Μάνος Βακούσης στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ: Δεν καθάρισε το τοπίο επειδή βάλαμε τον Λιγνάδη και τον Φιλιππίδη στη φυλακή
Ο γνωστός ηθοποιός που πρωταγωνιστεί στην παράσταση "Συνοικία το όνειρο" στο Γυάλινο Θέατρο, μιλάει στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ
Η «Συνοικία το Όνειρο», η θρυλική ταινία του Αλέκου Αλεξανδράκη, που πολεμήθηκε όσο λίγες και λογοκρίθηκε το 1961, γίνεται για πρώτη φορά θεατρική παράσταση από τον σκηνοθέτη Σωτήρη Χατζάκη και ανεβαίνει στη σκηνή του Γυάλινου Μουσικού θεάτρου από τις 21 Οκτωβρίου συνοδευόμενη από ζωντανή μουσική και αξέχαστα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη.
Ο Μάνος Βακούσης που στο έργο κρατάει τον ρόλο του αξέχαστου Μάνου Κατράκη, τον θρυλικό Νεκροφόρα, δεν μπορεί παρά να είναι σήμερα αρκετά συγκινημένος για τη συμμετοχή του σε αυτό το ταξίδι, που ξαναζωντανεύει υπέροχες μνήμες από μια ασπρόμαυρη Ελλάδας, ανάμεσα στον εμφύλιο, στην δολοφονία του Λαμπράκη και στη Χούντα του ’67. Μιλάει στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ και τη Μαριάνθη Κουνιά για το έργο, αλλά και για τη σημερινή κατάσταση στο θέατρο και τους ηθοποιούς.
«Το έργο δείχνει μια εποχή των πολιτικών και κοινωνικών συγκρούσεων στην Ελλάδα. Είναι κλασικό, μια ανθρώπινη τραγωδία που έχει μέσα της τη χαρά αλλά και την άγνοια της ζωής και τα προδομένα όνειρα. Ο Χατζάκης με την μαεστρία του και την πλούσια πνευματική του δύναμη έφτιαξε πολύ ωραία την παράσταση. Με συγκινεί ότι ξαναζωντανεύουμε ένα παρελθόν που γίνεται παρόν με ζωντανή μουσική Μίκη Θεοδωράκη. Τα τραγούδια είναι σε στίχους του Λειβαδίτη και του αδερφού του Μίκη. Υπάρχει μια φράση που λέει ο Νεκροφόρας και με συγκινεί πολύ «από το ελάχιστο πιάνεται ο άνθρωπος για να ζήσει, από αυτό πιάστηκα κι εγώ. Και ίσως αυτό το ελάχιστο κάποιες φορές να κρύβει μέσα του ένα ζεστό και ελεήμονα Χριστό». Το έργο δεν αφήνει τους ανθρώπους να είναι δεξιοί και αριστεροί. Τους συμφιλιώνει. Δυστυχώς το σήμερα είναι χειρότερο από την εποχή εκείνη. Τώρα δεν έχουμε να κάνουμε με όπλα, αλλά με την σύγχυση της μόλυνσης, με την αδιαφορία και το συνεχές «εγώ ξέρω». Στο έργο οι συγκρούσεις είναι ανθρώπινες. Σήμερα όμως μιλάμε για συγκρούσεις αρρώστιας. Έχουμε μολύνει το περιβάλλον, το νερό μας και τον αέρα μας». αναφέρει ο γνωστός ηθοποιός.
Η παράσταση που ήταν έτοιμη από το περασμένο Φθινόπωρο, φέτος ανεβαίνει στη σκηνή τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας κατά του Κορωνοϊού. Ενδεικτικό αυτού είναι πως χρειάστηκε να αντικατασταθούν τέσσερις ηθοποιοί που αρνήθηκαν να εμβολιαστούν. «Έπρεπε να είμαστε όλοι εμβολιασμένοι για να ξεκινήσουμε τις πρόβες. Αυτό ήταν αρκετά δύσκολο αλλά και πολύ εντυπωσιακό γιατί οι νέοι συνάδελφοι μπήκαν αμέσως στο κλίμα του έργου» λέει.
Ο Μάνος Βακούσης ευελπιστεί πως θεατρικά θα κυλήσει ομαλά ο Χειμώνας αναφορικά με την πανδημία αλλά και την ένταση που είχε δημιουργηθεί πέρυσι μεταξύ των καλλιτεχνών λόγω του κινήματος me too. «Η τοποθέτηση του Γιάννη Μόσχου στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου συνδυαστικά με την επιλογή της Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Φεστιβάλ Αθηνών δείχνει ότι υπάρχει από την Κυβέρνηση η επιθυμία μιας κοινωνικής κάθαρσης. Βέβαια δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και το έργο των παλαιότερων Διευθυντών, δηλαδή του Ροντήρη, του Κουν, του Λιβαθινού, του Χατζάκη ή του Λιγνάδη, που έκαναν εξαιρετική δουλειά. Όμως δεν μπορούμε να συγχωρέσουμε και τους βιασμούς. Γνώρισα τον Δημήτρη Λιγνάδη και ξέρω ότι έχει τεράστιο ταλέντο σαν καλλιτέχνης γιατί έχει μεγάλη μόρφωση. Συνεργάστηκα τρεις φορές μαζί του. Είχα μαγευτεί από τις σκηνοθεσίες του, αλλά δεν ήξερα τίποτα για την προσωπική του ζωή. Αυτές οι απαράδεκτες συμπεριφορές έχουν να κάνουν με την ατομική συνείδηση. Δεν καθαρίζει το τοπίο αν δεν υπάρχει συνείδηση ατομική. Ή επειδή βάλαμε τον κατά τα άλλα σπουδαίο ηθοποιό Πέτρο Φιλιππίδη στη φυλακή".
Όσο για το αν θα φοβούνται στο εξής κάποιοι να προβούν σε κακοποιητικές συμπεριφορές ο Μάνος Βακούσης αποκαλύπτει τη δική του οπτική. «Ότι γίνεται από φόβο θα γίνει χειρότερο από τα προηγούμενα. Όταν κάποιος φοβάται, επειδή η φύση του ανθρώπου είναι δαιμόνια, θα βρει νέους τρόπους να βιάσει. Αν δεν καθαρίσει το τοπίο στη συνείδησή μας δεν γίνεται τίποτα. Αυτό το κίνημα των γυναικών είναι σπουδαίο από τη μία, αλλά από την άλλη πρέπει όλοι να να αναλάβουμε την ευθύνη μας. Δεν γίνεται να βαπτίσουμε βιαστή μας έναν με τον οποίο είμαστε παντρεμένοι. Γιατί τότε είμαστε κι εμείς υπεύθυνοι. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην είναι αμαρτωλός. Μέσα στον άνθρωπο βρίσκεται το κακό. Αλλά το πιο σοκαριστικό από όλα είναι ο βιασμός παιδιού. Όποιος βιάζει, έχει βιαστεί κι αυτός» τονίζει.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ
ΓΥΑΛΙΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Πρεμιέρα Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021
Ώρες και μέρες παραστάσεων:
ΤΕΤΑΡΤΗ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21:00
ΠΕΜΠΤΗ, ΣΑΒΒΑΤΟ 18:00, ΚΥΡΙΑΚΗ 20:30
Τα σκηνικά είναι της Έρσης Δρίνη, τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ, οι φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου, η μουσική επιμέλεια του Ζαχαρία Καρούνη. Ο θίασος αποτελείται από εξαιρετικούς ηθοποιούς: Μάνος Βακούσης, Γιωργής Τσαμπουράκης, Μαρία Φιλίππου, Σοφία Μανωλάκου, Στράτος Χρήστου, Δημήτρης Καραμπέτσης, Εύρη Σωφρονιάδου, Γεράσιμος Σοφιανός, Κατερίνα Σπάρταλη, και στον ρόλο του τρελού ο Κώστας Φλωκατούλας.
Σημαντικό ρόλο στην παράσταση, όπως και στην ταινία άλλωστε, έχουν τα αξέχαστα τραγούδια και η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, τα οποία υπήρξαν σταθμοί στην καριέρα του και που ερμηνεύει ζωντανά ο Ζαχαρίας Καρούνης, στην κιθάρα ο Μάριος Μούρμουρας, ο Κοσμάς Κοκόλης κι ο Αλέκος Γλυκιώτης στο μπουζούκι.
Συμμετέχει η Μαρία Γράμψα.
Ο Μάνος Βακούσης που στο έργο κρατάει τον ρόλο του αξέχαστου Μάνου Κατράκη, τον θρυλικό Νεκροφόρα, δεν μπορεί παρά να είναι σήμερα αρκετά συγκινημένος για τη συμμετοχή του σε αυτό το ταξίδι, που ξαναζωντανεύει υπέροχες μνήμες από μια ασπρόμαυρη Ελλάδας, ανάμεσα στον εμφύλιο, στην δολοφονία του Λαμπράκη και στη Χούντα του ’67. Μιλάει στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ και τη Μαριάνθη Κουνιά για το έργο, αλλά και για τη σημερινή κατάσταση στο θέατρο και τους ηθοποιούς.
«Το έργο δείχνει μια εποχή των πολιτικών και κοινωνικών συγκρούσεων στην Ελλάδα. Είναι κλασικό, μια ανθρώπινη τραγωδία που έχει μέσα της τη χαρά αλλά και την άγνοια της ζωής και τα προδομένα όνειρα. Ο Χατζάκης με την μαεστρία του και την πλούσια πνευματική του δύναμη έφτιαξε πολύ ωραία την παράσταση. Με συγκινεί ότι ξαναζωντανεύουμε ένα παρελθόν που γίνεται παρόν με ζωντανή μουσική Μίκη Θεοδωράκη. Τα τραγούδια είναι σε στίχους του Λειβαδίτη και του αδερφού του Μίκη. Υπάρχει μια φράση που λέει ο Νεκροφόρας και με συγκινεί πολύ «από το ελάχιστο πιάνεται ο άνθρωπος για να ζήσει, από αυτό πιάστηκα κι εγώ. Και ίσως αυτό το ελάχιστο κάποιες φορές να κρύβει μέσα του ένα ζεστό και ελεήμονα Χριστό». Το έργο δεν αφήνει τους ανθρώπους να είναι δεξιοί και αριστεροί. Τους συμφιλιώνει. Δυστυχώς το σήμερα είναι χειρότερο από την εποχή εκείνη. Τώρα δεν έχουμε να κάνουμε με όπλα, αλλά με την σύγχυση της μόλυνσης, με την αδιαφορία και το συνεχές «εγώ ξέρω». Στο έργο οι συγκρούσεις είναι ανθρώπινες. Σήμερα όμως μιλάμε για συγκρούσεις αρρώστιας. Έχουμε μολύνει το περιβάλλον, το νερό μας και τον αέρα μας». αναφέρει ο γνωστός ηθοποιός.
Η παράσταση που ήταν έτοιμη από το περασμένο Φθινόπωρο, φέτος ανεβαίνει στη σκηνή τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας κατά του Κορωνοϊού. Ενδεικτικό αυτού είναι πως χρειάστηκε να αντικατασταθούν τέσσερις ηθοποιοί που αρνήθηκαν να εμβολιαστούν. «Έπρεπε να είμαστε όλοι εμβολιασμένοι για να ξεκινήσουμε τις πρόβες. Αυτό ήταν αρκετά δύσκολο αλλά και πολύ εντυπωσιακό γιατί οι νέοι συνάδελφοι μπήκαν αμέσως στο κλίμα του έργου» λέει.
Ο Μάνος Βακούσης ευελπιστεί πως θεατρικά θα κυλήσει ομαλά ο Χειμώνας αναφορικά με την πανδημία αλλά και την ένταση που είχε δημιουργηθεί πέρυσι μεταξύ των καλλιτεχνών λόγω του κινήματος me too. «Η τοποθέτηση του Γιάννη Μόσχου στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου συνδυαστικά με την επιλογή της Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Φεστιβάλ Αθηνών δείχνει ότι υπάρχει από την Κυβέρνηση η επιθυμία μιας κοινωνικής κάθαρσης. Βέβαια δεν μπορούμε να παραβλέψουμε και το έργο των παλαιότερων Διευθυντών, δηλαδή του Ροντήρη, του Κουν, του Λιβαθινού, του Χατζάκη ή του Λιγνάδη, που έκαναν εξαιρετική δουλειά. Όμως δεν μπορούμε να συγχωρέσουμε και τους βιασμούς. Γνώρισα τον Δημήτρη Λιγνάδη και ξέρω ότι έχει τεράστιο ταλέντο σαν καλλιτέχνης γιατί έχει μεγάλη μόρφωση. Συνεργάστηκα τρεις φορές μαζί του. Είχα μαγευτεί από τις σκηνοθεσίες του, αλλά δεν ήξερα τίποτα για την προσωπική του ζωή. Αυτές οι απαράδεκτες συμπεριφορές έχουν να κάνουν με την ατομική συνείδηση. Δεν καθαρίζει το τοπίο αν δεν υπάρχει συνείδηση ατομική. Ή επειδή βάλαμε τον κατά τα άλλα σπουδαίο ηθοποιό Πέτρο Φιλιππίδη στη φυλακή".
Όσο για το αν θα φοβούνται στο εξής κάποιοι να προβούν σε κακοποιητικές συμπεριφορές ο Μάνος Βακούσης αποκαλύπτει τη δική του οπτική. «Ότι γίνεται από φόβο θα γίνει χειρότερο από τα προηγούμενα. Όταν κάποιος φοβάται, επειδή η φύση του ανθρώπου είναι δαιμόνια, θα βρει νέους τρόπους να βιάσει. Αν δεν καθαρίσει το τοπίο στη συνείδησή μας δεν γίνεται τίποτα. Αυτό το κίνημα των γυναικών είναι σπουδαίο από τη μία, αλλά από την άλλη πρέπει όλοι να να αναλάβουμε την ευθύνη μας. Δεν γίνεται να βαπτίσουμε βιαστή μας έναν με τον οποίο είμαστε παντρεμένοι. Γιατί τότε είμαστε κι εμείς υπεύθυνοι. Δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην είναι αμαρτωλός. Μέσα στον άνθρωπο βρίσκεται το κακό. Αλλά το πιο σοκαριστικό από όλα είναι ο βιασμός παιδιού. Όποιος βιάζει, έχει βιαστεί κι αυτός» τονίζει.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
ΣΥΝΟΙΚΙΑ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ
ΓΥΑΛΙΝΟ ΜΟΥΣΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Πρεμιέρα Πέμπτη 21 Οκτωβρίου 2021
Ώρες και μέρες παραστάσεων:
ΤΕΤΑΡΤΗ, ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21:00
ΠΕΜΠΤΗ, ΣΑΒΒΑΤΟ 18:00, ΚΥΡΙΑΚΗ 20:30
Τα σκηνικά είναι της Έρσης Δρίνη, τα κοστούμια του Γιάννη Μετζικώφ, οι φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου, η μουσική επιμέλεια του Ζαχαρία Καρούνη. Ο θίασος αποτελείται από εξαιρετικούς ηθοποιούς: Μάνος Βακούσης, Γιωργής Τσαμπουράκης, Μαρία Φιλίππου, Σοφία Μανωλάκου, Στράτος Χρήστου, Δημήτρης Καραμπέτσης, Εύρη Σωφρονιάδου, Γεράσιμος Σοφιανός, Κατερίνα Σπάρταλη, και στον ρόλο του τρελού ο Κώστας Φλωκατούλας.
Σημαντικό ρόλο στην παράσταση, όπως και στην ταινία άλλωστε, έχουν τα αξέχαστα τραγούδια και η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη, τα οποία υπήρξαν σταθμοί στην καριέρα του και που ερμηνεύει ζωντανά ο Ζαχαρίας Καρούνης, στην κιθάρα ο Μάριος Μούρμουρας, ο Κοσμάς Κοκόλης κι ο Αλέκος Γλυκιώτης στο μπουζούκι.
Συμμετέχει η Μαρία Γράμψα.