Η βραδιά της απονομής των βραβείων στο 81ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, το βράδυ του Σαββάτου (7.9.2024), είχε από όλα: σασπένς, λάμψη, δάκρυα.

Ανατροπή (στα προγνωστικά) με τον Ισπανό Πέδρο Αλμοδόβαρ να κρατάει στα χέρια του, στα 74 του χρόνια, τον Χρυσό Λέοντα για την πρώτη του ταινία στα αγγλικά με τίτλο «The room next door». Ένα φιλμ για την ευθανασία (ή υποβοηθούμενη αυτοκτονία) και πρωταγωνίστριες τη Βρετανίδα Tίλντα Σουίντον και την Αμερικανίδα Τζούλιαν Μουρ. Μετά τα 17 λεπτά που χειροκροτούσαν και αποθέωναν τον σκηνοθέτη οι θεατές στην επίσημη πρεμιέρα της ταινίας, κάτι είχαμε καταλάβει. Ο ταλαντούχος δημιουργός είπε στην ευχαριστήρια ομιλία του: «Θα ήθελα να το αφιερώσω στην οικογένειά μου, που είναι εδώ τώρα… Αυτή είναι η πρώτη μου ταινία στα αγγλικά, αλλά το πνεύμα είναι ισπανικό». Αποδεχόμενος το βραβείο, ο καταξιωμένος δημιουργός μίλησε για την απόφαση να τερματίσει κανείς τη ζωή του σε συνθήκες ανεπίλυτου πόνου ως θεμελιώδες δικαίωμα.

Η λαμπερή απονομή είχε συγκίνηση. Η Νικόλ Κίντμαν, αν και βρισκόταν στη Βενετία μέρες πριν, δεν ανέβηκε στη σκηνή για να παραλάβει το βραβείο της για την καλύτερη γυναικεία ερμηνεία στο ερωτικό θρίλερ «Babygirl», αφού έφυγε η μητέρα της από τη ζωή. Καθώς απουσίαζε από τη βραδιά, διαβάστηκε ένα μήνυμα της 57χρονης ηθοποιού στη σκηνή: «Έμαθα λίγο μετά την άφιξή μου στη Βενετία τον θάνατο της μητέρας μου, Τζανέλ Κίντμαν. Είμαι σε σοκ και πρέπει να είμαι με την οικογένειά μου. Αυτό το βραβείο είναι για εκείνη». O 65χρονος Γάλλος ηθοποιός Βενσάν Λιντόν, ο οποίος βραβεύτηκε για την ερμηνεία του στο φιλμ «The quiet son», ευχαρίστησε «όλη την κριτική επιτροπή», όπως και «τη Μιριέλ και την Ντελφίν Κουλέν», που υπογράφουν τη σκηνοθεσία της ταινίας.

Το βραβείο Αργυρού Λέοντα για την καλύτερη σκηνοθεσία απονεμήθηκε στον Μπρέιντι Κόρμπετ για το φιλμ «The Brutalist», με τον Έιντριεν Μπρόντι και τη Φελίσιτι Τζόουνς, μια βιογραφική ταινία για έναν Ούγγρο αρχιτέκτονα και επιζώντα του Ολοκαυτώματος που μεταναστεύει στην Αμερική. Όσο για το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής, τον Αργυρό Λέοντα, απονεμήθηκε στο φιλμ «Vermiglio», δράμα εποχής της Μάουρα Ντελπέρο, το οποίο διαδραματίζεται σε ένα ιταλικό ορεινό χωριό.

Η Ντέα Κουλουμπεγκασβίλι απέσπασε το Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής για το «April», την ιστορία μιας Γεωργιανής γιατρού που πραγματοποιεί αμβλώσεις παρά την απαγόρευση της διαδικασίας, ενώ το βραβείο καλύτερου σεναρίου μοιράστηκαν οι Μουρίλο Χάουζερ και Εϊτόρ Λορέγκα για την ταινία «I’m Still Here» του Βάλτερ Σάλες. Σεξ, πολιτική, ηδονή, περισσότερο σεξ στη Βενετία φέτος. Ζωή και θάνατος. Δικαίωμα στο τέλος. Αυτά ήταν τα θέματα που απασχόλησαν τους κινηματογραφιστές.

Για την ιστορία, ο Πέδρο Αλμοδόβαρ είχε τιμηθεί για τη συνολική προσφορά του στο σινεμά από το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 2019 και τώρα περιμένει μόνο έναν Χρυσό Φοίνικα. Από τα ευρωπαϊκά βραβεία τουλάχιστον... Σε πρόσφατη συνέντευξή του στον «Guardian» είπε (και) με την αφορμή της κυκλοφορίας της αυτοβιογραφίας του, «Τhe last dream»: «Οι αναφορές μου εξακολουθούν να προέρχονται από έξω. Από ένα βιβλίο που διάβασα, μια συζήτηση που άκουσα, κάτι που είδα στην τηλεόραση. Αλλά τα τελευταία χρόνια επιστρέφω πολύ περισσότερο στον εαυτό μου ως πηγή έμπνευσης. Αυτό που ξέρω καλύτερα τώρα είναι ο εαυτός μου. Η ζωή μου, το μέσα μου».