Ένα από τα στολίδια του Ελληνικού Σιδηροδρόμου, μία από τις πολυτελείς εστιάμαξες του Orient Express, που ξεκινούσε από το Λονδίνο κι’ έφθανε μετά από ένα ονειρεμένο ταξίδι, ως την Αθήνα πρόκειται να ξαναβρεί την παλιά του αίγλη, καθώς εδώ και διόμισι μήνες, περίπου σαράντα τεχνίτες δουλεύουν για να την αποκατάσταση του μέσα στο εργοστάσιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη.
orient-express-restaurant4

Το GRTimes.gr είχε την ευκαιρία να δει από κοντά την κοπιώδη και απαιτητική δουλειά γενικής επισκευής και αποκατάστασης που γίνεται σε αυτό το βαγόνι- εστιατόριο, που έχει συνδέσει την περίπου 100ετή διαδρομή του, με το πιο πολυσυζητημένο και διάσημο τραίνο στην ευρωπαϊκή ήπειρο, θέμα αγαπημένο για συγγραφείς και ανθρώπους της έβδομης τέχνης.

Το βαγόνι θα πρέπει να είναι έτοιμο ως τις 20 Αυγούστου, για να μεταφερθεί στο εκθεσιακό κέντρο της ΔΕΘ, όπου και θα εκτεθεί στο πλαίσιο της 85ης Γενικής Έκθεσης.

Από τις φωτογραφίες που παραχωρήθηκαν στο GRTimes.gr, είναι ολοφάνερο το πόσο είχε υποφέρει αυτό το πολυτελές wagon restaurant, από άστοχες επεμβάσεις προκειμένου να διατηρηθεί σε λειτουργία στο κύκλωμα αλλά και η έκταση των εργασιών αποκατάστασης που απαιτήθηκαν, η λεπτοδουλειά που έγινε, ένα πραγματικό κέντημα, για να ξαναβρεί τον παλιό του εαυτό. Να φύγουν οι σκουριές, να αφαιρεθούν οι λαδομπογιές από τις ξύλινες και μπρούτζινες επιφάνειες, να φτιαχτεί η ποικιλμένη οροφή, να πεταχτούν οι φορμάϊκες και να ξαναμπούνε μαρκετερί σε ξύλινα τραπέζια, να επιδιορθωθούν τα φορεία, το σύστημα πέδης, τα ηλεκτρολογικά και τα υδραυλικά του, να φτιαχτούν τα πατώματα, να επιδιορθωθεί ο ατμολέβητας, να καθαριστεί η κουζίνα και ριζικά να επιδιορθωθεί.

Eπειδή, μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης, η εστιάμαξα του Orient Express θα είναι και λειτουργική, θα μπορεί να ταξιδεύει με ταχύτητες ως 120 χλμ./ώρα, πολύτιμο κομμάτι για συρμούς που θα εκτελούν ενδεχομένως δρομολόγια περιηγητικού ενδιαφέροντος.

Το συνολικό κόστος των εργασιών αποκατάστασης είναι περί τις 100.000 ευρώ. 

Η ιστορία του wagon restaurant του Οrient Express


To βαγόνι που επισκευάζεται στη Θεσσαλονίκη κατασκευάσθηκε το 1926 από τη BIRMINGHAM RAILWAY CARRIAGE & WAGON CO LIMITED BUILDERS. SMETHWICK, ENGLAND, για την αμαξοστοιχία Fleche d’Or (Xρυσό Βέλος) . Το βαγόνι ανήκε στην κατηγορία εκείνων που η Compagnie internationale des Wagons-Lits (CIWL) ονόμαζε pullman, δηλαδή οχήματα πολυτελούς ταξιδιού.

To 1932 η CIWL μετασκεύασε κάποια από τα οχήματα pullman σε εστιατόρια και στη δεκαετία του 1950, ορισμένα μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα και χρησιμοποιήθηκαν στη διαδρομή Αlberg Orient Express.

Το 1962, αυτό το βαγόνι, μαζί με άλλα έξι του ιδίου τύπου, αγοράσθηκε από τους Σ.Ε.Κ.. Έκτοτε οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι συνέχισαν να χρησιμοποιούν αυτά τα βαγόνια ως το 1998. Το συγκεκριμένο, συνέχισε να έχει τουριστική χρήση ως το 2007.

Σε όλα αυτά τα χρόνια, πέραν της τακτικής συντήρησης για να λειτουργεί, δεν είχε γίνει καμία προσπάθεια αποκατάστασης στην αρχική του μορφή, ενώ αντίθετα είχαν γίνει πολλές άστοχες επεμβάσεις που το υποβάθμισαν. Από το 2007 ήταν στο αμαξοστάσιο της Δράμας, όπου το καθάρισε και το φρόντιζε ο Σύλλογος Σιδηροδρομικών «Ήφαιστος» μέχρι που το 2020, λήφθηκε από τον ΟΣΕ η απόφαση να γίνει γενική επισκευή και αποκατάσταση του βαγονιού, που θα το καταστήσει και λειτουργικά «ετοιμοπόλεμο».