Γιώργος Χατζηνάσιος στα Παραπολιτικά για την όπερα ''Ελ Γκρέκο'': ''Είχα µεγάλες δυσκολίες να βρω λιµπρετίστα''
Ανεβαίνει πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
‘’Είναι έργο ζωής για μένα. Η όπερα είναι ένα ακριβό σπορ από πολλές απόψεις, αλλά και από χρόνο’’, δηλώνει στο ‘’S’’ ο Γιώργος Χατζηνάσιος για το έργο ‘’Ελ Γκρέκο’’, που ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής
Τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο για τον Γιώργο Χατζηνάσιο, που, όταν βάζει στόχους, τους πετυχαίνει. Αυτό συνέβη και µε την όπερα «Ελ Γκρέκο», που έγραψε το 1985. Πρόκειται για ένα χαρακτηριστικό παράδειγµα έργου, µε το οποίο θέλει να αφήσει ανεξίτηλη την υπογραφή του. Η εν λόγω όπερα ανεβαίνει πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών για µόνο τέσσερις παραστάσεις, στις 13, 15, 17 και 20 Φεβρουαρίου. Η όπερα «Ελ Γκρέκο», που αναφέρεται στη ζωή και το έργο του µεγάλου Κρητικού ζωγράφου ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου, παρουσιάστηκε σε µορφή κονσέρτου για πιάνο στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το έργο, το οποίο αφηγείται την πορεία του Ελ Γκρέκο από τη γενέτειρά του, την Κρήτη, στην Ιταλία και κατόπιν στην Ισπανία, παρουσιάζεται σε ιταλικό λιµπρέτο του Ηλία Λιαµή (µε ελληνικούς υπέρτιτλους), µε τη συµµετοχή καταξιωµένων καλλιτεχνών από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
Τη Συµφωνική Ορχήστρα Novarte διευθύνει ο Νίκος Βασιλείου, ο οποίος έχει αναλάβει επίσης την ενορχήστρωση, ενώ τη σκηνοθεσία και δραµατουργία της παράστασης υπογράφει η Αγγέλα Σαρόγλου.
«Είχα µεγάλες δυσκολίες να βρω λιµπρετίστα. Σκεφτόµουν πράγµατα που είχα µέσα στα όρια της έµπνευσης που είχα για την όπερα και έτσι ωρίµασε µετά από χρόνια ένα υλικό, µε αποτέλεσµα όταν βρήκα τον λιµπρετίστα, τον Ηλία Λιαµή, έναν Ελληνα λογοτέχνη, ο οποίος είναι σπουδαίος και ως άνθρωπος και ως φιλόλογος, καθίσαµε και πολύ γρήγορα γράψαµε πάνω τα κείµενα που χρειαζόντουσαν», τονίζει και συνεχίζει λέγοντας: «Ως σολίστ πιάνου έδωσα ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό µε αποσπάσµατα από τον “Ελ Γκρέκο” και έλεγα: “Θα σας παίξω αποσπάσµατα από την όπερα” και διαδόθηκε η µουσική µου στο εξωτερικό».
Ο Γιώργος Χατζηνάσιος ανυποµονεί να συναντά και το κοινό µετά το τέλος κάθε παράστασης, αφού «έτσι αισθάνοµαι και εγώ όταν πάω να δω άλλους καλλιτέχνες. Θέλω να τους µιλήσω, να τους πω τη γνώµη µου… Ηδη µου λένε οι φίλοι µου: “Θα έρθουµε µετά να σε δούµε, να σου µιλήσουµε”».
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»
Τη Συµφωνική Ορχήστρα Novarte διευθύνει ο Νίκος Βασιλείου, ο οποίος έχει αναλάβει επίσης την ενορχήστρωση, ενώ τη σκηνοθεσία και δραµατουργία της παράστασης υπογράφει η Αγγέλα Σαρόγλου.
Γιώργος Χατζηνάσιος: «Η όπερα είναι ένα ακριβό σπορ»
Τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Γκρέκο ερµηνεύει ο Dario di Vietri. «Είναι έργο ζωής για µένα και δεν είναι ευκαιριακή η κουβέντα. ∆εν το λέω γιατί έπρεπε να το πω. Η όπερα είναι ένα ακριβό σπορ από πολλές απόψεις, αλλά και από χρόνο. Εγώ τη δουλεύω πάρα πολλά χρόνια», εξηγεί στο «Secret» ο σπουδαίος συνθέτης και αναφέρεται στις δυσκολίες.«Είχα µεγάλες δυσκολίες να βρω λιµπρετίστα. Σκεφτόµουν πράγµατα που είχα µέσα στα όρια της έµπνευσης που είχα για την όπερα και έτσι ωρίµασε µετά από χρόνια ένα υλικό, µε αποτέλεσµα όταν βρήκα τον λιµπρετίστα, τον Ηλία Λιαµή, έναν Ελληνα λογοτέχνη, ο οποίος είναι σπουδαίος και ως άνθρωπος και ως φιλόλογος, καθίσαµε και πολύ γρήγορα γράψαµε πάνω τα κείµενα που χρειαζόντουσαν», τονίζει και συνεχίζει λέγοντας: «Ως σολίστ πιάνου έδωσα ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό µε αποσπάσµατα από τον “Ελ Γκρέκο” και έλεγα: “Θα σας παίξω αποσπάσµατα από την όπερα” και διαδόθηκε η µουσική µου στο εξωτερικό».
Ο Γιώργος Χατζηνάσιος ανυποµονεί να συναντά και το κοινό µετά το τέλος κάθε παράστασης, αφού «έτσι αισθάνοµαι και εγώ όταν πάω να δω άλλους καλλιτέχνες. Θέλω να τους µιλήσω, να τους πω τη γνώµη µου… Ηδη µου λένε οι φίλοι µου: “Θα έρθουµε µετά να σε δούµε, να σου µιλήσουµε”».
Ως σολίστ πιάνου έδωσα ρεσιτάλ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με αποσπάσματα από το «Ελ Γκρέκο» και έλεγα: «Θα σας παίξω αποσπάσματα από την όπερα» και διαδόθηκε η μουσική μου στο εξωτερικό
Η πορεία του ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου
Η τρίπρακτη όπερα «Ελ Γκρέκο» του Γιώργου Χατζηνάσιου αφηγείται την πορεία του ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου, ο οποίος ξεκινά από την Κρήτη, διαβαίνει την Ιταλία και καταλήγει στην Ισπανία. Στο ταξίδι του αυτό ο µεγάλος Ελληνας ζωγράφος αναζητά πίσω από τις µορφές τη θεία πνοή, την κρυµµένη σε κάθε ύπαρξη, που επιθυµεί να ενωθεί ξανά µε τον ∆ηµιουργό. Το έργο επ’ ουδενί είναι ένα ιστορικό ντοκιµαντέρ της ζωής του Γκρέκο. Πραγµατεύεται την πορεία της αναζήτησης. Οχι µόνο του Γκρέκο, αλλά και του κάθε καλλιτέχνη διαχρονικά. Γι’ αυτόν τον λόγο το χωροχρονικό γίγνεσθαι δεν είναι στεγανό, επιτρέποντας έτσι τη «συνάντηση» του ∆οµήνικου Θεοτοκόπουλου τόσο µε έναν άλλο µεγάλο Κρητικό, τον Νίκο Καζαντζάκη, όσο και µε το όραµα του µυθικού Ικάρου ως προσωποποίησης της αναζήτησης της ελευθερίας και του εσωτερικού φωτός.*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»