Ο Μάνος Κιτσικόπουλος γεννήθηκε στην Αθήνα, όπου σπούδασε πιάνο με τους καθηγητές Μάξ και Γιάννη Χάλλεκερ, ανώτερα θεωρητικά με τον Αλέξανδρο Διονάτο και μουσικολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στη συνέχεια σπούδασε στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου με την Joanna MacGregor, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στα μεταπτυχιακά προγράμματα Μaster of Arts και Artist Diploma in Piano Performance (Level 8 Doctorate), αποσπώντας τον τιμητικό τίτλο DipRam award, ως την υψηλότερη διάκριση που δίνεται στην Ακαδημία.

Για τις σπουδές του στο Λονδίνο έχει αποσπάσει υποτροφίες από τα Ιδρύματα Ωνάση, Athena Scholarship και Life Action Trust. Έχει λάβει διάφορα βραβεία όπως τα Dorothy Briant Award, LIoyd Hartley Prize, ενώ έχει βραβευτεί από την Ακαδημία Αθηνών με το Βραβείο ''Ελένη Τ. Μυκονίου''.



Έχει συμπράξει ως σολίστ με ορχήστρες όπως οι Janacek Philharmonic, Royal Academy Big Band, Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις και ρεσιτάλ σε Ελλάδα, Αγγλία, Τσεχία, Ισπανία και Γερμανία (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ωδείο Ηρώδου Αττικού, Εθνική Λυρική Σκηνή-ΚΠΙΣΝ, Αίθουσα Φιλολογικού Συλλόγου "Παρνασσός", Μουσείο Μπενάκη, Royal Opera House, Southbank Center, Kensington Palace κ.ά.).

Τον Μάιο του 2019 απέσπασε το 1ο Βραβείο Grand Prix στην Ισπανία στον διεθνή διαγωνισμό πιάνου «ClaMo».
Στις εμφανίσεις ξεχωρίζουν η συμμετοχή του στο Φεστιβάλ «Pro Musica Aguilas» τον Αύγουστο του 2020 καθώς και η συνεργασία του με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Μούρθια τον Δεκέμβριο του 2020.


Ο πιανίστας Μάνος Κιτσικόπουλος μίλησε στο parapolitika.gr και τον Γιάννη Ξυνόπουλο με αφορμή την εμφάνισή του με το «Smetana Trio» στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσό την Κυριακή 3 Νοεμβρίου 2024, στις 20:00, στο αφιέρωμα σε Τσέχους, ρομαντικούς συνθέτες Smetana - Janacek - Suk - Martinu. Επίσης αναφέρθηκε στις σπουδές του στο πιάνο, τα βραβεία, τις σπουδαίες διεθνείς εμφανίσεις του, αλλά και τα όνειρά του πάνω στη μουσική.

Ο πιανίστας Μάνος Κιτσικόπουλος


Ξεκινώντας από τις σπουδές σας στην Αθήνα και φτάνοντας μέχρι τη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου, πώς θα περιγράφατε την εξέλιξη σας ως καλλιτέχνη και μουσικού;

«Αναμφίβολα η εξέλιξη ήταν πολύ διαφορετική όταν έφυγα στο εξωτερικό. Είχα την τύχη να έχω δυο υπέροχους δασκάλους στην Αθήνα τον Μαξ και Γιάννη Χαλλεκερ που μου έδωσαν τις βάσεις που έχω, όταν όμως έφυγα για το Λονδίνο κατάλαβα πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το περιβάλλον που δουλεύεις/δημιουργείς.

Σπουδάζοντας στην Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου ήρθα σε επαφή με ανθρώπους που είχαμε έχουν το ίδιο πάθος για την μουσική. Το επίπεδο όσο και οι απαιτήσεις είναι σε πολύ υψηλό βαθμό και αυτό μου έδωσε την έμπνευση αλλά και την δύναμη να προχωρήσω και να εξελιχθώ πολύ πιο γρήγορα στα ζητήματα που με απασχολούσαν πάνω στην μουσική. Τέλος, η τύχη να βρίσκομαι σε μια πόλη όπου φιλοξενεί συναυλίες των μεγαλύτερων μουσικών διεθνώς και να έχω την δυνατότητα να τους ακούσω ζωντανά ήταν ένα ακόμα σημαντικό στοιχείο εξέλιξης».

Η συνεργασία σας με τη Joanna MacGregor είχε καθοριστική σημασία για την καριέρα σας. Ποια ήταν τα κύρια μαθήματα που αποκομίσατε από αυτή τη συνεργασία;

«Η Joanna MacGregor είναι μια πιανίστα με ιδιαίτερα πολυδιάστατους μουσικούς ορίζοντες. Από το Μπαρόκ στην Jazz και την σύγχρονη λόγια μουσική. Καθώς και εγώ έχω αγάπη σε πολλά διαφορετικά μουσικά στιλ, ένα πολύ σημαντικό μάθημα που αποκόμισα είναι πως όταν βρεις την ουσία σε κάθε έργο και να το αντιμετωπίσεις με σεβασμό και σοβαρότητα -ανεξαρτήτως στυλ- τότε το οποιοδήποτε κοινό θα το αγκαλιάσει. Ακόμα αναλύσαμε πολύ το ζήτημα του ήχου τόσο τεχνικά όσο και εκφραστικά».


Έχετε συνεργαστεί με σημαντικές ορχήστρες και έχετε εμφανιστεί στους πιο γνωστούς συναυλιακούς χώρους. Υπάρχει κάποια εμφάνιση που ξεχωρίζετε ως ιδιαίτερα σημαντική;

«Θα ξεχώριζα σίγουρα την πρόσφατη συνεργασία μου με την "Orquesta Sinfonica de la Region de Murcia" στην Ισπανία όπου έπαιξα το 1ο κοντσέρτο του Μπετόβεν σε διεύθυνση του Felix Ardanaz.

Ποιο ήταν το συναίσθημά σας όταν κερδίσατε το 1ο Βραβείο Grand Prix στον διεθνή διαγωνισμό πιάνου "ClaMo' το 2019 στην Ισπανία;

«Συγκινήθηκα ειλικρινά πολύ καθώς για προσωπικούς λόγους απείχα από διαγωνισμούς πιάνου για αρκετά χρόνια , όποτε για εμένα ήταν κάτι πολύ σημαντικό αλλά και εσωτερικό στοίχημα να λάβω μέρος και να διαγωνισθώ».


Ως καλλιτέχνης με διεθνή παρουσία, ποια είναι τα μεγαλύτερα πολιτισμικά ή μουσικά διδάγματα που έχετε αποκομίσει από τις διάφορες χώρες στις οποίες έχετε εμφανιστεί;

«Είναι πραγματικά συγκινητικό να έρχεσαι από ένα διαφορετικό μέρος με άλλη κουλτούρα και γλώσσα και να βλέπεις πως οι άνθρωποι ενώνονται και συγκινούνται από την μουσική. Νομίζω ότι αυτό είναι το μεγαλύτερο δίδαγμα, πως μπορεί η τέχνη να ενώσει όλους τους ανθρώπους ανεξαρτήτως γλώσσας ή κουλτούρας».

Ο πιανίστας Μάνος Κιτσικόπουλος έχει διεθνείς διακρίσεις και σπουδες στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου

Ποια είναι η καλλιτεχνική σας φιλοσοφία όσον αφορά τη σύμπραξη με διαφορετικές ορχήστρες και μαέστρους; Πώς προσεγγίζετε κάθε συνεργασία;

«Το πιο σημαντικό για εμένα είναι ο σεβασμός και η ευγένεια. Αυτές είναι για μένα οι βάσεις οποιασδήποτε συνεργασίας και το κλειδί προς την χημεία και την επικοινωνία πάνω στην μουσική. Τις ωραιότερες ιδέες να έχεις , εάν εκφράζονται μέσω έπαρσης ή αγένειας κανείς δεν θα θέλει να παίξει μαζί σου».

Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει ένας σολίστ πιάνου στη σύγχρονη μουσική σκηνή και πώς πιστεύετε ότι μπορούν να ξεπεραστούν;

«Σε σχέση με πριν 30-40 χρόνια το επίπεδο των μουσικών έχει ανεβεί πολύ. Η τεχνολογία και η ευκολία των μετακινήσεων πλέον έχει κάνει πολλούς πιανίστες να λάβουν καλή μόρφωση και να παίζουν σε πολύ καλό επίπεδο. Την εποχή του Ρίχτερ η του Ρουμπινστάιν 1 στους εκατό έπαιζε έτσι Τώρα πολλοί μπορεί να παίζουν με την τεχνική τους δεινότητα ωστόσο λείπει η προσωπικότητα που είχαν αυτοί οι μεγάλοι πιανίστες.

Το ζήτημα λοιπόν είναι ότι είναι υπάρχουν πολύ καλοί πιανίστες αλλά όχι τόσες σκηνές για να παίξουν όλοι. Αυτό αυξάνει πολύ και τον ανταγωνισμό. Η λύση λοιπόν για μένα θα ήταν από το να προσπαθούμε όλοι να παίξουμε τα πάντα να εστιάσουμε σε πιο προσωπικά στοιχεία και να λειτουργήσουμε πιο ευφάνταστα με βάση την προσωπικότητα μας, τόσο ως προς το ρεπερτόριο που επιλέγουμε όσο και ως προς τον τρόπο ερμηνείας».

Πείτε μας για το Φεστιβάλ Pro Musica Aguilas και τη συνεργασία σας με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Μούρθια. Τι σας άφησαν αυτές οι συνεργασίες;

«Το Φεστιβάλ ProMusica Aguilas γίνεται σε ένα πανέμορφο παραθαλάσσιο κάστρο όπου το Πιάνο ανεβαίνει με ελικόπτερο. Η εικόνα του πιάνου να είναι κρεμασμένο με ένα σχοινί πάνω από την θάλασσα είναι πραγματικά μοναδική! Έπειτα το Φεστιβάλ γίνεται στην πανσέληνο του Αυγούστου , όποτε από την κορυφή του κάστρου που παίζεις, βλέπεις το φεγγάρι που καθρεφτίζεται στην θάλασσα. Αν αυτό δεν είναι έμπνευση τότε τι είναι!
Με τη Συμφωνική Ορχήστρα της Μούρθια έχουμε συνεργαστεί 3 φορές ερμηνεύοντας Μπετόβεν . Κάθε φορά υπάρχει η ίδια προσμονή, επιθυμία και χαρά για την επικείμενη συνεργασία και κάθε φορά η χημεία είναι ακόμα πιο διευρυμένη».


Πώς ισορροπείτε ανάμεσα σε κλασικό και σύγχρονο ρεπερτόριο στις εμφανίσεις σας, και πώς επηρεάζει αυτή η ισορροπία την καλλιτεχνική σας ταυτότητα;

«Είναι πολύ δύσκολη η ισορροπία γιατί οι προκλήσεις είναι διαφορετικές, ωστόσο επειδή είναι στοιχείο της ταυτότητας μου η συνύπαρξη αυτή , προσπαθώ κάθε φορά να αντλώ έμπνευση από το ένα στο άλλο. Όταν παίζω κλασική μουσική να έχω λίγο την αίσθηση του αυτοσχεδιασμού μέσα μου για να βοηθήσω την εκτέλεση προς μια πιο ζωντανή ερμηνεία και όταν αυτοσχεδιάζω να έχω την αίσθηση της πειθαρχίας και εκφοράς του ήχου που έχω διδαχθεί από την κλασική».

Έχετε σχέδια για κάποια μελλοντική συνεργασία ή project που θα θέλατε να μοιραστείτε μαζί μας;

«Υπάρχουν πολλές συνεργασίες που θα ανακοινώσω προσεχώς, ωστόσο μιας και η συναυλία στον Παρνασσό είναι ένα αφιέρωμα πάνω στους Τσέχους συνθέτες με αφορμή τα 200 χρόνια από την γέννηση του Εθνικού Συνθέτη Smetana, να πω ότι θα έχω την χαρά να συνεργαστώ με τους Κατερίνα Χατζινικολάου (Βιολι) Ηλία Σδούκο (βιόλα) και Χριστόφορο Μιροσνικοφ (Τσελο) σε ένα ακόμα αφιέρωμα με έργα Τσέχων Συνθετών (Dvorak και Suk) στο Ολυμπία Δημοτικό Θέατρο Μαρία Κάλας στις 30 Μαρτίου».

1-manos-kitsikopoulos-piano-synenetyeyxh-parapolitika_gr-3