Πίνακες του Λούβρου στην Εθνική Πινακοθήκη - Εγκαινιάζεται σήμερα η μεγάλη έκθεση από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας
Μοναδικά έργα Τέχνης ήρθαν από το Παρίσι στην Αθήνα
Διπλά εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν σήμερα Δευτέρα 29 Νοεμβρίου 2021 στην Εθνική Πινακοθήκη, καθώς η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου θα εγκαινιάσει την αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, έκτασης 2.000 τ.μ. (αίθουσα «Ιδρυμα Αντώνιος Ε. Κομνηνός») και την έκθεση «Αναζητώντας την Αθανασία. Η τέχνη του πορτρέτου στις συλλογές του Λούβρου».
Η περιοδική αυτή έκθεση του Λούβρου είχε παρουσιαστεί το 2018 στο National Art Center του Τόκιο με μεγάλη επιτυχία. Πρόκειται για μια διαδρομή στην ιστορία της τέχνης, μέσα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και μινιατούρες, που αποτυπώνουν το ανθρώπινο πρόσωπο και τον ρόλο του στις διαφορετικές κοινωνικές συγκυρίες, ξεκινώντας από την προϊστορική Μεσοποταμία έως τον 19ο αιώνα.
Το σταδιακό άνοιγμα της Εθνικής Πινακοθήκης συνεχίζεται με τα εγκαίνια της αίθουσας περιοδικών εκθέσεων (Αίθουσα «Ιδρυμα Αντώνιος Ε.Κομνηνός») στον υπόγειο χώρο συνολικού εμβαδού 2000 τ.μ. της ανακαινισμένης Εθνικής Πινακοθήκης, ενώ ως τα τέλη της χρονιάς αναμένεται να ανοίξει πλήρως η πτέρυγα με τις μόνιμες συλλογές δυτικοευρωπαϊκής τέχνης, όπου, σύμφωνα με την διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης θα εκτεθεί και ο κλεμμένος πίνακας του Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι».
«Ο Βοναπάρτης στη γέφυρα της Αρκόλ» (1796), έργο του Αντουάν-Ζαν Γκρο
Με μια πρώτη ματιά στην έκθεση από τις συλλογές του Λούβρου, βλέπουμε από τη μάσκα ενός προσωπείου Φαραώ και το ρεαλιστικό πορτρέτο του Φαγιούμ, το γλυπτό πορτρέτο του Χαμουραμπί πρώτου μεγάλου νομοθέτη βασιλιά της Βαβυλώνας, τα γλυπτά της ελληνορωμαϊκής περιόδου με τα πρόσωπα εξουσίας, ο Μέγας Αλέξανδρος (αντίγραφο από την προτομή του Λυσίπου), ο ρωμαίος αυτοκράτορας Τραϊανός έως το μεταθανάτιο «Πορτρέτο του Δούκα της Ορλέανης» του Ενγκρ. Από την επικράτηση του χριστιανισμού και την επικάλυψη του ατόμου, η ανάδυση της ανθρώπινης μορφής περνά θριαμβευτικά στην εποχή της Αναγέννησης έως τους βασιλείς κι ευγενείς την περίοδο του επιδεικτικού Μπαρόκ.
Η έκθεση διαμορφώνεται σε 13 θεματικές ενότητες με βάση κυρίως την κοινωνική λειτουργία του πορτρέτου σε κάθε εποχή και όχι με χρονολογική σειρά.
Στο περιβάλλον που διαμορφώνει περιλαμβάνονται πολύτιμα μικροτεχνήματα του γαλλικού μεσαίωνα, το πορτρέτο σε φορητή μορφή για προσωπική χρήση.
Ξεχωριστή ενότητα αποτελούν τα πορτρέτα γυναικών στην εξουσία από την εποχή των Φαραώ ως τη Μαρία Αντουανέτα και την Μαντάμ ντε Πομπαντούρ. Μεγάλοι δάσκαλοι της τέχνης όπως Βελάσκεθ, Ρέμπραντ, Βερονέζε, Γκόγια, Ρέινολτς, Νταβίντ, Ντελακρουά κ.ά, το αριστούργημα του Αντουάν Ζαν Γκρο «Ο Ναπολέων διασχίζει την Γέφυρα της Αρκόλης» κι αργότερα το νεκρικό προσωπείο του Ναπολέοντα παρουσιάζονται στην έκθεση με τα συνολικά 100 εκθέματα από τις συλλογές του Λούβρου.
Στον πυρήνα της, οι Γάλλοι επιμελητές αναδεικνύουν την «Δύναμη του πνεύματος», με τα γλυπτά των φιλοσόφων του Διαφωτισμού Ρουσώ, Βολτέρο, Ντιντερό που συνομιλούν με την αρχέτυπη προτομή του Ομήρου. Η αναφορά της έκθεσης στην Γαλλική Επανάσταση γίνεται με τον εμβληματικό πίνακα του Ζακ Λουί Νταβίντ «Ο θάνατος του Μαρά», ως μάρτυρα της ελευθερίας της καινούργιας εποχής.
Η περιοδική αυτή έκθεση του Λούβρου είχε παρουσιαστεί το 2018 στο National Art Center του Τόκιο με μεγάλη επιτυχία. Πρόκειται για μια διαδρομή στην ιστορία της τέχνης, μέσα από 100 έργα ζωγραφικής, γλυπτικής και μινιατούρες, που αποτυπώνουν το ανθρώπινο πρόσωπο και τον ρόλο του στις διαφορετικές κοινωνικές συγκυρίες, ξεκινώντας από την προϊστορική Μεσοποταμία έως τον 19ο αιώνα.
Το σταδιακό άνοιγμα της Εθνικής Πινακοθήκης συνεχίζεται με τα εγκαίνια της αίθουσας περιοδικών εκθέσεων (Αίθουσα «Ιδρυμα Αντώνιος Ε.Κομνηνός») στον υπόγειο χώρο συνολικού εμβαδού 2000 τ.μ. της ανακαινισμένης Εθνικής Πινακοθήκης, ενώ ως τα τέλη της χρονιάς αναμένεται να ανοίξει πλήρως η πτέρυγα με τις μόνιμες συλλογές δυτικοευρωπαϊκής τέχνης, όπου, σύμφωνα με την διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης θα εκτεθεί και ο κλεμμένος πίνακας του Πικάσο «Γυναικείο κεφάλι».
Τι θα δούμε στην έκθεση στην Πινακοθήκη
Με μια πρώτη ματιά στην έκθεση από τις συλλογές του Λούβρου, βλέπουμε από τη μάσκα ενός προσωπείου Φαραώ και το ρεαλιστικό πορτρέτο του Φαγιούμ, το γλυπτό πορτρέτο του Χαμουραμπί πρώτου μεγάλου νομοθέτη βασιλιά της Βαβυλώνας, τα γλυπτά της ελληνορωμαϊκής περιόδου με τα πρόσωπα εξουσίας, ο Μέγας Αλέξανδρος (αντίγραφο από την προτομή του Λυσίπου), ο ρωμαίος αυτοκράτορας Τραϊανός έως το μεταθανάτιο «Πορτρέτο του Δούκα της Ορλέανης» του Ενγκρ. Από την επικράτηση του χριστιανισμού και την επικάλυψη του ατόμου, η ανάδυση της ανθρώπινης μορφής περνά θριαμβευτικά στην εποχή της Αναγέννησης έως τους βασιλείς κι ευγενείς την περίοδο του επιδεικτικού Μπαρόκ.
Η έκθεση διαμορφώνεται σε 13 θεματικές ενότητες με βάση κυρίως την κοινωνική λειτουργία του πορτρέτου σε κάθε εποχή και όχι με χρονολογική σειρά.
Στο περιβάλλον που διαμορφώνει περιλαμβάνονται πολύτιμα μικροτεχνήματα του γαλλικού μεσαίωνα, το πορτρέτο σε φορητή μορφή για προσωπική χρήση.
Τα πορτρέτα γυναικών
Ξεχωριστή ενότητα αποτελούν τα πορτρέτα γυναικών στην εξουσία από την εποχή των Φαραώ ως τη Μαρία Αντουανέτα και την Μαντάμ ντε Πομπαντούρ. Μεγάλοι δάσκαλοι της τέχνης όπως Βελάσκεθ, Ρέμπραντ, Βερονέζε, Γκόγια, Ρέινολτς, Νταβίντ, Ντελακρουά κ.ά, το αριστούργημα του Αντουάν Ζαν Γκρο «Ο Ναπολέων διασχίζει την Γέφυρα της Αρκόλης» κι αργότερα το νεκρικό προσωπείο του Ναπολέοντα παρουσιάζονται στην έκθεση με τα συνολικά 100 εκθέματα από τις συλλογές του Λούβρου.
Στον πυρήνα της, οι Γάλλοι επιμελητές αναδεικνύουν την «Δύναμη του πνεύματος», με τα γλυπτά των φιλοσόφων του Διαφωτισμού Ρουσώ, Βολτέρο, Ντιντερό που συνομιλούν με την αρχέτυπη προτομή του Ομήρου. Η αναφορά της έκθεσης στην Γαλλική Επανάσταση γίνεται με τον εμβληματικό πίνακα του Ζακ Λουί Νταβίντ «Ο θάνατος του Μαρά», ως μάρτυρα της ελευθερίας της καινούργιας εποχής.