Τελευταία στροφή για τις κάλπες: Επικοινωνιακά επιτελεία σε θέση μάχης
Η στρατηγική και οι άξονες πάνω στους οποίους θα πορευτούν οι πολιτικές δυνάµεις της χώρας λίγο πριν ανοίξουν οι κάλπες.
Σε πλήρη διάταξη µάχης έχουν εισέλθει τα επιτελεία των κοµµάτων µία εβδοµάδα πριν ανοίξουν οι κάλπες των ευρωεκλογών και των αυτοδιοικητικών εκλογών. Η τακτική τους είναι εντελώς διαφορετική, ιδίως σε ό,τι αφορά στη γραµµή που ακολουθούν Αλέξης Τσίπρας και Κυριάκος Μητσοτάκης. Την ίδια στιγµή που η Φώφη Γεννηµατά µε διµέτωπο αγώνα απέναντι σε ΣΥΡΙΖΑ και Ν.∆. έχει θέσει ως στόχο την τρίτη θέση, προκειµένου να βρεθεί πάνω από το ναζιστικό µόρφωµα της Χρυσής Αυγής. Με τον παραδοσιακό τρόπο πολιτεύεται το ΚΚΕ, ενώ τα ρέστα τους παίζουν το Ποτάµι και η Ενωση Κεντρώων.
Η επικοινωνιακή µηχανή του ΣΥΡΙΖΑ στηρίζεται σε δύο άξονες… Αφενός, στην ανάδειξη µε το µέγιστο δυνατό τρόπο των µέτρων που ψήφισε η κυβέρνηση και έχουν κοινωνικό χαρακτήρα, αφετέρου στη «δαιµονοποίηση» του Κυριάκου Μητσοτάκη. Είναι κάτι παραπάνω από εµφανές ότι το Μέγαρο Μαξίµου και τα ΜΜΕ που υποστηρίζουν την κυβέρνηση έχουν βάλει στο στόχαστρό τους τον πρόεδρο της Ν.∆., επιδιώκοντας να τον παρουσιάσουν ως έναν «ανάλγητο νεοφιλελεύθερο πολιτικό», που θέλει να καταργήσει λαϊκές κατακτήσεις δεκαετιών, αλλά και οτιδήποτε έχει δηµόσιο χαρακτήρα ή προστατεύει τους εργαζοµένους. Τις τελευταίες ηµέρες τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ µε µονότονο τρόπο πιάνονται από µια λέξη ή µια φράση του κ. Μητσοτάκη και την προσαρµόζουν στα µέτρα τους, όπως συνέβη, για παράδειγµα, µε το ζήτηµα του επταηµέρου. Μια πρόταση που εµφανώς είχε να κάνει µε την επταήµερη λειτουργία των επιχειρήσεων και όχι την επταήµερη εργασία των εργαζοµένων.
Την ίδια στιγµή, προβάλλουν στον υπέρµετρο βαθµό τις 120 δόσεις, το επίδοµα στους συνταξιούχους, το οποίο παρουσιάζουν ως 13η σύνταξη, τη µείωση του ΦΠΑ στην εστίαση και τα τρόφιµα, την αύξηση των ακατάσχετων τραπεζικών λογαριασµών, αλλά και τις εξαγγελίες για το 2020. Στη φαρέτρα των κυβερνητικών στελεχών, εκτός από τα προαναφερθέντα µέτρα είναι και το γεγονός ότι τα κόµµατα της αντιπολίτευσης ψήφισαν υπέρ των µέτρων.
Παραλλήλως, µε κάθε τρόπο, το επικοινωνιακό επιτελείο του Μεγάρου Μαξίµου επιδίωξε τις τελευταίες ηµέρες να αλλάξει την ατζέντα και να φύγει η συζήτηση από τις διακοπές του πρωθυπουργού στο κότερο της Κατερίνας Παναγοπούλου, τις αποκαλύψεις για τις σχέσεις της οικογένειάς του µε το καθεστώς της χούντας, αλλά και τη δυσώδη υπόθεση Πετσίτη. Είναι χαρακτηριστικό πως άρον-άρον ακύρωσε ο κ. Τσίπρας την προηγούµενη εβδοµάδα την περιοδεία του στα Ιωάννινα, προκειµένου να παρουσιάσει σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου τα θετικά µέτρα.
Οσον αφορά τις συγκεντρώσεις, το επιτελείο του κ. Τσίπρα επιλέγει ανοικτές, χωρίς όµως το επιθυµητό αποτέλεσµα, όπως συνέβη στο Αιγάλεω, όπου η οµιλία του πρωθυπουργού δεν είχε τελικά αρκετό κόσµο, µε αποτέλεσµα να υπάρξει απογοήτευση. Σχετικά µε την καµπάνια στην τηλεόραση και τα social media, έχει επιλεγεί να προβληθούν τα «επιτεύγµατα» της κυβέρνησης, οι υψηλές επαφές του κ. Τσίπρα, αλλά και «γκρίζα» διαφήµιση για ορισµένες από τις θέσεις της Ν.∆.
Εν τω µεταξύ, τα επικοινωνιακά του ΣΥΡΙΖΑ χειρίζεται µια οµάδα στελεχών µε επικεφαλής τον διευθυντή του γραφείου Τύπου του πρωθυπουργού, Θανάση Καρτερό, και την πολιτική καθοδήγηση του κυβερνητικού εκπροσώπου ∆ηµήτρη Τζανακόπουλου και του υπουργού Επικρατείας Χριστόφορου Βερναρδάκη.
Πρόγραμμα
Από την πλευρά της Ν.∆., οι στόχοι φαίνεται να είναι δύο... Η προβολή των προτάσεων και των θέσεων της Ν.∆., αλλά και η ανάδειξη των αρνητικών δεικτών της κυβέρνησης και του ίδιου του κ. Τσίπρα. Το µεγαλύτερο «δώρο» για την Πειραιώς ήταν οι φωτογραφίες του πρωθυπουργού σε κότερο επιχειρηµατία, θέµα που η αξιωµατική αντιπολίτευση αξιοποίησε στο έπακρο. Και αυτό γιατί σε µεγάλο βαθµό ακύρωναν το αφήγηµα του κ. Τσίπρα ότι αυτός είναι µε τους πολλούς απέναντι στις ελίτ, πολύ περισσότερο αν σκεφθεί κανείς ότι στο ευρωψηφοδέλτιο του ΣΥΡΙΖΑ συµµετέχει ο Πέτρος Κόκκαλης, το επίθετο του οποίου έχει ταυτιστεί µε την έννοια της διαπλοκής στη χώρα µας.
Επιπροσθέτως, µε προσεκτικό τρόπο «πούσαρε» η Ν.∆. το ζήτηµα των σχέσεων του θείου αλλά και του πατέρα του πρωθυπουργού µε τη χούντα, όπως φάνηκε από τα έργα που έπαιρνε η εταιρεία τους επί επταετίας. Φάνηκε, δε, ότι το θέµα αυτό προκάλεσε µεγάλη ενόχληση και αµηχανία στο πρωθυπουργικό περιβάλλον και έδωσε επιπλέον επιχειρήµατα στη Ν.∆.
Την ίδια στιγµή, ο πρόεδρος της Ν.∆. επιδίωξε να βάλει στον δηµόσιο διάλογο µια προγραµµατική ατζέντα που περισσότερο παραπέµπει σε εθνικές εκλογές παρά στις ευρωεκλογές. Επέλεξε, δηλαδή, να µιλήσει εκτενώς για τα θέµατα της δηµόσιας τάξης, της ανάπτυξης, των εργασιακών σχέσεων, της υγείας, ακόµα και του αθλητισµού.
Σχετικά µε την καµπάνια στην τηλεόραση, το διαδίκτυο και τα social media, η Νέα ∆ηµοκρατία εστίασε στο θετικό µήνυµα, µε βίντεο όπου κυριαρχούσαν τα µηνύµατα «Η Ελλάδα που θέλουµε είναι µία χώρα φωτεινή, µε πολλές και καλές δουλειές για όλους». Κεντρικό σύνθηµα, πάντως, είναι το «Πολιτική Αλλαγή τώρα. Αξίζουµε καλύτερα».
Σε ό,τι αφορά στην επικοινωνιακή οµάδα της Ν.∆., σε αυτή µετέχουν ο Τάκης Θεοδωρικάκος, ο Θόδωρος Σκυλακάκης, ο Θωµάς Βαρβιτσιώτης, ο Ευτύχης Βαρδουλάκης, ο Κωνσταντίνος Ζούλας κ.α.
Ψηλά ο πήχης
Τον πήχη έχει ανεβάσει η Φώφη Γεννηµατά για το Κίνηµα Αλλαγής, στοχεύοντας στην τρίτη θέση και σε διψήφιο ποσοστό. Εχει, δε, ανεβάσει τους τόνους απέναντι στην κυβέρνηση, ενώ στην κριτική της συµπεριλαµβάνει µε λελογισµένο τρόπο και τη Ν.∆., ιδίως τις προτάσεις του κ. Μητσοτάκη για τα θέµατα της οικονοµίας. Η Χαριλάου Τρικούπη προσπαθεί να ενεργοποιήσει τους ψηφοφόρους και µε το επιχείρηµα της τρίτης θέσης, δηλαδή πάνω από τη Χρυσή Αυγή, εκτιµώντας ότι έτσι µπορεί να πείσει νεότερους ψηφοφόρους.
Η καµπάνια στην τηλεόραση και τα social media περιλαµβάνει ένα έξυπνο βίντεο µε δύο αυτοκίνητα, που «υποδύονται» τη Ν.∆. και τον ΣΥΡΙΖΑ, τα οποία καταλήγουν σε αδιέξοδο. Το βίντεο κλείνει µε την αναφορά «όχι άλλο δεξιά το τιµόνι» και το κεντρικό σύνθηµα «Στις ευρωεκλογές, στείλε µήνυµα».
Στην επικοινωνιακή οµάδα του Κινήµατος Αλλαγής συµµετέχουν, µεταξύ άλλων, ο Σταµάτης Μαλέλης, ο Μανώλης Οθωνας, ο Κώστας Γείτονας, ο Χρήστος Πρωτόπαπας, ο Πέτρος Ευθυµίου, ο Θόδωρος Μαργαρίτης, ο ∆ηµήτρης Στάµου.
Αφίσες και συγκεντρώσεις
Με τον πατροπαράδοτο τρόπο που κάνει διαχρονικά εκλογές το ΚΚΕ, πορεύεται και σε αυτές τις αναµετρήσεις ο Περισσός. Ο γραµµατέας της Κ.Ε. του κόµµατος, ∆ηµήτρης Κουτσούµπας, έχει περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα, διοργανώνοντας σε πολλές πόλεις ανοιχτές συγκεντρώσεις. Παραλλήλως, οι υποψήφιοι του ΚΚΕ έχουν επισκεφθεί κυρίως χώρους δουλειάς, δίνοντας ιδιαίτερη έµφαση στους ανθρώπους της εργασίας, του µόχθου, αλλά και τις νεότερες γενιές. Προτάσσουν κυρίως τη συνέπεια του ΚΚΕ έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ δεν είναι τυχαίο ότι οι νεολαίοι του ΚΚΕ έχουν στηλιτεύσει µε χιουµοριστικά σποτάκια την παρουσία του κ. Τσίπρα στο κότερο της κυρίας Παναγοπούλου.
Τα... ρέστα τους
Ολη την Ελλάδα οργώνει ο επικεφαλής του Ποταµιού, χρησιµοποιώντας ένα βανάκι. Ο Σταύρος Θεοδωράκης γνωρίζει ότι στις ευρωεκλογές παίζει τα ρέστα του, γι’ αυτό και προσπαθεί να εξαντλήσει όλα τα περιθώρια προκειµένου να καταφέρει το κόµµα του να εκλέξει τουλάχιστον έναν ευρωβουλευτή. Η συνθηµατολογία του επικεντρώνεται στη λέξη «αλήθεια», θέλοντας έτσι να καταδείξει ότι το κόµµα του όλα αυτά τα χρόνια είπε τις αλήθειες στον κόσµο και δεν επέλεξε τον λαϊκισµό και την υποσχεσιολογία. Ποντάρει, δε, και στην εκ νέου συµµετοχή του Γιώργου Γραµµατικάκη και του Μίλτου Κύρκου στο ευρωψηφοδέλτιο του Ποταµιού. Στα βίντεο της προεκλογικής του καµπάνιας κυριαρχεί το σύνθηµα «∆ες το σοβαρά, πάρ’ το προσωπικά», ενώ εντύπωση προκαλεί το προεκλογικό σποτ µε ένα τραγούδι rnb.
Ο Βασίλης Λεβέντης από την πλευρά του θεωρεί ότι το δυνατό χαρτί της Ενωσης Κεντρώων είναι η στάση της στη Συµφωνία των Πρεσπών, γι’ αυτό και όπου σταθεί και όπου βρεθεί αναδεικνύει τις θέσεις του κόµµατός του στο Μακεδονικό.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά 18/5/2019