Θεσσαλονίκη: Οι αρχαιότητες επιστρέφουν στο Σταθμό Βενιζέλου- Στο τέλος του 2023 η ολοκλήρωση των εργασιών
Μετά την ολοκλήρωσή του θα αποτελεί ένα σημαντικό, αρχαιολογικό ορόσημο για την πόλη της Θεσσαλονίκης
Έχει ξεκινήσει η διαδικασία της επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων που αποσπάσθηκαν προσωρινά από τον Σταθμό Βενιζέλου στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης κατά τη διάρκεια των κατασκευαστικών εργασιών.
«Όταν το 2020 ξεκινήσαμε την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου, είχαμε δεσμευτεί ότι εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων οι αποσπασθείσες αρχαιότητες θα επέστρεφαν στην ακριβή τους θέση, με βάση τις αρχές της επιστήμης και της δεοντολογίας, αποτελώντας ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο εντός του κελύφους του Σταθμού. Δύο χρόνια μετά, και νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό, αποδεικνύεται ότι είμαστε συνεπείς. Η Θεσσαλονίκη, στο τέλος του 2023, θα έχει την πρωτιά, καθώς θα διαθέτει ένα εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο στο κέλυφος του σταθμού» δήλωσε η Λίνα Μενδώνη.
«Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η επανατοποθέτηση των αποσπασμένων αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Νοεμβρίου του 2023. Ταυτόχρονα, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της αποβάθρας, η τοποθέτηση της επιδομής εκατέρωθεν αυτής, καθώς και η ρευματοδότησή της. Πλέον, έχουμε παραλάβει και τους 18 υπερσύγχρονους συρμούς, ενώ πραγματοποιούνται δοκιμαστικά δρομολόγια σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής» ανέφερε ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
Στον σταθμό Βενιζέλου η ανασκαφική έρευνα περατώθηκε στις 31 Ιουλίου 2022 και η επανατοποθέτηση, η οποία ήταν προγραμματισμένη για τις 31 Μαρτίου 2023, άρχισε νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, στις 23 Μαρτίου. Σύμφωνα με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, οι αρχαιότητες που αποσπάσθηκαν επανατοποθετούνται σε ποσοστό 92%. Για την απόσπαση ακολουθήθηκε συγκεκριμένη μεθοδολογία, με πλήρη τήρηση των κανόνων της τέχνης και της επιστήμης, λαμβανομένης υπόψη της ιδιαιτερότητας, της μοναδικότητας και της σπουδαιότητας του συγκεκριμένου εγχειρήματος.
Η πρώτη φάση της ανασκαφής στον Σταθμό Βενιζέλου ολοκληρώθηκε το 2012, με την αποκάλυψη τμήματος της πόλης της ύστερης αρχαιότητας και των βυζαντινών χρόνων. Η πρώτη φορά που εισήχθη το θέμα του Σταθμού Βενιζέλου στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για να γνωμοδοτήσει για την τύχη των αρχαιοτήτων ήταν τον Ιανουάριο του 2013, οπότε αποφασίστηκε η απόσπαση και η επανατοποθέτηση τους στο ίδιο ή άλλο μέρος. Τον Σεπτέμβριο του 2019, η Αττικό Μετρό έφερε στο Υπουργείο Πολιτισμού πρόταση για απόσπαση των αρχαιοτήτων, σε αντίθεση με την απόφαση η οποία είχε ληφθεί το 2017, οι αρχαιότητες να παραμείνουν κατά χώραν.
Η έκθεση αυτή, ήταν υπογεγραμμένη από το σύνολο των στελεχών της εταιρείας, σε αντίθεση με όσα κατατέθηκαν το 2017 και επί των οποίων γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, πρωτοφανώς, χωρίς να υπάρχει καμία υπογραφή στις μελέτες. Τον Δεκέμβριο του 2019 το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της λύσης, η οποία κατατέθηκε για προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση. Η Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε τον Μάρτιο του 2020 προσεβλήθη στο ΣτΕ. Η επιλογή της συγκεκριμένης μεθοδολογίας, που προστατεύει και αναδεικνύει τις αρχαιότητες, δικαιώθηκε στη συνέχεια από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον Δεκέμβριο 2022, με την απόρριψη των αιτήσεων ακυρώσεων, που είχαν ασκηθεί από συλλόγους και ιδιώτες.
Στον Σταθμό Βενιζέλου τεκμηριώνεται με απόλυτο τρόπο το σύνολο των παλαιοτέρων υποδομικών και χρονικών φάσεων της Θεσσαλονίκης, από τα ελληνιστικά χρόνια. Mε την έρευνα που πραγματοποιήθηκε, ερευνήθηκαν άγνωστα έως πρόσφατα αρχαιολογικά πεδία καθώς, μετά την απόσπαση των στρωμάτων της ύστερης αρχαιότητας ερευνήθηκα αρχαιότητες των ρωμαϊκών χρόνων. Η έκταση του Σταθμού Βενιζέλου είναι 1.260 τ.μ. όμως η αρχαιολογική έρευνα κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ. Αποκαλύφθηκε η ιδρυτική φάση της πόλης του Κασσάνδρου, η οποία αναπτύχθηκε σύμφωνα με το Ιπποδάμειο σύστημα, στους ίδιους οδικούς άξονες, με μικρές μετατοπίσεις. Αποκαλύφθηκαν τα στρώματα της ελληνιστικής και ρωμαϊκής κεντρικής οδού, η οποία στα νότια πλαισιωνόταν με την πεσσοστήρικτη στοά, που εξασφάλιζε την πρόσβαση προς την οικοδομική νησίδα.
«Όταν το 2020 ξεκινήσαμε την προσωρινή απόσπαση των αρχαιοτήτων στο Σταθμό Βενιζέλου, είχαμε δεσμευτεί ότι εντός συγκεκριμένων χρονοδιαγραμμάτων οι αποσπασθείσες αρχαιότητες θα επέστρεφαν στην ακριβή τους θέση, με βάση τις αρχές της επιστήμης και της δεοντολογίας, αποτελώντας ένα μοναδικό μνημειακό σύνολο εντός του κελύφους του Σταθμού. Δύο χρόνια μετά, και νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό, αποδεικνύεται ότι είμαστε συνεπείς. Η Θεσσαλονίκη, στο τέλος του 2023, θα έχει την πρωτιά, καθώς θα διαθέτει ένα εκτεταμένο αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο στο κέλυφος του σταθμού» δήλωσε η Λίνα Μενδώνη.
«Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η επανατοποθέτηση των αποσπασμένων αρχαιοτήτων στον Σταθμό Βενιζέλου θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Νοεμβρίου του 2023. Ταυτόχρονα, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή της αποβάθρας, η τοποθέτηση της επιδομής εκατέρωθεν αυτής, καθώς και η ρευματοδότησή της. Πλέον, έχουμε παραλάβει και τους 18 υπερσύγχρονους συρμούς, ενώ πραγματοποιούνται δοκιμαστικά δρομολόγια σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής» ανέφερε ο Υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.
Το ιστορικό των εργασιών
Στον σταθμό Βενιζέλου η ανασκαφική έρευνα περατώθηκε στις 31 Ιουλίου 2022 και η επανατοποθέτηση, η οποία ήταν προγραμματισμένη για τις 31 Μαρτίου 2023, άρχισε νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα, στις 23 Μαρτίου. Σύμφωνα με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου, οι αρχαιότητες που αποσπάσθηκαν επανατοποθετούνται σε ποσοστό 92%. Για την απόσπαση ακολουθήθηκε συγκεκριμένη μεθοδολογία, με πλήρη τήρηση των κανόνων της τέχνης και της επιστήμης, λαμβανομένης υπόψη της ιδιαιτερότητας, της μοναδικότητας και της σπουδαιότητας του συγκεκριμένου εγχειρήματος.
Η πρώτη φάση της ανασκαφής στον Σταθμό Βενιζέλου ολοκληρώθηκε το 2012, με την αποκάλυψη τμήματος της πόλης της ύστερης αρχαιότητας και των βυζαντινών χρόνων. Η πρώτη φορά που εισήχθη το θέμα του Σταθμού Βενιζέλου στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για να γνωμοδοτήσει για την τύχη των αρχαιοτήτων ήταν τον Ιανουάριο του 2013, οπότε αποφασίστηκε η απόσπαση και η επανατοποθέτηση τους στο ίδιο ή άλλο μέρος. Τον Σεπτέμβριο του 2019, η Αττικό Μετρό έφερε στο Υπουργείο Πολιτισμού πρόταση για απόσπαση των αρχαιοτήτων, σε αντίθεση με την απόφαση η οποία είχε ληφθεί το 2017, οι αρχαιότητες να παραμείνουν κατά χώραν.
Η έκθεση αυτή, ήταν υπογεγραμμένη από το σύνολο των στελεχών της εταιρείας, σε αντίθεση με όσα κατατέθηκαν το 2017 και επί των οποίων γνωμοδότησε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, πρωτοφανώς, χωρίς να υπάρχει καμία υπογραφή στις μελέτες. Τον Δεκέμβριο του 2019 το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο γνωμοδότησε υπέρ της λύσης, η οποία κατατέθηκε για προσωρινή απόσπαση και επανατοποθέτηση. Η Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε τον Μάρτιο του 2020 προσεβλήθη στο ΣτΕ. Η επιλογή της συγκεκριμένης μεθοδολογίας, που προστατεύει και αναδεικνύει τις αρχαιότητες, δικαιώθηκε στη συνέχεια από την Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας, τον Δεκέμβριο 2022, με την απόρριψη των αιτήσεων ακυρώσεων, που είχαν ασκηθεί από συλλόγους και ιδιώτες.
Στον Σταθμό Βενιζέλου τεκμηριώνεται με απόλυτο τρόπο το σύνολο των παλαιοτέρων υποδομικών και χρονικών φάσεων της Θεσσαλονίκης, από τα ελληνιστικά χρόνια. Mε την έρευνα που πραγματοποιήθηκε, ερευνήθηκαν άγνωστα έως πρόσφατα αρχαιολογικά πεδία καθώς, μετά την απόσπαση των στρωμάτων της ύστερης αρχαιότητας ερευνήθηκα αρχαιότητες των ρωμαϊκών χρόνων. Η έκταση του Σταθμού Βενιζέλου είναι 1.260 τ.μ. όμως η αρχαιολογική έρευνα κάλυψε τουλάχιστον 3.500 τ.μ. Αποκαλύφθηκε η ιδρυτική φάση της πόλης του Κασσάνδρου, η οποία αναπτύχθηκε σύμφωνα με το Ιπποδάμειο σύστημα, στους ίδιους οδικούς άξονες, με μικρές μετατοπίσεις. Αποκαλύφθηκαν τα στρώματα της ελληνιστικής και ρωμαϊκής κεντρικής οδού, η οποία στα νότια πλαισιωνόταν με την πεσσοστήρικτη στοά, που εξασφάλιζε την πρόσβαση προς την οικοδομική νησίδα.