Ξεπληρώνεται το γραµµάτιο των F-16
Η κυβέρνηση φέρνει στη Βουλή τα αντισταθµιστικά οφέλη, ύψους 230 εκατ. ευρώ
Ένα… γραµµάτιο ύψους 230 εκατοµµυρίων ευρώ ετοιµάζεται να ξεπληρώσει η κυβέρνηση στους εκπροσώπους της εγχώριας αµυντικής βιοµηχανίας που εµπλέκονται στα αντισταθµιστικά οφέλη όσον αφορά τη συµφωνία για την αναβάθµιση των F-16. Πρόκειται για τη γνωστή ιστορία που φιλοδοξούσε να φέρει εις πέρας ο Πάνος Καµµένος στο «παρά πέντε» της εξόδου του από το υπουργείο Αµυνας, µέσω της σχετικής τροπολογίας που κατέθεσε αιφνιδιαστικά στη Βουλή, η οποία προκάλεσε την έντονη αντίδραση σύσσωµης της αντιπολίτευσης. Μάλιστα, εκείνη την περίοδο είχε γίνει λόγος για ξεκάθαρη παρατυπία από την πλευρά του ανεξάρτητου, πλέον, βουλευτή και της κυβέρνησης, καθώς, όπως κατήγγειλαν στελέχη της Ν.∆. και των υπόλοιπων κοινοβουλευτικών κοµµάτων, παρακάµφθηκαν οι αρµόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές, όπου θα έρεπε να συζητηθεί το θέµα πριν καταλήξει στην Ολοµέλεια.
Τελικώς και κατόπιν διαφόρων ασυνήθιστων διεργασιών, το ζήτηµα των αντισταθµιστικών ήλθε κατευθείαν στην Ολοµέλεια. Προκειµένου, δε, να δικαιολογήσει το… επείγον της διαδικασίας, ο Π. Καµµένος είχε τονίσει ότι αυτά τα αντισταθµιστικά εκκρεµούσαν από τη σύµβαση προµήθειας µαχητικών F-16 από την εποχή του Α. Τσοχατζόπουλου (2000) στο υπουργείο Αµυνας και, εάν δεν αξιοποιούντο µέχρι τα τέλη Μαρτίου, θα χάνονταν λόγω παρέλευσης εικοσαετίας. Αυτό το στοιχείο φαίνεται πως έλαβαν υπ’ όψιν τους στην κυβέρνηση και, προκειµένου να µη βρεθεί προεκλογικά απέναντι από τους Ελληνες επιχειρηµατίες που δραστηριοποιούνται στον τοµέα των εξοπλισµών, φέρνει σιωπηρά, και µε µεθοδολογία που παραπέµπει στις αντίστοιχες ενέργειες του µέχρι πρότινος συγκυβερνήτη του Αλέξη Τσίπρα, εκ νέου στη Βουλή τη συγκεκριµένη υπόθεση. Οπως είναι σε θέση να γνωρίζουν τα «Π», αυτό θα συµβεί µε κάθε επισηµότητα τις αµέσως επόµενες ηµέρες µετά την Καθαρά ∆ευτέρα, όπως, εξάλλου, διεµήνυσε σε στελέχη του Ελληνοαµερικανικού Επιµελητηρίου, αλλά και σε µερικούς από τους γνωστότερους εκπροσώπους του κλάδου, ο υπουργός Αµυνας, Ευάγγελος Αποστολάκης, κατά τη διάρκεια γεύµατος εργασίας την προηγούµενη Πέµπτη στο ξενοδοχείο «Μεγάλη Βρεταννία».
«ΚΥΒΙΣΤΗΣΗ»
Για την ιστορία, πάντως, και µόνο, αξίζει να σηµειωθεί ότι οι εν λόγω σχεδιασµοί συνιστούν άλλη µία εντυπωσιακή «κυβίστηση» των κυβερνώντων, που, ενώ υπερθεµάτιζαν για την ανάγκη ουσιαστικής κατάργησης των αντισταθµιστικών -γιατί τυπικά αποτελούν παρελθόν από το 2011 µε τον Νόµο Βενιζέλου- ως αιτία για τη δηµιουργία σχέσεων διαπλοκής και εστιών διαφθοράς, τώρα σπεύδουν εναγωνίως να ολοκληρώσουν το έργο του Πάνου Καµµένου. Βλέπετε, δεν πάει πολύς καιρός από τότε που ο ίδιος ο πρωθυπουργός, Αλ. Τσίπρας, υπερασπιζόταν µε σθένος τη λογική των διατάξεων που είχε προωθήσει ο πρώην πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και η οποία είχε βρεθεί στο επίκεντρο της επιχειρηµατολογίας της αντιπολίτευσης στη διάρκεια της συζήτησης για την τροπολογία Καµµένου, βουλευτές της οποίας ρωτούσαν ευθέως πώς είναι δυνατόν να παρουσιάζονται ως «δωρεά» κονδύλια που σαφώς λειτουργούν ως αντισταθµιστικά.
Ως γνωστόν, την εργολαβία της αναβάθµισης των F-16 ανέλαβε η κατασκευάστρια αµερικανική Lockheed Martin, η οποία στο πεδίο των αντισταθµιστικών συνεργάζεται προνοµιακά στη χώρα µας µε την εταιρεία ISI του γνωστού επιχειρηµατία Κρίσταν Χατζηµηνά, ο οποίος διαθέτει άριστες σχέσεις -ακόµα και σε προσωπικό επίπεδο- µε τον Πάνο Καµµένο.
ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Η παράµετρος αυτή έχει ιδιαίτερη σηµασία, αν αναλογιστεί κανείς ότι το 70% των αντισταθµιστικών θα κατευθυνθούν στην ΕΑΒ και το υπόλοιπο 30% δεν έχει διευκρινιστεί πού θα πάει, ενώ αποφασιστική αρµοδιότητα για τη διαχείριση του συνόλου του ποσού έχει ο επιχειρηµατίας Κρ. Χατζηµηνάς. Στο πλαίσιο αυτό, κορυφαία στελέχη της Ν.∆., όπως ο Αδωνις Γεωργιάδης και η Ντόρα Μπακογιάννη, ή ακόµη και της συµπολίτευσης, όπως ο Νίκος Φίλης, έθεσαν µια σειρά καίριων ερωτηµάτων τόσο για τον ρόλο του κ. Χατζηµηνά όσο και για το γεγονός ότι οι εκκρεµότητες από τα «ανεκτέλεστα» αντισταθµιστικά για τα F-16 δεν χρησιµοποιήθηκαν στις τελευταίες διαπραγµατεύσεις για την αναβάθµισή τους σε Viper, προκειµένου να µειωθεί το τίµηµα ή να αποπληρωθεί σε µεγαλύτερη χρονική διάρκεια, ενώ βρίσκεται σε ισχύ η νοµοθεσία του 2011. Επιπλέον, δηµιουργούνται εύλογες απορίες γιατί επιλέχθηκε το νέο deal µε τη Lockheed Martin να µη βασιστεί σε νέα αυτοτελή συµφωνία, χωρίς αντισταθµιστικά, και να βασιστεί σε ακόµα µία επέκταση του παλαιού προγράµµατος προµήθειας των αεροσκαφών. Την ίδια, µάλιστα, χρονική περίοδο που βρίσκονται στον αέρα και άλλα προγράµµατα της Lockheed Martin, σηµαντικά από επιχειρησιακής πλευράς, όπως η αναβάθµιση των λεγόµενων αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας (ύψους 500 εκατ. ευρώ ), εργολαβία που αντιµετωπίζει δυσχέρειες στην ΕΑΒ όπου εξελίσσεται και έχει προκαλέσει πολλά ερωτήµατα σχετικά µε τις κυβερνητικές επιλογές. Σηµειωτέον ότι το ένα εξ αυτών των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας δεν παραδόθηκε ούτε τον περασµένο Φεβρουάριο, όπως προέβλεπε -έπειτα από διαρκείς αναβολές- το νέο, προσαρµοσµένο στις καθυστερήσεις που σηµειώνονται, χρονοδιάγραµµα.
*Δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ