Είναι αποκαλυπτική εμπειρία να βλέπει κανείς τα έργα του Γιάννη Γαΐτη -με τα ολοζώντανα χρώματα- να ξεπηδούν μπροστά του. Άλλοτε κάνουν τον θεατή να χαμογελά, άλλοτε τον προβληματίζουν. Τώρα τα έργα αυτά αποκτούν μόνιμη στέγη στο Μουσείο Γαΐτη - Σίμωσι στην Ίο, στο νησί που αγάπησε τόσο ο ίδιος όσο και η γλύπτρια σύζυγός του, Γαβριέλλα Σίμωσι, με τα λαμπερά εγκαίνια να έχουν δρομολογηθεί για τις 14/9, στις 19.00, από την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρουσία της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη. Συνδιοργανωτές το διοικητικό συμβούλιο του Μουσείου Γαΐτη - Σίμωσι, ο Δήμος Ιητών και η Λορέττα Γαΐτη, η κόρη και μοναδική κληρονόμος του, που είναι και η εμπνεύστρια του όλου πρότζεκτ.

Πριν από την τελετή των εγκαινίων θα πραγματοποιηθεί η ημερίδα «Γιάννης Γαΐτης - Πλουραλισμός και Πολυέργεια» με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του διεθνούς φήμης ζωγράφου, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.

Το μουσείο δημιουργήθηκε από τη σύμπραξη του Δήμου Ιητών και της κόρης του, μοναδικής κληρονόμου των Γιάννη Γαΐτη - Γαβριέλλας Σίμωσι. Και σχεδιάστηκε από τους αρχιτέκτονες Λορέττα Γαΐτη και Ζακ Σαρά προκειμένου να στεγάσει τη μόνιμη έκθεση του μουσείου και παράλληλες περιοδικές εκθέσεις και εκδηλώσεις. Μελετήθηκε και κατασκευάστηκε από την Τεχνική Υπηρεσία του Δήμου Ιητών, με χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πολιτισμός».

Ο XXL χώρος των 1.600 τετραγωνικών μέτρων, που ανήκει κατά κυριότητα στον Δήμο Ιητών, έχει παραχωρηθεί στην εταιρεία του μουσείου. Τα δε έργα που το κοσμούν -η μόνιμη συλλογή του- είναι προϊόν παραχώρησης της Λορέττας. Σειρά από υπερμεγέθη κεφάλια από «ανθρωπάκια» σηματοδοτεί την είσοδο στον «δρόμο», ενώ η μόνιμη συλλογή διαρθρώνεται σε δύο βασικά κτίρια.

Στην αριστερή πλευρά συναντούμε το διώροφο «Κτίριο Γαΐ τη», με τη συλλογή να εξελίσσεται χρονολογικά από τον κάτω όροφο, όπου παρουσιάζονται οι παλαιότερες περίοδοι του ζωγράφου, προς τον επάνω όροφο που είναι αφιερωμένος τόσο στις ζωγραφιές όσο και στα installations και τις κατασκευές. Με πυρήνα πάντα τα περίφημα «ανθρωπάκια» του. Τα διακρίνουμε άλλωστε και στην αρχιτεκτονική του κτιρίου: η καμπυλότητα της οροφής του βασίζεται στο σχέδιο των καπέλων τους, ενώ η πόρτα της εισόδου του στο σχέδιο κεφαλιού ιδωμένου από μπροστά. Εξερχόμενοι από την πτέρυγα Γαΐτη, διερχόμενοι από υπερυψωμένο προαύλιο με την ελιά, μπαίνουμε στο «Κτίριο Σίμωσι», το πνιγμένο στον λευκό χώρο που λάτρευε εκείνη. Λευκά και τα 12 μνημειώδη γλυπτά που παρατηρούμε, άσπρα βάθρα, ασβεστωμένοι τοίχοι και λευκό μάρμαρο. Ούτε τα περιώνυμα κολάζ του καλλιτέχνη λείπουν.

Πέραν της μόνιμης συλλογής, το συγκρότημα του μουσείου ολοκληρώνεται με μία αίθουσα περιοδικών εκθέσεων και ανεξάρτητα κτίρια για café καθώς και για τη διοίκηση. Στο τέλος του εσωτερικού «δρόμου» του μουσείου ξεχωρίζει μι κρό ημικυκλικό θέατρο που επιτρέπει στους επισκέπτες να κάθονται και να ατενίζουν το νησί σε όλο του το μεγαλείο.