Δεν υπήρξε μία απλή φωτογράφος. Η καλλιτεχνική πρακτική της κινείται κάπου ανάμεσα στη φωτογραφία και την performance - γεγονός που θα την καθιέρωνε ως πρωτοπόρο του μέσου ήδη από τα 70s. Και, πράγματι, η σπουδαία Σίντι Σέρμαν δουλεύει πάντοτε μόνη της στο στούντιο, αναλαμβάνοντας η ίδια τον ρόλο της μακιγιέζ, της κομμώτριας, της στυλίστριας, της σκηνοθέτιδας. Και του μοντέλου: μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει στις φωτογραφίες της. Είναι, κατά κάποιον τρόπο, η «δημιουργός της selfie». Έτσι αποκαλείται - και όχι τυχαία.

Στα επιμέρους, η έκθεση με περισσότερα από 100 έργα της «Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα», που διοργανώνει από σήμερα μέχρι τις 4/11 το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, αποτελεί μείζονος σημασίας καλλιτεχνικό γεγονός. Πρόκειται για την πρώτη μουσειακή έκθεση με φωτογραφικά έργα της διάσημης Αμερικανίδας καλλιτέχνιδας, όπου θα παρουσιαστούν έργα-ορόσημα από την πρώιμη σειρά φωτογραφιών Untitled Film Stills (1977-1980), καθώς και από τις σειρές Rear Screen Projections (1980), Centerfolds (1981) και Color Studies (1982).

Η μητέρα - θεά της γονιμότητας 

Η παρουσίαση των έργων της, κάτω από την ίδια στέγη με τη διάσημη Συλλογή Κυκλαδικής Τέχνης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, δημιουργεί συσχετισμούς με τα φημισμένα γυναικεία ειδώλια από μάρμαρο της 3ης χιλιετίας π.Χ. που κυριαρχούν στην κυκλαδική τέχνη και έχουν επηρεάσει το έργο πολλών καλλιτεχνών του 20ού και 21ου αιώνα. Σύμφωνα με τους μελετητές, τα ειδώλια αυτά θεωρείται ότι αναπαριστούν τη μητέρα-θεά της γονιμότητας και της αναγέννησης, τη θεά που στην πάροδο των χρόνων θα αλλάξει μορφές, όπως και οι γυναίκες, υιοθετώντας διαφορετικούς και πολλαπλούς ρόλους.

Η έκθεση στην ουσία εστιάζεται στη γυναίκα, στην ταυτότητα και στην απεικόνισή της, διερευνώντας, από τους χαρακτήρες των έργων της διεθνούς ακτινοβολίας δημιουργού, μεγάλο εύρος των γυναικείων στερεότυπων και θέτοντας ερωτήματα που παραμένουν πάντα επίκαιρα. Και όλα αυτά με την ίδια τη Σέρμαν, ως «μούσα» του εαυτού της, να μεταμορφώνεται σε διάφορους επινοημένους χαρακτήρες που απαθανατίζει σε διαφορετικά σκηνικά.

Γεννημένη το 1954 στο Γκλεν Ριτζ του Νιου Τζέρσεϊ της Νέας Υόρκης, έκανε «μπαμ» στα τέλη της δεκαετίας του 1970 με την περίφημη σειρά 70 ασπρόμαυρων φωτογραφιών «Untitled Film Stills». Σε αυτή τη σειρά ενσαρκώνει πολλούς στερεοτυπικούς γυναικείους χαρακτήρες εμπνευσμένους από εικόνες του Χόλιγουντ, τα φιλμ νουάρ και τα B movies.

Χρησιμοποιώντας διαφορετικά κοστούμια και σκηνικά για να μεταβάλει την εμφάνισή της και να δημιουργήσει φωτογραφίες που μοιάζουν με διαφημιστικές εικόνες ταινιών, διερευνά τη σχέση μεταξύ τεχνάσματος και ταυτότητας στην καταναλωτική κουλτούρα - κάτι που απασχολεί έκτοτε το έργο της. Αλλά και, μέσα από αυτό, ένα ευρύτατο κοινό. Και χαίρει παγκόσμιας αναγνώρισης. Τυχαίο;

*Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»