Δέκα νέες εισόδους και παιχνιδότοπο για μικρά παιδιά θα διαθέτει το Τατόι (εικόνες)
Ολοκληρώνεται ο σχεδιασμός για την κατασκευή δικτύων υποδομών στο π. βασιλικό Κτήμα στο Τατόι
Εντός χρονοδιαγραμμάτων προχωρούν οι διαδικασίες για την εγκατάσταση του συνόλου των δικτύων υποδομών λειτουργικότητας στο π. βασιλικό Κτήμα Τατοΐου.
Στο στάδιο της δημοπράτησης βρίσκεται ήδη το έργο των δικτύων υποδομών ύδρευσης, αποχέτευσης, άρδευσης, πυρόσβεσης, ηχητικών αναγγελιών, τηλεπικοινωνιών, διανομής ρεύματος, και της μονάδας επεξεργασίας λυμάτων.
Ο συνολικός σχεδιασμός των δικτύων υποδομών στο Κτήμα ολοκληρώνετα με τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, της περίφραξης, της σήμανσης, των χώρων στάθμευσης, και του συστήματος διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων με διαλογή στη πηγή, μετά τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων. Την ευθύνη υλοποίησης των έργων έχει η Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων (ΔΠΑΝΣΜ), στο ευρύτερο πλαίσιο της προστασίας, αποκατάστασης, ανάδειξης και απόδοσης νέων χρήσεων στο π. βασιλικό κτήμα.
Το έργο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής.
1. Δίκτυο και σύστημα ελέγχου/φύλαξης και περίφραξης του κεντρικού ιστορικού πυρήνα.
2. Διαμορφώσεις του ευρύτερου περιβάλλοντος των κτηρίων και των διαδρομών, με εξωτερικό φωτισμό και με στοιχεία αστικού εξοπλισμού.
3. Πινακίδες σήμανσης για τον προσανατολισμό των επισκεπτών, την πληροφόρησης για τα μνημεία, το τοπίο και τις δραστηριότητες εντός του κτήματος, αλλά και για την κυκλοφορία των οχημάτων.
4. Χώρους στάθμευσης στις εισόδους και συνοδά συγκοινωνιακά έργα και έργα οδοποιίας.
5. Ολοκληρωμένο σύστημα συλλογής και διαχείρισης αστικών αποβλήτων, με πέντε κλάσματα διαλογής στην πηγή.
Η περίφραξη αναπτύσσεται σε τρεις διαφορετικές ενότητες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά λόγω γεωμορφολογικού ανάγλυφου και ανθρωπογενών στοιχείων. Για τον φωτισμό και τη φύλαξη του Κτήματος, η προμελέτη περιλαμβάνει εγκαταστάσεις δικτύου καμερών και συστήματος επιτήρησης της περίφραξης του κεντρικού πυρήνα, των εισόδων και των βασικών διαδρομών και φωτισμό των δρόμων, των μονοπατιών για τη νυχτερινή διευκόλυνση της επικοινωνίας μεταξύ των κτηρίων. Επίσης φωτισμό στο χώρο στάθμευσης της πύλης της Λεύκας.
Το σύστημα ελέγχου και επιτήρησης με κάμερες καλύπτει την περίμετρο και τις βασικές διαδρομές. Οι κάμερες έχουν προδιαγραφή για διπλή καταγραφή οπτική και θερμική- για μεγαλύτερη αξιοπιστία στην αντίληψη παραβιάσεων, αλλά και τη δυνατότητα οπτικής καταγραφής, σε εξαιρετικά χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Η επιτήρηση εισόδων και χώρων στάθμευσης περιλαμβάνει την κεντρική είσοδο Λεύκας, με τον χώρο στάθμευσης, τις τρεις δευτερεύουσες εισόδους και τις επτά βοηθητικές.
Το δίκτυο διαδρομών του κεντρικού πυρήνα, εξυπηρετεί το σύνολο των αναγκών πρόσβασης και μετακίνησης, που προκύπτουν από τις νέες χρήσεις των κτηρίων και από τα προβλεπόμενα στη μελέτη του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Σύμφωνα με αυτά, εντός του κεντρικού πυρήνα του Κτήματος κινούνται πεζοπόροι και περιπατητές αλλά και μηχανοκίνητα μέσα (λεωφορεία επισκεπτών Shuttle bus, οχήματα εφοδιασμού, απορριμματοφόρα, εκτάκτου ανάγκης, ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, ασφαλείας και ειδικών επισκεπτών), οχήματα μικροκινητικότητας (micromobility hubs), ποδήλατα, ηλεκτρικά ποδήλατα, golf carts, πατίνια και monocycles ποδηήλατα.
Το προτεινόμενο δίκτυο διαδρομών αποκαθιστά συνολικά τις ιστορικές διαδρομές του κτήματος. Στον κεντρικό χώρο, σύμφωνα με την οργάνωση της κυκλοφορίας, της πρόσβασης και του τρόπου μετακίνησης, διαβαθμίζεται το δίκτυο σε κύριες, δευτερεύουσες διαδρομές και μονοπάτια. Συνολικά, οι διαδρομές του πρωτεύοντος δικτύου διαμορφώνονται για να φέρουν το βάρος της κυκλοφορίας των οχημάτων του Κτήματος, πέραν της μικροκινητικότητας και των περιπατητών. Οριοθετούνται τα μονοπάτια και σε τμήματα, με έντονη υψομετρική διαφορά, διαμορφώνονται αναβαθμοί από ξύλινα στοιχεία. Μικροί χώροι στάσης διαμορφώνονται και κατά μήκος των διαδρομών .
Δημιουργούνται οι εξής πύλες:
1. Μια κύρια είσοδος, η είσοδος της «Λεύκας», η οποία οδηγεί απευθείας στον ιστορικό πυρήνα.
2. Τρεις δευτερεύουσες είσοδοι: Η είσοδος του «Πλατάνου» εξυπηρετεί την πρόσβαση και τον ανεφοδιασμό των ενοτήτων της φιλοξενίας και της εκθεσιακής-αγροτικής του κεντρικού πυρήνα του Κτήματος, και ταυτόχρονα, διασφαλίζει την πρόσβαση των επισκεπτών του κεντρικού πυρήνα. Η είσοδος της «Κιθάρας» εξυπηρετεί την πρόσβαση των οχημάτων ασφαλείας (πυροσβεστική και αστυνομία), καθώς και των οχημάτων που κατευθύνονται στον χώρο στάθμευσης και σχετίζονται με τους ξενώνες φιλοξενίας. Μέσω της εισόδου της «Βαρυμπόμπης» γίνεται η βασική σύνδεση με τον κύριο χώρο στάθμευσης, εκτός του Κτήματος και διενεργείται η εσωτερική μετακίνηση του μαζικού μεταφορικού μέσου (shuttle bus).
3. Έξι απλές είσοδοι διαμορφώνονται στα σημεία, όπου το δευτερεύον δίκτυο κυκλοφορίας συναντά την περίφραξη του κεντρικού πυρήνα. Αυτές οι πύλες εξυπηρετούν τον έλεγχο της εισόδου στον κεντρικό πυρήνα από το ευρύτερο δασικό δίκτυο της περιοχής. Παράλληλα διευκολύνουν την διέλευση των περιπατητών και των οχημάτων μικροκινητικότητας. Για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, προβλέπεται η δημιουργία τριών χώρων συνάθροισης για τους φιλοξενούμενους, τους εργαζομένους και τους επισκέπτες.
Η εγκατάσταση φωτισμού αφορά στους δρόμους του πρωτεύοντος και δευτερεύοντος οδικού δικτύου και σε τμήμα του χώρου στάθμευσης κοντά στην πύλη της Λεύκας. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην ποιότητα των φωτιστικών, ώστε να αντέχουν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες και πιθανούς βανδαλισμούς, όπως και στην ποιότητα του παραγόμενου φωτός με γνώμονα την προστασία της χλωρίδας και πανίδας της περιοχής.
Στο στάδιο της δημοπράτησης βρίσκεται ήδη το έργο των δικτύων υποδομών ύδρευσης, αποχέτευσης, άρδευσης, πυρόσβεσης, ηχητικών αναγγελιών, τηλεπικοινωνιών, διανομής ρεύματος, και της μονάδας επεξεργασίας λυμάτων.
Ο συνολικός σχεδιασμός των δικτύων υποδομών στο Κτήμα ολοκληρώνετα με τη διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, της περίφραξης, της σήμανσης, των χώρων στάθμευσης, και του συστήματος διαχείρισης των αστικών στερεών αποβλήτων με διαλογή στη πηγή, μετά τη θετική γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων. Την ευθύνη υλοποίησης των έργων έχει η Διεύθυνση Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων (ΔΠΑΝΣΜ), στο ευρύτερο πλαίσιο της προστασίας, αποκατάστασης, ανάδειξης και απόδοσης νέων χρήσεων στο π. βασιλικό κτήμα.
Το έργο χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής.
Τατόι: Οι νέες μελέτες των δικτύων υποδομών
Η β΄αυτή φάση ωρίμανσης των μελετών για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού κατασκευής των δικτύων υποδομών περιλαμβάνει:1. Δίκτυο και σύστημα ελέγχου/φύλαξης και περίφραξης του κεντρικού ιστορικού πυρήνα.
2. Διαμορφώσεις του ευρύτερου περιβάλλοντος των κτηρίων και των διαδρομών, με εξωτερικό φωτισμό και με στοιχεία αστικού εξοπλισμού.
3. Πινακίδες σήμανσης για τον προσανατολισμό των επισκεπτών, την πληροφόρησης για τα μνημεία, το τοπίο και τις δραστηριότητες εντός του κτήματος, αλλά και για την κυκλοφορία των οχημάτων.
4. Χώρους στάθμευσης στις εισόδους και συνοδά συγκοινωνιακά έργα και έργα οδοποιίας.
5. Ολοκληρωμένο σύστημα συλλογής και διαχείρισης αστικών αποβλήτων, με πέντε κλάσματα διαλογής στην πηγή.
Η φύλαξη και η περίφραξη του πάρκου
Η περίφραξη του κεντρικού ιστορικού πυρήνα θα οριοθετήσει την περιοχή, τον έλεγχο εισόδου - εξόδου και την ασφάλειας του χώρου, μέσω καμερών και φυσικής εποπτείας. Στη μελέτη περίφραξης προβλέπεται η ελεύθερη διακίνηση, χωρίς συνθήκες παγίδευσης, της πανίδας της δασικής περιοχής, καθώς ο Εθνικός Δρυμός της Πάρνηθας αποτελεί Καταφύγιο Άγριας Ζωής. Το συνολικό μήκος της περίφραξης είναι 6.380 μ. και η έκταση της περιοχής είναι 1.293 στρέμματα.Η περίφραξη αναπτύσσεται σε τρεις διαφορετικές ενότητες με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά λόγω γεωμορφολογικού ανάγλυφου και ανθρωπογενών στοιχείων. Για τον φωτισμό και τη φύλαξη του Κτήματος, η προμελέτη περιλαμβάνει εγκαταστάσεις δικτύου καμερών και συστήματος επιτήρησης της περίφραξης του κεντρικού πυρήνα, των εισόδων και των βασικών διαδρομών και φωτισμό των δρόμων, των μονοπατιών για τη νυχτερινή διευκόλυνση της επικοινωνίας μεταξύ των κτηρίων. Επίσης φωτισμό στο χώρο στάθμευσης της πύλης της Λεύκας.
Το σύστημα ελέγχου και επιτήρησης με κάμερες καλύπτει την περίμετρο και τις βασικές διαδρομές. Οι κάμερες έχουν προδιαγραφή για διπλή καταγραφή οπτική και θερμική- για μεγαλύτερη αξιοπιστία στην αντίληψη παραβιάσεων, αλλά και τη δυνατότητα οπτικής καταγραφής, σε εξαιρετικά χαμηλές συνθήκες φωτισμού. Η επιτήρηση εισόδων και χώρων στάθμευσης περιλαμβάνει την κεντρική είσοδο Λεύκας, με τον χώρο στάθμευσης, τις τρεις δευτερεύουσες εισόδους και τις επτά βοηθητικές.
Ο περιβάλλον χώρος
Στη μελέτη καταγράφονται και προσδιορίζονται οι περιοχές διαμόρφωσης του κεντρικού ιστορικού πυρήνα, αποβλέποντας στην αναβάθμιση των περιοχών, γύρω από τα κτήρια, στην ανάδειξη και διαμόρφωση των δρόμων και μονοπατιών και των περιοχών γύρω από αυτά. Επίσης, στον καθορισμό περιοχών φύτευσης, βάσει αρχειακού υλικού (φωτογραφίες, κείμενα, σχέδια κτλ.) και στην ανάδειξη των εισόδων. Για τους υπό διαμόρφωση χώρους προβλέπεται αστικός εξοπλισμός, καθώς και ο φωτισμός εξωτερικών χώρων.Το δίκτυο διαδρομών του κεντρικού πυρήνα, εξυπηρετεί το σύνολο των αναγκών πρόσβασης και μετακίνησης, που προκύπτουν από τις νέες χρήσεις των κτηρίων και από τα προβλεπόμενα στη μελέτη του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Σύμφωνα με αυτά, εντός του κεντρικού πυρήνα του Κτήματος κινούνται πεζοπόροι και περιπατητές αλλά και μηχανοκίνητα μέσα (λεωφορεία επισκεπτών Shuttle bus, οχήματα εφοδιασμού, απορριμματοφόρα, εκτάκτου ανάγκης, ασθενοφόρα, πυροσβεστικά, ασφαλείας και ειδικών επισκεπτών), οχήματα μικροκινητικότητας (micromobility hubs), ποδήλατα, ηλεκτρικά ποδήλατα, golf carts, πατίνια και monocycles ποδηήλατα.
Το προτεινόμενο δίκτυο διαδρομών αποκαθιστά συνολικά τις ιστορικές διαδρομές του κτήματος. Στον κεντρικό χώρο, σύμφωνα με την οργάνωση της κυκλοφορίας, της πρόσβασης και του τρόπου μετακίνησης, διαβαθμίζεται το δίκτυο σε κύριες, δευτερεύουσες διαδρομές και μονοπάτια. Συνολικά, οι διαδρομές του πρωτεύοντος δικτύου διαμορφώνονται για να φέρουν το βάρος της κυκλοφορίας των οχημάτων του Κτήματος, πέραν της μικροκινητικότητας και των περιπατητών. Οριοθετούνται τα μονοπάτια και σε τμήματα, με έντονη υψομετρική διαφορά, διαμορφώνονται αναβαθμοί από ξύλινα στοιχεία. Μικροί χώροι στάσης διαμορφώνονται και κατά μήκος των διαδρομών .
Οι πύλες του πάρκου
Οι πύλες εισόδου – εξόδου ορίστηκαν στην περίφραξη του κεντρικού πυρήνα, σύμφωνα με τον προβλεπόμενο τρόπο λειτουργίας και πρόσβασης στο Κτήμα. Οι είσοδοι διαβαθμίστηκαν ανάλογα με τη σημασία τους σε 3 κατηγορίες σε κύριες, δευτερεύουσες και απλές.Δημιουργούνται οι εξής πύλες:
1. Μια κύρια είσοδος, η είσοδος της «Λεύκας», η οποία οδηγεί απευθείας στον ιστορικό πυρήνα.
2. Τρεις δευτερεύουσες είσοδοι: Η είσοδος του «Πλατάνου» εξυπηρετεί την πρόσβαση και τον ανεφοδιασμό των ενοτήτων της φιλοξενίας και της εκθεσιακής-αγροτικής του κεντρικού πυρήνα του Κτήματος, και ταυτόχρονα, διασφαλίζει την πρόσβαση των επισκεπτών του κεντρικού πυρήνα. Η είσοδος της «Κιθάρας» εξυπηρετεί την πρόσβαση των οχημάτων ασφαλείας (πυροσβεστική και αστυνομία), καθώς και των οχημάτων που κατευθύνονται στον χώρο στάθμευσης και σχετίζονται με τους ξενώνες φιλοξενίας. Μέσω της εισόδου της «Βαρυμπόμπης» γίνεται η βασική σύνδεση με τον κύριο χώρο στάθμευσης, εκτός του Κτήματος και διενεργείται η εσωτερική μετακίνηση του μαζικού μεταφορικού μέσου (shuttle bus).
3. Έξι απλές είσοδοι διαμορφώνονται στα σημεία, όπου το δευτερεύον δίκτυο κυκλοφορίας συναντά την περίφραξη του κεντρικού πυρήνα. Αυτές οι πύλες εξυπηρετούν τον έλεγχο της εισόδου στον κεντρικό πυρήνα από το ευρύτερο δασικό δίκτυο της περιοχής. Παράλληλα διευκολύνουν την διέλευση των περιπατητών και των οχημάτων μικροκινητικότητας. Για τις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, προβλέπεται η δημιουργία τριών χώρων συνάθροισης για τους φιλοξενούμενους, τους εργαζομένους και τους επισκέπτες.
Οι παιχνιδότοποι
Προτείνονται δύο οργανωμένοι «φυσικοί παιχνιδότοποι» με εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Απευθύνονται σε όλες τις ηλικιακές ομάδες νηπίων, παιδιών, εφήβων και νέων, παρέχοντας ποικίλες δυνατότητες ανάπτυξης δεξιοτήτων και δραστηριοτήτων. Σε όλο το μήκος του δικτύου των διαδρομών προβλέπονται διαμορφώσεις χώρων ανάπαυσης , με τον απαραίτητο αστικό εξοπλισμό (καθιστικά, τραπέζια πικ νικ, κάδοι απορριμμάτων κλπ.). Διαμορφώνονται και ευρύτεροι χώροι στάσης στην περιοχή του «Λιβαδιού», στην περιοχή του «Τρίστρατου» και στην περιοχή του «Παλαιού Ανακτόρου».Η εγκατάσταση φωτισμού αφορά στους δρόμους του πρωτεύοντος και δευτερεύοντος οδικού δικτύου και σε τμήμα του χώρου στάθμευσης κοντά στην πύλη της Λεύκας. Ιδιαίτερη σημασία δίνεται στην ποιότητα των φωτιστικών, ώστε να αντέχουν σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες και πιθανούς βανδαλισμούς, όπως και στην ποιότητα του παραγόμενου φωτός με γνώμονα την προστασία της χλωρίδας και πανίδας της περιοχής.