Εκδήλωση μνήμης αφιερωμένη στον Κώστα Βρεττάκο
Στις 18/12 στη ταινιοθήκη της Ελλάδος
Εκδήλωση μνήμης, αφιερωμένη στον διακεκριμένο σκηνοθέτη και συγγραφέα Κώστα Βρεττάκο, που έφυγε από τη ζωή πριν από ένα χρόνο, διοργανώνει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος, την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2019, στις 8 το βράδυ (Ιερά Οδός 48, τηλ. 210 3609695). Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης θα μιλήσουν, κατά σειρά, οι Μαρία Κομνηνού (Πρόεδρος της Ταινιοθήκης - ομότιμη καθηγήτρια ΕΚΠΑ), Γιάννης Μπακογιαννόπουλος (κριτικός κινηματογράφου), Κατερίνα Σχινά (κριτικός λογοτεχνίας), Πέτρος Θέμελης (ομότιμος καθηγητής κλασικής αρχαιολογίας) και Αθανασία Δρακοπούλου (σκηνοθέτις, συγγραφέας). Θα συντονίσει ο Μάνος Ευστρατιάδης (σκηνοθέτης).
Θα προβληθούν το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Κώστα Βρεττάκου «Το στρώμα της καταστροφής» (1980) και το ντοκιμαντέρ του Άγγελου Κοβώτσου «Το στρώμα της καταστροφής αναδύεται» (2009), από ψηφιοποιημένα αντίγραφα υψηλής ανάλυσης που επιμελήθηκαν η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Αρχείο της ΕΡΤ, αντίστοιχα. Την προβολή του δεύτερου ντοκιμαντέρ θα προλογίσει ο δημιουργός του Άγγελος Κοβώτσος.
Ο Κώστας Βρεττάκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1938. Σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου στην Αθήνα και στη Ρώμη χωρίς να ολοκληρώσει ποτέ τις σπουδές του. Έως το 1980 δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά στη διαφήμιση και στη φωτογραφία. Παράλληλα, ασχολήθηκε περιστασιακά με την δημοσιογραφία και εξέδωσε δύο ποιητικές συλλογές με τον τίτλο «Ανάριθμα». Το 1980 δημιούργησε τον εκδοτικό οίκο «Τρία φύλλα» και επέστρεψε στον κινηματογράφο, γυρίζοντας αρχικά ντοκιμαντέρ, «Το στρώμα της καταστροφής» (1980), «Τα παρκαβενέικα της Μοντρεάλης» (1984), «Διάσωση του μνημείου» (1986) και μία και μοναδική ταινία μυθοπλασίας, βραβευμένη, «Τα παιδιά της Χελιδόνας», που αναφέρεται στον ελληνικό εμφύλιο, με πρωταγωνιστές τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τη Μαίρη Χρονοπούλου (1987).
Εργάστηκε ως σύμβουλος κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ (1989), πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (1991-1998) και εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Eurimages, στο Συμβούλιο της Ευρώπης (1991-2006). Το 2009 κυκλοφόρησε (από τον Ποταμό) το πρώτο του μυθιστόρημα «Περαστικός από το Ρέικιαβικ» και το 2016 οι «Ασκήσεις περιέργειας» (2016) που τιμήθηκαν με το Βραβείο Μυθιστορήματος της Ακαδημίας Αθηνών. Τον τελευταίο χρόνο της ζωής του κυκλοφόρησε (από τις Εκδόσεις Πόλις) το βιβλίο του «Προστιθέμενη Αξία», με νεανικά του ποιήματα, ανθολογημένα και σχολιασμένα από τον ίδιο.
Θα προβληθούν το βραβευμένο ντοκιμαντέρ του Κώστα Βρεττάκου «Το στρώμα της καταστροφής» (1980) και το ντοκιμαντέρ του Άγγελου Κοβώτσου «Το στρώμα της καταστροφής αναδύεται» (2009), από ψηφιοποιημένα αντίγραφα υψηλής ανάλυσης που επιμελήθηκαν η Ταινιοθήκη της Ελλάδος και το Αρχείο της ΕΡΤ, αντίστοιχα. Την προβολή του δεύτερου ντοκιμαντέρ θα προλογίσει ο δημιουργός του Άγγελος Κοβώτσος.
Ο Κώστας Βρεττάκος γεννήθηκε στην Αθήνα το 1938. Σπούδασε σκηνοθεσία κινηματογράφου στην Αθήνα και στη Ρώμη χωρίς να ολοκληρώσει ποτέ τις σπουδές του. Έως το 1980 δραστηριοποιήθηκε επαγγελματικά στη διαφήμιση και στη φωτογραφία. Παράλληλα, ασχολήθηκε περιστασιακά με την δημοσιογραφία και εξέδωσε δύο ποιητικές συλλογές με τον τίτλο «Ανάριθμα». Το 1980 δημιούργησε τον εκδοτικό οίκο «Τρία φύλλα» και επέστρεψε στον κινηματογράφο, γυρίζοντας αρχικά ντοκιμαντέρ, «Το στρώμα της καταστροφής» (1980), «Τα παρκαβενέικα της Μοντρεάλης» (1984), «Διάσωση του μνημείου» (1986) και μία και μοναδική ταινία μυθοπλασίας, βραβευμένη, «Τα παιδιά της Χελιδόνας», που αναφέρεται στον ελληνικό εμφύλιο, με πρωταγωνιστές τον Αλέκο Αλεξανδράκη και τη Μαίρη Χρονοπούλου (1987).
Εργάστηκε ως σύμβουλος κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ (1989), πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (1991-1998) και εκπρόσωπος της Ελλάδας στο Eurimages, στο Συμβούλιο της Ευρώπης (1991-2006). Το 2009 κυκλοφόρησε (από τον Ποταμό) το πρώτο του μυθιστόρημα «Περαστικός από το Ρέικιαβικ» και το 2016 οι «Ασκήσεις περιέργειας» (2016) που τιμήθηκαν με το Βραβείο Μυθιστορήματος της Ακαδημίας Αθηνών. Τον τελευταίο χρόνο της ζωής του κυκλοφόρησε (από τις Εκδόσεις Πόλις) το βιβλίο του «Προστιθέμενη Αξία», με νεανικά του ποιήματα, ανθολογημένα και σχολιασμένα από τον ίδιο.