Η Τζόρτζια Ο’Κιφ και οι ''Νέες Υόρκες της'': Την πρωτοπόρο της αφηρημένης ζωγραφικής Αμερικανίδα εικαστικό τιμά με μεγάλη έκθεση το Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο
Από τις πιο σημαντικές καλλιτέχνιδες της αμερικανικής εικαστικής σκηνής
Τη σπουδαία ζωγράφο Τζόρτζια Ο’Κιφ (1887-1986) έρχεται να τιμήσει η μεγάλη έκθεση ''Georgia O’Keeffe: My New Yorks'' στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου, που θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου
Είναι μία από τις πιο σημαντικές καλλιτέχνιδες της αμερικανικής εικαστικής σκηνής, πρωτοπόρος της αφηρημένης ζωγραφικής, επίλεκτο μέλος του κύκλου του μοντερνισμού στη δεκαετία του ’20 - μια από τις πολύ λίγες γυναίκες που τιμήθηκαν εν ζωή και της οποίας το έργο αναγνωρίστηκε σε παγκόσμια κλίμακα. Αυτήν τη σπουδαία ζωγράφο, την Τζόρτζια Ο’Κιφ (1887-1986), έρχεται να τιμήσει η μεγάλη έκθεση «Georgia O’Keeffe: My New Yorks» στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου, που θα διαρκέσει μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου.
Η έκθεση περιλαμβάνει 60 πίνακες, σχέδια και παστέλ της Ο’Κιφ, πολλά εφήμερα έργα και περίπου 25 φωτογραφίες που σπάνια παρουσιάζονται -κάποιες από αυτές υπήρχαν στην αναδρομική της έκθεση του 2021, στο Παρίσι- και αφηρημένα έργα της στο χαρτί που αποκαλύπτουν ότι υπάρχουν πτυχές της καλλιτεχνικής της προσωπικότητας που δεν έχουν ακόμα επαρκώς συζητηθεί. Αν και υπήρξε γνωστή για τις τοπιογραφίες της, η έκθεση εστιάζει στα σύγχρονα αστικά τοπία.
Γεννημένη στο Ουισκόνσιν, η Ο’Κιφ σπούδασε στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου και στο Art Students League στη Νέα Υόρκη. Το 1908 γνώρισε τον μετέπειτα σύζυγό της, Άλφρεντ Στίγκλιτς, στο 291, την γκαλερί τέχνης του Μανχάταν στην οποία το 1916 άρχισε να εκθέτει τη δουλειά της. Το 1924 το ζευγάρι μετακόμισε στο ολοκαίνουργιο Shelton Hotel των 34 ορόφων στη Νέα Υόρκη, το ψηλότερο τότε κτίριο κατοικιών στον κόσμο και η θέα του θα αποτελούσε πηγή έμπνευσης για την Ο’Κιφ.
Αλλά ο Στίγκλιτς θα απέρριπτε το πρώτο της αστικό τοπίο με τίτλο «New York Street With Moon» (1925), γεγονός που είχε κάνει έξαλλη την καλλιτέχνιδα, που θεωρούσε ότι «οι άντρες αποφάσισαν ότι δεν ήθελαν να ζωγραφίσω τη Νέα Υόρκη». Στην παρούσα έκθεση, αυτό το κλασικό πια έργο παρουσιάζεται μαζί με οκτώ από τα περίφημα αγροτικά της τοπία που είχαν ήδη εμφανιστεί το 1925. Πάντως, το έργο της «New York Street With Moon», η πρώτη της «Νέα Υόρκη» (η ίδια αναφερόταν στα αστικά της τοπία ως «οι Νέες Υόρκες μου»), είναι εμβληματικό, ιδεαλιστικό - συνδυάζει μοναδικά τη φαντασία με την πραγματικότητα. Στη συνέχεια, ζωγράφισε και το «Hotel Shelton, N.Y., No. 1» (1926), αυτό το μνημειώδες καφέ οικοδόμημα που μοιάζει με μεγαλοπρεπή ναό. Σε κάθε περίπτωση, τα έργα που περιλαμβάνονται στο «My New Yorks» αποτελούν μια συναρπαστική τοιχογραφία της Νέας Υόρκης, αλλά και έναν υπέροχο φόρο τιμής στην πόλη που αγαπήθηκε παράφορα από τη ζωγράφο. Και όλα αυτά, μέσα από σχετικά άγνωστα έργα της ιδιοφυούς καλλιτέχνιδας που θα αποτύπωνε με τον δικό της πρωτοποριακό τρόπο το Μανχάταν, αποθεώνοντας και το αστικό τοπίο.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή
Η έκθεση περιλαμβάνει 60 πίνακες, σχέδια και παστέλ της Ο’Κιφ, πολλά εφήμερα έργα και περίπου 25 φωτογραφίες που σπάνια παρουσιάζονται -κάποιες από αυτές υπήρχαν στην αναδρομική της έκθεση του 2021, στο Παρίσι- και αφηρημένα έργα της στο χαρτί που αποκαλύπτουν ότι υπάρχουν πτυχές της καλλιτεχνικής της προσωπικότητας που δεν έχουν ακόμα επαρκώς συζητηθεί. Αν και υπήρξε γνωστή για τις τοπιογραφίες της, η έκθεση εστιάζει στα σύγχρονα αστικά τοπία.
Γεννημένη στο Ουισκόνσιν, η Ο’Κιφ σπούδασε στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγου και στο Art Students League στη Νέα Υόρκη. Το 1908 γνώρισε τον μετέπειτα σύζυγό της, Άλφρεντ Στίγκλιτς, στο 291, την γκαλερί τέχνης του Μανχάταν στην οποία το 1916 άρχισε να εκθέτει τη δουλειά της. Το 1924 το ζευγάρι μετακόμισε στο ολοκαίνουργιο Shelton Hotel των 34 ορόφων στη Νέα Υόρκη, το ψηλότερο τότε κτίριο κατοικιών στον κόσμο και η θέα του θα αποτελούσε πηγή έμπνευσης για την Ο’Κιφ.
Αλλά ο Στίγκλιτς θα απέρριπτε το πρώτο της αστικό τοπίο με τίτλο «New York Street With Moon» (1925), γεγονός που είχε κάνει έξαλλη την καλλιτέχνιδα, που θεωρούσε ότι «οι άντρες αποφάσισαν ότι δεν ήθελαν να ζωγραφίσω τη Νέα Υόρκη». Στην παρούσα έκθεση, αυτό το κλασικό πια έργο παρουσιάζεται μαζί με οκτώ από τα περίφημα αγροτικά της τοπία που είχαν ήδη εμφανιστεί το 1925. Πάντως, το έργο της «New York Street With Moon», η πρώτη της «Νέα Υόρκη» (η ίδια αναφερόταν στα αστικά της τοπία ως «οι Νέες Υόρκες μου»), είναι εμβληματικό, ιδεαλιστικό - συνδυάζει μοναδικά τη φαντασία με την πραγματικότητα. Στη συνέχεια, ζωγράφισε και το «Hotel Shelton, N.Y., No. 1» (1926), αυτό το μνημειώδες καφέ οικοδόμημα που μοιάζει με μεγαλοπρεπή ναό. Σε κάθε περίπτωση, τα έργα που περιλαμβάνονται στο «My New Yorks» αποτελούν μια συναρπαστική τοιχογραφία της Νέας Υόρκης, αλλά και έναν υπέροχο φόρο τιμής στην πόλη που αγαπήθηκε παράφορα από τη ζωγράφο. Και όλα αυτά, μέσα από σχετικά άγνωστα έργα της ιδιοφυούς καλλιτέχνιδας που θα αποτύπωνε με τον δικό της πρωτοποριακό τρόπο το Μανχάταν, αποθεώνοντας και το αστικό τοπίο.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή