Μενδώνη - Χρυσοχοϊδης: Πως εξιχνιάστηκε η κλοπή των δυο πινάκων
Το 2021 είναι η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη, πραγματοποίησαν δηλώσεις σήμερα, Τρίτη 29 Ιουνίου 2021, στην αίθουσα «Π.Μπακογιάννης» του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για την εξιχνίαση διακεκριμένης κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη. Υπενθυμίζεται ότι η κλοπή τελέστηκε τον Ιανουάριο του 2012.
Ο εντοπισμός των τριών κλεμμένων πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης και η σύλληψη του μυστηριώδους δράστη, έλυσε ένα γρίφο που κράτησε σχεδόν δέκα χρόνια. Αφού ξεσκονίστηκαν νόμιμα και παράνομα auctions σε όλο τον κόσμο, ψάχτηκαν ιδιωτικές συλλογές, κλεπταποδόχοι και «μαύροι» διακινητές, οι πίνακες ανεκτίμητης αξίας βρέθηκαν τελικά σε μια ρεματιά στην Κερατέα. Ο 49χρονος δράστης, παντρεμένος - χωρισμένος με παιδιά, που μοίραζε τη ζωή του, μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας, λένε οι πληροφορίες, ότι ήταν απόλυτα συνεργάσιμος με τους αστυνομικούς και ομολόγησε πως ο ίδιος «εξαφάνισε» τα έργα τέχνης. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες λένε ότι το πάθος του για την τέχνη ήταν αυτό που τον οδήγησε στην μεγάλη αρπαγή, ενώ δεν προσπάθησε, μέσω των υπόγειων διαύλων να τα σπρώξει και να βρει αγοραστή, καθώς ήξερε καλά, ότι κανείς δεν θα έδινε εκατομμύρια για να αγοράσει πίνακες που ουσιαστικά ποτέ δεν θα ήταν δικοί του. Δεν θα μπορούσε να τους εμφανίσει πουθενά και αν ποτέ τους έβρισκαν, τα αριστουργήματα θα επέστρεφαν στο Δημόσιο και οι κάτοχοι θα τιμωρούνταν. Ο 49χρονος αναμένεται μετά τις 12:00, συνοδευόμενος από τον δικηγόρο του κ. Σάκη Κεχαγιόγλου, να μεταβεί στον εισαγγελέα προκειμένου να λάβει προθεσμία, για να απολογηθεί.
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μ. Χρυσοχοϊδης με την υπουργό Πολιτισμού Λ. Μενδώνη κατά την διάρκεια της συνέντευξης τύπου.
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σημείωσε στην τοποθέτηση του:
«Καλημέρα σας κυρίες και κύριοι, είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικασό και του Μοντριάν. Στη νέα μας πινακοθήκη θα έχουν τη θέση που τους πρέπει. Συγχαρητήρια σημαντικά στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής που συνεχίζουν τις επιτυχίες, σε πολύ διαφορετικά αντικείμενα. Δούλεψαν με σύστημα, συνεργασίες και δημιουργικότητα. Είναι εδώ μπροστά σας και τους αξίζει το ευχαριστώ.
Ο Πικάσο είχε αφιερώσει τον πίνακα στον Ελληνικό λαό σαν αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης.
Βρέθηκε Έλληνας να το στερήσει. Βρέθηκαν Έλληνες να το φέρουν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της Ελληνικής μας πατρίδας να βρουν τη φυσική τους θέση , να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.»
Οι κλεμμένοι πίνακες της Εθνικής Πινακοθήκης, όπως παρουσιάστηκαν στην συνέντευξη τύπου.
Στη συνέχεια η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε:
«Είναι πραγματικά σήμερα μία ξεχωριστή μέρα, μία μεγάλη χαρά αλλά και μία μεγάλη συγκίνηση. Η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο με τίτλο «Γυναικείο κεφάλι», ο οποίος εκλάπη στις 9 Ιανουαρίου του 2012 μαζί με το έργο του Μοντριάν «Ανεμόμυλος Στάμμερ» έρχεται σε μία πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα μας: Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Όπως ήδη ανέφερε ο κύριος Χρυσοχοΐδης, ο πίνακας έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και συναισθηματική αξία για τον ελληνικό λαό, καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο μεγάλος ζωγράφος στον ελληνικό λαό για τον αγώνα του εναντίον των φασιστικών και ναζιστικών δυνάμεων του Άξονα και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον ο πίνακας αυτός ήταν αδύνατον όχι απλώς να πουληθεί αλλά και να εκτεθεί και πουθενά. Ήταν απολύτως ταυτοποιημένος ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.
Η Πινακοθήκη, όπως όλοι ξέρετε, μετά από 9 χρόνια σιωπής, έκλεισε λίγες ήμερες μετά την κλοπή το 2012 προκειμένου να αρχίσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της. Όπως όλοι γνωρίζετε, στις 24 Μαρτίου του 2021 άνοιξε τις πύλες της εν μέσω πανδημίας για λίγες ώρες προκειμένου να τιμήσει την επέτειο των 200 χρόνων, τον Αγώνα δηλαδή του Υπόδουλου Έθνους για Ελευθερία και Αυτοδιάθεση, ο οποίος οδήγησε τελικά στην ίδρυση του νεοσύστατου ελληνικού Κράτους.
Ο συσχετισμός είναι προφανής. 14 Μαΐου του ‘21, η ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη υποδέχεται το κοινό της μαζί με όλα τα μουσεία της χώρας. Δυόμισι μήνες μετά η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το τραύμα του 2012. Το δημιούργημα του μεγάλου ζωγράφου, δώρο στον ελληνικό λαό, επιστρέφει σε μια νέα Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα αντίστοιχα μουσεία των άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών.
Το 2021 Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, είναι πραγματικά η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, όχι μόνο γιατί λειτούργησε ξανά, αλλά χάρη σε εσάς, στην Ελληνική Αστυνομία, στους συνεργάτες σας που ποτέ από το 2012 δεν σταμάτησαν την έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα. Και προσωπικά αλλά και εκ μέρους όλης της κοινότητας του πολιτισμού και εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης, θέλω πραγματικά να σας ευχαριστήσω. Η επιτυχία σας είναι μεγάλη.
Ευχαριστώ προσωπικά εσένα Μιχάλη, και σένα Λευτέρη για όλον αυτό τον αγώνα.
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η κ. Λαμπράκη-Πλάκα στις πρώτες της δηλώσεις μετά την κλοπή είχε δηλώσει ότι «η κλοπή είναι θάνατος». Σήμερα είναι Ανάσταση. Σας ευχαριστώ πολύ».
Στην συνέντευξη τύπου, παρέστησαν επίσης ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ελευθέριος Οικονόμου και ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Μιχαήλ Καραμαλάκης, ο Διοικητής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, Υποστράτηγος Πέτρος Τζεφέρης, ο Διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας, Αστυνομικός Υποδιευθυντής Γρηγόριος Ζαχαράκης, η Τμηματάρχης Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας, Αστυνόμος Α’ Βασιλική Σεργιάννη και αστυνομικοί που χειρίστηκαν την υπόθεση.
Το ιστορικό της εξιχνίασης
Εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, η υπόθεση κλοπής πινάκων που είχε διαπραχθεί τον Ιανουάριο του 2012, από την Εθνική Πινακοθήκη και συνελήφθη 49χονος ημεδαπός ως δράστης της.
Στο πλαίσιο συνεχιζόμενων ερευνών και αναλυτικής αξιοποίησης πληροφοριακών και ερευνητικών δεδομένων, αστυνομικοί του Τμήματος
Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας εντόπισαν τον 49χρονο μεσημβρινές ώρες χθες, Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021, σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.
Κατά την εξέταση του ο 49χρονος ομολόγησε τη διάπραξη της κλοπής και οδήγησε στους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη Αττικής όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, ενώ ανέφερε ότι ο τρίτος καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης.
Ακολούθως οι πίνακες αναγνωρίσθηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες βρέθηκαν επίσης και κατασχέθηκαν τρία μαχαίρια και αεροβόλο πιστόλι. Ο συλληφθείς με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγείται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Οι δυο πίνακες
Α. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.
Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.
Β. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian, που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού
Το έργο αυτό αγοράσθηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.
Ο εντοπισμός των τριών κλεμμένων πινάκων της Εθνικής Πινακοθήκης και η σύλληψη του μυστηριώδους δράστη, έλυσε ένα γρίφο που κράτησε σχεδόν δέκα χρόνια. Αφού ξεσκονίστηκαν νόμιμα και παράνομα auctions σε όλο τον κόσμο, ψάχτηκαν ιδιωτικές συλλογές, κλεπταποδόχοι και «μαύροι» διακινητές, οι πίνακες ανεκτίμητης αξίας βρέθηκαν τελικά σε μια ρεματιά στην Κερατέα. Ο 49χρονος δράστης, παντρεμένος - χωρισμένος με παιδιά, που μοίραζε τη ζωή του, μεταξύ Αγγλίας και Ελλάδας, λένε οι πληροφορίες, ότι ήταν απόλυτα συνεργάσιμος με τους αστυνομικούς και ομολόγησε πως ο ίδιος «εξαφάνισε» τα έργα τέχνης. Μάλιστα, οι ίδιες πληροφορίες λένε ότι το πάθος του για την τέχνη ήταν αυτό που τον οδήγησε στην μεγάλη αρπαγή, ενώ δεν προσπάθησε, μέσω των υπόγειων διαύλων να τα σπρώξει και να βρει αγοραστή, καθώς ήξερε καλά, ότι κανείς δεν θα έδινε εκατομμύρια για να αγοράσει πίνακες που ουσιαστικά ποτέ δεν θα ήταν δικοί του. Δεν θα μπορούσε να τους εμφανίσει πουθενά και αν ποτέ τους έβρισκαν, τα αριστουργήματα θα επέστρεφαν στο Δημόσιο και οι κάτοχοι θα τιμωρούνταν. Ο 49χρονος αναμένεται μετά τις 12:00, συνοδευόμενος από τον δικηγόρο του κ. Σάκη Κεχαγιόγλου, να μεταβεί στον εισαγγελέα προκειμένου να λάβει προθεσμία, για να απολογηθεί.
Ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης σημείωσε στην τοποθέτηση του:
«Καλημέρα σας κυρίες και κύριοι, είχαμε μια πολύ μεγάλη επιτυχία με την ανάκτηση των πινάκων του Πικασό και του Μοντριάν. Στη νέα μας πινακοθήκη θα έχουν τη θέση που τους πρέπει. Συγχαρητήρια σημαντικά στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής που συνεχίζουν τις επιτυχίες, σε πολύ διαφορετικά αντικείμενα. Δούλεψαν με σύστημα, συνεργασίες και δημιουργικότητα. Είναι εδώ μπροστά σας και τους αξίζει το ευχαριστώ.
Ο Πικάσο είχε αφιερώσει τον πίνακα στον Ελληνικό λαό σαν αναγνώριση της Εθνικής Αντίστασης.
Βρέθηκε Έλληνας να το στερήσει. Βρέθηκαν Έλληνες να το φέρουν πίσω. Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της Ελληνικής μας πατρίδας να βρουν τη φυσική τους θέση , να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν.»
Στη συνέχεια η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη δήλωσε:
«Είναι πραγματικά σήμερα μία ξεχωριστή μέρα, μία μεγάλη χαρά αλλά και μία μεγάλη συγκίνηση. Η ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο με τίτλο «Γυναικείο κεφάλι», ο οποίος εκλάπη στις 9 Ιανουαρίου του 2012 μαζί με το έργο του Μοντριάν «Ανεμόμυλος Στάμμερ» έρχεται σε μία πραγματικά ξεχωριστή στιγμή για τη χώρα μας: Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821. Όπως ήδη ανέφερε ο κύριος Χρυσοχοΐδης, ο πίνακας έχει μια ιδιαίτερη βαρύτητα και συναισθηματική αξία για τον ελληνικό λαό, καθώς τον αφιέρωσε ο ίδιος ο μεγάλος ζωγράφος στον ελληνικό λαό για τον αγώνα του εναντίον των φασιστικών και ναζιστικών δυνάμεων του Άξονα και φέρει την ιδιόχειρη αφιέρωσή του. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίον ο πίνακας αυτός ήταν αδύνατον όχι απλώς να πουληθεί αλλά και να εκτεθεί και πουθενά. Ήταν απολύτως ταυτοποιημένος ότι ήταν προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.
Η Πινακοθήκη, όπως όλοι ξέρετε, μετά από 9 χρόνια σιωπής, έκλεισε λίγες ήμερες μετά την κλοπή το 2012 προκειμένου να αρχίσει το μεγάλο έργο της ανακαίνισής της. Όπως όλοι γνωρίζετε, στις 24 Μαρτίου του 2021 άνοιξε τις πύλες της εν μέσω πανδημίας για λίγες ώρες προκειμένου να τιμήσει την επέτειο των 200 χρόνων, τον Αγώνα δηλαδή του Υπόδουλου Έθνους για Ελευθερία και Αυτοδιάθεση, ο οποίος οδήγησε τελικά στην ίδρυση του νεοσύστατου ελληνικού Κράτους.
Ο συσχετισμός είναι προφανής. 14 Μαΐου του ‘21, η ανακαινισμένη πλέον Εθνική Πινακοθήκη υποδέχεται το κοινό της μαζί με όλα τα μουσεία της χώρας. Δυόμισι μήνες μετά η Πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της, το τραύμα του 2012. Το δημιούργημα του μεγάλου ζωγράφου, δώρο στον ελληνικό λαό, επιστρέφει σε μια νέα Πινακοθήκη που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα αντίστοιχα μουσεία των άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών.
Το 2021 Υπουργέ, κύριε Υφυπουργέ, είναι πραγματικά η χρονιά της Εθνικής Πινακοθήκης, όχι μόνο γιατί λειτούργησε ξανά, αλλά χάρη σε εσάς, στην Ελληνική Αστυνομία, στους συνεργάτες σας που ποτέ από το 2012 δεν σταμάτησαν την έρευνα για τον εντοπισμό του πίνακα. Και προσωπικά αλλά και εκ μέρους όλης της κοινότητας του πολιτισμού και εκ μέρους της Εθνικής Πινακοθήκης, θέλω πραγματικά να σας ευχαριστήσω. Η επιτυχία σας είναι μεγάλη.
Ευχαριστώ προσωπικά εσένα Μιχάλη, και σένα Λευτέρη για όλον αυτό τον αγώνα.
Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, η κ. Λαμπράκη-Πλάκα στις πρώτες της δηλώσεις μετά την κλοπή είχε δηλώσει ότι «η κλοπή είναι θάνατος». Σήμερα είναι Ανάσταση. Σας ευχαριστώ πολύ».
Στην συνέντευξη τύπου, παρέστησαν επίσης ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη κ. Ελευθέριος Οικονόμου και ο Αρχηγός της Ελληνικής Αστυνομίας Αντιστράτηγος Μιχαήλ Καραμαλάκης, ο Διοικητής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, Υποστράτηγος Πέτρος Τζεφέρης, ο Διευθυντής της Υποδιεύθυνσης Δίωξης Εγκλημάτων κατά Ζωής και Ιδιοκτησίας, Αστυνομικός Υποδιευθυντής Γρηγόριος Ζαχαράκης, η Τμηματάρχης Τμήματος Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας, Αστυνόμος Α’ Βασιλική Σεργιάννη και αστυνομικοί που χειρίστηκαν την υπόθεση.
Το ιστορικό της εξιχνίασης
Εξιχνιάστηκε από το Τμήμα Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής, η υπόθεση κλοπής πινάκων που είχε διαπραχθεί τον Ιανουάριο του 2012, από την Εθνική Πινακοθήκη και συνελήφθη 49χονος ημεδαπός ως δράστης της.Στο πλαίσιο συνεχιζόμενων ερευνών και αναλυτικής αξιοποίησης πληροφοριακών και ερευνητικών δεδομένων, αστυνομικοί του Τμήματος
Εγκλημάτων κατά Ιδιοκτησίας εντόπισαν τον 49χρονο μεσημβρινές ώρες χθες, Δευτέρα 28 Ιουνίου 2021, σε περιοχή της Αττικής και τον προσήγαγαν στη Διεύθυνση Ασφάλειας Αττικής.
Κατά την εξέταση του ο 49χρονος ομολόγησε τη διάπραξη της κλοπής και οδήγησε στους αστυνομικούς σε δασική περιοχή στο Πόρτο Ράφτη Αττικής όπου είχε κρύψει συσκευασμένους τους δύο πίνακες, ενώ ανέφερε ότι ο τρίτος καταστράφηκε την ημέρα της διάρρηξης.
Ακολούθως οι πίνακες αναγνωρίσθηκαν από τον τότε Διευθυντή του Τμήματος Καλλιτεχνικής Συντήρησης και Έρευνας της πινακοθήκης, ο οποίος πιστοποίησε τη γνησιότητα τους.
Σε έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε οικίες βρέθηκαν επίσης και κατασχέθηκαν τρία μαχαίρια και αεροβόλο πιστόλι. Ο συλληφθείς με τη δικογραφία που σχηματίστηκε σε βάρος του, οδηγείται στην αρμόδια εισαγγελική Αρχή.
Οι δυο πίνακες
Α. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 56 Χ 40, του Ισπανού ζωγράφου Pablo Picasso που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1939 και απεικονίζει γυναικείο κεφάλι.Το έργο αυτό αποτέλεσε το 1949 δωρεά του καλλιτέχνη προς τον Ελληνικό λαό, ως τιμητική προσφορά για τη γενναία αντίσταση κατά τη διάρκεια της κατοχής, στο πλαίσιο της δωρεάς έργων Γάλλων καλλιτεχνών.
Β. Πρόκειται για πίνακα ζωγραφικής, λάδι σε μουσαμά, διαστάσεων 35 Χ 44, του Ολλανδού ζωγράφου Piet Mondrian, που φιλοτεχνήθηκε το 1905 και απεικονίζει ανεμόμυλο κατά μήκος ποταμού
Το έργο αυτό αγοράσθηκε από τον Αλέξανδρο Παππά και αποτέλεσε δωρεά προς την Εθνική Πινακοθήκη.