H Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, Ορχήστρα in Residence του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, παρουσιάζει, τα μεγαλειώδη Κατά Ματθαίον Πάθη του Johann Sebastian Bach σε ένα concept εικαστικής προσέγγισης, το οποίο ενισχύει την πολυδιάστατη πρόσληψη και τη μεταφυσική ατμόσφαιρα του έργου, καθιστώντας τα ανυπέρβλητα μουσικά του νοήματα πιο απτά, πιο δραματικά, ίσως και πιο επίκαιρα.

Τα σολιστικά φωνητικά μέρη αποδίδουν ο τενόρος David Fischer, ο μπασοβαρύτονος Padraic Rowan, η υψίφωνος Φανή Αντωνέλου, η κοντράλτο Henriette Gödde, ο τενόρος Βασίλης Καβάγιας και ο βαθύφωνος Πέτρος Μαγουλάς. Στο πόντιουμ, ο Μιχάλης Ζέκε.

Λαμβάνουν μέρος η Χορωδία του Δήμου Αθηνών (διδασκαλία ‒ διεύθυνση: Σταύρος Μπερής) και η Παιδική Χορωδία Rosarte (διδασκαλία ‒ διεύθυνση: Ρόζη Μαστροσάββα).

Την καλλιτεχνική επιμέλεια έχει αναλάβει ο Παναγής Παγουλάτος, και το σχεδιασμό των βίντεο-προβολών, ο Αλέξανδρος Ζαμπέτας. Τους φωτισμούς επιμελείται ο Κώστας Μπεθάνης. Η παρουσίαση του αριστουργηματικού ορατορίου του J.S. Bach, συνοδεύεται από ελληνικούς υπέρτιτλους, εντάσσεται στον δημοφιλή κύκλο εκδηλώσεων Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα και αποτελεί συμπαραγωγή της ΚΟΑ και του Μεγάρου.

Πριν από την έναρξη της συναυλίας έχει προγραμματιστεί (19:30) για τους κατόχους εισιτηρίων δωρεάν εισαγωγική ομιλία από τον Χαράλαμπο Γωγιό.

Τα κατά Ματθαίον Πάθη

Για κάθε λάτρη της μουσικής του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750) αλλά και της μουσικής γενικότερα, Τα κατά Ματθαίον Πάθη είναι ένα έργο «ιερό» ως κορυφαία διαχρονικά έκφραση της ανθρώπινης πορείας προς το θείο και ως μια de profundis κατάθεση ψυχής και πνεύματος στην πιο αγνή, ειλικρινή και βαθιά τους διάσταση.

Το αριστουργηματικό ορατόριο (1727) του μεγάλου Κάντορα της Λειψίας θεωρείται από τις σπουδαιότερες συνθέσεις της μπαρόκ εκκλησιαστικής μουσικής.

Περιλαμβάνει βαθιά συγκινητικές άριες και υποβλητικά κοράλ. Γράφτηκε για σολίστ, διπλή χορωδία και διπλή ορχήστρα, σε λιμπρέτο του γερμανού ποιητή Πίκαντερ, βασισμένο κυρίως στα κεφάλαια 26 και 27 του Κατά Ματθαίον Ευαγγελίου της λουθηρανικής Βίβλου, καθώς και στο Άσμα Ασμάτων.

Σύμφωνα με πληροφορίες που αντλούνται από ιστορικές πηγές εκείνης της εποχής, εικάζεται ότι η πρώτη παρουσίαση των Κατά Ματθαίον Παθών έγινε στις 11 Απριλίου του 1727 στο ναό του Αγίου Θωμά, ενώ καταγράφονται μεταγενέστερες παρουσιάσεις στα 1729, 1736 και 1742. Ακολούθησαν, στη συνέχεια, αναθεωρήσεις της αρχικής παρτιτούρας από τον ίδιο τον Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ μεταξύ 1743-1746. Ιδιαίτερα σημαντική για την αναβίωση του έργου κατά τον 19ο αιώνα υπήρξε η συμβολή του Φέλιξ Μέντελσον. Σε νεαρή ηλικία, ο διάσημος γερμανός μουσουργός τροποποίησε την παρτιτούρα του Μπαχ και παρουσίασε τη δική του περικεκομμένη εκδοχή στο Βερολίνο, το 1829, σημειώνοντας τεράστια επιτυχία.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Adagio – Μουσικές για τις ημέρες του Πάσχα
Johann Sebastian Bach | Τα κατά Ματθαίον Πάθη
Τρίτη 30 Απριλίου | 20:30