Στιγμές μεγάλης δόξας γνωρίζει τα τελευταία χρόνια στην ελληνική τηλεόραση η ελληνική μυθοπλασία, αφού όλο και πιο συχνά η υπόθεση πολλών σήριαλ ξεπηδά μέσα από τις σελίδες επιτυχημένων βιβλίων.

Πως όμως η ιστορία ενός βιβλίου φτάνει στη μικρή οθόνη και καταφέρνει να συγκινήσει χιλιάδες τηλεθεατές;

Οι συγγραφείς πέντε επιτυχημένων τηλεοπτικών σειρών του «Σασμού» στον Alpha, του «Ναυάγιου» στο Mega, του «Προξενιού της Ιουλίας» στον Alpha, της «Παραλίας» στην ΕΡΤ και των «17 κλωστών» στην Cosmote TV, εξηγούν στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ πως έγινε η μεταφορά των βιβλίων τους στην τηλεόραση.

spyros-petroulakis


Ο «Σασμός», που παρουσιάζεται στον Alpha για 3η σεζόν φέτος και το «Ναυάγιο» του Mega, δυο θαυμάσιες παραγωγές, δεν γράφτηκαν από το συγγραφέα τους Σπύρο Πετρουλάκη για να παιχτούν στην τηλεόραση. «Ήταν για εμένα μεγάλη έκπληξη όταν σε κάποια παρουσίαση βιβλίου του Σασμού κάποιος με πλησίασε και μου ζήτησε να ξεκινήσουμε συζητήσεις για ένα σήριαλ. Και με το που μαθεύτηκε ότι ο Σασμός θα γίνει τηλεοπτικό σίριαλ, ένα χρόνο πριν την παρουσίαση του, ήδη είχαν αρχίσει και άλλες προσεγγίσεις από παραγωγούς. Με εξέπληξε πολύ ευχάριστα αυτός ο ξαφνικός καταιγισμός προτάσεων από την τηλεόραση. Αναρωτιόμουν τι βρίσκουν στα βιβλία μου και τα θέλουν όλοι. Για μένα αυτά είναι τα παιδιά μου, η συνήθειά μου» αναφέρει στο SECRET των ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ο κ. Πετρουλάκης.

1675199763477-585972353-petroulakis-spiros


«Στην αρχή όταν στήνουμε τον πρώτο καμβά του σίριαλ συνήθως είμαι παρών για να εξηγήσω το ήθος και το ύφος της ιστορίας μου. Στον Σασμό ήμουν ενεργός τον πρώτο χρόνο αλλά μετά δεν μπορούσα να ακολουθήσω αυτούς τους ρυθμούς. Γιατί με αποσπούσε και πνευματικά αλλά και υλικά από τον χώρο του βιβλίου που θέλω να βρίσκομαι. Για τις αλλαγές που χρειάζονται να γίνουν τα έχουμε συμφωνήσει από την αρχή. Αλλά έχουμε επικοινωνία και κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων με τους σεναριογράφους. Δεν θέλω να ανακατεύομαι στις δουλειές τους, γιατί από τηλεόραση δεν έχω ιδέα. Δεν προλαβαίνω να δω τα επεισόδια, αλλά με ενημερώνουν συνέχεια τι θα παίξει κάθε εβδομάδα» αναφέρει.

sasmos-foto


Ωστόσο του αρέσει πολύ το αποτέλεσμα. «Είμαι απόλυτα ευχαριστημένος. Και πώς να μην είμαι, όταν κάθε βράδυ εκατομμύρια κόσμου κάθονται στην οθόνη και παρακολουθούν τις σειρές. Και αυτός ο κόσμος μετά αγοράζει και τα βιβλία μου. Η τηλεόραση έχει τον τρόπο να στρογγυλεύει τις καταστάσεις. Δεν αφήνει το κοινό τόσο πολύ εκτεθειμένο στον πόνο γιατί κάνει τις εναλλαγές που γαληνεύουν την ψυχή του τηλεθεατή. Εμείς οι συγγραφείς είμαστε πιο σκληροί από τους αναγνώστες γιατί οφείλουμε να τους δείξουμε τα συναισθήματα έτσι ακριβώς όπως είναι. Είναι διαφορετικό το κοινό της τηλεόρασης από το κοινό των βιβλίων» τονίζει για τα βιβλία του που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Μινωας.

17-klwstes-panos-dhmakhs-swthrhs-tsafoulias-ky8hra


Στις «17 κλωστές» που σκηνοθέτησε φέτος ο Σωτήρης Τσαφούλιας για την Cosmote TV δεν είναι έτσι τα πράγματα, καθώς ο συγγραφέας του βιβλίου εκτός από ότι συμμετείχε ενεργά στην παραγωγή, έπαιξε και το ρόλο ενός δημοσιογράφου στο τελευταίο επεισόδιο. Πρόκειται για μια σειρά βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Πάνου Δημάκη της ΚΑΠΠΑ Εκδοτικής, σε σενάριο της Μιρέλλας Παπαοικονόμου και της Κάτιας Κισσονέργη και αφηγείται μια πραγματική ιστορία εκδίκησης που διαδραματίστηκε στα Κύθηρα το 1909, ενώ τον πρωταγωνιστικό ρόλο ερμηνεύει ο Πάνος Βλάχος. «Μετά από μια επίσκεψη στο νησί για διακοπές, έμαθα τυχαία την ιστορία του Αντώνη Καστελάνη. Αμέσως αποφάσισα να γράψω αυτήν την ιστορία, είναι το πρώτο μου βιβλίο. Όταν εκδόθηκε το έμαθε πρώτα ο βιβλιοπώλης του νησιού, ο οποίος το πρότεινε στη Μιρέλα Παπαοικονόμου, που είναι φίλη του και πολιτογραφημένη στα Κύθηρα 30 χρόνια. Αυτή το διάβασε αμέσως, της άρεσε πάρα πολύ και στη συνέχεια μου είπε ότι θέλει πολύ να το μεταφέρει στην τηλεόραση. Η Μιρέλα έγραψε ένα υπέροχο σενάριο, η COSMOTE το έδωσε στον Σωτήρη Τσαφούλια και εκείνος βρήκε τους ηθοποιούς. Χρειάστηκαν περίπου 3,5 χρόνια από την έκδοση του βιβλίου μέχρι να βγει η σειρά. Ήμουν ενεργό μέλος της παραγωγής. Ενεπλάκην και στο κάστινγκ μόνο συμβουλευτικά, στο θέμα του σεναρίου είπα τις απόψεις μου σε κάποια πράγματα, όπου δεν συμφωνούσα και ήμουν και στα Κύθηρα μαζί στα γυρίσματα για δυο εβδομάδες. Έκανα και ένα μικρό ρόλο στο τελευταίο επεισόδιο. Το αποτέλεσμα είναι πολύ αντάξιο του βιβλίου μου. Όλοι σεβάστηκαν τα μηνύματα του» αναφέρει σήμερα ο κ Δημάκης.

projenio_ioylias


Μεγάλη ήταν και η τιμή για τον συγγραφέα Γιώργο Πολίτη όταν πληροφορήθηκε πως το 4ο κατά σειρά μυθιστόρημά του «Το προξενειό της Ιουλίας» των εκδόσεων Ψυχογιός έχει κινήσει το ενδιαφέρον τηλεοπτικών παραγωγών. Η μεγάλη παραγωγή του Alpha με θέμα το προξενιό μιας 17χρονης με έναν ηλικιωμένο στη Λάρισα του 1950 συντάραξε φέτος το τηλεοπτικό κοινό με την υπόθεσή του. «Το βιβλίο αυτό κέντρισε το ενδιαφέρον του σεναριογράφου Νίκου Απειρανθίτη. Του προτάθηκαν κι άλλα βιβλία, αλλά εκείνος προτίμησε την υπόθεση της Ιουλίας. Με πήρε τηλέφωνο ο παραγωγός ο Διονύσης Παναγιωτάκης και μου ζήτησε τα δικαιώματα του βιβλίου αυτού. Εγώ συμφώνησα και μετά ακολούθησαν οι διαπραγματεύσεις με τον εκδοτικό οίκο. Ο ρόλος μου από το συμβόλαιο έλεγε ότι θα ήταν συμβουλευτικός και μόνο. Δεν χρειάστηκε να με ρωτήσουν κάτι. Βέβαια από την αρχή μου είχαν πει ότι η ιστορία θα υποστεί κάποιες αλλαγές. Και αυτό γίνεται πάντα γιατί δεν μπορεί 130 επεισόδια να τα κρατήσει ένα βιβλίο. Για να μπορέσει να γίνει σειρά χρειάζονται νέα πρόσωπα, νέες υποθέσεις παράπλευρες πάνω βέβαια στον κορμό του βιβλίου. Ούτε εγώ δεν ξέρω το τέλος της σειράς, ούτε οι ηθοποιοί. Αλλά είμαι απόλυτα ευχαριστημένος. Τα επεισόδια τα βλέπω όταν βγαίνουν στην τηλεόραση. Έχω πάει πολλές φορές σε γυρίσματα και έχω μιλήσει με τους ηθοποιούς κάποιες φορές, αλλά μόνο σε φιλικό επίπεδο. Δεν επεμβαίνω, ούτε προτείνω τίποτα ε κανέναν. Είναι άλλη τέχνη εκείνη που εγώ δεν την γνωρίζω» αναφέρει ο κ. Πολίτης στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ.

paralia-book-cover


Μυστήριο, έρωτα και ανθρώπινες ιστορίες που συγκλονίζουν περιέχει η «Παραλία» της ΕΡΤ, μια σειρά βασισμένη στο μυθιστόρημα «Το κορίτσι με το σαλιγκάρι» των εκδόσεων Ψυχογιός, σε σκηνοθεσία του Στέφανου Μπλάτσου και σενάριο ων Γιώργου Χρυσοβιτσάνου και Κώστα Γεραμπίνη. Η ιστορία της Πηνελόπης Κουρτζή μας μεταφέρει στα Μάταλα της Κρήτης μέσα από την υπόθεση ενός βιβλίου, όπου τα όνειρα και οι εφιάλτες των ηρώων βγαίνουν στην επιφάνεια. «Συνεργαζόμουν με την εταιρεία παραγωγής foss productions για κάποια άλλη δουλειά και κάποια στιγμή μπήκε εμβόλιμα το βιβλίο, που το επέλεξε ο παραγωγός μου λόγω του θέματος του. Εγώ και η Αυγή Βάγια έχουμε φτιάξει τη μεταφορά του βιβλίου σε τηλεοπτικό προιόν. Και είμαστε πάντα εκεί στα γυρίσματα. Και από τη στιγμή που ένα βιβλίο γίνεται τηλεοπτικό σενάριο είναι δεδομένο ότι θα γίνουν αλλαγές. Όταν είδα τη σειρά ένιωσα την ίδια αγάπη που έχω προς το βιβλίο. Ήταν πάρα πολύ ταυτόσημη με αυτό που οραματιζόμουν. Και όλη αυτή η εμπειρία των Ματάλων στο μυαλό μας ήταν ένα τεράστιο βιντεοκλίπ. Θέλαμε η σειρά να έχει το ρυθμό που να δίνει στο θεατή να καταλάβει τον χαρακτήρα του ανθρώπου και να τον νιώσει μέσα από στιγμές και μουσικές. Και νομίζω πως το αποτέλεσμα ήταν υπεράνω προσδοκιών. Πολλές φορές έχω συγκινηθεί με σκηνές που δεν συμπεριλαμβάνονται στο βιβλίο. Ποτέ δεν κάνω παρεμβάσεις στο σκηνοθέτη. Είναι μια δουλειά που δεν την γνωρίζω» αναφέρει η συγγραφέας του βιβλίου Πηνελόπη Κουρτζή.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ το Σάββατο 11 Μαίου 2024