Οι Μορφές Έκφρασης ιδρύθηκαν το 1993 από τον ηθοποιό, σκηνοθέτη, μουσικοπαιδαγωγό και δάσκαλο θεάτρου Θωμά Κινδύνη.

Έχοντας ως στόχο την ανύψωση του ανθρώπινου πνεύματος και την ανάδειξη της αυτογνωσίας ως υπέρτατο σκοπό μέσα από τις τέχνες του Θεάτρου, της Μουσικής και της Κίνησης, έχουν μια πλούσια παραγωγή στον χώρο του Πολιτισμού και της Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης.

Μεταξύ άλλων έχουν ανεβάσει παραστάσεις Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας στην Ελλάδα και στην Κύπρο, συμμετέχοντας σε Ελληνικά και Διεθνή Φεστιβάλ.

Παραστάσεις με θέματα εμπνευσμένα από την Νεότερη Ελληνική παράδοση, παιδικό θέατρο και εργαστήρια για ενήλικες, παιδιά, εφήβους καθώς και το καλλιτεχνικό summer camp στον Βοτανικό κήπο Χαϊδαρίου.

O Θωμάς Κινδύνης στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ

O Θωμάς Κινδύνης μίλησε στα parapolitika.gr με αφορμή τα 30 χρόνια «Μορφές Έκφρασης», όπου έχει καταθέσει την ψυχή του. Ακόμα αναφέρθηκε στο αρχαίο θέατρο, την ενασχόλησή του με την βυζαντινή μουσική, τους τηλεοπτικούς του ρόλους, και την Τέχνη της υποκριτικής όπου την υπηρετεί για περισσότερα από 47 χρόνια, και συνεχίζει...

Στις 13/01/23 οι Μορφές Έκφρασης έκλεισαν 30 χρόνια καλλιτεχνικής δημιουργίας. Μπορείτε να μας πείτε ποιο ήταν το κίνητρο σας για τη δημιουργία αυτού του οργανισμού;


«Με ενδιέφερε και με ενδιαφέρει η καλλιτεχνική δημιουργία έτσι ώστε ο καλλιτεχνικός οργανισμός ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ να αποτελεί εστία ελπίδας και αισθητικής. Υποστηρίχτηκε στο διάβα των χρόνων από δυνατές ομάδες καλλιτεχνών, με αποτέλεσμα να δημιουργούμε σημαντικές καλλιτεχνικές παραγωγές τόσο στο χώρο του θεάτρου όσο και στο χώρο της μουσικής και της κίνησης. Ασχολήθηκα με την αρχαία ελληνική τραγωδία, τη νεότερη ελληνική μας παράδοση καθώς και με έργα του παγκόσμιου ρεπερτορίου.

Με γνώμονα την παράδοσή μας, αλλά και με την παρακαταθήκη που μου παρέδωσε ο μεγάλος θεατράνθρωπος που σφράγισε τη θεατρική ιστορία του 20ου αιώνα, Δημήτρης Ροντήρης, που είχα την τιμή αλλά και την τύχη να ήμουν μαθητής του για 11 χρόνια, συνεχίζω απτόητα την πορεία μας δημιουργώντας πάνω απ’ όλα ήθος, συνέπεια και έγνοια για τους ανθρώπους και ειδικά για τα παιδιά και τους εφήβους που αποτελούν το μέλλον της κοινωνίας μας.

Συνεχίζω την πορεία μας με μια πολύ δυνατή ομάδα που αποτελείται από την Άννα Σεβαστή Τζίμα, που δημιούργησε το Παιδί και Τέχνη, τα θερινά καλλιτεχνικά camps, μια σειρά παιδικών θεατρικών παραστάσεων και εν γένει αποτελεί την ψυχή των Μορφών Έκφρασης, αλλά και άλλα ισχυρά μέλη που συμβάλουν στη διατήρηση και στη δημιουργία όπως: ο Δημήτρης Σκούρτης, η Μαρία Ιωάννου και η Βλασία Βερβέρη.

Είμαστε υπερήφανοι για τις επιτεύξεις των Μορφών Έκφρασης και συνεχίζουμε, δημιουργώντας την παραμυθένια ορχήστρα που βασίζεται στο μουσικοκινητικό σύστημα «ΚΙΝΗΣΗ, ΛΟΓΟΣ ΚΑΙ ΡΥΘΜΟΣ», όπου θα δημιουργήσουμε μουσικοθεατρικές παραστάσεις που θα βασίζονται σε μύθους για μικρούς και μεγάλους.

Η δυνατότητα συνεργασίας μας με το Βοτανικό Κήπο Διομήδους εδώ και 9 χρόνια μας δίνει τη δυνατότητα για παραμύθια στο Δάσος καθώς και για μια συνεχή παρουσία μας στο καλλιτεχνικό μας camp όπου διεξάγεται κάθε καλοκαίρι από το τέλος της σχολικής περιόδου έως το τέλος αυτής.

Συνεχίζω με τη δημιουργία νέων καλλιτεχνικών ομάδων με στόχο να μεγαλώσουμε την ομάδα μας και να προσφέρουμε φως και αισιοδοξία στην κοινότητα των ανθρώπων. Προσφέρουμε μαθήματα για τη βελτίωση της ζωής καθώς και μαθήματα για την καλλιτεχνική ανάπτυξη νέων καλλιτεχνών».

Θωμάς Κινδύνης - Ένας εχθρός του Λαού - Ίψεν
Θωμάς Κινδύνης στην παρασταση «Ένας εχθρός του Λαού» του  Ίψεν

Ασχοληθήκατε χρόνια τώρα με την Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, μπορείτε να μας πείτε ποιο ήταν το ερέθισμά σας και πως διαμορφώσατε τις παραστάσεις σας;

«Η μαθητεία πλάι στον μεγάλο δάσκαλο και καλλιτέχνη, Δημήτρη Ροντήρη, μου έδωσε τόσο τη γνώση όσο και την επιδεξιότητα να μπορώ βασισμένος στην παράδοση να διαμορφώσω παραστάσεις αρχαίας τραγωδίας, που να μην προσβάλουν ούτε το ήθος αλλά και ούτε την ουσία των μεγάλων αυτών έργων. Στηρίχθηκα στην καθαρότητα και την μουσικότητα του λόγου, αλλά και την κινησιολογική ακρίβεια.

Ο Λόγος αυτός, στα χέρια αυτών των αξεπέραστων δημιουργών, έχει τέτοια αμεσότητα και δύναμη, που μονάχα με στοιχεία αυθεντικά και αντικειμενικά μπορεί κανείς να τον προσεγγίσει στην προσπάθεια μου να συνθέσω μια παράσταση Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας.

Τέτοια στοιχεία μπορεί να ανακαλύψει κανείς ακολουθώντας μονοπάτια που έρχονται από πολύ μακριά και φέρουν κώδικες και σύμβολα για τη Γνώση, την Αισθητική και την Ομορφιά του λαού μας. Το δημοτικό τραγούδι, οι χοροί, τα λαϊκά δρώμενα, οι τελετές, είναι το πρωτόλειο και καθοριστικό υλικό στο οποίο μπόρεσα να ανατρέξω προκειμένου να κάνω μια τέτοια προσπάθεια.

Η Αρχαία τραγωδία χάρη στο θρησκευτικό της χαρακτήρα μπορούσε να δονεί την ανθρώπινη ψυχή. Παρότι η αρχαία ελληνική θρησκεία αντικαταστάθηκε από τη χριστιανική, άφησε έντονα τα αποτυπώματά της στην καινούργια θρησκεία που αυτή έξυπνα υιοθέτησε και έθεσε ως βάση για τη συνέχεια της παράδοσης, τόσο της μουσικής όσο της κινησιλογικής και της λογοτεχνικής. Όλα τα στοιχεία που διέσωσε η βυζαντινή περίοδος φέρουν τον πλούτο της αρχαίας ελληνικής παράδοσης.

Αν ανατρέξουμε στη Βυζαντινή μουσική θα δούμε ότι οι Μελωδοί, για να αποδώσουν τα συναισθήματα, χρησιμοποιούν ποικίλους ρυθμούς πότε 5/4, πότε 9/8 ή 7/8, 6/4 ή 4/4 για να εκφραστεί έτσι με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ο λόγος, όπως ακριβώς οι αρχαίοι τραγικοί, για να αποδώσουν τις πολύμορφες εκφραστικές και συναισθηματικές εμπλοκές των ηρώων και του χορού, χρησιμοποιούν τους κατάλληλους ρυθμούς που ποτέ δεν είναι μονότονοι αλλά συνεχώς ποικίλουν, ακόμα και μέσα στον ίδιο τον στίχο.

Βασισμένος στην παράδοση μας, όπως μας τη διέσωσε ο λαός μας και οι φωτισμένοι πνευματικοί του ηγέτες, στέριωσα τις παραστάσεις μου αρχαίας τραγωδίας (Ηλέκτρα του Σοφοκλή και Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη) με μοναδικό μου στόχο να αγγίξω με ευαισθησία το συναισθηματικό κόσμο των απλών θεατών».

Θωμάς Κινδύνης - Το όνειρο ενός γελίου
Ο Θωμάς Κινδύνης στο «Όνειρο ενός γελοίου»

Ως ηθοποιός και σκηνοθέτης έχετε μια πορεία που ξεπερνά τα 47 χρόνια, μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτή σας τη διαδρομή;

«Στο διάβα των χρόνων δοκιμάστηκα σε πολλούς και μεγάλους ρόλους, παραθέτω μερικούς: στον ιερέα στον Οιδίποδα τύραννο, στον Αίαντα του Σοφοκλή, στον Ντον Ζουάν του Μολιέρου, στον Νεοπτόλεμο στο έργο Φιλοκτήτης του Σοφοκλή, στον Αγαμέμνονα στην Ιφιγένεια και στην Εκάβη, Αίγιστους τόσο στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή όσο και στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, τον Ζαν στην δεσποινίδα Τζούλια του Στρίμπεργκ, στο κουκλόσπιτο του Ίψεν, τον Στόκμαν στον εχθρό του λαού του Ίψεν, στο όνειρο ενός γελοίου του Ντοστογιέφσκι, που αποτέλεσε και κορυφαία στιγμή της καριέρας μου, στο πρόσωπο με πρόσωπο του Γκέλμαν, στον Πενθέα στις Βάκχες και άλλα πολλά.

Επίσης σκηνοθέτησα την Ηλέκτρα του Σοφοκλή, την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, επίσης Λόρκα, Μπρέχτ, Μπόρχερτ, παραδοσιακά δρώμενα βασισμένα σε παραλογές, σκηνοθέτησα όπερα την LA MARYTE ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΣΑΜΑΡΑ, κ.α. στις Μορφές Έκφρασης σκηνοθέτησα για πρώτη φορά και παιδικό θέατρο έργα της Άννας Τζίμα και του Βασίλη Αναγνώσου.

Ως προς την πορεία μου στην τηλεόραση για μια περίοδο ήταν αρκετά πλούσια έπαιξα στα τότε γνωστά σίριαλ όπως: "Το φάντασμα", στη "Λάμψη", "Καλημέρα ζωή", "Φιλοδοξίες", "Βαμμένα κόκκινα μαλλιά", "Οι φρουροί της Αχαΐας", "Επιθυμίες", "Σπίτι για πέντε", "Λίτσα.com" κ.α.»

 Θωμάς Κινδύνης - Το όνειρο ενός γελοίου
Ο Θωμάς Κινδύνης στο «Όνειρο ενός γελοίου»

Διδάξατε επίσης πολλά χρόνια, πείτε μας γι’ αυτή σας την ενασχόληση.

«Από το 1975 διδάσκω ανελλιπώς. Κατ’ αρχήν ως βοηθός και καθηγητής της αγωγής του λόγου και της φωνής στη Δραματική Σχολή του Πέλου Κατσέλη, στον Πειραϊκό Σύνδεσμο στη σχολή Θεμέλιο και για χρόνια πολλά συνεχίζω στις Μορφές Έκφρασης, διδάσκοντας τόσο το λόγο, υποκριτική αλλά και μουσική μιας και οι σπουδές μου εκτός του ηθοποιού ήταν και στη μουσική ως μουσικοδιδάσκαλος έχοντας και πτυχία βυζαντινής μουσικής. Στα τελευταία είκοσι χρόνια έχοντας και σπουδές και την ιδιότητα του coach, δίδαξα και έδωσα πολλά σεμινάρια πάνω σε θέματα βελτίωσης ζωής. Ο βασικός μου όμως στόχος είναι να ξαναζωντανέψω στους νέους τη φλόγα για γνώση, και πνευματική ανάταση. Να γεννηθεί και πάλι η όρεξη για παιχνίδι, κέφι για ζωή για επικοινωνία και ομορφιά».

Πως οραματίζεστε το μέλλον σας και το μέλλον των Μορφών Έκφρασης;


«Για τις Μορφές Έκφρασης οραματίζομαι πολλά όμορφα πράγματα, πολλά από αυτά έχουν ήδη ξεκινήσει και κάποια άλλα θα γίνουν, ευελπιστώ στο άμεσο μέλλον. Ένα άμεσο σχέδιο είναι η δημιουργία της "Παραμυθένιας Ορχήστρας" η οποία δεν είναι απλά μια ορχήστρα που λέει παραμύθια αλλά ένας ολόκληρος τρόπος έκφρασης και προσέγγισης του μύθου. Έχω ήδη ξεκινήσει τις ακροάσεις για τον πρώτο εκπαιδευτικό κύκλο που θα ξεκινήσει τον Μάρτιο του 2023.

Η εξέλιξη της "Παραμυθένιας Ορχήστρας" θα είναι και η προσέγγιση της Αρχαίας Ελληνικής Τραγωδίας μέσα από το Τρίπτυχο "Κίνηση - Λόγος και Ρυθμός"

Τέλος με ενδιαφέρει πολύ να στηθεί ένας παιδαγωγικός πυρήνας αποτελούμενος από παιδαγωγούς της τέχνης που θα υλοποιήσει το όραμα ενός καλλιτεχνικού σχολείου. Αυτό έχει ήδη ξεκινήσει με το "Μικρό σχολείο των Τεχνών" που λειτουργεί τους μήνες που λειτουργούν τα σχολεία στο θέατρο μας και με το καλλιτεχνικό summer camp που λειτουργεί το καλοκαίρι για παιδιά και εφήβους. Με ενδιαφέρει πολύ, αυτός ο παιδαγωγικός πυρήνας να εξελιχθεί σε μια δυναμική παρουσία που μέσω της καλλιτεχνικής εκπαίδευσης και έκφρασης να προσφέρει στα παιδιά δυνατές βάσεις για τη ζωή, αναπτύσσοντας την ικανότητά τους για επικοινωνία, δημιουργία και αυτοέκφρασης.

Ως ηθοποιός, θα ήθελα κάποια στιγμή να παίξω τον βασιλιά Ληρ».

Λαμπηδόνα - Θωμάς Κινδύνης σκηνοθεσία
«Λαμπηδόνα» σε σκηνοθεσία του Θωμά Κινδύνη

Σε μια εποχή κρίσης και υποβάθμισης των καλλιτεχνών ποια είναι η θέση σας και τι προτείνετε;

«Τόσο οι κρίσεις που συμβαίνουν, από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου, όσο και οι υποβαθμίσεις έχουν κοινό παρονομαστή: την υποτίμηση του ανθρώπου. Και τι σημαίνει υποτίμηση; Σημαίνει καταπίεση. Πόσο υποτιμημένος μπορεί να είσαι; Νεκρός. Και όταν εννοώ νεκρός δεν εννοώ μόνο σωματικά αλλά και πνευματικά, δηλαδή να μη σκέφτεσαι, να μην μελετάς, να μην έχεις όνειρα και φιλοδοξίες, να μην έχεις έμπνευση και έρωτα για τη ζωή.

Όταν κάποιος υποτιμάει την τέχνη και τον πολιτισμό, οδηγείται με ταχύτητα στο τέλος του. Οι καλλιτέχνες έχουν αυτή την ιδιότητα να "δημιουργούν το αύριο', να δημιουργούν συνοχή, ισορροπία, και το πιο σημαντικό χώρο. Χώρο όπου μπορεί κανείς να ανασάνει, από την "πραγματικότητα', να γελάσει, να κλάψει, να θυμώσει και να εκφράσει όλα όσα τον απασχολούν. Χωρίς την τέχνη και τον πολιτισμό καταλαβαίνεται πού οδηγούμαστε; Στο τέλμα.

Όμως δεν είναι μόνο ο καλλιτέχνης και η τέχνη που υποβαθμίζεται αλλά και η παιδεία. Οι δύο βασικοί πυλώνες του πολιτισμού. Οι νέοι τελειώνουν το σχολείο, το πανεπιστήμιο, σχολές, μάστερ κ.λ.π και πολλά παιδιά παραμένουν παρολ’ αυτά αγράμματα, χωρίς όρεξη για δημιουργία και χωρίς καμιά ουσιαστική γνώση για τη ζωή.

Έχουν στερηθεί την φαντασία, τη χαρά της γνώσης, το παιχνίδι της μάθησης. Τα παιδιά ευνουχίζονται σήμερα, από πολύ νωρίς, από ένα εκπαιδευτικό σύστημα που θέλει να φτιάξει ρομπότ και όχι σκεπτόμενους και ευτυχισμένους ανθρώπους και εδώ θέλω να διευκρινίσω κάτι, όταν λέω ευτυχισμένους ανθρώπους, δεν εννοώ μακάριους, εννοώ ζωντανούς και θαρραλέους ανθρώπους που θα ριχτούν με αυτοπεποίθηση στην πιο όμορφη περιπέτεια που μπορεί να βιώσει ένας άνθρωπος, την περιπέτεια της ζωής».

Θωμάς Κινδύνης
Ο Θωμάς Κινδύνης ίδρυσε το 1993 τις «Μορφές Έκφρασης»