή τη σύνδεση με τρένο της Θεσσαλονίκης με την Αλεξανδρούπολη, στον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης και στη γραμμή 4 του Μετρό, παρόλο που -όπως καταγγέλλουν από τη Ν.Δ.-, όπως έχει προκηρυχθεί, είναι «τυφλή» και δεν έχει διασυνδέσεις με τις άλλες γραμμές ώστε να έχει υψηλότερη επιβατική κίνηση και περισσότερα έσοδα.

Η κυβερνητική πρόταση της Ν.Δ. για τις υποδομές διαμορφώνεται με τον συντονισμό και την εποπτεία του Κωστή Χατζηδάκη και του γραμματέα Προγράμματος, Γιώργου Στεργίου, ενώ κομβικός εδώ ήταν ο ρόλος του βουλευτή Σερρών και τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή, με τη συνεργασία του πρώην στελέχους της ΕΡΓΟΣΕ Νίκου Κουρέτα και του πρώην γενικού γραμματέα Μεταφορών, Νίκου Σταθόπουλου.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 8/3/2019