Λούι Ψυχογιός: Ο "Τζέιµς Μποντ των ωκεανών" ξαναχτυπά - Aπό την Ιαπωνία και τη Μεσόγειο στον Δαλάι Λάμα και τώρα στις άγριες ζούγκλες
Το ντοκιµαντέρ αφορά το τελευταίο µέρος του πλανήτη όπου άγρια ζώα, όπως τίγρεις, ελέφαντες, ρινόκεροι και ουρακοτάγκοι, συνυπάρχουν
Ο οσκαρικός Σπαρτιάτης για τον «Ορµο», Λούι (Ηλίας) Ψυχογιός, ο κινηµατογραφιστής, ο ντοκιµαντερίστας, ο κορυφαίος φωτογράφος επανέρχεται. O «Τζέιµς Μποντ των ωκεανών», όπως αποκαλείται από την εποχή τού «The Cove», τονίζει πως «οι ταινίες αλλάζουν τον κόσµο. Με µια βόµβα σκοτώνεις, αλλά µε ένα φιλµ δηµιουργείς συµµάχους», επιµένει. Εστιάζει φυσικά και στο νέο, απαιτητικό και φυσικά χρονοβόρο, όπως όλα εξάλλου τα προηγούµενα, πρότζεκτ του.
Κατ’ αρχάς, µας προσανατολίζει σχετικά µέσω της ιστοσελίδας της Oceanic Preservation Society, όπου ασκεί τα καθήκοντα του εκτελεστικού διευθυντή: «Το ντοκιµαντέρ αφορά το Gunung Leuser, Εθνικό Πάρκο της Ινδονησίας, που είναι το τελευταίο µέρος του πλανήτη όπου άγρια ζώα, όπως τίγρεις, ελέφαντες, ρινόκεροι και ουρακοτάγκοι, συνυπάρχουν. Πρόκειται για έναν χώρο που οι ντόπιοι θέλουν να κλείσουν, αποσκοπώντας στο να φυτέψουν φοίνικες και να εξάγουν φοινικέλαιο».
Θα το αποτρέψει µε το νέο του εγχείρηµα; Πάντως, αυτός είναι ο απώτερος σκοπός του πονήµατός του. Εχοντας πάρει κατ’ αρχάς τρεις φορές συνέντευξη απ’ αυτό το υπέροχο µυαλό, το οποίο δεν διστάζει να παίζει κορόνα-γράµµατα το κεφάλι του προκειµένου να (εξ)υπηρετεί τον εκάστοτε σκοπό του, δεν εντυπωσιάζοµαι µε το καινούργιο στοίχηµα που έχει βάλει µε τον εαυτό του. Οσο κι αν επιχειρούν να τον «φρενάρουν», όπως για τον «Ορµο» από τη Γιακούζα, εκείνος επιµένει. Εξακολουθεί, ωστόσο, η γιαπωνέζικη µαφία, µετά την αποκάλυψη για τις απάνθρωπες συνθήκες αιχµαλωσίας και σφαγής των δελφινιών στον όρµο της ντροπής της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου, να απειλεί να του πάρει το κεφάλι; «Τα πράγµατα δεν αλλάζουν», διευκρινίζει. Στην Oceanic Preservation Society (OPS) τον εντοπίζεις όταν δεν φτιάχνει φιλµ. Οπως για 18 χρόνια µπορούσες να τον συναντήσεις στο National Geographic, όταν δεν βρισκόταν σε αποστολή. Είναι δεινός οδηγός -περισσότερα από 13 χρόνια οδηγεί ηλεκτρικό αυτοκίνητοκαι βέβαια δύτης.
«Πράσινη» ιδεολογία
Στον «Ορµο», οικολογικό θρίλερ που πραγµατεύεται τη σφαγή 23.000 δελφινιών στο ιαπωνικό Ταϊτζί, είδαµε τη θάλασσα να βάφεται κόκκινη. «Λυγίσαµε». Ηταν άξιο θαυµασµού που κατόρθωσε να το ολοκληρώσει και καθόλου τυχαίο ότι του έφερε το χρυσό αγαλµατίδιο στην κατηγορία του Ντοκιµαντέρ. Αποθεώθηκε στις 75 χώρες όπου προβλήθηκε και χαράχτηκε ανεξίτηλα στη µνήµη των θεατών. Αποτέλεσµα: µετά τον «θείο Οσκαρ», «οι σφαγές στην περιοχή µειώθηκαν σε ποσοστό µεγαλύτερο του 90%, στο 93%», όπως µου έχει πει ο Ψυχογιός. Το «Singing Planet» και το «Racing Extinction», το επόµενο -µετά το «The Cove»- ντοκιµαντέρ του, για το οποίο εν έτει 2011 µου αποκάλυπτε πως «η Μεσόγειος είναι ήδη νεκρή ζώνη, ο άνθρωπος την έχει καταστρέψει», έκανε πρεµιέρα στο Discovery Channel, παρουσιάστηκε σε «220 χώρες και πόλεις την ίδια ηµέρα» και απέσπασε υποψηφιότητα για Emmy.
Το 2019, που βραβεύτηκε µε τιµητικό Χρυσό Αλέξανδρο από το Κινηµατογραφικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τον πολύπαθο «Ορµο» του, ολοκλήρωνε το «The Game Changers» για λογαριασµό του Netflix, µε πρωταγωνιστές υπεραθλητές που έκαναν θραύση ακολουθώντας «πράσινο» διατροφολόγιο, σε παραγωγή ηχηρών ονοµάτων: Τζέιµς και Σούζι Κάµερον, Αρνολντ Σβαρτζενέγκερ, Κάιλ και Τρέισι Βοτ, Τζάκι Τσαν και Λούις Χάµιλτον . Τον Μάιο του 2021 σκηνοθέτησε το «Mission: Joy», που εξερευνά τη φιλία και τη σοφία των πνευµατικών ηγετών του πλανήτη. Για να το πραγµατώσει, µεταξύ άλλων, συνοµίλησε µε τον ∆αλάι Λάµα. Από κοινού, δε, µε τους συναδέλφους του Τράβις Θρέκελ και Κρις Λεζέν, της Obscura Digital, διοργάνωσε στη συνέχεια εκδηλώσεις µε θέµα τα είδη υπό εξαφάνιση και την αλλαγή του κλίµατος. Το φιλµάκι φτιάχτηκε έπειτα από σύµπραξη µε τον ΟΗΕ και το Βατικανό, αλλά και τους επικεφαλής του Empire State Building και έχει κάνει περισσότερες από 5,5 δισεκατοµµύρια θεάσεις!
Tώρα λοιπόν ο διεθνούς ακτινοβολίας Πελοποννήσιος επιστρέφει δριµύτερος, κάνοντας πάλι focus στην αγάπη του, το περιβάλλον. «Ο στόχος µου είναι να φτιάχνω φιλµ όχι απλώς για ενηµέρωση, αλλά για να αφυπνίσω τον κόσµο να αλλάξει ρότα. Είναι πολύ επικίνδυνος ο δρόµος που έχουµε πάρει. Οι ταινίες για µένα δεν είναι απλώς ψυχαγωγία, αλλά το πιο ισχυρό όπλο στον πλανήτη: ένα όπλο µαζικής διαµόρφωσης συνειδήσεων, οι οποίες πρέπει να γίνουν ‘‘πράσινες’’. Η κατανάλωση ζωικής πρωτεΐνης είναι πολύ επικίνδυνη για την υγεία µας άλλωστε, για καρδιοπάθειες, διαβήτη κ.ά.». «Αν και οικονοµικά δεν βγήκα κερδισµένος από τον ‘‘Ορµο’’, αφύπνισα τον κόσµο. Ο Τζορτζ Κλούνεϊ, θυµάµαι, µου έλεγε ότι είναι πολύ καλύτερο από το ‘‘Ocean’s Eleven’’», αναπολούσε µια φορά κι έναν καιρό σε κουβέντες µας. Τώρα; Εχει τα δίποδα «θηρία» της Ινδονησίας µε τα οποία πρέπει να τα βγάλει πέρα. Αλλά ο Ηλίας Ψυχογιός, όπως βαφτίστηκε, είναι Σπαρτιάτης. ∆εν φοβάται. Κι ας µην έχει «300».
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής