Μενδώνη: Αυτές είναι οι 6 ανακρίβειες που χαρακτηρίζουν τη σειρά του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο
Τι ανέφερε στη Βουλή η υπουργός Πολιτισμού
Οι ιστορικές ανακρίβειες του Netflix που κατέθεσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στην απάντησή της στη Βουλή, κατά τη συζήτηση επίκαιρης ερώτησης
Η Λίνα Μενδώνη απάντησε στη Βουλή για τη σειρά του Netflix για τον Μέγα Αλέξανδρο ύστερα από σχετική ερώτηση του προέδρου της Νίκης, Δημήτρη Νατσιού, τονίζοντας ότι υπάρχουν ανακρίβειες στη σειρά, ξεκαθαρίζοντας όμως ότι το Υπουργείο Πολιτισμού δεν ασκεί λογοκρισία στην τέχνη, ούτε προχωρεί σε κινήσεις που έχουν ως αποτέλεσμα τη δίωξή της.
«Η σειρά του Netflix βρίθει ιστορικών ανακριβειών ή παραλείπει σημαντικά γεγονότα και πληροφορίες. Σταχυολογώ κάποια», ανέφερε η κ. Μενδώνη
1. Όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τα στρατεύματα του Δαρείου στον Ισσό ποταμό (το 333 π.Χ.), ο τελευταίος εγκαταλείπει την οικογένειά του και τρέπεται σε φυγή. Η μητέρα του Δαρείου Συσίγαμβις, η γυναίκα του Στάτειρα Β’ και η κόρη του Στάτειρα Γ’ θρηνούν, πιστεύοντας ότι ο Δαρείος έχει σκοτωθεί στη μάχη. Ο Αλέξανδρος στέλνει αγγελιοφόρο, τον Λεοννάτο, για να τους μηνύσει ότι Πέρσης βασιλιάς είναι ζωντανός. Όταν ο Αλέξανδρος εμφανίζεται στη βασιλική σκηνή μαζί με τον Ηφαιστίωνα, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, είναι η μητέρα του Δαρείου, η οποία πέφτει στα πόδια του, και όχι η γυναίκα του, όπως εσφαλμένα παρουσιάζεται στη σκηνή της σειράς. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, ο Αλέξανδρος αρνείται να συναντήσει ξανά την γυναίκα του Δαρείου για να μην προσβάλει τον αντίπαλό του. Καμία πηγή δεν μαρτυρεί ότι η Στάτειρα Β’ γέννησε το παιδί του Αλεξάνδρου. Αυτή ήταν η κόρη του Δαρείου, Στάτειρα Γ’, την οποία ο Αλέξανδρος νυμφεύθηκε στο πλαίσιο των πολιτικών γάμων, που τέλεσε με σκοπό τη νομιμοποίηση των κατακτήσεων στα μάτια των γηγενών πληθυσμών. Όταν η Σισύγαμβις έμαθε το τέλος τού Αλεξάνδρου αυτοκτόνησε από τη λύπη της. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η στάση του προς τις γυναίκες των αντιπάλων του, που χαρακτηρίζεται από απόλυτο σεβασμό και διάθεση προστασίας (είναι γνωστή η επιβολή ακόμη και της θανατικής ποινής σε μέλη του στρατεύματός του που, παρακούοντας τις εντολές, διέπραξαν βιασμό). Το φαινόμενο αυτό αποτελεί διαχρονικά εξαίρεση στα πολεμικά ήθη και δηλώνει τις προθέσεις του και την πολιτική της ενοποίησης των εθνών/φυλών.
2. Μετά την κατάληψη της Αιγύπτου, ο Αλέξανδρος παρουσιάζεται στη σειρά να πολεμά με αιγυπτιακή ενδυμασία. Αυτό δεν συνέβη ποτέ. Ο Αλέξανδρος πολεμούσε πάντα ως Μακεδόνας, με τον οπλισμό των Μακεδόνων. Η σειρά τονίζει υπερβολικά την επιρροή του αιγυπτιακού πολιτισμού στον Αλέξανδρο, γεγονός που δεν τεκμαίρεται από τις πηγές. Ο Αλέξανδρος, σύμφωνα με την αρχαία γραμματεία όμως, αποδεχόταν τους τίτλους του κάθε λαού που κατακτούσε, ώστε να νομιμοποιείται ως ηγέτης τους.
3. Στη σειρά υποβαθμίζεται το επεισόδιο με τον Γόρδιο δεσμό. Ο Αλέξανδρος ταξίδεψε χιλιόμετρα, ώστε να φτάσει στο λιμάνι του Γόρδιου και μπροστά σε πλήθος κόσμου να κόψει τον Γόρδιο δεσμό. Ήταν μία ακόμη ιδιοφυής πολιτική κίνηση του μεγάλου στρατηλάτη για να εδραιώσει τη φήμη και την ισχύ του σε εχθρούς και φίλους.
4. Όταν η καθηγήτρια Jennifer Finn, του Πανεπιστημίου Loyola του Σικάγο, ορθά αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος περιβάλλεται από έναν κύκλο στενών φίλων, που τον στηρίζουν σε όλη την πορεία του, όπως ο Ηφαιστίων και ο Πτολεμαίος, δεν κάνει ούτε στοιχειώδη μνεία στις σπουδές του δίπλα στον Αριστοτέλη, στη διδασκαλία του φιλοσόφου και στην έννοια της παροιμιώδους αριστοτελικής φιλίας.
5. Ο διακεκριμένος καθηγητής Lloyd Llewellyn-Jones του Πανεπιστημίου Cardiff στην Ουαλία, μελετητής του περσικού πολιτισμού, περιγράφει τη Βαβυλώνα ως κέντρου πολιτισμού, που αναμφισβήτητα ήταν. Δεν υπάρχει όμως καμία αναφορά στη σειρά του Netflix για τον ελληνικό πολιτισμό, για τις θεμελιώδεις αξίες του, τη δημοκρατία και τη φιλοσοφία. Γιατί ο Αλέξανδρος εκστράτευσε στη Μικρά Ασία; Για να απελευθερώσει τις πόλεις-κράτη της περιοχής από τη τυραννία των Περσών. Αυτή ήταν η επιθυμία και ο διακαής πόθος του Ισοκράτη, του Φιλίππου του Β΄, του ίδιου του στρατηλάτη. Ο Αλέξανδρος απελευθερώνει τις ελληνικές πόλεις -την κοιτίδα της φιλοσοφίας- και επαναφέρει τη δημοκρατική λειτουργία τους. Αυτό δεν αναφέρεται πουθενά στη σειρά.
6. Η σχέση του Ανακτόρου των Αιγών, όπως παρουσιάζεται στη σειρά, δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη μορφή και την αρχιτεκτονική του ανακτορικού συγκροτήματος που έχει ανασκάψει και αναστηλώσει η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού.
Οι ανακρίβειες
Οι ιστορικές ανακρίβειες που κατέθεσε η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, στη χθεσινή απάντησή της στη Βουλή, κατά τη συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης με τίτλο «Απαράδεκτη η σειρά του NETFLIX για τον Μέγα Αλέξανδρο», που υπέβαλε ο πρόεδρος του Δημοκρατικού και Πατριωτικού Κινήματος-ΝΙΚΗ, Δ. Νατσιός. είναι οι εξής:«Η σειρά του Netflix βρίθει ιστορικών ανακριβειών ή παραλείπει σημαντικά γεγονότα και πληροφορίες. Σταχυολογώ κάποια», ανέφερε η κ. Μενδώνη
1. Όταν ο Αλέξανδρος νίκησε τα στρατεύματα του Δαρείου στον Ισσό ποταμό (το 333 π.Χ.), ο τελευταίος εγκαταλείπει την οικογένειά του και τρέπεται σε φυγή. Η μητέρα του Δαρείου Συσίγαμβις, η γυναίκα του Στάτειρα Β’ και η κόρη του Στάτειρα Γ’ θρηνούν, πιστεύοντας ότι ο Δαρείος έχει σκοτωθεί στη μάχη. Ο Αλέξανδρος στέλνει αγγελιοφόρο, τον Λεοννάτο, για να τους μηνύσει ότι Πέρσης βασιλιάς είναι ζωντανός. Όταν ο Αλέξανδρος εμφανίζεται στη βασιλική σκηνή μαζί με τον Ηφαιστίωνα, σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, είναι η μητέρα του Δαρείου, η οποία πέφτει στα πόδια του, και όχι η γυναίκα του, όπως εσφαλμένα παρουσιάζεται στη σκηνή της σειράς. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο, ο Αλέξανδρος αρνείται να συναντήσει ξανά την γυναίκα του Δαρείου για να μην προσβάλει τον αντίπαλό του. Καμία πηγή δεν μαρτυρεί ότι η Στάτειρα Β’ γέννησε το παιδί του Αλεξάνδρου. Αυτή ήταν η κόρη του Δαρείου, Στάτειρα Γ’, την οποία ο Αλέξανδρος νυμφεύθηκε στο πλαίσιο των πολιτικών γάμων, που τέλεσε με σκοπό τη νομιμοποίηση των κατακτήσεων στα μάτια των γηγενών πληθυσμών. Όταν η Σισύγαμβις έμαθε το τέλος τού Αλεξάνδρου αυτοκτόνησε από τη λύπη της. Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η στάση του προς τις γυναίκες των αντιπάλων του, που χαρακτηρίζεται από απόλυτο σεβασμό και διάθεση προστασίας (είναι γνωστή η επιβολή ακόμη και της θανατικής ποινής σε μέλη του στρατεύματός του που, παρακούοντας τις εντολές, διέπραξαν βιασμό). Το φαινόμενο αυτό αποτελεί διαχρονικά εξαίρεση στα πολεμικά ήθη και δηλώνει τις προθέσεις του και την πολιτική της ενοποίησης των εθνών/φυλών.
2. Μετά την κατάληψη της Αιγύπτου, ο Αλέξανδρος παρουσιάζεται στη σειρά να πολεμά με αιγυπτιακή ενδυμασία. Αυτό δεν συνέβη ποτέ. Ο Αλέξανδρος πολεμούσε πάντα ως Μακεδόνας, με τον οπλισμό των Μακεδόνων. Η σειρά τονίζει υπερβολικά την επιρροή του αιγυπτιακού πολιτισμού στον Αλέξανδρο, γεγονός που δεν τεκμαίρεται από τις πηγές. Ο Αλέξανδρος, σύμφωνα με την αρχαία γραμματεία όμως, αποδεχόταν τους τίτλους του κάθε λαού που κατακτούσε, ώστε να νομιμοποιείται ως ηγέτης τους.
3. Στη σειρά υποβαθμίζεται το επεισόδιο με τον Γόρδιο δεσμό. Ο Αλέξανδρος ταξίδεψε χιλιόμετρα, ώστε να φτάσει στο λιμάνι του Γόρδιου και μπροστά σε πλήθος κόσμου να κόψει τον Γόρδιο δεσμό. Ήταν μία ακόμη ιδιοφυής πολιτική κίνηση του μεγάλου στρατηλάτη για να εδραιώσει τη φήμη και την ισχύ του σε εχθρούς και φίλους.
4. Όταν η καθηγήτρια Jennifer Finn, του Πανεπιστημίου Loyola του Σικάγο, ορθά αναφέρει ότι ο Αλέξανδρος περιβάλλεται από έναν κύκλο στενών φίλων, που τον στηρίζουν σε όλη την πορεία του, όπως ο Ηφαιστίων και ο Πτολεμαίος, δεν κάνει ούτε στοιχειώδη μνεία στις σπουδές του δίπλα στον Αριστοτέλη, στη διδασκαλία του φιλοσόφου και στην έννοια της παροιμιώδους αριστοτελικής φιλίας.
5. Ο διακεκριμένος καθηγητής Lloyd Llewellyn-Jones του Πανεπιστημίου Cardiff στην Ουαλία, μελετητής του περσικού πολιτισμού, περιγράφει τη Βαβυλώνα ως κέντρου πολιτισμού, που αναμφισβήτητα ήταν. Δεν υπάρχει όμως καμία αναφορά στη σειρά του Netflix για τον ελληνικό πολιτισμό, για τις θεμελιώδεις αξίες του, τη δημοκρατία και τη φιλοσοφία. Γιατί ο Αλέξανδρος εκστράτευσε στη Μικρά Ασία; Για να απελευθερώσει τις πόλεις-κράτη της περιοχής από τη τυραννία των Περσών. Αυτή ήταν η επιθυμία και ο διακαής πόθος του Ισοκράτη, του Φιλίππου του Β΄, του ίδιου του στρατηλάτη. Ο Αλέξανδρος απελευθερώνει τις ελληνικές πόλεις -την κοιτίδα της φιλοσοφίας- και επαναφέρει τη δημοκρατική λειτουργία τους. Αυτό δεν αναφέρεται πουθενά στη σειρά.
6. Η σχέση του Ανακτόρου των Αιγών, όπως παρουσιάζεται στη σειρά, δεν έχει καμία απολύτως σχέση με τη μορφή και την αρχιτεκτονική του ανακτορικού συγκροτήματος που έχει ανασκάψει και αναστηλώσει η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού.